Permalänk

Asus GR8 II uppgradera ram.

Jag har köpt en Asus ROG GR8 II med 8 gb ram-minne.

Jag skulle vilja uppgradera till 16 gb ram, men när jag tar loss sidan på chassit (enligt instruktionsboken) så hittar jag bara ett minne på 4 gb ram. Således har de gömt undan det andra minnet någon annanstans?

Jag kan inte mycket om datorer, men jag har förstått att det är bra att ha lika stora minnen om man har två? Är det någon som vet var det andra minnet sitter? Jag har letat på youtube, men där hittar jag ingenting. Jag gissar att jag borde försöka få loss andra sidan av chassit, men jag känner mig inte helt bekväm med det (inte minst för att det inte är beskrivet i datorns instruktionsbok).

Anledningen till att jag vill ha 16 gb är att jag får problem med att de nuvarande 8 gb ram ibland springer upp i 100% även i enklare spel som Civ V och FM 2017 vilket får spelen att krascha. Det är tydligen ett känt problem om man kör win 10 med 8 gb ram (vilket låter helt sjukt, men ändå).

Tack på förhand, och jag ber om ursäkt för om jag hamnat i fel forumdel.

Permalänk
Medlem

Det är ju en laptop, i en desktop låda, så den använder SO-dimm. De sitter normalt "över" varandra. Så du har nog båda minnena på samma plats. Alternativt, så har du bara ett, men 8gB minne.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

kan oxo vara 1 minnes-sockel och 4gb minne lött på moderkortet

Fast enligt denna

https://www.asus.com/Mini-PCs/ROG_GR8/specifications/

Så skall det vara 2x SO-DIMM DDR3,så du får titta noggrannare

Here u go:

https://www.youtube.com/watch?v=QjNA8JHw8e8

// LZ

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju en laptop, i en desktop låda, så den använder SO-dimm. De sitter normalt "över" varandra. Så du har nog båda minnena på samma plats. Alternativt, så har du bara ett, men 8gB minne.
B!

Så har det varit i mina tidigare desktops, så jag resonerade precis som du. Bara för att vara på den säkra sidan plockade jag ur det enda ram-minnet jag kunde hitta, och startade sedan om datorn. Då går datorn på 4 gb ram enligt "egenskaper" i mappen "min dator". Jag kan inte förstå varför de valt att "gömma undan" det andra ram-minnet. För det kan väl inte vara integrerat i moderkortet på något sett?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blahblahblah:

För det kan väl inte vara integrerat i moderkortet på något sett?

Som nämt tidigare i tråden så är det fullt möjligt att 4GB sitter fastlött på moderkortet, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

kan oxo vara 1 minnes-sockel och 4gb minne lött på moderkortet

Fast enligt denna

https://www.asus.com/Mini-PCs/ROG_GR8/specifications/

Så skall det vara 2x SO-DIMM DDR3,så du får titta noggrannare

Here u go:

https://www.youtube.com/watch?v=QjNA8JHw8e8

// LZ

Youtube-länken går till den tidigare modellen, Gr8. Jag har Gr8 II. (Asus ROG GR8 II-T036Z)

Att det kan finnas ett minne fastlött låter mer troligt, jag visste inte att det var möjligt. Frågan är vad jag då ska köpa för storlek på det nya minnet jag sätter i. Då kan ju regeln om lika stora minnen inte gälla längre? Jag har fortfarande bara ett uttag.

Stort tack.

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande sätta dit en 8GB modul och på så sett få 12GB istället för 8GB. De kommer att köra i "Hybrid Dual Channel" (så kallat Flex Mode).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skumt. Asus säger själva i klartext att du ska ha 2 minnesplatser, och maximalt 2x16gB RAM. Minnena ska ligga "över" varandra.
Ta bilder.

Konstruktionsmässigt är det fullt möjligt att integrera RAM på moderkortet. Men det görs "aldrig" på datorer där det går att uppgradera minnet, så varför de skulle skriva en sak i manualen, och göra en annan i verkligheten, verkar konstigt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Permalänk
Medlem

På bild 2 & 3 ser man man tydligt att det står DIMM_B (men var *** har de gömt DIMM_A?). På bild 3 ser man också det som skulle varit den andra slotten.
Men som jag skrev tidigare du kan byta ut 4GB'n mot en 8GB istället.

Vi "pingar" @ASUS_Troy så kanske han kan ge svar på om det andra är integrerat på moderkortet eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skumt som fan. Tack för bilderna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för svaren hittills!

Jag har skickat ett mail till Asus också, vi får väl se om de har något bra svar.

Permalänk

@Blahblahblah:

...och här är svaret från ASUS supoport:

"Bästa ASUS kund,

Hej,

Om du tar ut ett ram minne så borde det andra sitta under det.

Du behöver DDR3L 1600MHZ 204pin SODIMM ram minnen så borde det inte vara något problem."

