Varning för CDON - Oseriösa metoder vid hävning av köp

Permalänk
Medlem

Varning för CDON - Oseriösa metoder vid hävning av köp

Jag beställde en skärm av CDON den 26 november som skulle ha leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Förra onsdagen hävde jag köpet då de ännu inte hade skickat skärmen och jag förmodligen inte skulle ha möjlighet att hämta ut skärmen den här veckan på grund av fullspäckat schema. De lever dock kvar i stenåldern och kunde tydligen inte stoppa beställningen, utan de skickade den 2 dygn senare. Nu i efterhand hävdar dem att det stod att leveranstiden skulle vara 3-7 arbetsdagar, men den informationen fanns inte på sidan vid tidpunkten för beställningen.

I måndags fick jag ett sms om att jag kunde hämta ut skärmen. Eftersom jag redan hade hävt köpet så tog jag kontakt med kundtjänst. De hävdar att det är min skyldighet att returnera skärmen, trots att det är de som har gjort fel och skickat varan 2 dygn efter att jag hävde köpet. De hävdade också att det är omöjligt för dem att återkalla köpet. En återbetalning skulle sedan påbörjas när de har fått varan i retur om den är hel. Returregistreringen kunde ta upp till 14 dagar efter att varan fanns i lager och själva återbetalningen till mitt kort kunde sedan ta ytterligare 1-3 bankdagar. Om jag har tur så får jag tillbaka pengarna innan nyår, men det ser inte ut att bli så.

Detta är ju givetvis helt och hållet fel att de inte har möjlighet att återkalla produkten. Det är bara att begära ett ändrat förfogande, men eftersom det kostar pengar så vill CDON inte göra det. Det finns många exempel på när företag har återkallat varor som är framme hos postombudet när de har upptäckt ett fel. Det skedde ju en del på Sweclockers nyligen och jag vet att det är möjligt då jag själv har förhandlat om att bli delägare i ett e-handelsbolag. När jag konfronterade dem med deras lögner så kollade dem med någon ”med mer ansvar” och det dröjde inte lång tid innan de skrev att de skulle återkalla varan från posten inom 24 timmar. Återbetalningsprocessen påbörjas när de har fått varan tillbaka till sitt lager.

CDON har uppenbarligen satt detta i system för att få folk att att ångra sina hävningar då pengarna annars blir låsta under en lång tid framöver. Alternativen för mig var att köpa en ny skärm (de jag har tittat på är nu dyrare då Black Friday-rean är över) eller hämta skärmen tidigast på fredag då jag kanske har lite tid över. Om jag köper en ny skärm så måste jag ligga ute med pengarna inför jul och eftersom det rör sig om en ultrawide 34-tumsskärm så blir det en slant. Det finns inte på kartan att jag slutför köpet hos CDON efter det som har skett då jag hellre betalar mer och gynnar ett seriöst företag så jag får antingen ligga ute med pengarna (eller köpa med faktura) alternativt vänta tills CDON har återbetalat pengarna.

Summering för er som inte orkar läsa allt:
* CDON hävdar att det är kundens ansvar att hantera en retur, trots att CDON skickat varan flera dagar efter att köpet har hävts och rimligen har haft goda möjligheter att stoppa beställningen.
* CDON vägrar betala tillbaka pengarna förrän de har fått varan i retur, trots att de själva har återkallat den från postombudet och skickat paketet 2 dagar efter att köpet har hävts.
* CDON vilseleder kunden om vad de kan göra och vad kunden har för skyldigheter.
* Returregistrering kan ta upp till 14 dagar efter att de har fått varan i lager. Återbetalning till kort kan sedan ta 1-3 bankdagar.
* Om du trots detta vill beställa från CDON, se till att använda faktura och stå på dig vid en eventuell reklamation eller hävning av köpet.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, har aldrig varit något stort fan av CDON så har undvikt att handla där.

Permalänk
Medlem

Låter som en beskrivning av istort sett alla butiker.

Permalänk
Avstängd

Aldrig mer Cdon för min del heller. Exakt det du beskriver har hänt mig också. Därav

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Låter som en beskrivning av istort sett alla butiker.

