Lyckas inte få 802.11ac att fungera med Asus PCE AC56 (bara 802.11a)

Permalänk

Lyckas inte få 802.11ac att fungera med Asus PCE AC56 (bara 802.11a)

Lyckas inte få 802.11ac att fungera med Asus PCE AC56 (bara 802.11a)
Det står på asus hemsida att man inte behöver installera några drivrutiner då det följer med windows.
Men har ändå försökt hitta den senaste drivrutinen via drivermax då asus själva är väldigt dåliga på att drivrutiner på deras egna sidor (döda länkar med mera)

http://www.drivermax.com/driver-download/0/Network+Adapters/A...

eller hur kan jag se att det är 802.11.ac som används och inte 802.11a ?

Permalänk
Medlem

Först och främst hur vet du att bara 802.11a bara fungerar? Om du inte har ac-standarden på routern kan den inte använda ac. Om den är några år skulle jag tro att du har 802.11n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Hedersmedlem

Döda länkar? Alla som jag testar fungerar: https://www.asus.com/se/Networking/PCEAC56/HelpDesk_Download/

Jag som använt Asus i 20 år måste säga att det nästan alltid fungerar när jag ska hämta något, så för mig är Asus riktigt bra på drivrutiner mm. Låter som du har otur.

Antagligen behöver du drivrutiner + programvara men det lär bero på OS-versionen (som du inte anger).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Duktig:

Först och främst hur vet du att bara 802.11a bara fungerar? Om du inte har ac-standarden på routern kan den inte använda ac. Om den är några år skulle jag tro att du har 802.11n.

Skickades från m.sweclockers.com

802.11ac finns inte som val under band preference och disable bands

Permalänk
Medlem

@Immersion:
En sak du måste förstå är att de olika standarderna (Mer information om de olika 802.11 standarna) är att de inte är någon form av mjukvara på din adapter eller router. Utan standarden är en del av hårdvaran på din adapter/router.

En standard är bakåt kompatibel (802.11ac kan kommunicera med 802.11n), det betyder att nyare standard som pratar med en äldre inte kan dra nytta av sin hastighet. Exempel 802.11n har en max hastighet på 600 Mbit/s och 802.11ac 1,3 Gbit/s skulle dessa två kommunicera skulle max hastigheten bli 600 Mbit/s.

Så för att kolla om du drar nytta av din ac-standard på adaptern sök upp din router och se vilka standarder den stödjer.
Mer information om de olika "property" inställningarna här.

Hoppas jag var tydlig nog nu

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Duktig:

@Immersion:
En sak du måste förstå är att de olika standarderna (Mer information om de olika 802.11 standarna) är att de inte är någon form av mjukvara på din adapter eller router. Utan standarden är en del av hårdvaran på din adapter/router.

En standard är bakåt kompatibel (802.11ac kan kommunicera med 802.11n), det betyder att nyare standard som pratar med en äldre inte kan dra nytta av sin hastighet. Exempel 802.11n har en max hastighet på 600 Mbit/s och 802.11ac 1,3 Gbit/s skulle dessa två kommunicera skulle max hastigheten bli 600 Mbit/s.

Så för att kolla om du drar nytta av din ac-standard på adaptern sök upp din router och se vilka standarder den stödjer.
Mer information om de olika "property" inställningarna här.

Hoppas jag var tydlig nog nu

Det är inte en router utan en nätverksapter men jag använder den som hotspot via en bat fil jag skapat som använder microsoft viritual router. Som du kan se på lådan så är alltså paradnumret just 802.11.ac både min chromecast och min Huawei mate 8 hare stöd för 802.11.ac och vill därför använda det. av drivrutinerna att dömma ser jag bara 802.11.a men inte ac vilket är nyare. Därför jag frågar hur kan jag se vilken standard som används, jag har provat wifi analyzer på min android telefon men ser inte någon sådan information där ser bara 5ghz och signalstyrka.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Döda länkar? Alla som jag testar fungerar: https://www.asus.com/se/Networking/PCEAC56/HelpDesk_Download/

Jag som använt Asus i 20 år måste säga att det nästan alltid fungerar när jag ska hämta något, så för mig är Asus riktigt bra på drivrutiner mm. Låter som du har otur.

Antagligen behöver du drivrutiner + programvara men det lär bero på OS-versionen (som du inte anger).

Drivrutinen dom har länkat till är ett ac66 som inte är kompatibel med ac56.

