Router till telia homerun för hemnätverk och internet

Permalänk

Router till telia homerun för hemnätverk och internet

Hej,

Jag får in telia homerun hemma men vill koppla upp mig mot det via en eller flera routrar. Hur ställer jag in dessa? Blir lite lost i djungeln av router, brygga, accesspunkt och repeater.

Har två routrar att använda, en netgear cg3700 och en d-link dir-615. Ska jag byta ut mjukvaran i en av dem eller bör det funka att ställa in allt genom vanliga gränssnittet?

Man loggar in på Telia homerun genom att efter uppkoppling mot nätverket få upp en inloggningssida i webbläsaren, och där skriva in sitt användarnamn och lösen.

Tacksam för tips och hjälp!

Vänligen,
Robban

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Rekordmedlem

Om nån av dem kan agera brygga eller klient kan du kanske använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om nån av dem kan agera brygga eller klient kan du kanske använda dem.

Då skulle det gå att logga in via den menar du. Hur fyller jag i inställningarna osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westlingofsweden:

Då skulle det gå att logga in via den menar du. Hur fyller jag i inställningarna osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är modellspecifikt och brukar stå i manualen, jag har ingen av de modellerna själv men principiellt så anger du att det är en wifiklient och så får du välja vilket ssid du ska ansluta mot och så mata in krypteringsnyckeln för det ssidt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är modellspecifikt och brukar stå i manualen, jag har ingen av de modellerna själv men principiellt så anger du att det är en wifiklient och så får du välja vilket ssid du ska ansluta mot och så mata in krypteringsnyckeln för det ssidt.

Jag kan välja "router mode - off", och sen finns det en flik som heter wireless AP där jag ser alla nätverk i närheten. Enligt manualen ska det gå att "select and join" dessa, men det händer inget när jag klickar på dem. Alltså inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du vill uppnå? Om du vill har bättre trådlöst hemma så köper du ordentliga prylar.
Det kostar, ja, men det fungerar också.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westlingofsweden:

Jag kan välja "router mode - off", och sen finns det en flik som heter wireless AP där jag ser alla nätverk i närheten. Enligt manualen ska det gå att "select and join" dessa, men det händer inget när jag klickar på dem. Alltså inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat lite i manualerna och det verkar som att du skulle behöva byta mjukvara för att lösa det, DD-WRT kan vara det som ger rätt funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag förstår inte vad du vill uppnå? Om du vill har bättre trådlöst hemma så köper du ordentliga prylar.
Det kostar, ja, men det fungerar också.

Jag vill inte ha bättre. Bara kunna styra htpc med laptop, samsung allshare m.m., ett fungerande intranät helt enkelt, samtidigt som jag är uppkopplad mot telia homerun.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har kollat lite i manualerna och det verkar som att du skulle behöva byta mjukvara för att lösa det, DD-WRT kan vara det som ger rätt funktioner.

Tackar! Då ska jag ta och testa det!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har kollat lite i manualerna och det verkar som att du skulle behöva byta mjukvara för att lösa det, DD-WRT kan vara det som ger rätt funktioner.

Nu har jag skickat in dd-wrt i routern, hittat och joinat telia wifi. Hur ska jag sedan konfigurera routern för att datorn ska nå telia wifi, ska den vara repeater, adhoc, wireless ap, client, repeater bridge osv, till att börja med? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westlingofsweden:

Nu har jag skickat in dd-wrt i routern, hittat och joinat telia wifi. Hur ska jag sedan konfigurera routern för att datorn ska nå telia wifi, ska den vara repeater, adhoc, wireless ap, client, repeater bridge osv, till att börja med? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan prova att få igång den som klient och får du igång det så får du sen ansluta den andra routern som sköter om ditt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.