Kan ej öppna Start-menyn eller högerklicka på programmen i aktivitetsfältet (W10)

Permalänk
Medlem

Kan ej öppna Start-menyn eller högerklicka på programmen i aktivitetsfältet (W10)

Idag var en dag som alla andra, jag var på TPB och klickade på magnetlänk på en torrent. När jag nästa gång skulle öppna startmenyn så helt plötsligt funkade det inte längre. Jag kollade upp ett antal kommandon man kan använda i Powershell och startade om datorn flertal gånger, inget har hjälpt hittills. Aldrig stött på detta innan och jag hittar inga andra fix på detta. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag har kanske samma problem, men hos mig löser det sig alltid med en omstart.
Kolla om det här hjälper: leta upp en process som heter runtimebroker och döda den. Då borde startmenyn och aktivitetsfältet börja funka igen tillfälligt, utan omstart eller knepiga kommandon i powershell. Efter ett tag får man göra om samma procedur igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem när jag gjorde en uppgradering till Windows 10, det löste sig med en ren installation för min del.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Du kan pröva med en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade eller om det fungerar i ett annat användarkonto kan du börja använda det kontot i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Du kan pröva med en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade eller om det fungerar i ett annat användarkonto kan du börja använda det kontot i stället.

Tack för tipset, det funkade! Visste inte att W10 skapade återställningspunkter automatiskt. Skönt!

Permalänk
Medlem

http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/has-your-windows-10...

Steget "Reinstall all Windows apps" löste problemet för mig när jag hade samma för några månader sedan, snabbt och smärtfritt.
Är ju för övrigt helt sinnes att de inte fixat detta än, är ett inte helt ovanligt fel som uppstår och har så gjort sen operativet släpptes, visst att inte alla drabbas men det verkar vara hyffsat vanligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/has-your-windows-10...

Steget "Reinstall all Windows apps" löste problemet för mig när jag hade samma för några månader sedan, snabbt och smärtfritt.
Är ju för övrigt helt sinnes att de inte fixat detta än, är ett inte helt ovanligt fel som uppstår och har så gjort sen operativet släpptes, visst att inte alla drabbas men det verkar vara hyffsat vanligt.

Testade det, allting jag testade funkade inte. sfc /scannow hittade problem men kunde inte lösa dem. Det kunde inte heller det här DSIM programmet via cmd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Windows 10*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

*BUMP*

Problemet uppstod idag igen och jag kan lustigt nog inte återställa till en tidigare punkt längre...

Har ca 20 punkter, och varenda en ger mig bara error meddelandet här:

Vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Har du startat om datorn så att det inte ligger någon uppdatering och väntar på att komma in?
Eller blev något installerat/uppdaterat mellan att det funkade och inte funkade?

Du kan även pröva med systemåterställning i felsäkert läge eller felsäkert läge med kommandotolk.