Planet runt Proxima Centauri, solens närmaste grannstjärna, upptäckt

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Just, så var det.

Permalänk
Entusiast

För er som precis som mig är djupt fascinerad och intresserad av sånt här så kan jag varmt rekommendera serien "The Universe". Mycket fakta, men även mycket spekulationer och what if-teorier.

Gällande denna planet och så många andra planeter så är det så otroligt mycket som ska stämma in för att liv så som vi förstår det ska kunna existera, för intelligent liv krävs det så otroligt mycket mer.

En måne är mer eller mindre ett krav, tektoniska plattor, en Jupiter som sköld mm mm. Vi har även en goldilocks zone inom våran galax. Längre in mot centrum av galaxen är det för mycket aktivitet och för mycket strålning för att liv ska kunna uppstå. Nu.är väl inte fallet så kring denna planet...

Röda dvärgar är väl bästa förutsättningen för liv egentligen. Nog med tid för liv att uppstå och utvecklas, dröjer inte länge (på en kosmisk skala) så kommer vår planet att vara obeboelig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

med den (hittills) snabbaste raketen, har jag för mig att det skulle ta ca 18000 år att åka dit! I jämförelse med till Jupiter kanske runt 2-3 år med samma hastighet

Rent instinktivt känns 4 ljusår inte särskilt långt men det blir sjuka mängder tid om man ska använda våra förbränningsraketer. Jag tror att solsegel är vår bästa chans att nå ut ur vårt solsystem och specifikt metoden "Beam sailing". Har skett många genombrott på den fronten de senaste åren, de har en enorm maxhastighet trots att seglet utför en väldigt liten kraft på rymdfarkosten.

Med beam sailing skulle det ta ca 20 år att nå Alpha Centurion.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

@klemze: Men om du pumpar upp hastigheten med en stråle här från jorden.. hur ska du då bromsa sen? det kommer ju bara bli en fly by i sådana fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Otroligt spännande! Trodde aldrig att vi skulle finna en planet så nära vår egen stjärna. Märkligt att den inte upptäcktes tidigare?

Inte det minsta märkligt. Om jag ber dig peka ut en svart fluga som sitter på en 1x1m stor svart bakgrund, nattetid, på 40000m avstånd, med hjälp av en vanlig kikare, klarar du det?

Och det är fortfarande en mycket lättare uppgift. Vad man gör är att titta på vad som i exemplet ovan skulle motsvara en knappt synlig ljusprick, och hur den rörde sig nån miljarddels mm, ibland.

Skrivet av seraj5:

Vi får forska lite mer kring antimateria motorer och ta oss dit någon gång

Har planeten något elektromagnetiskt fält runt sig? Hur är atmosfären och gravitationen?

Satsa på forskning om gravitation i stället. Den dag nån hittar på ett sätt att manipulera gravitation är den dag det finns ett helt jävla smörgåsbord med plötsligt väldigt realistiska sätt att färdas radikalt enklare över långa sträckor.
Det går inte att åka snabbare än ljuset, näh, men det går att fiffla lite med fysiken så att man i praktiken gör det ändå.

Men alla sätt någon kommit på hitills kräver just manipulation av gravitationskrafter, på ett eller annat sätt. Jag kom på egen hand fram till 4 olika sätt för 20 år sen, och det var jävligt irriterande när alla föll på just den stöttestenen, dock intressant att mer nyligen hitta hur många olika varianter på samma tema olika personer kommit fram till.

Det stora problemet i nuläget är dock att placera last i omloppsbana runt jorden, det är rent bedrövligt hur dåligt det står till på den fronten idag.
Vi har fortfarande inget som kommer i närheten av att mäta sig med Saturn V raketerna, och har inte haft det sen det programmet lades ner och sen Sovjet lade ner sina N1, Vulkon och Energia raket-projekt.

Ryssarna har inte pengar att bygga de raketer de skulle kunna(men intressant nog så har tekniken som Sovjet utvecklade under 60-80 talen varit en huvudkomponent i USAs försök med privatiserad utveckling).

Kineserna är för nybörjare för att bygga riktigt kraftiga raketer än på ett tag(men de verkar absolut vara inne på att försöka, även om det går lite hackigt).

USA är så fokuserade på att vara snåla att de spenderar löjligt mycket pengar på alldeles för "lättviktiga" system.

