Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Det är väl en fråga också om garantin gäller fortfarande, om man modifierat med hakchi2. Vare sig den skulle gå sönder med det eller inte. På egen risk betyder väl att garantin då inte gäller heller?

Jag räknar med att min garanti är körd då jag har moddat med hakchi2.
Men samtidigt syns det ingenstans att man gjort modden. Om enheten skulle sluta fungera, t.ex. att ingen grafik skulle synas, kör man hela restore processen utan tv och liknande så man kan fortfarande återställa innan man skickar in den. Väldigt få tillfällen det skulle kunna uppdagas att du gjort något med enheten och du inte hade möjlighet att köra en restore.

Men som sagt, då du modifierat mjukvaran i den så skulle jag tro att garantin egentligen är körd...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cdb:

Jag räknar med att min garanti är körd då jag har moddat med hakchi2.
Men samtidigt syns det ingenstans att man gjort modden. Om enheten skulle sluta fungera, t.ex. att ingen grafik skulle synas, kör man hela restore processen utan tv och liknande så man kan fortfarande återställa innan man skickar in den. Väldigt få tillfällen det skulle kunna uppdagas att du gjort något med enheten och du inte hade möjlighet att köra en restore.

Men som sagt, då du modifierat mjukvaran i den så skulle jag tro att garantin egentligen är körd...

Hur lång är garantitiden då? 1 år eller 2 år? Kanske blir det så ändå för mig att köra de 30 spelen inom garantitiden, och sedan testa modifiera enheten. Också för att det just nu är så svårt att få tag i en enhet, och det skulle kännas surt om den skulle gå sönder innan jag hunnit tröttna helt på de 30 spelen. Jag skulle få vänta flera månader till april/maj med leverans från Inet, skrev de då jag frågade via mejl efter leveransdatumet. Dock senare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Hur lång är garantitiden då? 1 år eller 2 år? Kanske blir det så ändå för mig att köra de 30 spelen inom garantitiden, och sedan testa modifiera enheten. Också för att det just nu är så svårt att få tag i en enhet, och det skulle kännas surt om den skulle gå sönder innan jag hunnit tröttna helt på de 30 spelen. Jag skulle få vänta flera månader till april/maj med leverans från Inet, skrev de då jag frågade via mejl efter leveransdatumet. Dock senare tror jag.

Det är nog som med dom flesta elektroniska grejer, 1 år. Fast med svensk konsumentlagstiftning blir det två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Det är väl en fråga också om garantin gäller fortfarande, om man modifierat med hakchi2.

Självklart betyder sådana här ingrepp att alla garantier slutar gälla. Det är för återförsäljaren omöjligt att se om du har gjort något eller inte, så det faller på det egna samvetet så klart, men att lämna in en enhet man själv har orsakat felet på, är bedrägeri.

Skrivet av anon144494:

Hur lång är garantitiden då? 1 år eller 2 år? Kanske blir det så ändå för mig att köra de 30 spelen inom garantitiden, och sedan testa modifiera enheten.

Den absolut kortaste tidsrymden du bör vänta, om du tänker så, är 3 år. (reklamationsrätten)

Apropå ingenting. Ett "tips" för de som funderar på att modda sina enheter, är att inte hiva in så många spel, utan bara stoppa i spel man faktiskt vill ha, och hellre byte dem när man tröttnar. Om jag inte missförstått det hela, så ligger spelen på flashRAM, som, precis som vilken SSD som helst, flitigt skrivs om, för att inte data ska försvinna, bli svårlästa, osv. Är minnet fullt, kommer de funktionerna fungera dåligt, och minnet kommer bli utslitet i förtid.
Det verkar som om Nintendo satsat på massor med extra kapacitet, antagligen just för att de räknar med att enheten ska fungera, och användas, i åratal. Tacksamt, men man kanske inte ska gå till överdrift med flera hundra spel, utan nöja sig med ett ensamt hundratal, eller något.
Bara för livslängden då alltså.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdb:

Det släpptes en ny version igår. Tidigare gick det en gräns vid ca 90 spel efter det började enheten bete sig instabilt. Med den nya versionen kan man ha över 600 spel på enheten.
Den har även kortkommandon för att aktivera autofire i spel samt kunna komma till huvudmenyn genom en knapp kombination så slipper man gå fram till enheten för detta.

Det är imponerande vad dom gör och lyckas med i hakchi2 projektet.