Permalänk
Medlem

very strange! Var denna minnesplats tom när du öppnade datorn?

Står ju tydligt i manual o hemsida att det skall vara 2x DIMM, för maximalt 32gb minne!

Kan inte se hur man skall trycka in 2 minnen i den där kontakten....men det kanske går?

Dessutom har väl asusgubben fel? Det är väl DDR4 minnen?

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/Desktop/ROG_Console_PC/GR8II...

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

very strange! Var denna minnesplats tom när du öppnade datorn?

Han både skriver, och länkar till en bild, med det utplockade minnet som har suttit på den platsen. Ett 4gB SO DIMM DDR4.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

När man fyller i kontaktformuläret på ASUS hemsida så uppger man datorns serienummer, så det råder ingen tvekan om att de vet exakt vilken modell det rör sig om...

Nåväl, jag har nu skickat två av korten jag länkat till i tråden, får se om jag får ett bättre svar imorgon.

Permalänk

Nu verkar de ha nyktrat till På ASUS:

"Tack för att du kontaktar ASUS.

Jag ber om ursäkt över att det har blivit lite missförstånd.

Man kan nämligen bara byta en minnesmodul på den här enheten. Det andra sitter under moderkortet. I teorin kan du byta ut den också men då kommer du bryta garantin och dessvärre finns inga instruktioner på hur du gör det.

Om du önskar byta minnen så ska de följa de originala minnets specifikationer helst. Vilket är Dual Channel, DDR4, 2400/2133MHz med 260P

."

Kan någon nu bara länka till billigaste 8 resp 16 gb-minnet (ej no-name) som passar på Prisjakt så blir jag lycklig. De jag hittar har 288 pin, så jag gör något fel.

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Han både skriver, och länkar till en bild, med det utplockade minnet som har suttit på den platsen. Ett 4gB SO DIMM DDR4.
B!

Tack för ett fantastiskt bra inlägg! Det tillförde massor!

((Ironi))

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blahblahblah:

Man kan nämligen bara byta en minnesmodul på den här enheten. Det andra sitter under moderkortet. I teorin kan du byta ut den också men då kommer du bryta garantin och dessvärre finns inga instruktioner på hur du gör det.

Vad är det för skitkonstruktion? Säljs inte burken med argument så som "för gamern" "uppgraderingsbar" osv? Riktigt dåligt Asus.

Skrivet av Blahblahblah:

Om du önskar byta minnen så ska de följa de originala minnets specifikationer helst. Vilket är Dual Channel, DDR4, 2400/2133MHz med 260P[/i]."

Men va fan. Äter de BARA tvål där borta på ASUS svenska kontor? Hur fan ska du kunna följa specifikationen "Dual Channel" om du bara får byta ena minnet?

Skrivet av Blahblahblah:

Kan någon nu bara länka till billigaste 8 resp 16 gb-minnet (ej no-name) som passar på Prisjakt så blir jag lycklig. De jag hittar har 288 pin, så jag gör något fel.

Det är inte så att du missat att SO-DIMM är en egen kategori minnen på prisjakt? I alla fall, jag tror att för att göra det bästa av en dålig situation, så är det 2400MHz minnen som gäller, och då blir det billigaste nog:
8gB / 16gB

Skrivet av Tea42BBS:

Tack för ett fantastiskt bra inlägg! Det tillförde massor!

Det måste det ha gjort, eftersom det tydligt förklarade något du tydligen hade frågor om. Men det är kanske så att stoltheten tar emot?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte så att du missat att SO-DIMM är en egen kategori minnen på prisjakt?

Så var det nog...

Tack!

Permalänk

Nytt svar från asus, frågan är om jag ens vågar köpa ett 16 gb ram för 1200:- när det inte ens är säkert att det fungerar med datorn...

"Helst ska man ha lika stora minnen. Kort om det här:

"Ram is sold in kits for a reason.
Ram from the same vendor and part number can be made up of differing manufacturing components over time.
Some motherboards can be very sensitive to this.
That is why ram vendors will not support ram that is not bought in one kit.
Although, I think the problem has lessened with the newer Intel chipsets. Still,
it is safer to get what you need in one kit.

That said, if it works, and, it is likely to, all the ram must operate at the same voltage and specs You will get the lowest common denominator of specs.
If you install the ram so that each channel has equal capacity, you will get dual channel operation.
If the sizes do not match, the odd size only will operate in single channel mode."

Jag börjar nästan känna mig lite lurad, specsen jag såg innan jag köpte datorn stod det att det fanns plats för två minnen, och nu visar det sig att jag kanske inte ens kan utöka de 8 gm som sitter i...

