Följ Black Week på SweClockers

Lite "optimistisk" information om Nintendo64

Permalänk
Medlem

Lite "optimistisk" information om Nintendo64

Eller vad tycker ni? Från 1993 typ.

Packade upp och testade min NES igår och hittade lite Nintendogrejs, typ Nintendo Magasinet och Club Nintendo. Med bland annat denna något optimistiska förhandsinformation om N64...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Minns den där artikeln ganska starkt faktiskt i och med att jag vet att jag läste den på bussen när jag var liten på väg till min pappa över helgen när mina föräldrar var skilda.

Idag är dem tillsammans igen tack och lov, dem hittade tillbaks till varandra året efter Nintendo 64 släpptes här i Sverige och mitt 12-åriga jag hade mycket att vara glad över då.

Permalänk
Medlem

Så kom ändå Sony från ingenstans med en 32bitars "cd-konsol" och dominerade marknaden fullständigt.
Många fina spelkvällarna har man ju ändå haft 64:n. 4 dosor splitscreen i Golden eye är det inte mycket som slår

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag läste också den artikeln och tyckte det var fantastiskt. Men eftersom det är Nintendo "själva" som är källan så kan nog inte låta annat än så... Men det är ju fantastiskt kul så här i efterhand. Optiska skivor är ju tyvärr riktigt trist i retro-hänseende, så jag tycker ändå att Nintendo gjorde rätt.

Cartidge är ju på väg tillbaka nu för Nintendo, så vi får väl se vad framtiden kan ge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Så kom ändå Sony från ingenstans med en 32bitars "cd-konsol" och dominerade marknaden fullständigt.
Många fina spelkvällarna har man ju ändå haft 64:n. 4 dosor splitscreen i Golden eye är det inte mycket som slår

Riktigt från ingenstans kom den ju inte. Nintendo och Sony arbetade tillsammans i många år och det var meningen att "Play Station" skulle vara en CD-ROM-spelare till Super Nintendo, både som kombinerad enhet och som tillsats. Minst en Nintendo Playstation-konsol finns på Youtube att beskåda, Ben Heck (The Ben Heck Show) plockade dessutom isär den och analyserade hårdvaran.

Nintendo skrotade dock planerna på CD-ROM till SNES (vars hårdvara, särskilt CPU:n var rätt svag) och utvecklade Nintendo 64. Sony blev blåsta av Nintendo och lanserade sedan sin egen spelmaskin. Resten är (spel-) historia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Alla kvällar efter skolan som spenderades med Goldeneye i splitscreen hos polarna är oräkneliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med så sanslöst bra hårdvara som Nintendo 64 målas ut att ha i förhandsartikeln, var det synd att Nintendo snålade in på grafikminnet så de texturer som det avancerade grafiksystemet har att arbeta med är grymt lågupplösta och blir suddiga som man smetat smör över hela TV:n. Hade de lagt på lite mer på priset kanske några konsumenter färre haft råd, men resultatet kunde ha blivit så många gånger bättre.

Permalänk
Inaktiv

Den stora frågan är hur utvecklingen blivit om Nintendo också valde CD likt Sega och Sony. Nu gillar jag ändå kassetter men de som N64 använde hade ju en stor nackdel i form av låg kapacitet och hög kostnad. Jag är inte helt säkert att det är värt att få kortare laddningstider mot att Final Fantasy VII kanske hade kommit till Nintendo 64 istället.

Sedan gillade jag namnvalet Ultra 64 bättre.

Permalänk
Medlem

Jobbade på Bergsala på denna tiden och vi var faktiskt på en föreläsning av Silicon Graphics inne i Göteborg som förklarade hur sanslöst bra deras processorer var. Man kan säga att hypen var enorm inom företaget...

