Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att man syftade på att Microsoft har sagt att det inte blir fler "versioner" av Windows. Windows som service innebär att man ska försöka glida över alla på en prenumeration, för att ta in månadsavgifter i stället för att bara få lite vid försäljning. Om deras ide fungerar, kommer det inte nödvändigtvis bli ett "windows 11" man kommer bara fortsätta utveckla 10'an under den överskådliga framtiden. Själv är jag inte sugen på att bli inlåst på det viset, men vi får se vad tiden ger...

Jag har gott om klagomål på modereringen på det här forumet, men att moderatorerna får betalt för att ta bort vissa specifika topics tror jag inte på för en sekund. Sen kan jag hålla med om att de flesta Linux forumen håller en bättre ton mot folk som kommer med korkade frågor, men samtidigt får man oftast färre svar / sämre hjälp med...

Windows 10 är inte ett år gammalt än, och de har uppdaterat iso'n minst 2 gånger, jag har för mig att det är 3, alltså 4'de skivan som är ute nu. Mestadels update rollup packs, men även mer WHQL certifierade drivrutiner för ny och gammal hårdvara.

Det mesta i nätverksväg stöds av befintliga drivrutiner. Det är egentligen främst trådlösa nätverk som kan vara problematiska i dagsläget, mest då eftersom de oftast går att implementera på flera sätt, även om det är samma chip. Och då kräver just "sin" specifika drivrutin för att fungera optimalt. Vet man vilket chip det är går det antagligen att få igång nätverket hjälpligt, men det är enklare att bara använda en sladd tillfälligt... Naturligtvis finns det kablade nätverk som inte fungerar med, men de är primärt på "premium" moderkort för spelare. Server, och workstation / hemma prylar är sällan problematiska.

Tog bort? Jag har 10TB, det har inte förändrats. För vem/vilka har de tagit bort utrymme? (Säger inte att det inte har hänt, jag vet bara inte om det, och även om så vore, verkar det ganska prisvärt fortfarande...)

Och för att inte folk ska börja gnälla om att man är partisk för ena eller andra sidan... Jag har 2 BSD baserade burkar här hemma, 1 linux, 2 windows, surfplattan är en android, och telefonerna är symbian, megoo och sailfish. Vad fan där är i TV'n vet jag inte... Säkert linux / BSD.
B!

Rätt korkad idé, för det är företag MS tjänar pengar på. Dessa har en typ av prenumation, ett support avtal. Flesta Svenssons får sitt OS som OEM vid köp av dator och lär inte ställa upp frivilligt att betala i månaden, samt är ju ändå inte deras större inkomstkälla ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

För att de äldre måste ampassa sig efter de yngre? Det kommer bli lika när yngre kommer in i ledande IT poster, att de går över till Linux, eller OS X istället för Windows.

Om de yngre får bestämma så blir det snarare IOS som gäller. Tur då att de yngre inte får bestämma och när de har kommit upp sig så pass att de får det så har de också lärt sig att man använder det som funkar för uppgiften.

Citat:

För att de inte är "grymma"?
De är i många fall dyrt prissatta enheter, med låg prestanda, vilket om man bygger eget så kan man gå samma höga prestanda till lägre kostnad i många fall.

Pratar vi hemmaroutrar så har jag svårt att se att något hembyggt skulle vara billigare än en kommersiell router och de fungerar utmärkt. För en tusing eller två får du en router som har högre kapacitet än alla tillgängliga uppkopplingar för hemanvändare med bra säkerhet och diverse funktioner.

Citat:

Sedan ska man ha en router för datacenter så är det ju ex Cisco som gäller, men en brandvägg för ett företags nätverk så är det mer lämpligt att bygga upp egen än att köpa en färdig till dyrare kostnad.

Det kan förstås vara billigare i en del specifika fall men proprietära lösningar är alltid en stor risk och det är värt att betala för att slippa den.

Citat:

Nej, det är självklart att det skulle kunna räknas igen ett byte, sedan att företagen inte gör ett byte är ju för att de är så inkörda i Microsoft träsket.