Permalänk
Medlem

Köper du ett 16gB minne, exempelvis det jag länkade till tidigare, så ska det fungera. Det är ett 1.2v minne, precis som de du har i dag. Det som KOMMER vara ett "problem" är ju att du inte får dual channel.
Jag är rätt säker på att det egentligen inte är speciellt svårt att fortsätta dela burken så man kommer åt det andra minnet, däremot hade jag kanske inte velat göra det medan det fortfarande finns garanti på systemet. Reklamationsrätten "ska" inte påverkas, så länge man inte kan härleda felet till ingreppet som gjorts. Men med tanke på hur ASUS svarade tidigare, så är de ju helt klart inte intresserade av att samarbeta, OM det händer något. Trist.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Tack.

För en okunnig, vad innebär det rent prestandamässigt att jag inte får "dual channel". Är det fortfarande värt att uppgradera?

Mr B, du får en stjärna i himmelen för att du tar dig tid och hjälper en gammal okunnig sate som mig!

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera... Det beror på. Om du faktiskt har SLUT minne vid något tillfälle, så börjar datorn swappa mot disk. Då använder man en fil på (oftast systempartitionen) en hårddisk, som om den var RAM-minne, och lagrar saker där. Var gång man ska försöka arbeta med det är det VÄLDIGT långsamt. Sker det, så är det all vits att uppgradera, även om minnesbandbredden sjunker.
Däremot, använder man inte allt minnet, så blir prestanda ett par % sämre av att inte ha dual channel.

Om jag utgår från mig själv. Jag hade inte uppgraderat i dag. Jag hade väntat, om inte till garantin gått ut, så åtminstone tills jag känner att jag vågar chansa på att det "nog" inte händer något så att jag behöver nyttja garantin, och köpt mer minne då, om jag faktiskt behöver det. Jag sitter i dag med 8gB på min primära spelburk, och har aldrig förbrukat det. Men jag streamar inte upp, och det närmaste jag kommer FPS spel är nog Fallout och Elder scrolls. Inte skitmycket FPS alltså. Om du öppnar aktivitetshanteraren och tittar på "Prestanda" så är där ett alternativ för minne. Om den övre grafen till höger ligger på 100%, och du samtidigt upplever prestandaproblem i dina spel, så KAN det vara läge att fundera på en uppgradering. Kan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad som tydligen har glömts bort här, är hur Quad/Tripple/Dual channel mode fungerar vid olika storlekar på minnes moduler.
Single- and Multichannel Memory Modes. Läs längst ner om "Flex Mode".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vad som tydligen har glömts bort här, är hur Quad/Tripple/Dual channel mode fungerar vid olika storlekar på minnes moduler.
Single- and Multichannel Memory Modes. Läs längst ner om "Flex Mode".

Jag valde att ignorera Flex mode, eftersom det så vitt jag vet kräver lika stora banker på båda minnena. Eftersom hans Hynix är 16 banker / 4gB, tror jag inte att man hittar något som motsvarar i större minnen, plus att man som absolut bäst för dual channel på de första 8gB minne, resterande 12gB, om man nu faktiskt använder dem, kommer fortfarande gå som singel. Ovanpå det är det inte säkert att det stöds av moderkortet överhuvudtaget.
Men jag är den första att medge att jag kan ha missförstått något.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag valde att ignorera Flex mode, eftersom det så vitt jag vet kräver lika stora banker på båda minnena. Eftersom hans Hynix är 16 banker / 4gB, tror jag inte att man hittar något som motsvarar i större minnen, plus att man som absolut bäst för dual channel på de första 8gB minne, resterande 12gB, om man nu faktiskt använder dem, kommer fortfarande gå som singel. Ovanpå det är det inte säkert att det stöds av moderkortet överhuvudtaget.
Men jag är den första att medge att jag kan ha missförstått något.
B!

Stödjer ett ~10 år gammalt moderkort Flex mode, är jag säker på att ett nytt gör det, men man vet aldrig när det gäller OEM vilket i regel sitter i alla märkes datorer. Nu kan jag dock inte tänka mig att ASUS skulle använda någon annan tillverkare till moderkortet, utan det är troligtvis ett ASUS moderkort, men det är fortfarande ett OEM utan "egen support".

Du har rätt i att man endast får 4 + 4 i Dual Channel mode, resterande kommer att köra i Singel Channel mode.

Angående storlek på bankerna, så kan du mycket väl ha rätt. Jag har endast kört med 1GB + 2GB och det är mycket möjligt att de hade samma storlek på bankerna trots sin olika minnes mängd men jag kunde använda alla 3GB, och i BIOS listades det att de kördes i Dual Channel mode.

@Blahblahblah
Känner du dig besviken/lurad i och med att det i princip inte går att uppgradera minnes mängden trots att det "sades" att det gjorde det.
Är det möjligt att du kan begära att få häva köpet enligt Konsumentköplag (1990:932) Fel på varan 19 §.
Kontakta butiken/företaget där du köpte den och hör vad de säger.
Var dock trevlig vd kontakt med dem, annars kommer de definitivt inte vara villiga till att hjälpa dig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.