Permalänk

Cpu till dedikerad stream pc

Hejsan.

Beställde här om dagen lite delar för att bygga ihop en dedikerad streaming pc för twitch.

Läste mycket på forum osv men verkar som alla säger olika saker. Slutade hur som helst med att det blev en i5 6600k, 8gb ddr4, 125gb ddr, avermedia live gamer hd, inget gfx kort.

Förstår att en i7a hade varit mer optimalt men har lite av en budget så gick för i5an.
Nu börjat jag dock tvivla på mitt beslut och undrar ifall jag skulle köpt en i7 6700 lr nått. Trots att jag inte egentligen vill lägga en extra tusing på det.

Min fråga är nu om jag gjort ett misstag och skulle gått för i7an. Eller kommer i5an klara det bra?

Jag har dock en i7 4770k i min speldator som jag hadde kunnat sätta i min stream pc och ta i5an i min speldator, ifall det inte skulle påverka min fps i tex csgo.

Kan även tillägga att jag hade tänkt streama i 720p 60fps med förhoppningsvis medium cpu preset i obs.

Tack så mycket på förhand för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad, ska du köra dual comp setup?

Ska du köra dual comp så är det lugnt att spela på en i5'a och streama med den andra.

Om du inte ska göra det så skulle jag säga att det kommer påverka att köra med en 6600. CPU tunga spel får en i5'a att gå på knäna redan vid 30 fps, csgo funkar med en i5 och 60 fps stream dock kan det dra ner fpsen i spelet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Är lite förvirrad, ska du köra dual comp setup?

Ska du köra dual comp så är det lugnt att spela på en i5'a och streama med den andra.

Om du inte ska göra det så skulle jag säga att det kommer påverka att köra med en 6600. CPU tunga spel får en i5'a att gå på knäna redan vid 30 fps, csgo funkar med en i5 och 60 fps stream dock kan det dra ner fpsen i spelet.

Ska köra dual. Har tänkt att spela på i7 4770k och streama med 6600k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@GlennStefani:

Vad fick dig att välja just avermedia live gamer hd?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Administrativ avgift

@GlennStefani: Dual streaming setup , dels så skulle jag valt en 6700k tagit bort inspelningskortet om du inte ska spela via konsol eller liknande.

Dator 1: Streamar via Quicksync/Shadowplay/relive till dator nr 2 i 25000kb/s lokalt på ditt nätverk.

Dator 2: Fångar upp streamen från dator nr1 och streamar ut det i normal bildkvalite till dina viewers med hög encoding.

Sen eftersom du redan har en 4790k skulle jag byta ut så dator nr 1 får 6600k.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

@GlennStefani: Dual streaming setup , dels så skulle jag valt en 6700k tagit bort inspelningskortet om du inte ska spela via konsol eller liknande.

Dator 1: Streamar via Quicksync/Shadowplay/relive till dator nr 2 i 25000kb/s lokalt på ditt nätverk.

Dator 2: Fångar upp streamen från dator nr1 och streamar ut det i normal bildkvalite till dina viewers med hög encoding.

Sen eftersom du redan har en 4790k skulle jag byta ut så dator nr 1 får 6600k.

Hur utför man detta scenario i praktiken då? Vad behöver man för program? (Stream via X till streamdatorn via lokala nätverket)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kiirozu:

Hur utför man detta scenario i praktiken då? Vad behöver man för program? (Stream via X till streamdatorn via lokala nätverket)

Du har båda datorerna kopplade med nätverkssladd och sedan OBS -> OBS fast du streamar lokalt ex

https://www.youtube.com/watch?v=jROntrxj5-E

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

@GlennStefani: Dual streaming setup , dels så skulle jag valt en 6700k tagit bort inspelningskortet om du inte ska spela via konsol eller liknande.

Dator 1: Streamar via Quicksync/Shadowplay/relive till dator nr 2 i 25000kb/s lokalt på ditt nätverk.

Dator 2: Fångar upp streamen från dator nr1 och streamar ut det i normal bildkvalite till dina viewers med hög encoding.

Sen eftersom du redan har en 4790k skulle jag byta ut så dator nr 1 får 6600k.

Uppskattar kommentaren, men jag behöver endast åsikter på just processor delen. Jag är medveten om möjligheten att köra utan capture kort men jag känner personligen folk som har haft problem med den metoden och avermedia live gamer hd fixar det jag vill göra.
BTW det är i7 4770k som jag redan har, och det är relativt likt i5 6600k