Grymt förbättring - riktigt kul! Det börjar likna något nu! 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart betyder sådana här ingrepp att alla garantier slutar gälla. Det är för återförsäljaren omöjligt att se om du har gjort något eller inte, så det faller på det egna samvetet så klart, men att lämna in en enhet man själv har orsakat felet på, är bedrägeri.

Den absolut kortaste tidsrymden du bör vänta, om du tänker så, är 3 år. (reklamationsrätten)

Apropå ingenting. Ett "tips" för de som funderar på att modda sina enheter, är att inte hiva in så många spel, utan bara stoppa i spel man faktiskt vill ha, och hellre byte dem när man tröttnar. Om jag inte missförstått det hela, så ligger spelen på flashRAM, som, precis som vilken SSD som helst, flitigt skrivs om, för att inte data ska försvinna, bli svårlästa, osv. Är minnet fullt, kommer de funktionerna fungera dåligt, och minnet kommer bli utslitet i förtid.
Det verkar som om Nintendo satsat på massor med extra kapacitet, antagligen just för att de räknar med att enheten ska fungera, och användas, i åratal. Tacksamt, men man kanske inte ska gå till överdrift med flera hundra spel, utan nöja sig med ett ensamt hundratal, eller något.
Bara för livslängden då alltså.
B!

Borde det inte vara tvärt om?

Dvs minnet slitas av att ständigt byta ut spelen och skriva över de gamla, men läser man in samtliga en gång för alla så håller flashminnet betydligt bättre?

Läsningar är ju inte problemet, utan antalet skrivingar/raderingar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Garantin gäller givetvis inte, men det var super enkelt och gick bra. Det finns massor med enkla instruktioner på youtube. Provade att lägga in ett par extra för så att jag inte sliter på mina orginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Borde det inte vara tvärt om?

Det kunde man ju hoppas på, men det är tyvärr inte så det fungerar.

Skrivet av martinot:

Dvs minnet slitas av att ständigt byta ut spelen och skriva över de gamla, men läser man in samtliga en gång för alla så håller flashminnet betydligt bättre?

Problemet är att du skriver till minnet en gång, för att lagra grejerna där. Sen skriver NES'en själv ett par tusen gånger när den ska förnya cellernas innehåll, så att inte flashminnet en dag bara är tomt, och, ju mindre ledigt utrymme enheten har, desto fortare sliter den ut sina celler, dels för att där är fler celler som innehåller data, och måste flyttas, och dels eftersom man ju har färre lediga celler att skriva till, så man sprider ut skrivningarna sämre.
Eftersom NES'en själv skapar och raderar filer med jämna mellanrum (var gång man gör ett nytt save, eller tar bort ett gammalt.) så förutsätter jag att den har TRIM stöd, utan det blir det bara värre ju äldre enheten blir.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så ditt ockerpris hade varit lite lägre än alla andras ockerpris?
Nu anser jag förstås att det är rätt rimligt att man köper ett från återförsäljaren om man vill ha et, och annars låter bli, men jag hör till det fåtalet som inte köper begagnat till högre pris än nypris, om varan fortfarande säljs via återförsäljarledet, och inte heller köper exempelvis biljetter till artist X framträdande för 7 gånger det officiella biljettpriset.
Jag kan eventuellt tänka mig att betala exakt samma pris som det officiella biljettpriset, om någon av någon anledning fått en biljett över, exempelvis sjukdom. Jag skulle aldrig köpa den om jag visste att vederbörande köpte flera extra i profitsyfte.
Samtidigt har jag inget emot företeelsen som sådan. Är folk så satans korkade att de betalar överpriser, får de skylla sig själva.
När vi pratar om "fysiska produkter" som i det här fallet, är det ju riktigt dumt att köpa av tredje part. Ingen reklamationsrätt, och garantier? Tja, om du har tur, och återförsäljaren nöjer sig med kvittot. Då förutsatt att du alls får ett. Nä du, halva priset, max. Annars köper jag en ny hos handlaren, när han får in en. Det är inte varken en limited edition, eller ens en produkt som slutat tillverkas, så att folk betalar överpriserna är löjligt, och självförvållat.
B!

Lugn nu! Jag hade sålt min för runt tusenlappen då jag köpt till en extra handkontroll och förlängningskabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cdb:

på det största reddit tråden har man frågat efter folk som "bricka" eller förstört sina enheter men ingen har rapporterat in nåt sånt. Om det skulle gå fel tar verktyget först en image av ditt system så du kan alltid trycka tillbaka oginal imagen om det skulle behövas.

