Kan man dra 1 nätverkskabel till ett 2-ports nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Kan man dra 1 nätverkskabel till ett 2-ports nätverksuttag?

Hej, jag planerar att dra nätverkskabel i huset men behöver hjälp med några frågor. Jag tänkte sätta ett 2-ports nätverksuttag i varje rum som ska ha tillgång till det trådbundna nätverket, så då drar jag två solida/enkardeliga CAT6 från patchpanelen till till varje dubbeluttag tänker jag. Problemet är att far min är orolig utifall det blir för tjock med kablar i kabellisten om man ska dra två kablar till varje dubbeluttag och undrar då om man inte kan dra en kabel till varje dubbeluttag istället, alltså att två uttag delar på en kabel.

Det är ju teknisk möjligt att dela två anslutningar över en CAT6 kabel med en splitter då den har 8 ledare men man behöver ju bara 4 för en anslutning, fast då blir man ju begränsad till 100 Mbit istället för 1000 om en dator använder alla 8 istället för 4. Frågan är då om det går att koppla in ett dubbeluttag till patchpanelen med endast 1 nätverkskabel om man bara slitsar fast fyra av de 8 ledarna på kabeln till varje plint i nätverksuttaget och gör likadant i patchpanelen?

Nu vart det invecklat men hoppas någon fattade min beskrivning

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Det går men blir inte alls bra. Du begränsar ju hastigheten till 100 Mbit och det är ju väldigt lite på ett LAN idag. Istället för en fusklösning som detta vore tycker jag du ska satsa på en kabel till var uttag. När du ändå håller på kan man ju göra det ordentligt.

Skrivet av Xeraton:

Hej, jag planerar att dra nätverkskabel i huset men behöver hjälp med några frågor. Jag tänkte sätta ett 2-ports nätverksuttag i varje rum som ska ha tillgång till det trådbundna nätverket, så då drar jag två solida/enkardeliga CAT6 från patchpanelen till till varje dubbeluttag tänker jag. Problemet är att far min är orolig utifall det blir för tjock med kablar i kabellisten om man ska dra två kablar till varje dubbeluttag och undrar då om man inte kan dra en kabel till varje dubbeluttag istället, alltså att två uttag delar på en kabel.

Det är ju teknisk möjligt att dela två anslutningar över en CAT6 kabel med en splitter då den har 8 ledare men man behöver ju bara 4 för en anslutning, fast då blir man ju begränsad till 100 Mbit istället för 1000 om en dator använder alla 8 istället för 4. Frågan är då om det går att koppla in ett dubbeluttag till patchpanelen med endast 1 nätverkskabel om man bara slitsar fast fyra av de 8 ledarna på kabeln till varje plint i nätverksuttaget och gör likadant i patchpanelen?

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma funderingar själv till ett rum i huset men varför lägga ner en massa jobb med dubbla nätverkskablar (som det måste vara) inkl problemet att få det snyggt? (bygger man ett nytt hus är det en annan sak)

Man kommer ju enkelt samt billigt undan problemet med en GB-switch för ett par hundralappar och slipper dubbla kablar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Precis som sagt ovan så begränsas du av 100mbit, är det okej så finns denna: http://kjell.com/38830 Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Precis som sagt ovan så begränsas du av 100mbit, är det okej så finns denna: http://kjell.com/38830 Lycka till!

Jo men då lägger man väl hellre pengarna på en sån här...och behåller bandbredden!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jag hade samma funderingar själv till ett rum i huset men varför lägga ner en massa jobb med dubbla nätverkskablar (som det måste vara) inkl problemet att få det snyggt? (bygger man ett nytt hus är det en annan sak)

Man kommer ju enkelt samt billigt undan problemet med en GB-switch för ett par hundralappar och slipper dubbla kablar!

Jag funderade också på det.

Behövde uttag i vardagsrummet och på kontoret. Men då två uttag ändå inte räcker och kräver en switch så valde jag enkla uttag istället.

I vanlig hemmiljö är det väl sällan man nyttjar 1000Mbit fullt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men då lägger man väl hellre pengarna på en sån här...och behåller bandbredden!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585

Jo absolut! Men det är om man vill köra IPTV tex i eget uttag

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

allt är väl ändå relativt till vad man gör? har själv mobilen, barnens mobiler/plattor samt en windows platta på wifi och två bärbara med kabel hemma och hade utan problem klarat mig på 100mbit, så länge man inte för över saker mellan enheterna via nätverket samt så länge man inte har en snabbare internetuppkoppling än 100mbit så är det inte direkt något man kommer märka av!

vet själv att jag endast överför saker via nätverket när polarna har deras datorer här men då sätter vi alltid upp tillfällig switch som alla kopplar in sig på så inget som direkt är relevant.

så som sagt, allt beror helt på vad han kommer att göra med enheterna som är kopplade på dom uttagen, är det spelande, surf och stream så kommer han inte direklt märka någon skillnad på om lokala lanet är 100mbit eller 1000mbit så länge han inte har en snabbare uppkoppling dvs.

samt finns även platta nätverkskablar som brukar vara lättare att få undan som annars kanske är ett alternativ ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om "1000Mbit fullt ut". Det handlar om mer än 100 Mbit/s. Det är något helt annat.

