Samsung Pay lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Hur säker är tjänsten?

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Oanvändbart på vilket sätt? Jag tycker det är bättre med konkurrens än att ett företag ska ha monopol.

Skall vi ha riktigt konkurrens så borde vi ha flera valutor inom landet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Nope dom har inte samma hårdvara och kan därför inte lösas med en uppgradering då det saknar ett av dom två chip som stödjer samsung pay vad jag förstår det när jag googlar. s6 skall dock fungera på amerikanska marknaden med deras version men inte svenska?

Samsung Pay kan användas med NFC eller MST. Vissa länder ex Spanien har redan Samsung Pay via NFC på S6/S6 Edge. Anledningen att MST är utelämnat i EU, är EU har chip på kreditkortet och då funkar inte MST. Då är det NFC som gäller.
På min S6 så finns det redan NFC och betalning funktionen. Har endast SEQR som finns där, saknar Samsung Pay mjukvaran och Android Pay ännu inte lanserat i Sverige.
Vore konstigt om S6 inte får Samsung Pay, då andra EU länder kör med det redan och det var Samsung Pay som var huvudpunkten vid S6 lanseringen.

Fast dagens Sverige är inte som förr, med alla konstiga regler och skatter. Vore inte heller konstigt att Samsung skiter i lansera Samsung Pay till S6.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

En sak förstår jag inte. Kopparspolen emulerar en magnetremsa? Och kortterminalen behöver inte uppdateras? Men är inte de flesta magnetremsorna idag spärrade så att bara chip funkar? Borde inte detta då bli lika osäkert som det var för några år sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns helt klart som ett säkerhetsmässigt steg tillbaka.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon99339:

Konstigt, måste vara något problem.

"...använder sig Samsung istället för MST, kort för Magnetic Secure Transmission. Den mobila enheten får stöd för detta genom en kopparspole som Samsung har byggt in i företagets senaste mobila produkter."

Terminalerna kan behöva uppdateras.

Permalänk
Medlem

en risk om man tappar bort nallen och inte har den säkert låst håller mig till kort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@kyuw: Får testa igen, trodde de satt i mitten så höll den kanske för långt ner

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

På ICAs självskanning så kan du väl skriva in ditt personnr istället för att dra ICA kortet?

Hur då? Man måste ju dra ett kort i hållaren för att få ut sin scanner? Har faktiskt allt mer övergått till att beställa hämtning i butik, så är allting färdigplockat när jag kommer. Är inte överdrivet förtjust i självscanningen eftersom jag gör deras arbete utan att få någonting tillbaka, det tar i genomsnitt dessutom längre tid än att göra köpet direkt i en bemannad kassa (vår butik har många kassor och sällan långa köer).

På tal om det hade de gärna fått fixa en scanningsapp med betalfunktion som ersätter både handscannern och kortbetalningen

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Samsung Pay kan användas med NFC eller MST. Vissa länder ex Spanien har redan Samsung Pay via NFC på S6/S6 Edge. Anledningen att MST är utelämnat i EU, är EU har chip på kreditkortet och då funkar inte MST. Då är det NFC som gäller.
På min S6 så finns det redan NFC och betalning funktionen. Har endast SEQR som finns där, saknar Samsung Pay mjukvaran och Android Pay ännu inte lanserat i Sverige.
Vore konstigt om S6 inte får Samsung Pay, då andra EU länder kör med det redan och det var Samsung Pay som var huvudpunkten vid S6 lanseringen.

Fast dagens Sverige är inte som förr, med alla konstiga regler och skatter. Vore inte heller konstigt att Samsung skiter i lansera Samsung Pay till S6.

Oj vad det skjuts från höften. Alla svenska kort från Visa och MasterCard har chip.Tror du att inga svenska kort fungerar med MST? Du blandar ihop ditt fysiska korts egenskaper med ett digitaliserat kort som har andra egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast detta innebär ju ett fortsatt monopol. Vill ha BORT visa/master card och deras hutlösa priser på små transaktioner.

Vet du vad monopol är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnstolen:

Oj vad det skjuts från höften. Alla svenska kort från Visa och MasterCard har chip.Tror du att inga svenska kort fungerar med MST? Du blandar ihop ditt fysiska korts egenskaper med ett digitaliserat kort som har andra egenskaper.

Handlar om betalkort terminaler om har stöd för NFC eller MST och inte själva kortet! Kvittar om alla betal kort i Sverige stödjer MST, hur ska du betala om själva POS terminalen inte har stöd för MST? Stå där och gnugga på terminalen tills det funkar? I EU är magnetremsor terminaler på väg att dö ut och bara Sverige är slö som inte ersatt terminalerna med NFC stöd. Endast ca 10% av Sverige POS terminaler har stöd för NFC.

