Dator startar ej efter grafikkortsbyte - är moderkortet trasigt?
Hej!
Har läst lite andra trådar om liknande problem men tänkte att jag gör en egen då ingen annan tråd verkar ha tillräckligt detaljerad info.
Köpte för fyra dagar sen lite nya prylar för att uppgradera datorn:
Asus Z170-E
Intel i7-6700K
Corsair Vengeance LPX 32GB (4x8GB) 2666MHz
Behöll mitt gamla ASUS GTX 660 Ti då datorn för det mesta används för att spela in musik och inte så mycket gaming.
Efter att ha byggt ihop allt så rullade datorn på fint.
Tidigare idag(fredag) så beslöt jag mig för att byta grafikkortet till ett Gigabyte GTX 770 som min rumskompis hade liggande.
Efter att fått in grafikkortet ordentligt så testade jag starta datorn, fläktarna gick igång... I ungefär en sekund... Sen dog datorn.
Testade starta igen, då var fläktarna igång ännu kortare, och en tredje gång så blinkade de bara till innan de dog.
Efter det lös en grön LED på moderkortet, men till slut så försvann även den.
Däremot så lyser min mus upp om jag försöker starta datorn, men ingenting i chassit snurrar eller lyser.
Har testat allt möjligt jag kan tänka på och googla fram, har plockat ur en massa grejer och försökt starta med så lite saker ikopplat som möjligt, testade med mitt gamla grafikkort, testade ett annat nätagg som jag vet funkar, men ingenting får datorn att gå igång.
Har resettat CMOS, plockat ur batteriet samt testat dra ur och sätta tillbaka alla kablar.
Det enda jag kan tänka på är att moderkortet har gett upp, vilket skulle suga efter att bara ha haft det i fyra dagar.
Någon som med säkerhet kan säga om det är moderkortet som gett upp, eller om det finns något annat jag bör testa?
Tack!
Datorspec:
ASUS Z170-E
Intel i7-6700K
Corsair Vengeance LPX 32GB (4x8GB) 2666MHz
Gigabyte GeForce GTX 770 Ti
Chieftec 650W PSU