Det är inte på något sätt självklart och du har inte gett några argument för att så skulle vara fallet. "Linux är mer effektivt så man sparar in på hårdvaran.." Önsketänkande.

Citat:

Och nej, det är inte en kostnad på "en miljon per person".

Skrivet av PowerNet:

Tror du på den själv att det kostar så mycket?
Man lägger ut en annons, arbetare söker, man gör intervjuer, man anställer. Done! Inga 250k där.
Och inte heller kostar det 1 miljon att utbilda användare för att de byter från ett OS till ett annat, då mycket är gemensamt (ex liknande gui, samma program mm).

Det är där kostnaden brukar hamna i alla fall. En rekryteringsfirma tar åtminstone några hundra lakan för sin tjänst och ändå måste man genomföra ett flertal intervjuer med flera personer från företaget vars arbetstid inte är gratis. Sen tillkommer lön under upplärningsperioden och kostnader för upplärningen inklusive arbetstiden för de som utbildar och den minskade produktiviteten när de istället för att vara produktiva utbildar.

Att lägga ut en annons betyder tusentals svar varav de flesta är irrelevanta, och massvis av arbete med att sålla, kolla referenser, intyg och liknande. Det är dyrt med rekryteringsfirmor men man slipper detta jobb och då har vi (och väldigt många andra företag) bedömt att det blir billigare att gå via en sådan i alla fall.

Citat:

Det var inte svar på vad det var för maskin (vilka cpuer, mängd minne, diskar, nätverkskort mm).

Det spelar ingen roll, det är ett konkurrenskraftigt pris som vi har förhandlat oss till via långa upphandlingar med ett antal leverantörer. Och hårdvaran är förstås inte hela kostnaden utan dygnet-runt bemanning och uppkoppling i den storleksordningen vi behöver kostar på också.

Citat:

Klart ni hade kunna nå upp till samma säkerhet/redundans själva.

Jo självklart, om vi byggde två serverhallar på olika platser och anställde ett gäng tekniker som skötte om dem dygnet runt, men det blir knappast kostnadseffektivt.

Citat:

Skulle inte jag, med antalet på alla trådar i forumet saom ökar kring egna servrar, och vad det är i stort så är det på ökning, inte minskning.

Det är inget bevis för något. Söker man på typ: "Köra sin egen server" så hamnar man på dessa trådar/forumdelar då det är ett av ytterst få ställen där sådan information finns på svenska. Så är inte fallet med exempelvis grafikkortsrekommendationer eller drivrutinsproblem. Ändå är de delar av forumet som behandlar sådana saker bra mycket större än de delar som har med hemmaserverdrift att göra.

Citat:

Och det minskar ju inte på företag heller att köra egna servrar.

Jo det minskar.

Citat:

Ja, för atyt i molnet så ingår inte backuper heller, så där är du med körd om serverns diskar kraschar.

Det beror förstås på vilken molnleverantör man väljer, de flesta har någon form av redundans och garantier mot dataförlust.

Citat:

Varför låter ni ett tredjeparts företag leverera er lösning?

För att vår kompetens ligger i utveckling, drift och underhåll av applikationer och databaser, inte hårdvara och serverdrift. Vi är inte stora nog att hålla egna serverhallar om tar ekonomin i beaktande och det ligger inte inom vårt fokusområde. Varför skulle vi inte köpa en sådan tjänst när det finns massvis av leverantörer som har kompetensen till en låg kostnad?

Citat:

Köper kunderna lösningen av er så förväntar de sig att det är ni som står för hårdvara, drift, underhåll mm. Inte att ni lägger ut det på något annatföretag.

Våra kunder är väl medvetna om hur sånt här fungerar och det är inget vi försöker mörka på något sätt. Vi har partners som sköter diverse saker för att vi ska kunna ägna oss åt det vi är bra på liksom. Till och med MS använder exempelvis Akamai för att distribuera saker.

Citat:

Du har inte betalt för W10 då du fått det "gratis" (i utbyte mot all din information, lösenord, allt du skriver på tangentbordet mm).