Indien är fortfarande långt bakom och släpar sig fortfarande framåt mestadels tack vare att de köpt hjälp från Ryssland(och tidigare från Sovjet).

Japan är lite på gränsen till att kunna bygga nåt seriöst men tenderar återfalla på att köpa plats på antingen USAs eller Ryska raketer eftersom det är dyrt att utveckla eget(något som de ändå delvis HAR gjort, bara inte tillräckligt).

Medans Europa är upptagna med så många mindre projekt att alla försök att komma fram med nåt "heavy lifter" system skulle göra ESA bankrutt på 5 sekunder. Så man köper i stället medeltung lyftkraft av Ryssland och USA medans Ariane-raketerna gör det "lättare" jobbet (och även om Ariane-6 som ska vara klar till 2020 blir en aning starkare så är det bara en högst begränsad utveckling, vidareutvecklade modeller av Ariane-5 klarar ironiskt nog redan att lyfta mer än 6an ska klara när den är färdig(men har i sin tur förhoppningsvis möjlighet att sen också "växa till sig" på samma sätt som 5an gjort sen introduktion, OCH de lägger äntligen till raketmotorer som kan startas mer än en gg, vilket åtminstone ger teoretisk möjligthet att använda de till mer avancerade påhitt som mån eller mars-färd, även om det är lite jobbigt(men möjligt!) att åstakomma det med bara 1/4 av den kraft Saturn V klarade)).

Kort sagt, ingen som seriöst försöker fixa ett system som kan lyfta STORA laster ens till LEO.

Skrivet av Zpnk:

Gällande denna planet och så många andra planeter så är det så otroligt mycket som ska stämma in för att liv så som vi förstår det ska kunna existera, för intelligent liv krävs det så otroligt mycket mer.

En måne är mer eller mindre ett krav, tektoniska plattor, en Jupiter som sköld mm mm. Vi har även en goldilocks zone inom våran galax. Längre in mot centrum av galaxen är det för mycket aktivitet och för mycket strålning för att liv ska kunna uppstå. Nu.är väl inte fallet så kring denna planet...

Nej, det KRÄVS inte mer, men det UNDERLÄTTAR. En meteoritsköld som Jupiter är exempelvis absolut inte något krav, men utan en dylik så behöver eventuellt liv antingen utvecklas så att det klarar större mängd meteoritnedslag, eller att planeten helt enkelt undgår att träffas av något som är alltför katastrofalt. En "sköld" som Jupiter är mycket BÄTTRE, men inte alls ett absolut måste.

Och sen med tanke på hur liv klarar sig på jorden även i områden där konventionella sanningar säger att det inte borde vara möjligt, så tror jag på påståenden om vad som är och inte är möjligt när det är bevisat...

Skrivet av Zpnk:

Röda dvärgar är väl bästa förutsättningen för liv egentligen.

Va? Knappast. Inte i närheten. Den biologiskt mest troliga aktiva zonen för röda dvärgar hamnar alldeles för nära stjärnan för att det ska vara bra, vilket bland annat betyder kraftig strålning. Det är en av anledningarna till att röda dvärgar ofta anses vara ointressanta för sökandet efter utomjordiskt liv.
De stjärnor som anses ha bäst förutsättningar är G (Solen) och K klass stjärnor. Röda dvärgar är klass M. Medans F klass anses som "inte så troliga" och klass A som osannolika för liv att uppstå omkring de.
Medans O och B klass stjärnor är "kortlivade" och stora.

Skrivet av aledun86:

Ett problem som många vetenskapsmän låter bli att nämna är att röda dvärgar utger en oerhörd mängd Micro och x-Ray strålning som men ganska så stor sannolikhet slitit bort atmosfären från denna planet, eller åtminstone försvagat den till intet likt vad vår sol har gjort med mars atmosfär och med vattnet på Venus. Kom också ihåg att våra jord har en ovanligt stor järn kärna för planetens storlek.

Venus vatten kokade bort pga extrem växthuseffekt. Och Mars saknar dels magnetfält och dels har planeten för svag gravitation för att hålla atmosfären kvar annat än i "bästa väder"(dvs svaga solvindar och minimal soleruptioner etc).