Jag har beställt en hel del grejer online genom åren och har inte haft i närheten av sådana här problem. Jag har förståelse för att det kan bli problem med leveranstider när det är stort tryck, men jag har noll förståelse för lögnerna om vad jag har för skyldigheter, att de inte kan återkalla produkten, att de skickar produkten 2 dagar efter att köpet har hävts och att de låser mina pengar i 5-6 veckor.

Jag har sällan behövt häva köp eller ens reklamera varor, men det har alltid skett på ett smidigare sätt än den här röran med CDON.

Permalänk

Har också haft enorma problem med cdon. Ett riktigt hemskt företag de där.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Jag har köpt från CDON sedan länge men jag har en regel för mig själv när jag handlar därifrån, leveranstiden får inte vara viktig. De är bokstavligen skitsega oftast.

Permalänk
Medlem

Beställde ett telefonskal från CDON fanns i lager och hade 1-3 dagars leverans tid men insåg 30s efter jag beställde att den var 50% billigare på komplett. Så kontaktade dem via chatten och hon skulle makulera ordern direkt och det skulle ta 1-3 arbetsdagar att få tillbaka pengarna, varan stod som "Behandlas" i typ 10 arbetsdagar sen låg den i brevlådan och fick samma dag ett mail från CDON att de tyvärr inte han avsluta beställningen i tid. XD

Sen råkade flickvännen beställa fel cpu-kylare från CDON och hon kontaktade dem minuter efter köpet och de skulle makulera det direkt, men efter 4 dagar där varan stod som behandlas så grävde flickvännen lite och fick tag i uppgifterna till de som har hand om CDONs beställningar och de hade inte fått något meddelande från CDON om att varan skulle avbeställas och att den precis hade gått därifrån. CDON var bra när dom själva hanterade support och beställningar men nu har de hyrt in andra företag att sköta det åt dem och det är bara skräp.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

25-26 var Black Friday tiden. Alla återförsäljare hade fullt upp. Alla leveranser tog längre tid än vanligt? Fick du bekräftat att köpet var hävt av CDON?

Permalänk

Rätt känt att det inte går så bra.. Verkar bara bli värre och värre varje gång någon drar upp en cdon tråd!

Permalänk
Medlem

jag köper alltid på faktura, och ALDRIG från CDON. spelar ingen roll vilka priser de har. Är inte värt besväret.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

25-26 var Black Friday tiden. Alla återförsäljare hade fullt upp. Alla leveranser tog längre tid än vanligt? Fick du bekräftat att köpet var hävt av CDON?

Men snälla.

Permalänk

Använd alltid faktura när du handlar på Cdon så slipper du ligga ute med pengar för något som lär dröja att få hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ja, jag fick en bekräftelse på mailen kl 17:08 den 30 november om att jag har hävt köpet på den ordern. Jag fick tjata till mig en skriftlig bekräftelse på att jag hade hävt köpet då de först menade att det räckte i chatten, men eftersom deras chatt-verktyg inte har någon funktion för att e-posta historiken så var inte jag nöjd med det.

Ett par dagar senare ändrades statusen på beställningen till:
2016-12-02 17:26 Torsvik, Sverige Försändelsen är på väg

Tillägg: Alla leveranser tog inte längre tid än vanligt. Jag fick flera beställningar levererade under måndagen och tisdagen (varav ett faktiskt var från CDON).

Tillägg
Permalänk
Medlem

Jag har handlat från CDON många gånger, dock inte datortillbehör eller komponenter.

Har aldrig haft något problem, har inte brytt mig speciellt om leveranstiderna heller på de produkter jag beställt.

Har i regel gått snabbt, max 3 dagar oavsett om det varit dammsugare eller DVD.

Tycker att det låter extremt tråkigt att det ska vara såhär krångligt om man ångrar sig dock.

Man ska göra det så smidigt och smärtfritt som möjligt för kunden annars sprids ryktet som en löpeld och kan resultera i att de tappar fler kunder.

Jag tänker fortsätta handla därifrån då jag fortfarande är en nöjd kund.

Hoppas det löser sig snart för dig.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Ser detta problemet med jämna mellanrum, inte bara på cdon, så jag måste fråga - Hur kommer det sig att ni återkommande gånger beställer saker som ni sedan måste avbeställa efter någon dag?

Permalänk
Medlem

Har sett folk som drabbats av detta tidigare, är inte första gången som man läser att CDON (oftast just den ÅF som nämns i detta sammanhanget) gör just så här för att få kunden att själv betala för returen.

Jag slutade själv handla på CDON efter att dom annulerade ett köp jag hade gjort utan att ens berätta det för mig, vilket nästan sabbade ett datorbygge. Beställde diverse datorkomponenter från olika ÅF då jag skulle bygga ihop en dator åt en vän. Från CDON beställde jag en HDD och ett Nätagg.

Några dagar senare när jag hämtade ut ordrarna så märkte jag när jag kom hem att där inte var någon HDD, bara ett nätagg. Trodde först att dom bara glömt packa med det, men nej minsann; loggade in på CDON och såg att dom rakt upp och ner hade annulerat ordern tidigare under veckan, utan anledning och utan att skicka varken mail, SMS eller info på mina CDON-sidor.
Samma HDD fanns fortfarande i lager, dock 50:- dyrare, så där satt jag och skulle bygga ihop en dator men saknade HDD, så det var bara att vackert köra till Elgiganten (som turligt nog inte hade stängt än) och köpa en betydligt dyrare HDD.

Har också råkat ut för att CDONs kundtjänst har ljugit mig rakt i ansiktet. Hade ett problem med en produkt (köpte ett billigt spel, men det saknades CD-key). Kundtjänsten kunde inte hjälpa mig eftersom dom inte hade fler nycklar till det spelet och inte skulle ta in fler heller sa dom.
Av en slump kom jag i kontakt med CDONs användare här på Sweclockers någon dag senare som fixade CD-nyckel på 5 minuter.

Jag är "datorbyggaren" i min vänkrets, och genom sin snikenhet har CDON tappat ganska många potentiella kunder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

Ja, jag fick en bekräftelse på mailen kl 17:08 den 30 november om att jag har hävt köpet på den ordern. Jag fick tjata till mig en skriftlig bekräftelse på att jag hade hävt köpet då de först menade att det räckte i chatten, men eftersom deras chatt-verktyg inte har någon funktion för att e-posta historiken så var inte jag nöjd med det.

Ett par dagar senare ändrades statusen på beställningen till:
2016-12-02 17:26 Torsvik, Sverige Försändelsen är på väg

Tillägg: Alla leveranser tog inte längre tid än vanligt. Jag fick flera beställningar levererade under måndagen och tisdagen (varav ett faktiskt var från CDON).

Har du fått bekräftat att köpet är hävt så ska det såklart hävas. Dessa chattar med företag är under allt kritik och det har jag fått erfara från El-Giganten där de har lovat olika saker.

*Tillägg*

Företag betalar sällan ut pengarna innan de har fått varan. Och det kan ta upp till 30 dagar innan du ser pengarna. (laglig rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Men snälla.

Vadå men snälla? Om det var en skärm som var populär under utförsäljningen så kan det hända att leveranstiden ändras för de inte har fler på ett lager nära utan bara hos distributionslagret? Därav längre leveranstid.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Har sett folk som drabbats av detta tidigare, är inte första gången som man läser att CDON (oftast just den ÅF som nämns i detta sammanhanget) gör just så här för att få kunden att själv betala för returen.

Jag slutade själv handla på CDON efter att dom annulerade ett köp jag hade gjort utan att ens berätta det för mig, vilket nästan sabbade ett datorbygge. Beställde diverse datorkomponenter från olika ÅF då jag skulle bygga ihop en dator åt en vän. Från CDON beställde jag en HDD och ett Nätagg.

Några dagar senare när jag hämtade ut ordrarna så märkte jag när jag kom hem att där inte var någon HDD, bara ett nätagg. Trodde först att dom bara glömt packa med det, men nej minsann; loggade in på CDON och såg att dom rakt upp och ner hade annulerat ordern tidigare under veckan, utan anledning och utan att skicka varken mail, SMS eller info på mina CDON-sidor.
Samma HDD fanns fortfarande i lager, dock 50:- dyrare, så där satt jag och skulle bygga ihop en dator men saknade HDD, så det var bara att vackert köra till Elgiganten (som turligt nog inte hade stängt än) och köpa en betydligt dyrare HDD.

Har också råkat ut för att CDONs kundtjänst har ljugit mig rakt i ansiktet. Hade ett problem med en produkt (köpte ett billigt spel, men det saknades CD-key). Kundtjänsten kunde inte hjälpa mig eftersom dom inte hade fler nycklar till det spelet och inte skulle ta in fler heller sa dom.
Av en slump kom jag i kontakt med CDONs användare här på Sweclockers någon dag senare som fixade CD-nyckel på 5 minuter.

Jag är "datorbyggaren" i min vänkrets, och genom sin snikenhet har CDON tappat ganska många potentiella kunder.

Hände mig till jul en gång, hade beställt present till min far på CDON och när det var en dag kvar till datumet där de sa att de garanterade att det skulle komma innan jul kollade jag ordern (mer än en vecka efter beställning) och de hade bara annullerat ordern utan att säga något och presenten fanns fortfarande på sidan utan några förändringar sedan jag beställde (förutom priset som nu var dubblerat). NetOnNet fick sälja en ny present för det enda CDON kunde göra var säga beställ en ny till det nya priset. Slutade handla där efter det för det var inte den enda fadäs de gjort för oss då. Reklamationer som vi inte ens fick fraktsedel för inom en vecka från reklamation, sena leveranser, massa strul som vi borstat undan som tillfälligheter innan dess...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har du fått bekräftat att köpet är hävt så ska det såklart hävas. Dessa chattar med företag är under allt kritik och det har jag fått erfara från El-Giganten där de har lovat olika saker.

*Tillägg*

Företag betalar sällan ut pengarna innan de har fått varan. Och det kan ta upp till 30 dagar innan du ser pengarna. (laglig rätt)

Det stämmer inte. Enligt 2 kap. 14§ 1 st. Distansavtalslagen så gäller följande:

Citat:

Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

De kan inte komma runt detta genom att skicka varor efter att köpet har hävts.

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr ställa mig i ledet också som TS. Beställde två högtalare från CDOn, (samtidigt två av Dustin fast i annan färg) Dustins kom efter två dagar trotts BF. CDOns kom i förgår.

Deras support vill inte hjälpa till. Får se ifall man får någon hjälp här på Swec. Men en sak är säkert. Av allt man handlade på BF och CM så var det endast en leverantör som inte skötte sig...

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att säga till att postombudet returnerar varan?
Eftersom du fått bekräftat att de hävt köpet så kommer du få pengarna tillbaka och om de får tillbaka produkten så är allt bara en dans på rosor.

Sen fattar jag inte heller varför du i första hand beställde skärmen och grinar över att det är några dagars leverans? Om du är så otålig, åk till en butik och köp det du vill ha.

Var du någonsin in i valfritt postombud veckan efter BF? Bara på mitt lilla coop hade de hela postutrymmet + lagret där de egentligen ska ha mat fullt med paket från golv till tak.

Inte bara du som har beställt något denna dag/helg.

Sen skriver du att du behövde hämta ut skärmen förra vecka pga fullspäckat schema. Då kanske du inte skulle beställt i första hand..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ser detta problemet med jämna mellanrum, inte bara på cdon, så jag måste fråga - Hur kommer det sig att ni återkommande gånger beställer saker som ni sedan måste avbeställa efter någon dag?

Impulsköp förmodligen.

Permalänk

Jag köpte en skärm av CDON för några år sen och en eller två dagar efter beställningen ångrade jag mig så jag kontaktade deras kundservice och förklarade att jag beställt fel och ville gärna ångra köpet.

Då sa dom samma sak till mig som till dig att det inte gick att avbryta men att jag så fort paketet kommit inte skulle hämta ut det utan förklara för postombudet att dom skulle returnera den direkt tillbaka till CDON.

Det gick bra, efter några dagar fick jag ett meddelande att dom fått tillbaka skärmen och skulle få pengarna tillbaka ytterligare några dagar senare. Tror jag kollade en vecka senare och då var pengarna tillbaka.

