Halloj allesammans,
Nu ska vi se vad den kollektiva hårdvarukunskapen kan åstadkomma för problemidentifieringar och lösningar på mitt alldeles nya problem...
Jag köpte i förra veckan ett nytt Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming för att ersätta mitt gamla 970 GTX. GTX 970 ska ha en TDP på ca 145W medan GTX 1070 ska ha en TDP på ca 150W.
Jag bytte kort och satte i 1070 och allt var frid och fröjd.
Det första jag testade var Time Spy vilket renderade ca 5.500p. Jag var nöjd och kunde gå och lägga mig.
Dagen efter började problemen...
Jag uppdaterade drivrutinen för att Time Spy hade rapporterat kortet som ett "Generic GPU" eller något sådant och allt så bra ut.
Jag testade Time Spy igen och fick 1.618p vilket är sjuuuuukt dåligt!
http://www.3dmark.com/compare/spy/150411/spy/220658#
Det hackade och laggade så in i helvete. Sämre än mitt gamla 970 GTX :/
Efter detta segade systemet ner sjukt mycket och vissa operationer (Som att öppna utforskaren) kunde ta mellan 2-5 minuter (Ja, minuter).
Jag noterade så småning om att två av hårddiskarna inte syntes i Utforskaren och konstaterade att de hade pajjat. Fan också.
Drog ur diskarna, men Time Spy gick ändå skitåligt.
Drog ur alla diskar utom systemdisken, men Time Spy gick ändå skitdåligt.
Testade att köra diskarna en och en och kom fram till att alla diskar var hela, men SATA-portarna inte fungerade alla på en gång.
Med grafikkortet i kan jag köra disk i SATA port 3 och 4. Alla andra portar jag sätter hårddiskar i funkar inte alls.
Med grafikkortet ur, så funkar alla SATA-portarna, men datorn är stundvis seg som sirap ändå.
Nu kommer det riktigt sjuka... Dying Light, FurMark, Unigine Heaven och Valley funkar utan problem... Time Spy gör det inte (Bara absolut första gången jag startade det)
En annan sak... Det verkar inte vara drivrutinsrelaterat, för det är inte bara i Windows. Diskarna syns inte ens i BIOS när de inte heller syns i Windows.
Jag har uppdaterat och clearat BIOS/CMOS, så det är det inte heller.
Jag har installerat om Windows 10 på en separat disk, men problemet kvarstår.
Jag vet varken ut eller in.
Är det Moderkortet? Är det PSU'n? Är det grafikkortet?
Felen är så inkonsekventa och konstiga att jag fan inte har någon aning.
Har inte testat kortet i någon annan dator ännu och vet inte riktigt hur det ska gå till då jag inte har någon, men ska försöka lösa det, men om någon har tips eller idéer, så tar jag tacksamt emot dem!!!
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
CPU: Inte i7 3770K
RAM: Kingston 2x 4GB 1333Mhz
GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
PSU: Antec TruePower 650
Jag blir gaaaaaleeeen!