Detta igen. Alla "lagliga" Windows har MS fått betalt för på något sätt. Det kanske var när man köpte sin dator för fem år sedan, eller så kanske ens universitet betalade MS för att deras studenter skulle få tillgång till Windows via DreamSpark, eller så har kunden själv köpt en licens vid något tillfälle.

Citat:

Mne det är så de gör.

urspårning/ svar på §11
Permalänk
Medlem

Det här så här jag tyckte om WIndows 10. Det vart nytt operativ system för mig. Gick över till debian. Efter som jag kör linux på alla min servrar så då var det lika bra att byta helt. Det jag saknar är väll photoshop och lightroom. resten klarar jag mig utan. som alla spel. börjar ändå tröttna på att spela. Men har ganska finna titlar på linux ändå som Shadow of mordor.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag har 16GB (2x8GB) minne varav två fysiska addresser är problematiska (via memtest86+). Det verkar vara överkomplicerat att tala om för Windows-kerneln (hur lätt är det eftersom den är closed-source) att blockera dessa addresser så att det inte används överhuvudtaget (jag pallar inte köpa nya minnen för två problematiska minnesaddresser) av Windows 10. Jag gav upp och gick tillbaka till Linux.

I Linux behöver man bara ange detta i /etc/default/grub:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=force memmap=100M\\\$4400M memmap=100M\\\$12600M"

memmap anger vilken addressrad som är skadad och blockera denna från exempelvis 4400M (där 4400M är skadad) + 100M uppåt. Dessa adresser är exakta siffror som är direkt rapporterade av Memtest86+. Så vips blir datorn felfri igen.

Ajöss Windows 10!

Ja jag körde i flera år med en linux och en sådan inställning så att jag vart av med några procents minne för att det var där felet låg, medans i windows hade man varit tvungen att byta ut minnet. Vill bara visa att det inte alls är säkert att minnet förstörs ytterliggare och att man borde ha byt ut det direkt. (om man inte kör windows förstås för då har man inget val)

Nåja på denna burken tror jag att jag snart skall installera windows 10 sitter på 8.1 men har inte gjort någon uppgradering ännu. Finns det några bra länkar till hur man konfigurerar windows 10 så att den inte är för oförsiktig med integriteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

För att vår kompetens ligger i utveckling, drift och underhåll av applikationer och databaser, inte hårdvara och serverdrift. Vi är inte stora nog att hålla egna serverhallar om tar ekonomin i beaktande och det ligger inte inom vårt fokusområde. Varför skulle vi inte köpa en sådan tjänst när det finns massvis av leverantörer som har kompetensen till en låg kostnad?

Detta är vanligt förekommande och jag vet flera lite större företag med omsättning i sverige på några miljarder som gör samma sak. Frågan är vad som kommer hända med Volvo IT om 10år nu när ett indisk bolag äger dem?

Det är väldigt lätt att tro att IT-tekniker är de som står högst upp, snarare är dessa de som är längst ner idag och lätt att hyra in utomlands från bl.a. Indien och Pakistan.

Och många företag på sin produktion och lejer ut IT-server/nätverksjobben. Detta för att vi IT-nissar fakturerar ibland omkring 1500kr/h, en IT-servertekniker som arbetar med servrar och nätverk går ofta att få för nästan halva priset, vilket innebär att allt anpassas efter att vi IT-nissar ska kunna arbeta så snabbt och smidigt som möjligt. Skitsamma om det tar lite längre tid för den som sätter upp servrarna när de kostar hälften så mycket per timma som vi fakturerar.
-Ännu extremare är det för de it-tekniker som jobbar på en advokatbyrå etc, om en advokat blir sittande med IT-strul i 8h eller om en IT-tekniker får göra detsamma får helt olika ekonomiska påfrestningar.

Detsamma gäller valet av operativsystem, den stora kostnaden ligger i att utveckla program. Kostnaden för servar och allt som hör till är ofta försumbar, i alla fall besparingen som man skulle kunna göra genom att byta till linux. Vilket leder till att många enbart fortsätter att utveckla sina lösningar och förbättrar på de områden som ger något.