Permalänk
Medlem

@Immersion:

När båda enheterna använder sig utav "ac" blir det på automatik ac som används. Du behöver alltså inte dubbel kolla något, det som vissas i property inställningarna har inget att göra med att ac inte används. utan är olika typer av inställningar du kan göra på kortet.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Duktig:

@Immersion:

När båda enheterna använder sig utav "ac" blir det på automatik ac som används. Du behöver alltså inte dubbel kolla något, det som vissas i property inställningarna har inget att göra med att ac inte används. utan är olika typer av inställningar du kan göra på kortet.

Finns det ingen android app som kan verfierar om anslutningen använder 802.11a eller 802.11ac ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Finns det ingen android app som kan verfierar om anslutningen använder 802.11a eller 802.11ac ?

WiFi analyzer kan på sätt och vis göra det.

När du startar appen och är ansluten till ett trådlöst nätverk så står det högst upp på sidan AP list "Connected to...."

Om du trycker där så öppnar den info om den nuvarande anslutningen. 802.11a har en maximal bandbredd på 54Mbit, så om din Link speed är över 54Mbit så använder du garanterat 802.11ac.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

WiFi analyzer kan på sätt och vis göra det.

När du startar appen och är ansluten till ett trådlöst nätverk så står det högst upp på sidan AP list "Connected to...."

Om du trycker där så öppnar den info om den nuvarande anslutningen. 802.11a har en maximal bandbredd på 54Mbit, så om din Link speed är över 54Mbit så använder du garanterat 802.11ac.

har dock aldrig kommit upp i 96. har kommit upp i 71 som snabbast på upstreamen men 65 på downstreamen ofast lägre..

Jag ser i denna recension att in huawei mate 8 ska klarar betydligt mer

"On the downstream direction we’re indeed seeing speeds somewhat in line with the theoretical maximum as the Mate 8 reaches 314Mbps. What continues to baffle me though is that we’re again seeing a large discrepancy between downstream and upstream as I was only able to reach 126Mbps upload on the device"

dom skriver "On 2.4GHz the Mate 8 reaches 78.6Mbps downstream and 67Mbps upstream,"

som sagt jag får via bredbands kollen 300 ned och 130 upp och får alltså 65 ned och 70 upp med wifi 5ghz, jag har provat att ha telefonen extremt när antennen utan någon större skillnad.

Så nej jag tror något är galet här, 5ghz förvisso men det kan omöjligt vara så att det är 802.11ac standarden som körs.
Och att det sk vara så otroligt svårt att hitta någon app som kan tala om för en vilken standard som används i wifi anslutningen förstår jag inte.. måste gå att se vilket standard som enheterna pratar med varandra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

http://i.imgur.com/xuSaU8x.png

https://dl2.pushbulletusercontent.com/Ekxq1XXKy9w70z2OyfK2dEINVp2Erz71/Screenshot_2016-09-14-23-01-40.png

har dock aldrig kommit upp i 96. har kommit upp i 71 som snabbast på upstreamen men 65 på downstreamen ofast lägre..

Jag ser i denna recension att in huawei mate 8 ska klarar betydligt mer

http://images.anandtech.com/graphs/graph9878/78259.png

"On the downstream direction we’re indeed seeing speeds somewhat in line with the theoretical maximum as the Mate 8 reaches 314Mbps. What continues to baffle me though is that we’re again seeing a large discrepancy between downstream and upstream as I was only able to reach 126Mbps upload on the device"

dom skriver "On 2.4GHz the Mate 8 reaches 78.6Mbps downstream and 67Mbps upstream,"

som sagt jag får via bredbands kollen 300 ned och 130 upp och får alltså 65 ned och 70 upp med wifi 5ghz, jag har provat att ha telefonen extremt när antennen utan någon större skillnad.

Så nej jag tror något är galet här, 5ghz förvisso men det kan omöjligt vara så att det är 802.11ac standarden som körs.
Och att det sk vara så otroligt svårt att hitta någon app som kan tala om för en vilken standard som används i wifi anslutningen förstår jag inte.. måste gå att se vilket standard som enheterna pratar med varandra med.

Okej, ser ju ut som den skulle kunna köra 802.11n istället för ac.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

I Broadcom drivrutinerna så syftar 802.11a på 5GHz och 802.11b på 2.4GHz. Du kommer aldrig se alternativet 802.11ac där. Hade varit tydligare om dom skrev ut frekvensbanden istället då dom syftar på radioband ej på modulering. Detta gäller både Broadcom och Intels adaptrar.

Lustigt nog under "Prefered Band" så kallar dom det "2.4GHz Band samt 5.2GHz Band" på Intel korten, inkonsistent beteende värre.