Är väl anledningen att Samsung skiter i S6/S6 Edge, medan andra EU länder har Samsung Pay via NFC även till S6/S6 Edge/Note5.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast detta innebär ju ett fortsatt monopol. Vill ha BORT visa/master card och deras hutlösa priser på små transaktioner.

Fortsatt monopol hur? Vet du ens vad ett monopol är?

Skrivet av martinot:

Skall vi ha riktigt konkurrens så borde vi ha flera valutor inom landet.

Hur skulle det möjligtvis kunna hjälpa? Och om det skulle hjälpa konkurrens, varför använder inte alla länder två eller fler valutor? Därför att det inte fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Fortsatt monopol hur? Vet du ens vad ett monopol är?
Hur skulle det möjligtvis kunna hjälpa? Och om det skulle hjälpa konkurrens, varför använder inte alla länder två eller fler valutor? Därför att det inte fungerar.

Vissa tycker ju att det är en bra ide med att ha massor av olika betallösningar ifrån massor av olika tillverkare.

Mitt förslag var bara i linje med det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Inte så uppdaterad men finns denna funktion på Iphone 6 PLUS?

Kommer aldrig byta från IOS till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vissa tycker ju att det är en bra ide med att ha massor av olika betallösningar ifrån massor av olika tillverkare.

Mitt förslag var bara i linje med det.

Jag förstår! Jag tycker det är bra med flera betallösningar, de använder trots allt samma metod: NFC/MST. Det är lite som att alla banker använder bankkort men att deras appar ser annorlunda ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med dig. Hur jobbigt är det att ha ett betal/kreditkort i fickan? Känner noll sug efter en mobillösning.

Hade det funnits en lösning med att ha Körkortet i mobilen med så hade plånboken varit helt överflödig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Samsung pay använder sig av tokenisering, Du lägger in kort numer i början men sedan använder den inte kort numer utan "Tokens", Dessa tokens får du nya hela tiden och dom innebär absolut inget med ditt kort att göra. Även om någon plockar upp denna token så finns det ingen information angående den, Och för att ens få tag på denna token som går från terminalen till din bank går så snabbt att ingen kan plocka upp den.

Sedan använder samsung pay av sin inbyggda Samsung knox kernal som även där är sjukt säker.

Skulle du tappa mobilen så kan du ta bort kortet från findmymobile hemsida via samsung kontot.

Så tjänsten är väldigt säker att använda

MVH Jonathan

Permalänk
Medlem

@XPerion: Finns ingen hårdvara i dom nordiska modellerna för att stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Försökte betala med min S7E idag men det ville sig inte, fick fiska upp kortet ändå. NFC ska väl fungera genom ett tunt gummiskal?

Det jag gillar skarpt med min Nexus 6P, när NFC sitter längst upp så är det väldigt enkelt att använda.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det tror jag inte ett skit på!!

Jag menar alltså, att du har provat tjänsten idag och att det ens funkar.

Herregud vad skeptisk och negativ man måste vara, fick betan för två dagar sen. Det funkar hur bra som helst med både NFC och MST. Testade NFC på ICA och MST på Netto.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Jag förstår! Jag tycker det är bra med flera betallösningar, de använder trots allt samma metod: NFC/MST. Det är lite som att alla banker använder bankkort men att deras appar ser annorlunda ut.

Tycker det är ganska fånigt och dumt att måste installera en app för varje bank på varje enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomar91:

@Lordsqueak: Samsung pay använder sig av tokenisering, Du lägger in kort numer i början men sedan använder den inte kort numer utan "Tokens", Dessa tokens får du nya hela tiden och dom innebär absolut inget med ditt kort att göra. Även om någon plockar upp denna token så finns det ingen information angående den, Och för att ens få tag på denna token som går från terminalen till din bank går så snabbt att ingen kan plocka upp den.

Sedan använder samsung pay av sin inbyggda Samsung knox kernal som även där är sjukt säker.

Skulle du tappa mobilen så kan du ta bort kortet från findmymobile hemsida via samsung kontot.

Så tjänsten är väldigt säker att använda

MVH Jonathan

Låter som en säker lösning, men å andra sidan låter det inte som att det är en så separat och fristående lösning som inte kräver någon support ifrån banker och annan infrastruktur.

Går inte helt ihop allt detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hade det funnits en lösning med att ha Körkortet i mobilen med så hade plånboken varit helt överflödig.

