Playstation 4, ingen bild, vad kan vara fel?

Permalänk

Playstation 4, ingen bild, vad kan vara fel?

Hej!

Mitt playstation 4 har slutat fungera och söker nu efter hjälp efter vad som kan vara problemet.

Skall försöka förklara så tydligt men ändå kortfattat som möjligt:

Satt och spelade när plötsligt skärmen till blev svart, det börjar blinka och skifta mellan att några sekunder vara svart och några sekunder vara myrornas krig. Tror direkt att det är problem med HDMI sladden då den ligger lös på golvet och vi har hund i hemmet. Börjar böja på sladden och leta efter eventuellt glapp. Efter en stund blinkar det till och det börjar fungera igen. Någon dag senare, exakt samma problem uppstår. Denna gång hjälper det inte att leta efter glapp i sladden, istället upptäcker jag att det börjar fungera igen då jag rör på HDMI kontakten på konsolen. Får det bara att fungera några få sekunder innan det blir myrornas krig på TV:n igen. Låter det stå på så och blinka fram och tillbaka medans jag letar runt på internet efter någon som haft liknande problem. Helt plötsligt börjar det fungera igen. Men så idag igen när jag skall starta så får jag ingen bild, skiftar mellan myrornas krig och helt svart bild. Denna gång blir det inte heller någon tendens på att fungera då jag försöker leta glapp på kontakten eller sladden som det blivit tidigare.

Jag har testat att byta hdmi, har även testat hdmi sladden i andra enheter och då fungerar det bra. Även värt att notera att konsolen lyser vitt och i övrigt fungera bra, helt ovetande om att jag inte får någon bild på TV:n. De få lösningarna jag hittat när jag sökt runt nämner att gå in i safe mode, dock samma problem där, får ingen bild då heller. Då jag testar safe mode står bilden inte ens och blinkar, utan är då konstant svart.

Är det någon som har något tips som kan hjälpa mig? Tycker mig ha letat runt som en galning och börjar bli något sånär desperat!

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara fel i HDMI porten i själva enheten? Om hunden kan ha sprungit över kabeln och på något sätt böjt till själva enheten så den inte får koppling? Om du vickar på kabeln när den sitter i enheten - rör den sig ovanligt mycket då?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Kanske kan vara fel i HDMI porten i själva enheten? Om hunden kan ha sprungit över kabeln och på något sätt böjt till själva enheten så den inte får koppling? Om du vickar på kabeln när den sitter i enheten - rör den sig ovanligt mycket då?

Ja det verkar mer och mer som att det är i porten i enheten problemet ligger. Dock inte pga. att hunden har rykt i kabeln, för jag har haft ganska mycket extra kabel precis vid konsolen så kan inte blivit någon belastning på porten. Men jag har alltid tyckt, enda sen jag köpte den, att det är ovanligt mycket glapp när jag vickar på kontakten när den sitter i enheten. Så det är om det till slut har gett sig där. Har dock undersökt kontakten utan att upptäcka några fel. till och med mätt djupet i kontakten för att se att kabeln kommer in hela vägen.

Permalänk
Medlem

Jag tror den kommer in hela vägen men är något fel i kopplingen. Lämna in den på garanti kanske?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Jag tror den kommer in hela vägen men är något fel i kopplingen. Lämna in den på garanti kanske?

Garantin har tyvärr gått ut! Köpte den vid lanseringen för några år sedan.

Permalänk
Medlem

@antonsandegren: Attans. Kolla om någon reparerar PS-konsoler runt där du bor, annars är det nog ett hopplöst fall.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk

UPPDATERING!

Testade idag med en annan skärm och med en annan sladd. Då fungerar det klockrent, men så fort jag testar att byta till Tv:n så är det fortfarande samma problem. Så då verkar det ju som att det är något fel på Tv:n eller den sladden? Jag har spelat på den Tv:n i mer än 2 år utan att det blivit några problem, så varför skulle det plötsligt sluta fungera? Någon uppdatering från playstations sida? Samt att sladden jag använder mellan tv:n och konsolen fungerar bra då jag testar att använda den mellan tv och dator etc.