Men med det sagt... man gör allting på eget ansvar

Har noterat en del problemrapporter men inget alltför avskräckande. Har förberett med mjukvaran men kommer vänta tills den dag jag känner ett behov av att göra detta. Har så lite tid att lägga ner på spel i dagsläget så har ingen större brådska.

Riktigt kul att det ändå kom en lösning som möjliggör fler spel och framförallt gör det möjligt att komma åt menyn med handkontrollen.

Permalänk
Inaktiv

Inte bara garantin försvinner, kanske andrahandsvärdet kommer gå ner lite också, då man modifierat den med hakchi2? Men då ska man väl inte ens ta ut enheten ur kartongen och använda den. Mint condition om flera år, är den säkert värd några tusen (De säljs redan nu för överpriser på Tradera).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon144494:

Inte bara garantin försvinner, kanske andrahandsvärdet kommer gå ner lite också, då man modifierat den med hakchi2? Men då ska man väl inte ens ta ut enheten ur kartongen och använda den. Mint condition om flera år, är den säkert värd några tusen (De säljs redan nu för överpriser på Tradera).

Jag är också av uppfattningen av att en icke-modifierad bör ha högre värde då ingen varit inne och kladdat på den. Jag ser modifikation av mjukvaran på samma sätt som om man skruvat upp och pysslat med de komponenterna.

Det bör tilläggas att NES Classic saknar försegling på kartongen, vilket är lite synd då det blir mycket svårare att hitta orörda objekt och, för den delen, som säljare bevisa att man aldrig använt sin NES Classic. Iofs ett icke-problem för de flesta men för de av oss som har något slags intresse av spel utöver att bara spela dessa så är det lite synd. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Jag är också av uppfattningen av att en icke-modifierad bör ha högre värde då ingen varit inne och kladdat på den. Jag ser modifikation av mjukvaran på samma sätt som om man skruvat upp och pysslat med de komponenterna.

Det bör tilläggas att NES Classic saknar försegling på kartongen, vilket är lite synd då det blir mycket svårare att hitta orörda objekt och, för den delen, som säljare bevisa att man aldrig använt sin NES Classic. Iofs ett icke-problem för de flesta men för de av oss som har något slags intresse av spel utöver att bara spela dessa så är det lite synd. :/

Ja, typiskt. Då borde antagligen inte alla NES Classic Mini konsolerna på Tradera vara oanvända som säljarna skriver. Då det inte finns någon försegling på kartongen. Det finns många fusksäljare på Tradera, har jag fått lära mig. Då jag köpt elektronik där och det inte varit i precis det skick som utlovats i auktionen. Men, men jag tror jag kommer använda min enhet och modifiera den med hakchi2, då jag får hem den från Inet iallafall. Får värdera retrovärdet istället och njuta av de bra titlarna från hela NES biblioteket

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad dom kostar så kan man väl lika gärna köpa en och lägga i en låda utan att packa upp den och se ta upp den om 20 år?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linus:

Med tanke på vad dom kostar så kan man väl lika gärna köpa en och lägga i en låda utan att packa upp den och se ta upp den om 20 år?

Problemet, om den fortfarande fungerar efter 20 år, kan tänkas att hdmi inte finns då? Ingen monitor (eller vad en bildskärm heter i framtiden) går att använda till den kanske? Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Problemet, om den fortfarande fungerar efter 20 år, kan tänkas att hdmi inte finns då? Ingen monitor (eller vad en bildskärm heter i framtiden) går att använda till den kanske? Hehe

VGA finns än idag och även om dagens bildskärmar säkerligen inte håller lika länge som gamla CRT-skärmar, lär det gå att få tag på en monitor med HDMI då och adaptrar lär ju existera. Folk köper fortfarande diskett till USB-läsare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

VGA finns än idag och även om dagens bildskärmar säkerligen inte håller lika länge som gamla CRT-skärmar, lär det gå att få tag på en monitor med HDMI då och adaptrar lär ju existera. Folk köper fortfarande diskett till USB-läsare.

Ja, då kanske det inte är något större problem att hitta en monitor med hdmi om 20 år eller adapter. Diskett till USB-läsare? Varför? Trodde disketter var utdött om man inte leker med en väldigt retro, äldre dator

Permalänk
Medlem

Massor med industrimaskiner fortfarande i bruk, använder floppy diskar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Massor med industrimaskiner fortfarande i bruk, använder floppy diskar.
B!

Jag tänkte mer på vad Dreijer skrev om att: Folk köper fortfarande diskett till USB-läsare.