Snacket om Silicon Graphics var allenarådande och vi förväntade oss alla en löjligt bra maskin.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Kommer också ihåg den artikeln, publicerades i Super Power har jag för mig. Blev grymt pepp och köpte innehållet rakt av. Det hade varit svårare att sälja en sådan text idag
De ändå satte specsen någorlunda korrekt, MIPS Risc processor på 100 mhz stämmer ju rätt bra, men det blev inga 100 milj polygoner, kanske snarare 100 - 200 000, och någon hdtv hittade ju inte ut på marknaden under 64:ans glansdagar, vilket för 64:ans del nog var till det bästa.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel!

Jag förstår hypen, SGI var verkligen grymma på den tiden.

Är det någon som har en SGI Indy med Ultra64 utvecklingskit liggande? Skulle tillfredsställa både SGI och Nintendo-samlaren i mig

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Härlig artikel!

Jag förstår hypen, SGI var verkligen grymma på den tiden.

Är det någon som har en SGI Indy med Ultra64 utvecklingskit liggande? Skulle tillfredsställa både SGI och Nintendo-samlaren i mig

Jo, fast hypen gick ju i princip ut på att dinosaurierna i Jurassic Park - vars motsvarighet man förvisso aldrig sett ditintills - var renderade på SGI-maskiner, och därför måste N64 vara helt grym. Man hade ingen koll på koncepten alls. Att man jämförde förrendering på monsterkluster i mångmiljondollarklassen med realtidsrendering på en prispressad konsumentmaskin för vardagsrumsbruk - äpplen och päron kort sagt - var det liksom ingen som riktigt brydde sig om

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Javisst Jämförelsen med Jurassic Park var helt galen, det var ju inte ens realtidsgrafik. Fast med lite välvilja så syftar dom på att figurer kunde animeras på samma sätt som i Jurassic Park till skillnad från tidigare konsoler som använde sprites.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PBGP:

Javisst Jämförelsen med Jurassic Park var helt galen, det var ju inte ens realtidsgrafik. Fast med lite välvilja så syftar dom på att figurer kunde animeras på samma sätt som i Jurassic Park till skillnad från tidigare konsoler som använde sprites.

Animeringarna i främst Super Mario 64 låg väldigt långt före typ allt annat vid tidpunkten. Med dagens mått är de kanske inte lika imponerande men som du är inne på så var mycket av spelen då spritebaserade eller väldigt simpla 3D-titlar med väldigt lite animation. Och det spelet har ju också stått sig riktigt bra under sina 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Animeringarna i främst Super Mario 64 låg väldigt långt före typ allt annat vid tidpunkten. Med dagens mått är de kanske inte lika imponerande men som du är inne på så var mycket av spelen då spritebaserade eller väldigt simpla 3D-titlar med väldigt lite animation. Och det spelet har ju också stått sig riktigt bra under sina 20 år.

Fast det är ju knappast grafiken som gjort att titlar som SM64 och OoT har åldrats med värdighet. Det har snarare att göra med hur välpolerade de är på ungefär alla andra fronter, där inte mycket utveckling skett, alla år som gått till trots

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, fast hypen gick ju i princip ut på att dinosaurierna i Jurassic Park - vars motsvarighet man förvisso aldrig sett ditintills - var renderade på SGI-maskiner, och därför måste N64 vara helt grym. Man hade ingen koll på koncepten alls. Att man jämförde förrendering på monsterkluster i mångmiljondollarklassen med realtidsrendering på en prispressad konsumentmaskin för vardagsrumsbruk - äpplen och päron kort sagt - var det liksom ingen som riktigt brydde sig om

Men vilken magi det var att vandra runt i den drömvärlden sen. Att kunna köpa en sån där text rakt av (lite naivt kan tyckas i efterhand) och sen bara peppa och fantisera om hur sjukt bra spelen skulle kunna bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Men vilken magi det var att vandra runt i den drömvärlden sen. Att kunna köpa en sån där text rakt av (lite naivt kan tyckas i efterhand) och sen bara peppa och fantisera om hur sjukt bra spelen skulle kunna bli

Haha, du har faktiskt en poäng där

Visa signatur