Skrivet av Exxovion:

Behövde uttag i vardagsrummet och på kontoret. Men då två uttag ändå inte räcker och kräver en switch så valde jag enkla uttag istället.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att dra dubbla cat 5e istället för cat 6. Cat 5e är något tunnare än cat6, och du kommer ändå kunna få ut 1000 Mbit/s i majoriteten av fallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Njau... i ett normalhus har du en över och nedervåning, om man ser till olika tider på dygnet så flyttas då nätverkslasten. ( mitt resonemang bygger på TVÅ anslutningspunkter)

Om du har en massa nyare WiFi-prylar så nyttjar dessa AC frekvensbandet och då går det undan. 300-700 Mbits ligger jag då på så visst har man nytta av Gbit i ett nätverk.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Ett alternativ kan vara att dra dubbla cat 5e istället för cat 6. Cat 5e är något tunnare än cat6, och du kommer ändå kunna få ut 1000 Mbit/s i majoriteten av fallen.

Håller med, dock blir det ju inte lika framtidssäkert om man skulle gå till 10Gbit/s i framtiden t.ex. men det känns långt borta i hemmiljö än så länge. Borde inte bli några problem med hastigheten, folk överdriver behovet av cat6 för att "enbart" köra gigabit, det funkar lika bra med cat5e.

Annars är enkeluttag med switch det enklaste, kan bli lite meckigare om man ska köra IPTV då man kan behöve en switch som hanterar VLAN och konfigurera upp allt det i router/switchar etc.

Permalänk
Avstängd

Jo angående bandbredd så ser det ut så här just nu

http://imgur.com/a/m0cjZ

(utan att lasta något, tre användare som "slösurfar")

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem

@plunn: FK: Mac-adresser kan inte route:as och blir således inte åtkomliga utifrån så du behöver inte maskera dem

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och idéer

Skrivet av Hubertus:

Det går men blir inte alls bra. Du begränsar ju hastigheten till 100 Mbit och det är ju väldigt lite på ett LAN idag. Istället för en fusklösning som detta vore tycker jag du ska satsa på en kabel till var uttag. När du ändå håller på kan man ju göra det ordentligt.

Jo, lite så känner jag med. Det finns ju trådlöst som går snabbare än 100 Mbit idag, så ska man lägga ner tid och pengar på kabeldragning så ska det ju löna sig med högre hastigheter också. Man kan ju köpa grövre kabellister så får ju kablarna plats. Får väl försöka övertala farsan...

Skrivet av plunn:

Det kan ju vara en lösning. Drar jag bara en kabel till ett singeluttag istället för en kabel till ett dubbeluttag och sätter en Gbit switch i änden så får jag ju 1000Mbit samt flera uttag istället för två med endast 100 Mbit. Problemet blir ju då att jag kommer behöva ett flertal extra switchar som tar plats och kan se stökigt ut, men hellre det än att vara fast vid 100 Mbit

Skrivet av norrby89:

allt är väl ändå relativt till vad man gör? har själv mobilen, barnens mobiler/plattor samt en windows platta på wifi och två bärbara med kabel hemma och hade utan problem klarat mig på 100mbit, så länge man inte för över saker mellan enheterna via nätverket samt så länge man inte har en snabbare internetuppkoppling än 100mbit så är det inte direkt något man kommer märka av!

vet själv att jag endast överför saker via nätverket när polarna har deras datorer här men då sätter vi alltid upp tillfällig switch som alla kopplar in sig på så inget som direkt är relevant.

så som sagt, allt beror helt på vad han kommer att göra med enheterna som är kopplade på dom uttagen, är det spelande, surf och stream så kommer han inte direklt märka någon skillnad på om lokala lanet är 100mbit eller 1000mbit så länge han inte har en snabbare uppkoppling dvs.

samt finns även platta nätverkskablar som brukar vara lättare att få undan som annars kanske är ett alternativ ?

Jo allt är ju relativt och beror på situationen. Jag har ju bara 20Mbit ADSL till uppkoppling, så 100 Mbit hade ju inte blivit en flaskhals där. Däremot kan det ju bli lite segt med 100Mbit om man vill skicka filer lokalt om man t.ex. investerar i en NAS eller byter upp sig till fiber i framtiden. Så i nuläget hade säkert 100Mbit fungerat, men i framtiden vet jag inte. Man vill ju gärna vara framtidsäker. Svårt val det här...

Angående platta kablar så låter det ju som en jättebra ide, men problemet är ju vad jag hört att kabelparen inte är tvinnade som i klassiska runda kablar, vilket kan orsaka elektriska störningar.