Så om batteriet tar slut så kan du varken betala eller legitimera dig. Känns sådär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@martinot: Man ska se Samsung pay som en vanligt plastkorts betalning. har man problem med själva betalningen så är det sin bank man ska kontakta etc. Har man problem med appen så är det Samsung man behöver kontakta.

Men den det största jag tror folk är oroliga för är säkerheten. Men som jag skrev innan så är det säkrare en att ha plastkortet då det inte finns något sätt att få tag på kort numer etc som man enkelt kan få direkt på kortet.

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara bara som backup, men tyvärr stöds inte SEBs Visakort, Väldigt märkligt.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Vad ska man med denna tjänsten till?? Oo Ser inget användningsområde för att snabba upp betalningen.

Skrivet av backfeed:

Plastkort är mycket enklare och smidigare (och det räcker med ett, jag lovar). Ser noll poäng med detta.

Bara för att ni endast använder ett kort (eller inget hellre vill än att ta med alla 25 olika plastkort), så betyder inte det att alla andra vill det! Fördelarna är ju självklart uppenbara. Vill ni inte använda det, fine. Men snälla, titta utanför er egna fyrkantiga tillvaro och se vilka fördelar andra kan se med detta!

Skrivet av bengt4870:

Kan dom inte enas om en gemensam tjänst? Blir ju helt oanvändbart om alla ska ha olika.

Skrivet av bengt4870:

Jo det är ju enkelt att regga sitt kort. Men tänk så här, alla butiker kan ju inte stödja 10-20 olika betaltjänster. Det skulle bli som att en butik bara tar emot Visa och annan bara Mastercard.

Men butikerna kan ju inte stödja ett 10-20 olika betaltjänster. Blir ju bara värdelöst och rinner ut i sanden.

Skrivet av Shockwave:

Exakt så här jag känner. Anledningen till att Swish blev så populärt var för att alla enkelt kunde använda det.
Ska butiker behöva göra det möjligt att betala med 10 olika tillverkares egna unika betal-app? Aldrig att det kommer att inträffa.

Skrivet av martinot:

Så otroligt korkat att alla telefontillverkare har sina egna unika proprietära lösningar!

Anamma en gemensam standard så kanske det kan ha chansen att slå igenom.

Varför måste det vara en "gemensam" lösning? Eftersom detta inte kräver något som helst arbete för de vanliga handlarna (de behöver inte uppdatera eller köpa ny utrustning!), så finns det väl ingen nackdel? Allt sker ju genom samarbete med de olika kortutgivarna. Betalterminalerna i sig märker ingen skillnad kontra ett vanligt kort. Så för handlarnas del spelar det absolut noll och ingen roll! Vidare så handlar det om att du endast lägger till dina befintliga kort i Appen, du behöver alltså inte signa upp dig på ett nytt medlemskap, få en ny faktura och kreditprövning (likt SEQR, Klarna, etc). Sedan så är Samsung Pay den enda som har stöd för MST (kräver hårdvarustöd), varför ska vi hållas tillbaka bara för att Android Pay endast stödjer NFC?

Varför kan inte alla enas om en bank? Varför måste det finnas flera banker? Varför finns det flera mobiltillverkare, datortillverkare, biltillverkare, etc. hade det inte varit enklare för mig om det bara fanns ett alternativ? By the way, forna Sovjet ringde nyss, de vill ha tillbaka sin propaganda!

Skrivet av Lordsqueak:

Bara jag som tycker det verkar jävligt osäkert att använda trådlöst för att betala med kort?
Det är ju som att läsa upp kortnumret för kassören varje gång man betalar, och hur bra ide är det?

Skrivet av Glyph:

En sak förstår jag inte. Kopparspolen emulerar en magnetremsa? Och kortterminalen behöver inte uppdateras? Men är inte de flesta magnetremsorna idag spärrade så att bara chip funkar? Borde inte detta då bli lika osäkert som det var för några år sedan?

Ni kanske borde läsa på lite mer innan ni spyr ut era felaktiga teorier. Det är inte så att informationen är svår att tillgå. Det är snarare så att information skrivs i varenda artikel om Samsung Pay.

Det är ju inte så att kommunikationen sker i klartext och fri för alla att avlyssna/kopiera.

Det är inte så att magnetläsarna är spärrade, det är korten som föredrar chip. Så om du drar ett kort som har chip kommer läsaren be dig använda chippet. Men om det inte finns chipläsare så kommer givetvis gå att använda magnetremsan. Så det är alltså banken/kortet som styr vad som kan användas, inte terminalen.

