Hjälp ang IP/nätverkskamera (Hikvision, Dahua)

Permalänk
Medlem

Hjälp ang IP/nätverkskamera (Hikvision, Dahua)

Hej.

Behöver hjälp, specifikt vad gäller att koppla in kameran men beskriver kortfattat för att ge all info.

Svårt när man är så vilse och fundersam, skulle iaf uppskatta hjälp och tips ang mitt problem som jag beskriver här nedan snart, har en vän som är en äldre kvinna och absolut inte insatt alls men hon behöver hjälp att installera kamera/kameror i sitt hus i södra Europa som ska övervakas härifrån Sverige och skicka mail om något inträffar och hon har redan ett svinbilligt no name AHD/analogt system jag köpte år henne som fortfarande rullar på ett år senare men dock utan att ha fått igång varnings mailen samt såklart någon enstaka gång ibland ärdet svårt att nå genom webb.

Det systemet får fortfarande vara kvar men behöver fler kameror fast igen med hårt pressad budget, efter mycket sökande inser jag att Dahua, Hikvision är vad som gäller nu men inser att det inte går att P2P Hikvisions utan att man isf behöver NVR boxen också (ekonomin, grrr) och för att en extremt oerfaren dam ska kunna få ihop det där nere sen?
Är dum i allt nätverk men kan följa guider och porta, men hur lösa portningen och koppla upp direkt emot tex en Hikvision likt denna: http://www.ebay.com/itm/Hikvision-DS-2CD1131-I-3MP-IP-Camera-...

Om jag ändå bara hade kunnat matcha ihop kamera med en router, Android lur osv här i Sverige och sedan skicka med henne hela paketet så henns man kan montera det åt henne i huset, men då springer jag väl in i andra problem så fort dom pluggar in medföljade router i den där nere, som sagt helt dum vad gäller nätverk och någon P2P som sist hade varit att föredra men vill ha max vad pengarna ger denna gången och ett stabilt system.

Permalänk
Medlem

Inte helt klar över vad dina frågeställningar är (?), men följande kan kanske ta diskussionen vidare:
1) Skall du köra analogt, IP eller både och?
2) Är tanken att ha en NVR eller vill du endast köra direkt mot kamrorna?
3) Går att köra Hikvision utan NVR, däremot har det ju sina begräsningar naturligtvis.
4) Skall du köra Hikvision, lägg några extra $ för att få EU/US-varianten av kameran. Inte kina-varianten, med inhackad Engelsk firmware. Bara strul...

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren, ok ska försöka klargöra mig bättre.

1) IP är det tänkt men inte helt låst beroende på vad man hittar och till vilket pris, behöver igentligen 1 inomhus + 1 utomhus denna gång men hellre 1 enda kamera nu om budgeten sätter stopp för inom el utomhus och seadn utöka med fler.
2) Direkt mot kamera, hennes budget är begränsad så går det utan NVR och inspelning vid behov på SD kort så är det vägen att gå.

3) Det är ok men går det att bara skanna QR på en Hikbision utan en NVR/box, trodde dom behövde NVR också för det?

4) Jag har förstått samma sak på alla sidor jag läst så ja internationell version är tanken.

Problemet hon har är att om hon måste in i en router (vilket kan låta enkelt för många här på Swec) så är det ett problem, är inte ens insatt i ämnet själv och dålig på nätverk men om man kunde fixa allt här och sedan ta ner systemet till södra Europa och monteras upp så hon slipper krångel att nå kamerorna så vore ju det super men hur?

Permalänk
Medlem

Som du förstår krävs i botten ngn form av Internetanslutning. Vi förutsätter att denna redan finns. Finns det ingen router redan på plats? Hur används Internet isf där i nuläget?

För ja, i praktiken är en router ett måste. Även om det rent tekniskt är möjligt, är kamrorna inte tänkta att sitta direkt/ oskyddade på Internet.

1) Går att få bra kameror för ca 1K/st. 4-kanals NVR (med inbyggd PoE) för kanske 1,5K + disk. Utan NVR måste du ha PoE-switch eller lösa strömförsörjningen på annat sätt.
2) Sure, det kan funka, men se punkt 1. Kamerorna själva har ett eget, om begränsat GUI. Funktionsmässigt vs NVR alltså.
3) QR-scanningen är mest en gimmick IMHO.

Kamera/kameror -> NVR -> Router
eller
Kamera/kameror (med SD-lagring) -> PoE-switch -> Router
är praktiskt dina alternativ.

Permalänk
Medlem

Jo finns redan internetanslutning vill bara att det ska vara enkelt att ansluta kameran och förra systemet fixade hon utan att behöva gå in i routern för anslutning, har kikat på PoE injector fast många verkar ha DC plugg också även om alla inte skickar med DC adaptern i paketet.

Men ska kika på vad jag hitta i form av NVR och kasta i egenredan existerande HDD och spara in lite där, kan inte budget sträckas ut så blir det bara kamera till routern var mest orolig för anslutning av kameran då det är den biten som måsta vara väldigt enkel utan port forward.

Tack för svaren.