Och särskriv inte, snälla?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DW75:

Nej, det KRÄVS inte mer, men det UNDERLÄTTAR. En meteoritsköld som Jupiter är exempelvis absolut inte något krav, men utan en dylik så behöver eventuellt liv antingen utvecklas så att det klarar större mängd meteoritnedslag, eller att planeten helt enkelt undgår att träffas av något som är alltför katastrofalt. En "sköld" som Jupiter är mycket BÄTTRE, men inte alls ett absolut måste.

Och sen med tanke på hur liv klarar sig på jorden även i områden där konventionella sanningar säger att det inte borde vara möjligt, så tror jag på påståenden om vad som är och inte är möjligt när det är bevisat...

Va? Knappast. Inte i närheten. Den biologiskt mest troliga aktiva zonen för röda dvärgar hamnar alldeles för nära stjärnan för att det ska vara bra, vilket bland annat betyder kraftig strålning. Det är en av anledningarna till att röda dvärgar ofta anses vara ointressanta för sökandet efter utomjordiskt liv.
De stjärnor som anses ha bäst förutsättningar är G (Solen) och K klass stjärnor. Röda dvärgar är klass M. Medans F klass anses som "inte så troliga" och klass A som osannolika för liv att uppstå omkring de.
Medans O och B klass stjärnor är "kortlivade" och stora.

1.Skrev "mer eller mindre", inte att det var en absolut förutsättning.

2. Skrev om liv och intelligent liv. Fullt medveten om extremofiler som t.ex. kan hittas runt varma svavelkällor där liv enligt våran vetskap ej ska kunna existera.

3. Nu menade jag i det långa loppet då röda dvärgar kommer vara den sortens stjärna som kommer finnas kvar långt efter alla andra har slocknat. Är lite fast i The Universe och alla katastrofteorier

För att sen spåna vidare på bättre förutsättningar efter vad vi anser vara bättre förutsättningar för liv...

En ensam stjärna är ovanligt, merparten system har två eller tre stjärnor. Något som i min värld inte låter som positivt. En cirkulär omloppsbana och inte en utdragen variant. Läste att denna planet tros vara "tidally locked" vilket inte heller känns som bra...

Nu minns jag inte exakt vad det var som orsakade detta, men precis som på våra gasplaneter så var stormar och otroligt starka vindar vanligt (ja spekulationer såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

Skrivet av Squedo:

Ett ljusår = hur långt ljuset hinner färdas i vakum på ett år.

Om du tänker det tar ljuset solen skickar ut cirka 8 minuter att nå jorden, då kan du tänka dig de är avsevärt mycket längre på bara ett år en jupiter och sen får du ta det x 4

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Korta begripliga videor av PBS Space Time. Är man intresserad av rymden, fysik etc. så är deras videobibliotek att rekommendera.
Jag kan rekommendera dessa två för trådens ämne.

Olika sätt att resa till Alpha Centauri under vår livstid med tekniker vi känner till idag

Sen har vi Alcubierre Warp Drive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qwizzyx:

@klemze: Men om du pumpar upp hastigheten med en stråle här från jorden.. hur ska du då bromsa sen? det kommer ju bara bli en fly by i sådana fall

Precis, det blir bara en fly-by och försöka samla så mycket data som möjligt på de dagar/timmar man befinner sig tillräckligt nära. Såvida man nu inte redan upprättat kommunikation med någon intelligent civilisation som kan skjuta en laser i motsatt riktning när farkosten passerat halva vägen. Tror inte man ska förlita sig på det dock.

Skrivet av UncleDirty:

Om du tänker det tar ljuset solen skickar ut cirka 8 minuter att nå jorden, då kan du tänka dig de är avsevärt mycket längre på bara ett år en jupiter och sen får du ta det x 4

Det tar solens strålar ca 43 minuter att nå Jupiter och ca 5,5h att nå Pluto. Som jag sa i ett tidigare inlägg så är avståndet mellan Solen och Proxima Centauri över 51 000 gånger större än avståndet mellan Solen och Jupiter, inte 4 gånger.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Den här sidan visar avståndsförhållandena i vårt eget lilla solsystem. Det är bara att scrolla lite i sidled...
http://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Gällande gravitationen så är det ganska enkelt, har planeten en massa motsvarande t.ex. 1,5 gånger Jordens massa så är gravitationen också 1,5 gånger starkare. Väger du 100 kg på Jorden väger du 150 kg på Proxima Centauri b (planeten).