Skrivet av petabyte:

Är det verkligen någon större märkbar skillnad i tjockleken mellan CAT 5e och CAT6? I sådana fall så kanske det kan vara värt att dra gamla CAT 5e istället för nya CAT6. Den stora skillnaden mellan dom är väl att CAT6 klarar 10 Gbit upp till en 30-40 meter? Men båda klarar väl 1 Gbit upp till 100 meter?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem

Dra hellre en kabel och använd en switch än att splitta en kabel till 2 uttag, behöver man dra fram ett lan till för tex iptv så använd vlan och switchar som kan hantera det, att begränsa sig till 100Mbit är dumsnålhet på gränsen till ren idioti i ett lan, det blir tex onödigt (och väldigt påtagligt) slött vid varje typ av filöverföring tex mot en nas och när man fjärrstyr datorer blir det också väldigt segt.
man blir väldigt begränsad i vad man kan göra i lanet och det blir i praktiken bara dugligt för internetåtkomst eftersom allt annat flyter som kall sirap (riktigt kall ).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dra hellre en kabel och använd en switch än att splitta en kabel till 2 uttag, behöver man dra fram ett lan till för tex iptv så använd vlan och switchar som kan hantera det, att begränsa sig till 100Mbit är dumsnålhet på gränsen till ren idioti i ett lan, det blir tex onödigt (och väldigt påtagligt) slött vid varje typ av filöverföring tex mot en nas och när man fjärrstyr datorer blir det också väldigt segt.
man blir väldigt begränsad i vad man kan göra i lanet och det blir i praktiken bara dugligt för internetåtkomst eftersom allt annat flyter som kall sirap (riktigt kall ).

Håller med om att det är dumt att inte gå direkt på Gbit hastigheter i LAN, men förstår inte på vilket sätt 100Mbit/s skulle göra det slött och segt att fjärrstyra datorer eller "begränsa" hela LAN:et. Är ju främst överförningar av stora mängder data som naturligtvis blir begränsat men om man har problem med att fjärrstyra datorer eller göra annat i ett 100Mbit/s LAN så har man garanterat andra problem...

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur du tänker. Det behövs inte många användare för att fylla 100 Mbit/s. När jag kör back-up på min NAS toppar den på 650 - 700 Mbit/s utan att jag optimerat något. Man måste veta hur många som kommer att använda nätverket innan man säger att 100 Mbit/s räcker.Och vad är det för andra fel man garanterat har?

Skrivet av Saodie:

Håller med om att det är dumt att inte gå direkt på Gbit hastigheter i LAN, men förstår inte på vilket sätt 100Mbit/s skulle göra det slött och segt att fjärrstyra datorer eller "begränsa" hela LAN:et. Är ju främst överförningar av stora mängder data som naturligtvis blir begränsat men om man har problem med att fjärrstyra datorer eller göra annat i ett 100Mbit/s LAN så har man garanterat andra problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag förstår inte hur du tänker. Det behövs inte många användare för att fylla 100 Mbit/s. När jag kör back-up på min NAS toppar den på 650 - 700 Mbit/s utan att jag optimerat något. Man måste veta hur många som kommer att använda nätverket innan man säger att 100 Mbit/s räcker.Och vad är det för andra fel man garanterat har?

Du har missförstått mitt inlägg. När du kör backup på din NAS så går det under "Är ju främst överförningar av stora mängder data som naturligtvis blir begränsat" - jag håller som sagt med om att det är dumt att köra något annat än Gbit LAN idag och kör man stora volymer data över nätverket så blir det väldigt snabbt en flaskhals med 100Mbit.

Det som jag har synpukter på, som jag också tycker jag skrev rätt i mitt inlägg ovan, är att om att inte har en NAS, om man inte överför stora volymer dagligen, så kan 100Mbit/s räcka fullgott. Det uttrycktes som att man inte ens kan fjärrstyra en dator över 100Mbit/s och att nätet är segt överlag, vilket jag inte håller med om. Har man inga tunga överförningar igång som tar 100% bandbredd så märker man ingen skillnad på 100Mbit och Gbit. En 1080p remote desktop session kräver cirka 4Mbit/s, en Netflix 4k ström cirka 15Mbit/s.

Sen spelar det självklart roll vad man har för behov, så är det ju alltid. Min poäng är att för många vanliga familjer, så räcker 100Mbit utmärkt. Långt ifrån alla som kör NAS och långt ifrån alla som kör backup på NASen regelbundet.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

För att framtidssäkra ditt hus så rekommenderar jag att du provar att dra 2 kablar istället. Som många sagt så kommer du inte utnyttja 1000mbit men det är just steget att komma över 100mbit som är saken. Vem vet hur det kommer vara om 5-10år. 100mbit kommer kanske vara lite för lite och då måste man dra om det igen

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB