Permalänk
Medlem

Vill köpa drönare

Hej!

Funderar på att köpa en drönare med kamera men jag vet inte om jag får flyga den eller inte.

Jag kollade på en drönarkarta och jag bor i ett område utan restriktioner, men frågan är om jag får filma eller inte. Risken finns ju att några andra personer kommer med på film och jag vet inte riktigt hur lagarna lyder. Jag har läst på internet men fattar inte riktigt. Skulle någon kunna förklara hur situationen ser ut för mig?

Tack på förhand

Max

Permalänk
Medlem

Om kameran i drönaren är riktad mot en plats dit allmänheten har tillträde krävs det tillstånd för att filma eller fotografera med kameran. Ansökan om tillstånd ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där övervakningen ska ske. Om kameraövervakningen ska ske i flera län med en övervakningskamera som är uppsatt i en drönare ska ansökan om tillstånd göras hos länsstyrelsen i det län där övervakningen huvudsakligen ska ske. Om det inte går att avgöra i vilket län övervakningen huvudsakligen ska ske, görs ansökan hos länsstyrelsen i något av länen.

Det är den informationen du får från datainspektionen.
Källa: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Om kameran i drönaren är riktad mot en plats dit allmänheten har tillträde krävs det tillstånd för att filma eller fotografera med kameran. Ansökan om tillstånd ska göras skriftligen hos länsstyrelsen i det län där övervakningen ska ske. Om kameraövervakningen ska ske i flera län med en övervakningskamera som är uppsatt i en drönare ska ansökan om tillstånd göras hos länsstyrelsen i det län där övervakningen huvudsakligen ska ske. Om det inte går att avgöra i vilket län övervakningen huvudsakligen ska ske, görs ansökan hos länsstyrelsen i något av länen.

Det är den informationen du får från datainspektionen.
Källa: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

Men om jag då bara riktar kameran mot ex. moln så borde det inte vara några problem eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

Men om jag då bara riktar kameran mot ex. moln så borde det inte vara några problem eller?

Jag tolkar det mer som på egen tomt, egen mark har allmänheten tillgång till.

Permalänk
Skrivet av Maxipaxo:

De är inte vart kameran pekar som kräver tillstånd, de är att den har en kamera som KAN filma, alltså inte ens om den är påslagen eller ej. Och sen behöver du ett tillstånd på varje plats du tänker flyga, dvs ska du flyga på två olika ställen behöver du två tillstånd som tar x antal månader att få, och kostar x antal tusen kr att söka. Och då är de inte ens en garanti att du får tillstånd.

Dörnarkartan du länkar till gäller inte kameratillståndet utan vilka restriktioner som gäller i luftrummet.

Med ovan fakta är de i princip omöjligt att som privatpersoner flyga en drönare lagligt i sverige idag.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

Så länge kameror inte är riktad åt ett håll dit allmänheten kan befinna sig så ska det vara lugnt, men man vet aldrig filmar du moln så kan du fånga flygplan och då befinner sig allmänheten där också, så det bästa vore om du kontaktade länsstyrelsen eller datainspektionen med frågan.

För det står klart och tydligt att kameror får inte riktas åt ett håll där allmänheten har tillträde, sedan är det ju bara en tolkningsfråga vad det syftar, borde också vara tillåtet filma på privat mark för folk har ju inte rätt vistas på din tomt intill ett hus eller liknade.

Men jag tror du får inga större problem, Sverige har knappt poliser längre så skulle de hoppa på dig som kör en drönare kan man ju undra vart dem fick fram dessa resurser det knappt kommer när man ringer dem längre, och det är ju kraftig poliskris i hela organisationen, och vissa områden har ju bara 1 polisbil på typ 30 mil, och har du inte grannar som är värsta gnällspikar och ringer polisen par hundra samtal om dagen om drönare som flyger så är det nog chill

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Bara fjanterier det här med lag för drönare. Alla i hela Sverige har en mobiltelefon med kamera, men man får inte köra en drönare med kamera utan tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Så länge kameror inte är riktad åt ett håll dit allmänheten kan befinna sig så ska det vara lugnt, men man vet aldrig filmar du moln så kan du fånga flygplan och då befinner sig allmänheten där också, så det bästa vore om du kontaktade länsstyrelsen eller datainspektionen med frågan.

För det står klart och tydligt att kameror får inte riktas åt ett håll där allmänheten har tillträde, sedan är det ju bara en tolkningsfråga vad det syftar, borde också vara tillåtet filma på privat mark för folk har ju inte rätt vistas på din tomt intill ett hus eller liknade.

Men jag tror du får inga större problem, Sverige har knappt poliser längre så skulle de hoppa på dig som kör en drönare kan man ju undra vart dem fick fram dessa resurser det knappt kommer när man ringer dem längre, och det är ju kraftig poliskris i hela organisationen, och vissa områden har ju bara 1 polisbil på typ 30 mil, och har du inte grannar som är värsta gnällspikar och ringer polisen par hundra samtal om dagen om drönare som flyger så är det nog chill

Förstår vad du menar, men om jag ska flyga en drönare vill jag gärna flyga lagligt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara fjanterier det här med lag för drönare. Alla i hela Sverige har en mobiltelefon med kamera, men man får inte köra en drönare med kamera utan tillstånd.

Över 70 drönar-tillbud för flyget förra året. Det är mer än ett tillbud i veckan. Förbjud skiten säger jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

Kan ju även köpa en utan kamera eller med en som är avtagbar.
Har en till hubsan X4 på ingång här själv då min nuvarande så tappade motorerna en del kraft och motorerna jag bytte till verkar ha osmörjda lager, hade tänkt som reservdels quad till den jag bytte motorerna på men blir kanske tvärt om att jag flyger med den nya och låter den gamla bli för reservdelar.
(Skränar en hel del ur två st utav dem men betalade 40 spänn för dem fr kina så antar att det var därför heh.
(Ska dock smörja in dem med olja för små kullager en bekant använder för sina fiskerullar inom kort när jag får lite tid och kika förbi hos honom.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Över 70 drönar-tillbud för flyget förra året. Det är mer än ett tillbud i veckan. Förbjud skiten säger jag.

Varför hände dessa tillbud då? Pga kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför hände dessa tillbud då? Pga kameran?

Ja, troligtvis pga puckon som vill fota från luften, som om inte alla sett allt som redan finns att se.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Köp drönare utan kamera = problem löst

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, troligtvis pga puckon som vill fota från luften, som om inte alla sett allt som redan finns att se.

"puckon som vill fota från luften"

Du gjorde min dag. Kan inte hålla med dig mindre dock.