Stämmer inte.
Månen har 16,55% av gravitationen men 1,23% av massan.
Jupiter har 264% av gravitationen men 31780% av massan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwizzyx:

Man skjuter en harpun mot planeten med ett jättelångt gummiband (tänk Biltemas tennis-trainer band). Gummibandet retarderar och tar ner farkosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Proxima Centauri befinner sig 51 645 gånger längre bort från Solen än vad Jupiter gör, eller 104 708 605 gånger avståndet mellan Jorden och Månen. I rymdmått så är det ett stenkast. Universum är STORT!

Det är det ja. Men vad finns "utanför" universum? I Vad existerar det i?
Kan du besvara detta med, så blir jag imponerad.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man skjuter en harpun mot planeten med ett jättelångt gummiband (tänk Biltemas tennis-trainer band). Gummibandet retarderar och tar ner farkosten.

Ovanstående fråga jag ställer till Casgar, ställer jag även till dig Dunde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur länge dröjer det innan Musk säger att han ska dit ? Proxima Centauri 2030 ?

Jag tror vi kan glömma "intelligent" liv därborta för mycket strålning från stjärnan och dessutom skulle vi upptäckt en civilisation om de skickat den minsta radiosignal de senaste 50 åren. Extrema bakterier och alger kanske om det ens finns en atmosfär.

Vi ser ju på Mars alla förutsättningar finns och det har funnits och finns vatten och atmosfär men trots alla sonder och prober har inte ett skit hittats (ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur skulle religiösa tro när man väl kan åka till den planeten och hitta intelligent liv ska man då tro att "Gud" har varit otrogen med jorden?

Finns väl andra gudar?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Stämmer inte.
Månen har 16,55% av gravitationen men 1,23% av massan.
Jupiter har 264% av gravitationen men 31780% av massan.

Helt rätt. Korrigerat.

Skrivet av Bogey:

Det är det ja. Men vad finns "utanför" universum? Vad existerar det i?
Kan du besvara detta med, så blir jag imponerad.

Vet inte om frågeställningarna är ironiska eller skämtsamma. Hur som helst;

Jag tycker frågorna är felställda. Den första frågan förutsätter att Universum har en gräns, och den andra förutsätter att Universum i så fall måste existera i ett annan medium. Vi har inte några klara bevis för den första förutsättningen, och absolut inga för den andra. Båda frågor kräver alltså mer bevis innan man ens ska kunna komma med en kvalificerad gissning, till skillnad från mina beräkningar som är ren matematik baserad på uppmätta data från flertal astronomiska institut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vet inte om frågeställningarna är ironiska eller skämtsamma. Hur som helst;

Jag tycker frågorna är felställda. Den första frågan förutsätter att Universum har en gräns, och den andra förutsätter att Universum i så fall måste existera i ett annan medium. Vi har inte några klara bevis för den första förutsättningen, och absolut inga för den andra. Båda frågor kräver alltså mer bevis innan man ens ska kunna komma med en kvalificerad gissning, till skillnad från mina beräkningar som är ren matematik baserad på uppmätta data från flertal astronomiska institut.

Är allvarlig i allra högsta grad
Det är du som säger att universum är stort.
Oändligt är en annan sak, men det kanske bara är en språkförbistring och en yttran utav något vi aldrig kommer att förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Oändligt är en annan sak, men det kanske bara är en språkförbistring och en yttran utav något vi aldrig kommer att förstå.

Universum expanderar inte i något eftersom allt inklusive naturlagarna existerar i universum. Du är i universum allt du ser och kan fundera över finns i universum, det finns inget "utanför". Universum expanderar och därför finns ingen gräns, i vanligt tal betyder det oändligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Universum expanderar inte i något eftersom allt inklusive naturlagarna existerar i universum. Du är i universum allt du ser och kan fundera över finns i universum, det finns inget "utanför". Universum expanderar och därför finns ingen gräns, i vanligt tal betyder det oändligt.

Ja din och min åsikt om varandet är iofs lika mycket värda som en stenåldersmänniska.

Det skulle vara kul att höra Dunde´s (inlägg tidigare) att ge sin version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ja din och min åsikt om varandet är iofs lika mycket värda som en stenåldersmänniska.