För att se om din klient är ansluten med en 802.11ac modulation får du nog logga in i din router, titta under Associated Clients. Tror inte Windows själv visar denna information, om du inte får en länk-hastighet som enbart stödjs av 802.11ac och ej 802.11n då är det ganska givet.

Kort och gott, ignorera att begreppet "802.11ac" ej syns någonstans bland drivrutinernas inställningar, det är fullt normalt.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

I Windows 10 kan man se vilken standard som används men jag vet inte hur man kan göra det i Android vilket TS efterfrågar.

I win 10 är det settings -> network and internet -> advanced options och sen scrolla ner lite.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Immersion:

Så nej jag tror något är galet här, 5ghz förvisso men det kan omöjligt vara så att det är 802.11ac standarden som körs.
Och att det sk vara så otroligt svårt att hitta någon app som kan tala om för en vilken standard som används i wifi anslutningen förstår jag inte.. måste gå att se vilket standard som enheterna pratar med varandra med.

Du kan hursomhelst utesluta att du använder 802.11a eftersom du har en länkhastighet som är högre än vad det stödjer.
Det är väl inte heller så intressant vilken standard som används eller vad som ger absolut högst länkhastighet, det som betyder nått är throughput/godput och latenser för det är det man har nytta av, det påverkas oftast men inte alltid proportionellt med länkhastigheten. Är man ensam i etern så brukar de följas åt men finns det annat som påverkar radioförhållandena som angränsande nät eller andra maskiner som på nått sätt påverkar är det inte säkert att högsta länkhastighet ger högst throughput.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av era909:

I Windows 10 kan man se vilken standard som används men jag vet inte hur man kan göra det i Android vilket TS efterfrågar.

I win 10 är det settings -> network and internet -> advanced options och sen scrolla ner lite.

Manufacturer: ASUS
Description: Broadcom 802.11ac Network Adapter
Driver version: 6.30.223.228
Physical address: ‎08-62-66-BC-C0-52

är det enda stom står dessvärre

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan hursomhelst utesluta att du använder 802.11a eftersom du har en länkhastighet som är högre än vad det stödjer.
Det är väl inte heller så intressant vilken standard som används eller vad som ger absolut högst länkhastighet, det som betyder nått är throughput/godput och latenser för det är det man har nytta av, det påverkas oftast men inte alltid proportionellt med länkhastigheten. Är man ensam i etern så brukar de följas åt men finns det annat som påverkar radioförhållandena som angränsande nät eller andra maskiner som på nått sätt påverkar är det inte säkert att högsta länkhastighet ger högst throughput.

Ja men detta kortet ska kunna gå upp till 830 mbit, och min mobil runt 340 mbit, jag får ju 320 mbit på bredbandskollen med min dator, hur kan jag då bara få 65 mbit ner med min mobil, signal styrkan är runt 35-50 dbm. Anslutningen är 5 GHZ, kan det vara så att jag har fått en defekt produkt ?
eller finns det miljömässiga aspekter som gör att man tappar så mkt i hastighet ?

Värt att nämna är att i mitt hyreshus har liksom alla lägenheter i stort sett ett wifi nätverk i varje lägenhet, jag bor i 4 vånings hus, alla grannar använder 2.4 GHZ jag är den enda som sänder i 5GHZ vilket borde innebär en fördel... men det är dessvärre inget jag märker av då jag tappar så enormt mkt i hastighet.

Jag gjorde mkt efterforskningar innnan jag köpte detta kortet (köptes från usa amazon.com), och om man läser på amazon med mera recensioner så ser man att det är liksom det bästa som går att få tag på just nu i denna formfaktorn.. den använder teknik som sitter i dyrare switchar från broadcom därav den stora kylfläsan så jag förväntar mig mer än medioker prestanda!
Och läser man andra på amazon tex läste alla recensioner där ser man att folk får nästan samma hastighet i tråd som med wifi.

Jag använder ju förvisso microsoft hosted network viritual adapter, om det är boven i dramat vet jag ej. Att använda det som hotspot som jag gör är ju inte direkt tanken med detta kort igentligen utan det förutsätter att man redan har en wifi router att ansluta till, jag har ingen router utan gör en virtual router och kortet till en wifi hotspot.

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

I Broadcom drivrutinerna så syftar 802.11a på 5GHz och 802.11b på 2.4GHz. Du kommer aldrig se alternativet 802.11ac där. Hade varit tydligare om dom skrev ut frekvensbanden istället då dom syftar på radioband ej på modulering. Detta gäller både Broadcom och Intels adaptrar.

