Tips på uppgradering för strategispel m.m.

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering för strategispel m.m.

Hej!

Sitter för närvarande på följande specifikationer:

Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3
Processor: AMD Black Edition AMD Phenom II X4 965 / 3.4 GHz
RAM: Corsair XMS3 8GB 1333MHz DDR3 DIMM 240-pin
Grafikkort: GeForce GTX 750 Ti 2gb.
Mekanisk hårddisk för lagring samt SSD för OS.
Win 7.

Lirar mest strategispel såsom t ex Crusader Kings 2, Europa Universalis, och så vidare (skulle gärna vilja börja spela Civilization-serien igen men har inte vågat pga att jag tror att min dator inte klarar av det). Tycker väl att det fungerar ok till en början men ju längre in i spelen man kommer så slöar det mer och mer.

Har även testat lite äldre spel som iofs inte är samma typ som ovan, men t ex Far Cry 3, och tycker inte det flyter på som det borde. Hamnar inte i närheten av 60 fps.

Kör även ibland lite Assassin's Creed och kan köra t ex Unity med låga inställningar, men flyter ganska dåligt ändå.

Eftersom det finns så många här som är så mycket bättre på sådant här än jag så hoppas jag att någon vänlig person har lust att tipsa mig om vad jag borde uppgradera för att få spelen att flyta på lite bättre.

Sitter på en låg budget, annars hade det ju självklart bara varit att byta ut allt mot det som kostar mycket pengar just nu :). Men jag vill hamna så billigt som möjligt och är inte ute efter att kunna spela med högsta inställningar utan vill helt enkelt bara att allt ska flyta på bra utan lagg.

Mycket tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Hej
En till 8GB RAM sticka så att den kör Dual channel (såg att de var dyra ca 600kr och ger väldigt lite så kanske hoppa den uppgraderingen)

Nytt grafikkort GTX1060 3GB ca 2200kr som klarar sig på 400W nätaggregat

https://www.inet.se/produkt/5403218/asus-geforce-gtx-1060-3gb...

Om du sitter på 500W av kvalitet eller mer så ett GTX780 eller GTX970 begaggnat

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Snabbt_o_Hårt: Tack för ditt svar! Ska undersöka det.