Det skulle vara kul att höra Dunde´s (inlägg tidigare) att ge sin version.

Jaha, okej. Googla lite annars, det var min kortvariant av det som finns ganska lättgooglat på dina frågor för du är nog inte den enda som funderat över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Jaha, okej. Googla lite annars, det var min kortvariant av det som finns ganska lättgooglat på dina frågor för du är nog inte den enda som funderat över det.

Jag tror du missförstår mig.
Jag delar denna åsikt och denna teori, men anser samtidigt att detta bara är en åsikt, vetenskapen har haft fel förr och google är inte allvetande.

Dessa funderingar har väl sapien haft sen vår gryning.

Men, är vi Sapiens ens kapabla nog att förstå ens en bråkdel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är väl inte så insatt men om vi reser utanför vårat solsystem? är det helt tomt mellan vårat o denna stjärna då så det bara är att gasa menar jag

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

är väl inte så insatt men om vi reser utanför vårat solsystem? är det helt tomt mellan vårat o denna stjärna då så det bara är att gasa menar jag

Ingen vet. Finns nog gott om junk men chansen att krocka är nog rätt minimal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bogey:

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vart du vill komma. Kritiserar du mitt användande av ordet "stort" istället för "oändligt"? Om så är fallet så kan du byta ut "universum" mot "det kända universum". Sen så tror jag också att det är lättare att greppa ordet "stort" för gemene man än "oändligt", även om det kanske inte är helt korrekt. Detta är trots allt bara ett internetforum men många olika typer av personer och inte någon vetenskaplig artikel som läses huvudsakligen av experter.

Och för att svara på din ursprungliga fråga; Nej, det vet varken jag eller någon annan.

Skrivet av noob:

Någon enstaka stenbumling här och där, men med tanke på avstånden så är det mycket större chans att hitta en knappnål på botten av Stilla Havet. Helt tomt är det dock inte. Har för mig att jag läst att det är runt 1000 atomer per m3 i rymdens vakuum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

För er som precis som mig är djupt fascinerad och intresserad av sånt här så kan jag varmt rekommendera serien "The Universe". Mycket fakta, men även mycket spekulationer och what if-teorier.

Röda dvärgar är väl bästa förutsättningen för liv egentligen. Nog med tid för liv att uppstå och utvecklas, dröjer inte länge (på en kosmisk skala) så kommer vår planet att vara obeboelig.

tack så otroligt mycket! Ska kolla den med min pappa. VI har kollat ut många universum serier men denna var ny! Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vart du vill komma. Kritiserar du mitt användande av ordet "stort" istället för "oändligt"? Om så är fallet så kan du byta ut "universum" mot "det kända universum". Sen så tror jag också att det är lättare att greppa ordet "stort" för gemene man än "oändligt", även om det kanske inte är helt korrekt. Detta är trots allt bara ett internetforum men många olika typer av personer och inte någon vetenskaplig artikel som läses huvudsakligen av experter.

Och för att svara på din ursprungliga fråga; Nej, det vet varken jag eller någon annan.

Jag besvarar ditt svar där du "rättar" mig i ditt svar på min ursprungliga fråga, fast det är klart att som "gemene man" på ett internetforum, så får jag tacka för att ni sänkte er att besvara till slut.

Att ingen, inte ens du vet svaret på min fråga.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av seraj5:

tack så otroligt mycket! Ska kolla den med min pappa. VI har kollat ut många universum serier men denna var ny! Tack igen

Varsågod... otroligt bra serie! Men efter säsong 5 så blev den sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Någon enstaka stenbumling här och där, men med tanke på avstånden så är det mycket större chans att hitta en knappnål på botten av Stilla Havet. Helt tomt är det dock inte. Har för mig att jag läst att det är runt 1000 atomer per m3 i rymdens vakuum.

Det har väl observerats flertalet dvärgplaneter i Plutos storlek på senare tid, lite synd o kalla dvärgplaneter stenbumlingar
Det hittas ju bara mer och mer i takt med att våra teleskop blir bättre.

Jag minns på 90 talet då man inte ens var säker på att andra stjärnor hade planeter, och nu har vi hittat hur många tusen som helst.
Det är en väldigt spännande tid vi lever i.