Lustigt nog under "Prefered Band" så kallar dom det "2.4GHz Band samt 5.2GHz Band" på Intel korten, inkonsistent beteende värre.

För att se om din klient är ansluten med en 802.11ac modulation får du nog logga in i din router, titta under Associated Clients. Tror inte Windows själv visar denna information, om du inte får en länk-hastighet som enbart stödjs av 802.11ac och ej 802.11n då är det ganska givet.

Kort och gott, ignorera att begreppet "802.11ac" ej syns någonstans bland drivrutinernas inställningar, det är fullt normalt.

Tackar för att du upplyser mig om detta ger mer klarhet i detta.. men håller me dig att dom kunde varit lite mer tydliga..pga av detta tror jag väldigt få personer som köper produkterna kör med korrekt konfiguration där man får ut den kapaciteten som står på kartongen.

Jag använder sagt ingen router andvänder bara en virituell router i datorn, det enda sättet som jag kan kolla det på är via min android telefon då eller min chromecast detta är min enda wifi ansluta enheter jag använder i mitt hem. Har hittils inte hittat någon android app som ger information om vilken modulering som används. Har ändå gått igenom en hel del wifi appar på google play.

Permalänk
Medlem

@Immersion: Vilken kanalbredd har du slagit på för 5GHz radion på din router? För sådana hastigheter du efterfrågar behöver du högsta tillgängliga vilket är 80MHz. Låter som att du enbart utnyttjar 20MHz kanalbredd.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

@Immersion: Vilken kanalbredd har du slagit på för 5GHz radion på din router? För sådana hastigheter du efterfrågar behöver du högsta tillgängliga vilket är 80MHz. Låter som att du enbart utnyttjar 20MHz kanalbredd.

Kan du säga vart jag hittar den inställningen ?

Permalänk
Medlem

@Immersion: På routern, inte på klienten.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Kör du den som accesspunkt kan det vara så att den inte tillåter AC läge. Mitt Intel AC kort tillåter inte det i firmwaren och intel sa till mig att dom aldrig kommer tillåta det heller.

Bäst att kolla upp så ac fungerar i AP eller hotspot läge.

Permalänk
Medlem

Sorry jag missförstod dig, läste inte så noga så förstog inte att du inte använder en traditionell AP. Det är precis som ovanstående användare säger, det är inte alla tillverkare som stödjer alla standarder i adhoc läge. Varför krångla till det så? Sätt upp en riktig AP istället och slipp denna typ av problem.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

@Immersion: vad heter din router?

Permalänk
Skrivet av GzXboom:

@Immersion: vad heter din router?

Microsoft hosted network virtual router. Äger ingen router. Detta pga att jag inte vill ha strul med brandvägg därför köpte jag en wifi nätverks kort istället en annan fördel är att min wifi går via min vän tunnel ovpn så mitt wifi är alltså krypterat

Använder den här metoden

http://lifehacker.com/turn-a-windows-8-1-pc-into-a-wi-fi-hots...

Jag hade dock förväntat mig att det skulle vara lättare att använda den som accesspunkt är igentligen helt galet att funktionen inte var inkluderad i Asus mjukvara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

Sorry jag missförstod dig, läste inte så noga så förstog inte att du inte använder en traditionell AP. Det är precis som ovanstående användare säger, det är inte alla tillverkare som stödjer alla standarder i adhoc läge. Varför krångla till det så? Sätt upp en riktig AP istället och slipp denna typ av problem.

Det här här får jag komma upp adhocr en ny term för mig få kolla upp vad det innebär och hur det funkar med Asus nätverks kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du kör kabel direkt från din ISP till din dator för att sedan kunna dela ut internet via WiFi-kortet?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Skrivet av Foolson:

Så du kör kabel direkt från din ISP till din dator för att sedan kunna dela ut internet via WiFi-kortet?

Ja exakt så.

Permalänk

hittade denna tråd

https://communities.intel.com/thread/32536
"I'm not an Intel rep but I can assure you that it is NOT a bug. When you select the 802.11a mode, the adapter turns off the 2.4 GHz band. Intel had configured to not use the 5 GHz frequence for wireless hosted networks as part of the FCC regulation. As such you can't set a hosted network when the 2.4 GHz radio is off. However, you can change the channel of the hosted network on the Ad hoc channel 802.11 b/g setting in device manager. You can purchase a non-FCC regulated card such as the ASUS PCIE cards that allows you to not only use 5 GHz band but also select DFS channels as the channel for your hosted network.
"
Så någon som har något grepp om hur man kommer runt det ?