Skrivet av XPerion:

Handlar om betalkort terminaler om har stöd för NFC eller MST och inte själva kortet! Kvittar om alla betal kort i Sverige stödjer MST, hur ska du betala om själva POS terminalen inte har stöd för MST? Stå där och gnugga på terminalen tills det funkar? I EU är magnetremsor terminaler på väg att dö ut och bara Sverige är slö som inte ersatt terminalerna med NFC stöd. Endast ca 10% av Sverige POS terminaler har stöd för NFC.

Är väl anledningen att Samsung skiter i S6/S6 Edge, medan andra EU länder har Samsung Pay via NFC även till S6/S6 Edge/Note5.

En terminal behöver inte ha stöd för MST per se. Har terminalen en magnetläsare så kommer MST att fungera. Som du säger så är inte NFC särskilt utbrett i Sverige ännu. Vilket gör Samsung Pay till den överlägset bästa mobila lösningen just nu. Jag vet inte om jag någonsin har sett en POS terminal som bara tar chip. Sannolikt kommer inte de gamla betalterminalerna bytas ut till terminaler som endast tar chip heller (utan i så fall också NFC). Så vad är det du klagar på? Funkar Samsung Pay på för många ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Herregud vad skeptisk och negativ man måste vara, fick betan för två dagar sen. Det funkar hur bra som helst med både NFC och MST. Testade NFC på ICA och MST på Netto.

Men det är ju bara att gratulera att det gick hur bra som helst för dig.

Edit/ Måste bara fråga. Gick det verkligen hur bra som helst? Du b svävade med mobilen, så var allting klart?

Klart man blir skeptisk och negativ när kön bara växer o växer ...... .... .. .

När alla terminaler blir uppgraderade, och man slipper säga till i kassan angående betalningssätt, då kanske det kan bli bra. Eller rättare sagt, jag vet om att det kommer bli bra, fast just nu är det i barnnivå, på vuxennivå om nått år så funkar det säkert smärtfritt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av kyuw:

Du reggar ju ditt betalkort, bara terminalerna stödjer det så är det väl skitsamma vad tjänsten heter.

Hmm, tror han menar att ifall en terminal bara stödjer samsung eller Apple's tjänst så täcker den inte allt osv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Jygge: Är ju mer osäkert med kort. Där står hela kortets nummer, giltlighetsdatum och CVC kod så den som hittar det kan använda det på internet å beställa saker.
Tappar du istället din mobil kommer de inte åt dina registrerade kort. Likväl om det sitter någon "skimming" maskin på terminalen så kan de inte göra något med det "kortet" de läser av, då det enbart gäller för det specifika köpet. Till skillnad mot idag när det är samma kort du använder varje gång.

Hejja hejja, hoppas iPhone också har med det till nästa mobil så jag kan upgradera min gamla med detta, hade varit skönt. Saknas bara att någon statlig myndighet släpper funktionalitet att man kan ha ID-Kort/Körkort i mobilen med och vakt eller liknande behöver en läsare för det, så kan man slänga plånboken hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju bara att gratulera att det gick hur bra som helst för dig.

Klart man blir skeptisk och negativ när kön bara växer o växer ...... .... .. .

När alla terminaler blir uppgraderade, och man slipper säga till i kassan angående betalningssätt, då kanske det kan bli bra. Eller rättare sagt, jag vet om att det kommer bli bra, fast just nu är det i barnnivå, på vuxennivå om nått år så funkar det säkert smärtfritt.

Vänta nu, brukar du säga till i kassan huruvida du vill betala med magnetremsan, chip eller NFC? Jag har då aldrig behövt säga något eller ens fått en sådan frågan. Jag brukar inte ens bli frågad om jag vill betala kontant eller med kort (det märker ju säljaren utan att jag säger det).

Terminalerna behöver alltså inte bli uppgraderade, för kassapersonalen spelar det ingen som helst roll om jag betalar med "vanligt" kort eller Samsung Pay. Men du får gärna berätta vad du menar inte fungerar och varför det skulle vara "barnnivå"? Än så länge är det bara ditt inlägg som är på barnnivå.

Skrivet av Bloodstainer:

Hmm, tror han menar att ifall en terminal bara stödjer samsung eller Apple's tjänst så täcker den inte allt osv.

Fast hela grejen med dessa terminaler är att det inte spelar någon roll om man betalar med vanligt bankkort eller Samsung Pay. Så de vanliga näringsidkarna behöver inte träffa avtal till höger och vänster eller uppdatera/byta ut utrustningen. Det som måste finnas på plats är ett samarbete mellan betaltjänsten (Samsung Pay) och kortutgivarna/bankerna, det är för dessa det blir skillnad. Vilket inte är konstigare än att bankerna har avtal med VISA, Mastercard, Amex, Diners, etc. etc.

Så vad är det som är så komplicerat?