Urspårning
Permalänk
Medlem

Nu tycker jag personligen att vi börjar glida ifrån trådens titel..."Vad tycker ni om Windows 10?".

Det handlar inte om Linux eller något annat OS, det kan ni diskutera i en annan tråd om "Vilket OS tycker ni är bäst?" t.ex.

Windows 10 har jag haft lite bök med, men det verkar ändå himla stabilt. Och som många andra redan tagit upp, gillar man inte utseende så ändra det bara till Classic Shell eller något annat.
Drivrutiner är fortfarande ett problem men det kommer...

Jag har sagt det förut och säger det igen, jag var väldigt skeptisk mot 10:an och skulle stanna kvar vid min älskade 7:a MEN tog steget och uppgraderade och ångrar det inte alls!
Windows 10 är snabbare (om än skillnaden är minimal) än tidigare OS och det kommer bara att bli bättre på NÄSTAN allt också, det tror jag iallafall.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad pga. urspårning/ordklyveri på hög nivå*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några större problem med Win10, klart det var störande med dessa "påtvingade automatiska uppdateringar" men med lite meckande så gick det ju att avaktivera det.

I det stora hela tycker jag att det är ett bra operativsystem, bra prestanda och stabilt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att man syftade på att Microsoft har sagt att det inte blir fler "versioner" av Windows. Windows som service innebär att man ska försöka glida över alla på en prenumeration, för att ta in månadsavgifter i stället för att bara få lite vid försäljning. Om deras ide fungerar, kommer det inte nödvändigtvis bli ett "windows 11" man kommer bara fortsätta utveckla 10'an under den överskådliga framtiden. Själv är jag inte sugen på att bli inlåst på det viset, men vi får se vad tiden ger...

Det finns ingenting som talar för att Microsoft kommer att göra om Windows 10 till en prenumerationsmodell. Inte heller att Apple ska göra det med OSX. Windows As A Service (WAAS) betyder inte att det blir en månadsavgift.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Så har man varit otroligt dum och gått från en bergstabil och välfungerande Win 8.1 till 10:an bara för att se hur det fungerade.

Ren installation och Windows update vill installera Radeon drivrutiner. Kommer halvvägs och svartnar med hård omstart som följd. Detta pågår 4 omstarter innan jag rycker nätverkssladden och försöker installera Amd:s egna senaste drivisar.

De lyckas ta sig till 2% och står still där i en halvtimme innan jag ruttnar och letar upp äldre drivrutiner som lyckas installeras med något kryptiskt felmeddelande ungefär halvvägs, men allt verkar fungera.

När jag slår igång Mpc-hc så märker jag att hårdvaruaccelerationen är ur funktion (dxva). Cpu:n belastas hårt. Letar på nätet efter lösning och stöter på ett gäng trådar där folk har samma problem både med Nvida, Amd och Intels hårdvara. Flertalet säger att felet uppkom vid novemberuppdateringen till 10:an, alltså ett Microsoft-fuckup p.g.a otillräckligt testad uppdatering.

Skickar jag över bilden via Hdmi till tv:n så blir alla personliga inställningar i gränssnittet helt annorlunda mot pc-monitorn med olika färger på fönsterkanter och dylikt. Dessutom blir det inget ljud i Mpc-hc, utan det måste manuellt skickas ut via hdmi. Precis detta som hände när jag körde Linux av olika sorter. Detta har alltid fungerat problemfritt i både Xp, 7 och 8.1

Ni som tycker 10:an är bra får gärna tycka det. Ni har kanske haft tur med rätt hårdvara och användningsområden, men för egen del kommer det dröja rätt länge innan jag testar detta os igen.

Behövs verkligen ett konkurrenskraftigt alternativ till Microsoft. Hoppas det finns den dagen jag måste överge 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Så har man varit otroligt dum och gått från en bergstabil och välfungerande Win 8.1 till 10:an bara för att se hur det fungerade.

