LGA 1155 sockel. bclk och vss pins böjd/trasig

Permalänk
Medlem

LGA 1155 sockel. bclk och vss pins böjd/trasig

Som det står i rubriken så har jag ett moderkort som jag tappade cpun på och självklart träffade jag pinsen som sitter i sockeln.
Vad jag kan tyda på diverse bilder så har jag träffat en bclk [0] pin samt en vss pin Jag har läst till mig att en vss pin är en "ground" och spelar inte större roll om den är paj då det sitter massor mera vss pins på processorn som klarar av att tappa ett par vss pins i sockeln men kan bli problem när man överklockar då de resterande kanske inte klarar av att hålla spänningen utan behöver alla pins. Men överklockning är inte i fokus för min del.
Sen är det detta med "bclk [0]" pinsen, jag hittar inte någonstans vad de betyder och om de behövs för att använda moderkortet. Någon som har ett svar på detta så skulle jag vara väldigt tacksam!

mvh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500K 4,5Ghz | CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 MAX, blå | GPU: Nvidia Gigabyte GTX 560 Ti SLI (2x) | RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |HDD: 1TB Western HDD 7200rpm | SSD: OCZ Vertex 2 120GB SSD | Chassi: CoolerMaster HAF 912

Permalänk
Medlem

Kan du bifoga en bild?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av infeap:

Som det står i rubriken så har jag ett moderkort som jag tappade cpun på och självklart träffade jag pinsen som sitter i sockeln.
Vad jag kan tyda på diverse bilder så har jag träffat en bclk [0] pin samt en vss pin Jag har läst till mig att en vss pin är en "ground" och spelar inte större roll om den är paj då det sitter massor mera vss pins på processorn som klarar av att tappa ett par vss pins i sockeln men kan bli problem när man överklockar då de resterande kanske inte klarar av att hålla spänningen utan behöver alla pins. Men överklockning är inte i fokus för min del.
Sen är det detta med "bclk [0]" pinsen, jag hittar inte någonstans vad de betyder och om de behövs för att använda moderkortet. Någon som har ett svar på detta så skulle jag vara väldigt tacksam!

mvh

bclk är basklockan.
Det är en oscillerande signal som skickas in för att få transistorerna i svängning.
Kort och gott. En av de viktigaste signalerna in i chippet, utan den får du ingen möjlighet att synca processorn mot övriga systemet eller genomföra beräkningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin