Ser inte diskar, kommer inte åt kontrollpanel, kan inte öppna vissa filer

Permalänk
Medlem

Ser inte diskar, kommer inte åt kontrollpanel, kan inte öppna vissa filer

Så.. Problemen började idag.
Tog hem några musikfiler jag fick hemskickade till mig i komprimerad form. Packade upp och flyttade runt dom så att dom hamna på rätt ställe. Men det började strula, kunde plötsligt inte byta namn på en specifik mapp jag jobbade med.
Fick ett error meddelande efter att ha avslutat filflytten som hängde sig med aktivitetshanteraren. Och kunde sedan inte öppna filsystemet alls. Var tvungen att starta om datorn helt och hållet. Det hände 3-4 ggr. Felmeddelandet var något i form av "call run time" minns inte exakt.
När jag sedan gav upp kunde jag helt plötsligt inte öppna musikfiler direkt. Dom vägrar spelas upp. Går jag däremot in och öppnar filer via VLC så spelas dom upp.
Sidan "dator" laddar aldrig, kan inte komma åt specifik disk. Se screenshot. Kommer inte åt kontrollpanelen. Går jag via startmenyn och trycker på till exempel "min musik", så kommer jag dit och allt syns som det ska, även alla diskar till vänster i den lilla listan och är åtkomliga.
Jag har kollat diskar för fel, jag har genomsökt nedladdade filer (trotts att dom är nedladdade lagligt) med antivirus, allt sådant. Hittar inget fel.

Är det någon som har några idéer?

Screenshot

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem

diskmgmt.msc och ta sig en titt sedan en chkdsk /f på diskarna?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@Scitchy
Logga in som annan användare/skapa en ny Windows profil. Blir det samma där?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Ska pröva båda!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

diskmgmt.msc och ta sig en titt sedan en chkdsk /f på diskarna?

Prövade bara diskmgmt och alla diskar syns. Har för mig chkdsk tar en ganska lång tid, så prövade de andra först (byta konto), vilket verkar ha löst det.

Skrivet av riger:

@Scitchy
Logga in som annan användare/skapa en ny Windows profil. Blir det samma där?

Intressant. Jag gjorde ett nytt admin konto som jag loggade in på. Allt var som det skulle. När jag sedan loggar in på min vanliga ser allt ut som det ska också.
Någon aning om vad som orsakade felet? Frågan är ju om det kommer uppstå igen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer dock fortfarande inte in på kontrollpanelen. Och nuuuu är problemet tillbaka

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Disken håller antagligen på att gå sönder. Gör backup direkt om du har något viktigt och kör sedan tillverkarens diagnosprogram och se vad det säger (T ex WDs heter Windlg, gäller det Intel SSDn så heter det Intel Toolbox och används även för att uppdatera firmware bl a).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

Kommer dock fortfarande inte in på kontrollpanelen. Och nuuuu är problemet tillbaka

Samma fel i båda profilerna nu, eller? Eller är det bara i den gamla?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Scitchy:
Hej ...
Får du upp samma "tokiga" blanka rutor på andra konton på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Disken håller antagligen på att gå sönder. Gör backup direkt om du har något viktigt och kör sedan tillverkarens diagnosprogram och se vad det säger (T ex WDs heter Windlg, gäller det Intel SSDn så heter det Intel Toolbox och används även för att uppdatera firmware bl a).

Men vilken av diskarna? Alla beteer sig underligt. OS disken är nyligen bytt tillexempel. Lyckas inte ladda hem WDs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

Samma fel i båda profilerna nu, eller? Eller är det bara i den gamla?

Gick inte in i nya* igen. Prövade att stänga av datorn helt och drog ur strömmen en stund i förhoppning om att tömma all info i RAM. Varför nu det skulle hjälpa

Skrivet av Acs:

@Scitchy:
Hej ...
Får du upp samma "tokiga" blanka rutor på andra konton på datorn?

Nae, föreslogs högre upp. Prövade det och där fungerade det som det skulle.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scitchy:

Men vilken av diskarna? Alla beteer sig underligt. OS disken är nyligen bytt tillexempel. Lyckas inte ladda hem WDs.

Varför byttes den?

Nätagget är budgetvariant som man inte ska räkna med håller mer än 3-4 år, sedan är risken att det börjar svaja på spänningarna (främst rippel pga slut kondensatorer) och kan ställa till med en massa tråkigt. Hur gammalt är det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför byttes den?

Nätagget är budgetvariant som man inte ska räkna med håller mer än 3-4 år, sedan är risken att det börjar svaja på spänningarna (främst rippel pga slut kondensatorer) och kan ställa till med en massa tråkigt. Hur gammalt är det?

Fick fel på bootpartitionen så kunde inte starta datorn. Kom fortfarande åt allt om jag kopplade i den efter jag fixat ny disk.
Allting är 4år (inte alla diskar som inköpts lite efter hand, och 2 av RAM minnena). Och ja.. Det börjar bli dags för en ny dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara grafikkortet också, känner igen det då "trasiga" grafikkort fungerar utmärkt i Linux men i Windows ger helskumma fel som att muspekaren är på fel ställe (syns på en plats och klickar på en annan) eller att vissa fönster inte visar rätt innehåll. Däremot är bilden korrekt på så vis att den inte har några skumma artefakter som den borde med konstiga streck eller svarta / grusiga rutor etc. Det roliga här är att tar man en skärmdump så är bilden helt korrekt i ett bildprogram.

För övrigt vet jag att Windows kan få skumma fel av det här slaget vilket har hjälp med en ominstallation så kan även vara drivrutiner eller registret som har pajat. Prova kopiera ut allt privat och blås om maskinen med en ny installation. Om felet återkommer så börja leta efter komponenter som ger detta fel.

Prova även en Linux-Dist, där får man väldigt noga info om vilken del som bråkar och kan med hjälp av det avgöra vad som är fel.

Är maskinen överklockad? Kan var så att det har fungerat ett tag men att någon komponent inte orkar med längre, i dessa fall så uppstår liknade fel. Prova återställa till default. Vanligt är grafikfel, "för tillfället" trasiga filer eller oläsbara partitioner uppstår samt att vissa portar slutar fungera som dom ska. Det jobbiga här är att det inträffar lite sisådär så det är svårt att avgöra vad som är fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Skulle kunna vara grafikkortet också, känner igen det då "trasiga" grafikkort fungerar utmärkt i Linux men i Windows ger helskumma fel som att muspekaren är på fel ställe (syns på en plats och klickar på en annan) eller att vissa fönster inte visar rätt innehåll. Däremot är bilden korrekt på så vis att den inte har några skumma artefakter som den borde med konstiga streck eller svarta / grusiga rutor etc. Det roliga här är att tar man en skärmdump så är bilden helt korrekt i ett bildprogram.

För övrigt vet jag att Windows kan få skumma fel av det här slaget vilket har hjälp med en ominstallation så kan även vara drivrutiner eller registret som har pajat. Prova kopiera ut allt privat och blås om maskinen med en ny installation. Om felet återkommer så börja leta efter komponenter som ger detta fel.

Prova även en Linux-Dist, där får man väldigt noga info om vilken del som bråkar och kan med hjälp av det avgöra vad som är fel.

Är maskinen överklockad? Kan var så att det har fungerat ett tag men att någon komponent inte orkar med längre, i dessa fall så uppstår liknade fel. Prova återställa till default. Vanligt är grafikfel, "för tillfället" trasiga filer eller oläsbara partitioner uppstår samt att vissa portar slutar fungera som dom ska. Det jobbiga här är att det inträffar lite sisådär så det är svårt att avgöra vad som är fel.

Känns verkligen inte som ett grafikproblem. Problemen började ju när jag höll på att flytta filer och windows explorer (eller vad de heter) bara hängde sig varje gång jag försökte.

Ominstallation har jag inte gjort någon. Blev en helt ny installation när jag satte i nya ssd'n för ca ett halvår sedan. Och det känns inte som det heller.

Aldrig pysslat med linux, så med risk för att göra saken värre tänker jag inte leka med de

Nope, kan ingenting om överklockning och anser inte att det är nödvändigt. Så kör allt på stock.

Just nu verkar allt fungera som det ska. Får väl återkomma/göra nya undersökningar om problemet skulle uppstå igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

Fick fel på bootpartitionen så kunde inte starta datorn. Kom fortfarande åt allt om jag kopplade i den efter jag fixat ny disk.
Allting är 4år (inte alla diskar som inköpts lite efter hand, och 2 av RAM minnena). Och ja.. Det börjar bli dags för en ny dator.

Varför ny dator?
Mina surrar på fin fint...äldsta är väl fr 1996 (MSI)...Då Win95 o nu Win7..fungerar som nod.
Asus G2S laptoppen hänger riktigt bra med tom...Då Vista nu Win10..Bra "server" i bilen då man är på radioamatörläger ute i skogen.
Dell D620... Då Xp nu Win10Pro...Bara för skojs skull..

Skall vi återgå till den tomma kontrollpanelen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acs:

Varför ny dator?
Mina surrar på fin fint...äldsta är väl fr 1996 (MSI)...Då Win95 o nu Win7..fungerar som nod.
Asus G2S laptoppen hänger riktigt bra med tom...Då Vista nu Win10..Bra "server" i bilen då man är på radioamatörläger ute i skogen.
Dell D620... Då Xp nu Win10Pro...Bara för skojs skull..

Skall vi återgå till den tomma kontrollpanelen nu?

Tycker det är kul med ny teknik och bygga dator
just nu verkar det funka. så vi håller i oss!

Visa signatur