Ren installation och Windows update vill installera Radeon drivrutiner. Kommer halvvägs och svartnar med hård omstart som följd. Detta pågår 4 omstarter innan jag rycker nätverkssladden och försöker installera Amd:s egna senaste drivisar.

De lyckas ta sig till 2% och står still där i en halvtimme innan jag ruttnar och letar upp äldre drivrutiner som lyckas installeras med något kryptiskt felmeddelande ungefär halvvägs, men allt verkar fungera.

När jag slår igång Mpc-hc så märker jag att hårdvaruaccelerationen är ur funktion (dxva). Cpu:n belastas hårt. Letar på nätet efter lösning och stöter på ett gäng trådar där folk har samma problem både med Nvida, Amd och Intels hårdvara. Flertalet säger att felet uppkom vid novemberuppdateringen till 10:an, alltså ett Microsoft-fuckup p.g.a otillräckligt testad uppdatering.

Skickar jag över bilden via Hdmi till tv:n så blir alla personliga inställningar i gränssnittet helt annorlunda mot pc-monitorn med olika färger på fönsterkanter och dylikt. Dessutom blir det inget ljud i Mpc-hc, utan det måste manuellt skickas ut via hdmi. Precis detta som hände när jag körde Linux av olika sorter. Detta har alltid fungerat problemfritt i både Xp, 7 och 8.1

Ni som tycker 10:an är bra får gärna tycka det. Ni har kanske haft tur med rätt hårdvara och användningsområden, men för egen del kommer det dröja rätt länge innan jag testar detta os igen.

Behövs verkligen ett konkurrenskraftigt alternativ till Microsoft. Hoppas det finns den dagen jag måste överge 8.1

En ren installation av 8.1 fungerar alltså bra för dig medans en ren installation av 10 fungerar dåligt? Då hade iaf jag testat en in-place uppgradering av en fungerande 8.1 till 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

@strejf:

Känns bara så trist att ha en massa skräp kvar från tidigare windows. Det rekommenderade är ju en ren installation.

Kanske testar om något år igen eller så. Kan ju hända att man skaffar ny dator i samma veva.

Vad tror ni om Apollo lake: http://seekingalpha.com/article/3764886-intels-entry-level-ap...

Har kört Amd sedan 2004, men funderar på att gå tillbaka till Intel vid nästa byte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

@strejf:

Känns bara så trist att ha en massa skräp kvar från tidigare windows. Det rekommenderade är ju en ren installation.

Kanske testar om något år igen eller så. Kan ju hända att man skaffar ny dator i samma veva.

Vad tror ni om Apollo lake: http://seekingalpha.com/article/3764886-intels-entry-level-ap...

Har kört Amd sedan 2004, men funderar på att gå tillbaka till Intel vid nästa byte.

Om du uppgraderar en nyinstallerad 8.1 till 10 så får du inget skräp alls, det blir samma resultat som en nyinstallerad Windows 10. De enda skillnaderna är att du har möjligheten att backa tillbaka till 8.1 iom c:\windows.old som tas bort automatiskt efter 31 dagar och att Windows 10 får möjlighet att ta med 8.1-drivrutiner om de saknas i 10:an vilket kanske kan lösa ditt problem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att göra ett nytt försök med 10:an snart...

http://www.zdnet.com/article/microsoft-and-canonical-partner-...

Permalänk
Medlem

Ja då kan jag säga att den påtvingade uppgraderingen händer även om man inte tackat ja.
Jag har haft datorn påslagen men ej använt den på ett bra tag eftersom jag kör Linux som primärt OS.
Idag tittade jag till den och då var det en ljusblå skärm som välkomnade mig till win 10.
Då jag redan har en dator med win 10 (insider preview) så hade jag tänkt spara min sjua eftersom jag inte har något behov av win 10 och det är ju dessutom inte är helt klart än.

Men nu har jag en fråga.
Hur får jag svenska? Det står "SWE" nere till höger så det ska ju vara svenska, men icke... Den säger att den söker på windows store efter svenska men det verkar inte hända något.