Skrivet av Dreijer:

VGA finns än idag och även om dagens bildskärmar säkerligen inte håller lika länge som gamla CRT-skärmar, lär det gå att få tag på en monitor med HDMI då och adaptrar lär ju existera. Folk köper fortfarande diskett till USB-läsare.

Att det handlar om vanligt folk eller konsumenter som fortfarande köper disketter. Industrimaskiner kan jag förstå att det fortfarande finns disketter. Att de inte kan byta ut hårdvaran eller mjukvaran lika lätt kanske? Eller något annat. Lite off-topic det här nu, då tråden handlar om den nya NES konsolen, men det kanske går bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Tack och beställd! kul att slippa vänta till våren

Skrivet av martinot:

Gott!

Äntligen så kan det bli en beställning (skall ringa Dustin först och tjata på de om deras dåliga leveranstider - pinsamt att Ellos kan sälja och leverera innan Dustin - speciellt för oss som väntat sedan i somras med förbeställningar).

Skrivet av eat:

Tack!
Beställt och hoppas att man får hem den.

Fick ni hem den? Frågar då Ellos har fruktansvärt dåligt betyg på prisjakt (3.20/10)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick ni hem den? Frågar då Ellos har fruktansvärt dåligt betyg på prisjakt (3.20/10)

jajamen. Kom hem och är inkopplad.
Köpte även förlängningssladd samt trådlös kontroll från NoN.

Permalänk
Medlem

@eat: Vad för trådlös handkontroll finns det?

Permalänk
Medlem

@Mocka: yes var inga problem där kom efter 2 dagar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@eat: Vad för trådlös handkontroll finns det?

Denna här t ex https://www.netonnet.se/art/dator/spelkonsol/tillbehor/my-arc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Jag tänkte mer på vad Dreijer skrev om att: Folk köper fortfarande diskett till USB-läsare.

Ja, för att det finns massor av industrimaskiner som använder floppy. Allt från maskiner som inte hamnar i speciellt många hem, men fortfarande används som industrirobotar, till musikinstrument, då främst keyboards. Med andra ord, för att folk ska kunna arbeta med sina moderna maskiner, i anslutning till dessa industrimaskiner, så behöver de skicka ut data på floppy, och USB är i det det "mest lämpliga" alternativet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

jajamen. Kom hem och är inkopplad.
Köpte även förlängningssladd samt trådlös kontroll från NoN.

Skrivet av Asssor:

@Mocka: yes var inga problem där kom efter 2 dagar.

Det var som fan Grattis! Hoppas de är roliga att leka med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, för att det finns massor av industrimaskiner som använder floppy. Allt från maskiner som inte hamnar i speciellt många hem, men fortfarande används som industrirobotar, till musikinstrument, då främst keyboards. Med andra ord, för att folk ska kunna arbeta med sina moderna maskiner, i anslutning till dessa industrimaskiner, så behöver de skicka ut data på floppy, och USB är i det det "mest lämpliga" alternativet.
B!

Gäsp! Tror inte riktigt vanlige Svensson idag använder disketter (floppy) ändå. Om det inte är av gammal vana, såsom många tokiga en del folk är. Svensson använder inte en industrimaskin i sitt hem eller industrirobotar, musikinstrument då främst keyboards. Svensson vet inte vad dessa saker är, och behöver då inte flytta data med disketter, om Svensson ens kan det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Gäsp! Tror inte riktigt vanlige Svensson idag använder disketter (floppy) ändå. Om det inte är av gammal vana, såsom många tokiga en del folk är. Svensson använder inte en industrimaskin i sitt hem eller industrirobotar, musikinstrument då främst keyboards. Svensson vet inte vad dessa saker är, och behöver då inte flytta data med disketter, om Svensson ens kan det

Tror inte heller vanliga Svensson bryr sig ett dugg om disketter längre. Däremot ovanliga Svensson (inte industrimaskinister alltså) som kanske sitter med lite retro spel osv fixar diskettläsare, på samma sätt som folk köper gamla konsoler för att återuppleva sin barndom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Tror inte heller vanliga Svensson bryr sig ett dugg om disketter längre. Däremot ovanliga Svensson (inte industrimaskinister alltså) som kanske sitter med lite retro spel osv fixar diskettläsare, på samma sätt som folk köper gamla konsoler för att återuppleva sin barndom

Det var just dem jag tänkte på med disketter idag, som har äldre datorer kvar i hemmet och vill leka med dem. Sedan kom någon och skrev om industrimaskiner och dylikt