Personligen tyckte jag det gick relativt smidigt, visst det gick inte avbryta leveransen och jag fick fara till postombudet för att be dom skicka tillbaka skärmen och sen fick jag vänta ytterligare några dagar efter CDON tagit emot skärmen innan jag fick tillbaka pengarna men totalt sett tyckte jag det gick smidigt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är väll bara att säga till att postombudet returnerar varan?
Eftersom du fått bekräftat att de hävt köpet så kommer du få pengarna tillbaka och om de får tillbaka produkten så är allt bara en dans på rosor.

Sen fattar jag inte heller varför du i första hand beställde skärmen och grinar över att det är några dagars leverans? Om du är så otålig, åk till en butik och köp det du vill ha.

Var du någonsin in i valfritt postombud veckan efter BF? Bara på mitt lilla coop hade de hela postutrymmet + lagret där de egentligen ska ha mat fullt med paket från golv till tak.

Inte bara du som har beställt något denna dag/helg.

Sen skriver du att du behövde hämta ut skärmen förra vecka pga fullspäckat schema. Då kanske du inte skulle beställt i första hand..

Det är inte bara en dans på rosor. Jag får ju inte tillbaka pengarna bara för att de har bekräftat att köpet har hävts. De har skickat ordern 2 dagar efter att köpet har hävts och jag hade inte möjlighet att gå till postombudet för att returnera varan. De har alltså skickat något som vi inte längre har ett avtal kring och vägrar ge mig mina pengar tillbaka förrän om gissningsvis 3-4 veckor.

Jag beställde varan med 1-3 arbetsdagars leverans och hade en marginal på 2 (eventuellt 3 dagar om jag fick veta i tid). Det tycker jag ska räcka år 2016. Det räcker hos konkurrenter i alla fall. Ska jag vänta i 6 arbetsdagar så kan jag lika gärna beställa från utländska butiker som erbjuder en service som CDON aldrig har varit i närheten av.

Det största problemet är inte att leveransen blev sen, utan det är snarare hur de bemötte mig med massor av lögner och verkar ha satt i system att krångla när kunder häver köpet.

Och ja, det var ju uppenbarligen en tabbe att inte hämta ut skärmen från en fysisk handlare, men det är inte så lätt att åka ca 40 mil till närmsta butik som har den skärmen i lager. Jag tycker att man ska kunna lita på de leveranstider som butikerna skyltar med och om de inte klarar av att leverera inom angivna tider så ska man väl åtminstone kunna kräva att de följer konsumentlagstiftningar?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med reklamation av en dator. De vägrade reklamera en bärbar dator som det var fel på, och det tog dom 3 MÅNADER innan de slutligen accepterade reklamationen efter en jäkla massa e-mails och skickandet av datorn fram och tillbaka ett par gånger.. fick tillbaks pengarna för 2 dagar sen.

Blir absolut sista gången jag handlar hos dem efter deras urusla bemötanden.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

@Gigena: Du köper en produkt på lördagen 26/11 som har 1-3 dagars beräknad leveranstid och häver köpet på onsdagen efteråt, dvs tredje arbetsdagen efter att du har lagt orden, för att de är långsamma med att skicka skärmen. Inte så bra framförhållning från din sida kan jag tycka. Impulsköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

@Gigena: Du köper en produkt på lördagen 26/11 som har 1-3 dagars beräknad leveranstid och häver köpet på onsdagen efteråt, dvs tredje arbetsdagen efter att du har lagt orden, för att de är långsamma med att skicka skärmen. Inte så bra framförhållning från din sida kan jag tycka. Impulsköp?

Jag var i kontakt med dem på onsdagen för att se när de kunde skicka skärmen då den inte ens hade skickats. Då sade de att de eventuellt kunde skicka skärmen den 4:e december, men att de inte kunde garantera det. Det var inte ett impulsköp, utan jag hade valt ut 3 skärmar som jag kunde tänka mig och väntade till Black Friday för att se om det skulle bli nedsatt pris på någon av dem. Ingen av skärmarna sänktes i pris så jag köpte ändå den jag ville ha mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag beställde en skärm av CDON den 26 november som skulle ha leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Förra onsdagen hävde jag köpet då de ännu inte hade skickat skärmen och jag förmodligen inte skulle ha möjlighet att hämta ut skärmen den här veckan på grund av fullspäckat schema.