Varning för CDON - Oseriösa metoder vid hävning av köp
Jag beställde en skärm av CDON den 26 november som skulle ha leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Förra onsdagen hävde jag köpet då de ännu inte hade skickat skärmen och jag förmodligen inte skulle ha möjlighet att hämta ut skärmen den här veckan på grund av fullspäckat schema. De lever dock kvar i stenåldern och kunde tydligen inte stoppa beställningen, utan de skickade den 2 dygn senare. Nu i efterhand hävdar dem att det stod att leveranstiden skulle vara 3-7 arbetsdagar, men den informationen fanns inte på sidan vid tidpunkten för beställningen.
I måndags fick jag ett sms om att jag kunde hämta ut skärmen. Eftersom jag redan hade hävt köpet så tog jag kontakt med kundtjänst. De hävdar att det är min skyldighet att returnera skärmen, trots att det är de som har gjort fel och skickat varan 2 dygn efter att jag hävde köpet. De hävdade också att det är omöjligt för dem att återkalla köpet. En återbetalning skulle sedan påbörjas när de har fått varan i retur om den är hel. Returregistreringen kunde ta upp till 14 dagar efter att varan fanns i lager och själva återbetalningen till mitt kort kunde sedan ta ytterligare 1-3 bankdagar. Om jag har tur så får jag tillbaka pengarna innan nyår, men det ser inte ut att bli så.
Detta är ju givetvis helt och hållet fel att de inte har möjlighet att återkalla produkten. Det är bara att begära ett ändrat förfogande, men eftersom det kostar pengar så vill CDON inte göra det. Det finns många exempel på när företag har återkallat varor som är framme hos postombudet när de har upptäckt ett fel. Det skedde ju en del på Sweclockers nyligen och jag vet att det är möjligt då jag själv har förhandlat om att bli delägare i ett e-handelsbolag. När jag konfronterade dem med deras lögner så kollade dem med någon ”med mer ansvar” och det dröjde inte lång tid innan de skrev att de skulle återkalla varan från posten inom 24 timmar. Återbetalningsprocessen påbörjas när de har fått varan tillbaka till sitt lager.
CDON har uppenbarligen satt detta i system för att få folk att att ångra sina hävningar då pengarna annars blir låsta under en lång tid framöver. Alternativen för mig var att köpa en ny skärm (de jag har tittat på är nu dyrare då Black Friday-rean är över) eller hämta skärmen tidigast på fredag då jag kanske har lite tid över. Om jag köper en ny skärm så måste jag ligga ute med pengarna inför jul och eftersom det rör sig om en ultrawide 34-tumsskärm så blir det en slant. Det finns inte på kartan att jag slutför köpet hos CDON efter det som har skett då jag hellre betalar mer och gynnar ett seriöst företag så jag får antingen ligga ute med pengarna (eller köpa med faktura) alternativt vänta tills CDON har återbetalat pengarna.
Summering för er som inte orkar läsa allt:
* CDON hävdar att det är kundens ansvar att hantera en retur, trots att CDON skickat varan flera dagar efter att köpet har hävts och rimligen har haft goda möjligheter att stoppa beställningen.
* CDON vägrar betala tillbaka pengarna förrän de har fått varan i retur, trots att de själva har återkallat den från postombudet och skickat paketet 2 dagar efter att köpet har hävts.
* CDON vilseleder kunden om vad de kan göra och vad kunden har för skyldigheter.
* Returregistrering kan ta upp till 14 dagar efter att de har fått varan i lager. Återbetalning till kort kan sedan ta 1-3 bankdagar.
* Om du trots detta vill beställa från CDON, se till att använda faktura och stå på dig vid en eventuell reklamation eller hävning av köpet.