Upptäckte även att färgade aktiva fönsterramar inte verkar ha hittat till skarpa versionen än så jag får väl vänta med att få svar på min tidigare fråga antar jag.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M3Johan:

Ja då kan jag säga att den påtvingade uppgraderingen händer även om man inte tackat ja.
Jag har haft datorn påslagen men ej använt den på ett bra tag eftersom jag kör Linux som primärt OS.
Idag tittade jag till den och då var det en ljusblå skärm som välkomnade mig till win 10.
Då jag redan har en dator med win 10 (insider preview) så hade jag tänkt spara min sjua eftersom jag inte har något behov av win 10 och det är ju dessutom inte är helt klart än.

Men nu har jag en fråga.
Hur får jag svenska? Det står "SWE" nere till höger så det ska ju vara svenska, men icke... Den säger att den söker på windows store efter svenska men det verkar inte hända något.

Upptäckte även att färgade aktiva fönsterramar inte verkar ha hittat till skarpa versionen än så jag får väl vänta med att få svar på min tidigare fråga antar jag.

Kolla under inställningar > tid och språk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är där jag kollat.

Skrivet av mrqaffe:

Kolla under inställningar > tid och språk.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Datavetare

Interessanta nyheter på första dagen av Microsoft BUILD 2016

Windows 10 får "native" stöd för (vissa) textbaserade linux program. Kanske är det så att man äntligen får en Emacs-implementation som faktiskt fungerar riktigt bra under Windows! Sedan tidigare är det känt Win10 också kommer implementera Linux-kompatibelt "OS-level virtualization", d.v.s. Linux containers, något som är ett krav för en bra Docker-implementation i Windows.

Hur var det nu...

Detta är bash körades direkt på Windows, är alltså ingen virtualiserad Linux och inte heller något som t.ex. Cygwin som implementerar POSIX ovanpå Win32 APIet. Detta är en implementation av Linux system API implementerad som en egen uppsättning systemanrop direkt till Win10 kärnan, d.v.s. Win32 är inte alls inblandad

Detta får bli min make-or-brake för Win10: blir det bra köper jag en Surface Pro 5 när den kommer, blir det meh blir det en rMBP så fort de kommer med Kaby Lake (eller ska man säga om de kommer med Kaby Lake, 15" rMBP har ju fortfarande Haswell...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra linux direkt?
Är det inte som att gå över ån efter vatten? Eller klarar de inte av att göra vettiga program på Microsoft?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Windows 10 får "native" stöd för (vissa) textbaserade linux program[/url]. Kanske är det så att man äntligen får en Emacs-implementation som faktiskt fungerar riktigt bra under Windows! Sedan tidigare är det känt Win10 också kommer implementera Linux-kompatibelt "OS-level virtualization", d.v.s. Linux containers, något som är ett krav för en bra Docker-implementation i Windows.

Emacs klarar jag nog mig utan men det skulle ju vara trevligt med en mer intelligent/Linuxkompetent cmd så slapp man köra via Putty. (mot routrar, AP'n, Pi etc)

Att man enligt rykten sedan även väljer Ubuntu/Debians bash är ju ännu bättre

EDIT, är nog mer än ett rykte:
https://insights.ubuntu.com/2016/03/30/ubuntu-on-windows-the-...

För övrigt är jag själv mycket nöjd med W10! Mycket stabilt och bra.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Datavetare
Skrivet av M3Johan:

Varför inte bara köra linux direkt?
Är det inte som att gå över ån efter vatten? Eller klarar de inte av att göra vettiga program på Microsoft?

Hittade en bra presentationen på Channel 9 kring exakt vad man gjort. Man hade faktiskt tagit det några steg längre än jag initialt trodde, man kör inte bara vissa Linux-program på NT-kärnan, man kör faktiskt en variant av full-blown-Ubuntu fast där OS-kärnan är Windows (Linux signatur och funktion på systemanropen men de hanteras av NT-kärnan)!

