Helt ny dator, senaste gången var 2010.

Permalänk
Medlem

Helt ny dator, senaste gången var 2010.

Hej. Jag köpte min nuvarande dator 2010 och uppgraderade till ett GTX 970 och 16GB RAM 2015.

Men nu har jag haft min HTC Vive i tre månader och inser att jag inte har tröttnat ännu, och min nuvarande dator orkar inte med den höga upplösningen, bland annat. Viven kräver en hel del prestanda från grafikkortet då den har en upplösning på 2160×1200. Utöver det så använder jag Lightroom, som på min nuvarande dator är ganska segt.

I alla fall, här är min nuvarande lista av delar. Hur ser det ut?

// Holiace

Permalänk
Medlem

Skulle kört på en Ryzen 1700 eller 1700x och x370 moderkort som kostar 500kr mindre än de z270 du valt.
Sen ett Define C är nog bättre om du inte måste ha maaassor med 5.25" och 3,5" platser.
Bra tornkylare presterar bättre eller lika med den vattenkylning du valt, och är rätt mycket tystare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Skulle kört på en Ryzen 1700 eller 1700x och x370 moderkort som kostar 500kr mindre än de z270 du valt.
Sen ett Define C är nog bättre om du inte måste ha maaassor med 5.25" och 3,5" platser.
Bra tornkylare presterar bättre eller lika med den vattenkylning du valt, och är rätt mycket tystare med.

Jag vill ha plats för minst två, gärna tre 3,5" och en optisk enhet då jag har en i min nuvarande dator och bara tänkte flytta över den. Jag har också fått höra att 7700k går varm och behöver rejäl kylning. Sen är ju mycket av det jag använder sånt som bara kan utnyttja en kärna, och då hjälper det inte att ha sex eller åtta kärnor, så jag tvekar på att en Ryzen slår en 7700k på fingrarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag vill ha plats för minst två, gärna tre 3,5" och en optisk enhet då jag har en i min nuvarande dator och bara tänkte flytta över den. Jag har också fått höra att 7700k går varm och behöver rejäl kylning. Sen är ju mycket av det jag använder sånt som bara kan utnyttja en kärna, och då hjälper det inte att ha sex eller åtta kärnor, så jag tvekar på att en Ryzen slår en 7700k på fingrarna där.

En 7700k kan leverera högre FPS än en Ryzen så det är förmodligen rätt val, även om den totala processorkraften är betydligt mindre i och med hälften så många kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag vill ha plats för minst två, gärna tre 3,5" och en optisk enhet då jag har en i min nuvarande dator och bara tänkte flytta över den. Jag har också fått höra att 7700k går varm och behöver rejäl kylning. Sen är ju mycket av det jag använder sånt som bara kan utnyttja en kärna, och då hjälper det inte att ha sex eller åtta kärnor, så jag tvekar på att en Ryzen slår en 7700k på fingrarna där.

en https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... eller en https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock är nog för att hålla en 7700k i max load vid 70ish grader(@4,45ghz), kör en be quiet själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

En 7700k kan leverera högre FPS än en Ryzen så det är förmodligen rätt val, även om den totala processorkraften är betydligt mindre i och med hälften så många kärnor.

De verkar helt ärligt väldigt nära varandra, ska undersöka detta ikväll.

Skrivet av Jokis:

en https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... eller en https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock är nog för att hålla en 7700k i max load vid 70ish grader(@4,45ghz), kör en be quiet själv

70 låter inte som en speciellt låg temperatur, med tanke på at 7700k kan överklockas och man når 70 vid standardklock så hamnar man nog på 80+ ganska fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

De verkar helt ärligt väldigt nära varandra, ska undersöka detta ikväll.
70 låter inte som en speciellt låg temperatur, med tanke på at 7700k kan överklockas och man når 70 vid standardklock så hamnar man nog på 80+ ganska fort?

Det gör man egentligen oavsett vad man har för kylare, skillnaden är några få grader. Detta pga att de har för stort avstånd mellan gpu kretsen och kylplåten, detta avstånd har de fyllt ut med dålig kylpasta så enda sättet att verkligen få ner tempen är att göra en delid och ersätta pastan med flytande metall. Detta sänker tempen med 15-30 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Detta pga att de har för stort avstånd mellan gpu kretsen och kylplåten

Jo jag hörde om det här om dagen, helt sjukt att Intel kan göra ett sånt stort misstag 2017. Känns lite amatörmässigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokis:

Det är mest att 70 låter ganska högt för standardklockning, men det var ju det där med dålig produktion av Intel från första början. Är det helt enkelt en bättre idé att köpa en Noctua istället? Jag har en Noctua på min nuvarande processor, trots allt.