Orsaken verkar vara att i "molnet" befinner sig Windows idag lite i den situation OSX befinner sig i på skrivbordet: det finns användare men ett annat OS är det totalt dominerade (Linux i molnet, Windows på skrivbordet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Hittade en bra presentationen på Channel 9 kring exakt vad man gjort. Man hade faktiskt tagit det några steg längre än jag initialt trodde, man kör inte bara vissa Linux-program på NT-kärnan, man kör faktiskt en variant av full-blown-Ubuntu fast där OS-kärnan är Windows (Linux signatur och funktion på systemanropen men de hanteras av NT-kärnan)!

Orsaken verkar vara att i "molnet" befinner sig Windows idag lite i den situation OSX befinner sig i på skrivbordet: det finns användare men ett annat OS är det totalt dominerade (Linux i molnet, Windows på skrivbordet).

Kanske är dags att lära sig Linux

Detta är riktigt häftigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Emacs klarar jag nog mig utan men det skulle ju vara trevligt med en mer intelligent/Linuxkompetent cmd så slapp man köra via Putty. (mot routrar, AP'n, Pi etc)

Att man enligt rykten sedan även väljer Ubuntu/Debians bash är ju ännu bättre

EDIT, är nog mer än ett rykte:
https://insights.ubuntu.com/2016/03/30/ubuntu-on-windows-the-...

För övrigt är jag själv mycket nöjd med W10! Mycket stabilt och bra.

Ubuntu / Debians Bash? Förvisso finns det olika versioner av Bash likt Java 6,7,8 osv men Ubuntu version?

Satt och skapade "Tasks" i Windows 10 igår men varje dator jag höll på med (10st) frös Windows 10 i ca 30 sekunder när jag tryckte välj på första eller andra tabben, förstår inte riktigt varför men otroligt iriterande må jag säga. Slutade med att man hade 3 tangentbord sida vid sida tillsammans med mössen och multitaskade medans datorerna frös i omgångar.... Känns som de har glömt bort att få till GUIt där också, går varken söka snabbt eller hantera dessa utan att behöva skrolla. Likaså är Event Manager GUIt helt värdelöst att använda, när man skall läsa beskrivning av något fel så tillåter den bara 1 rad text som man får skrolla för att läsa, går det verkligen inte att förstora den rutan? Höll verkligen på att bli vansinnig.

Skrivet av Yoshman:

Interessanta nyheter på första dagen av Microsoft BUILD 2016

Windows 10 får "native" stöd för (vissa) textbaserade linux program. Kanske är det så att man äntligen får en Emacs-implementation som faktiskt fungerar riktigt bra under Windows! Sedan tidigare är det känt Win10 också kommer implementera Linux-kompatibelt "OS-level virtualization", d.v.s. Linux containers, något som är ett krav för en bra Docker-implementation i Windows.

Hur var det nu...
http://inspirably.com/uploads/user/24250-first-they-ignore-you-then-they-laugh-at-you-then-they-fight.png

Detta är bash körades direkt på Windows, är alltså ingen virtualiserad Linux och inte heller något som t.ex. Cygwin som implementerar POSIX ovanpå Win32 APIet. Detta är en implementation av Linux system API implementerad som en egen uppsättning systemanrop direkt till Win10 kärnan, d.v.s. Win32 är inte alls inblandad
https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/tt6u1xjK6kSFI674dIpm7QsEMxQ=/1400x0/filters:no_upscale()/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/6264457/microsoft-build-2016-event-verge_205.0.0.jpg
Detta får bli min make-or-brake för Win10: blir det bra köper jag en Surface Pro 5 när den kommer, blir det meh blir det en rMBP så fort de kommer med Kaby Lake (eller ska man säga om de kommer med Kaby Lake, 15" rMBP har ju fortfarande Haswell...).

Går tydligen bättre också åt andra hållet (inte min bild),

Dock blir man orolig över hur Microsoft lär hantera det i framtiden med tanke på att de går fortfarande beserk på patent mot Linux på Android fronten. Även Ubuntu / Microsoft får man lite dålig eftersmak av även om man ser potential för detta. Tiden lär visa antar jag men jag förstår folk blir oroliga med tanke på alla dessa år av FUD och stridyxa från Microsoft.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare

@Commander: Läser man vad personerna bakom PowerShell skriver så är PowerShell inte vad man ville göra, utan det är vad man hade möjlighet att göra givet Windows enorma beroende på COM.

Personerna bakom PowerShell kommer from UNIX-världen och de ville skapa något likt skalet i UNIX för att automatisera saker i Windows. Initialt försökte de göra något väldigt nära BASH, men utan stöd för COM (och därmed utan tillgång till Windows Automation) blev det ett ganska lamt stöd. Som ett rent skal är PowerShell en bloatat härke och under Ubuntu finns inget COM så stöd för PowerShell där är meningslöst.

Vad man nu gjort i Win10 är att ge tillgång till tjänster i kärna via ett Linux systemanrops API. Med det på plats behöver man inte längre PowerShell då detta är ett resultat av Win32/COM, d.v.s. med detta stöd blir BASH fullt användbart även på NT-kärnan.

Personligen ser jag stor värde i detta. Måste köra Windows eller OSX då jag behöver MS Office för jobbet. Vill däremot utföra all form av utveckling i ett skall som möjliggör alla de saker jag tar för givet ska finnas i en bra utvecklingsmiljö. Det är omöjligt att skapa ett program som kan hantera alla de fall som olika utvecklare behöver, med ett skal + t.ex. Emacs är det relativt enkelt att utforma en integrerad miljö som är perfekt anpassad till just dig och de regler den organisation man för tillfället jobbar i.

För utveckling är det egentligen inte Linux-kärnan jag behöver, det är user-land. Är just detta man får med detta stöd, fast med Windows som OS-kärna. Sedan kör man naturligtvis Linux som kärna i sina IoT-system (om de inte är mikrokontrollers) och på sina servers i "molnet", men nu kan man köra Windows utan att dra in VM:arn i ekvationen. VM:ar är fortfarande värdefullt för testning och liknande, men man slipper ha det som ett krav för grundläggande utveckling.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Ubuntu / Debians Bash? Förvisso finns det olika versioner av Bash likt Java 6,7,8 osv men Ubuntu version?

Jovisst, Ubuntu följer ju oftast Debian numera och visst har de en egen version/tolkning av hur bash ska funka.

https://launchpad.net/ubuntu/+source/bash/+changelog

Man gör ju egna tolkningar av en upstream-version med egna sätt att utföra funktioner.

Så här ska det då funka:

http://www.neowin.net/news/microsoft-demos-bash-running-on-wi...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Det här är rätt coolt, även om jag inte har en Android själv.

http://www.theverge.com/microsoft/2016/3/31/11340830/microsof...

Windows 10 kommer få inbyggt stöd för att visa aviseringar från Androidenheter. Användare kan få upp meddelanden, missade samtal och andra aviseringar direkt på datorn. Aviseringarna kan avfärdas från Windows 10 och det går även att svara på dem, i stil med Pushbullet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Vad händer om man kör windows update men den hittar ingen uppdatering att installera?
har laddat ner ISO-filn o tänkte bränna den.. Men just nu har ja inte så stor lust att installera en ren installation.. vill bara uppdatera nu för o köra en clean installering när ja har mer tid..

så hur gör man för att köra en uppdatering och behålla allt?

Du ska kunna göra en uppgradering av operativsystemet även med ISO-filen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xenon932:

Du ska kunna göra en uppgradering av operativsystemet även med ISO-filen.

Om man har Windows 8 eller nyare så kan man montera ISO-filen direkt i filutforskaren. Har man Windows 7 så behöver man installera ett tredjepartsverktyg för att montera eller extrahera ISO-filen och starta installationen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är det helt säkert att jag kan uppgradera till tian igen om jag nedgraderar min autouppgraderade dator?
Finns det hundraprocentiga källor på det?

Visa signatur

///Arch