Frågor om ljudsystem i bilen!

Permalänk

Frågor om ljudsystem i bilen!

Blev trött på dem lata högtallarna i min bil, det är en Peugeot 307 2007 (http://images.parkers.bauercdn.com/gallery-image/pagefiles/20...). Så jag bestämde mig förra torsdagen på jobbet att svänga in och köpa lite grejer på Netonnet det blev följande:

Baslåda: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/baslada/j...

Högtalare: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilhogtal...

Slutsteg: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/slutsteg/...

Anslutningskit: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilstereo...

Stereo: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/pioneer-m...

Tanken är att eventuellt skruva fast högtalarna i Bagage taket eller vad man kallar det, enligt farsan ska det vara det bästa, han gjorde det på sent 80 tal i sin Mitsubishi iallafall
Vart tror ni är bäst? Om jag sätter högtalarna där, är det en dum ide att använda dem gamla också även om dem kanske inte hörs så mycket. Är detta möjligt ens?

Sen undrar jag även lite om kabeldragningen, har löst det svåraste problemet få ut matningen från bilen till motorn. Fick bli en riktig specialare men det funkar bra. Och matningen bör komma direkt för bilens batteri enligt en på mitt jobb?

Tror jag fattar hur allt ska kopplas, men det är lika bra om jag skriver här så kan ni rätta mig om jag har fel!

1. Remote ska gå från stereon till slutsteget (den startar slutsteget när stereon startas)
2. Strömkabeln den ska gå från batteriet till slutsteg på plus, kabeln ska vara röd (matningen till systemet)
3. L och R ska gå från stereo till slutsteget (så Ljudet ska förras över till slutsteget)
4. Kablarna för högtalarna kopplas in på R och L i slutsteget (för att transportera ljudet till högtalarna såklart, ganska simpelt)
5. Nollan kan man koppla i i bilens chassi, kör på 16 kvadrats kabel som kommer från jobbet (bilens chassi ligger alltid på nollan)

Första gången jag ger mig in i ett större projekt med bilar, inte påläst för fem öre heller så tänkte se om jag först allt korrekt. Lika bra så inte bilen brinner upp, så jag inte kan ta mig till jobb på måndag

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97:

Sätt inte in fler högtalare innan du bytt ut de som redan finns I övrigt tror jag det kommer låta okej för pengarna. Du bör dock välja en annan huvudenhet då denna inte har utgångarna som behövs.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

@Twidash: Tror det kommer bli helt okej också. Ajdå det var tråkigt att höra vilka ingångar saknar den? Den har L och R ingångar trodde det var det den behövde?

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@Twidash: Tror det kommer bli helt okej också. Ajdå det var tråkigt att höra vilka ingångar saknar den? Den har L och R ingångar trodde det var det den behövde?

Den har bara ett par utgångar, det är två kanaler, du har ett 4-kanals slutsteg, antar att du tänker köra två till frontarna och två till basen, då behöver du en huvudenhet med två par utgångar, och därmed fyra kanaler.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Blev trött på dem lata högtallarna i min bil, det är en Peugeot 307 2007 (http://images.parkers.bauercdn.com/gallery-image/pagefiles/20...). Så jag bestämde mig förra torsdagen på jobbet att svänga in och köpa lite grejer på Netonnet det blev följande:

Baslåda: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/baslada/j...

Högtalare: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilhogtal...

Slutsteg: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/slutsteg/...

Anslutningskit: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilstereo...

Stereo: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/pioneer-m...

Tanken är att eventuellt skruva fast högtalarna i Bagage taket eller vad man kallar det, enligt farsan ska det vara det bästa, han gjorde det på sent 80 tal i sin Mitsubishi iallafall
Vart tror ni är bäst? Om jag sätter högtalarna där, är det en dum ide att använda dem gamla också även om dem kanske inte hörs så mycket. Är detta möjligt ens?

Sen undrar jag även lite om kabeldragningen, har löst det svåraste problemet få ut matningen från bilen till motorn. Fick bli en riktig specialare men det funkar bra. Och matningen bör komma direkt för bilens batteri enligt en på mitt jobb?

Tror jag fattar hur allt ska kopplas, men det är lika bra om jag skriver här så kan ni rätta mig om jag har fel!

1. Remote ska gå från stereon till slutsteget (den startar slutsteget när stereon startas)
2. Strömkabeln den ska gå från batteriet till slutsteg på plus, kabeln ska vara röd (matningen till systemet)
3. L och R ska gå från stereo till slutsteget (så Ljudet ska förras över till slutsteget)
4. Kablarna för högtalarna kopplas in på R och L i slutsteget (för att transportera ljudet till högtalarna såklart, ganska simpelt)
5. Nollan kan man koppla i i bilens chassi, kör på 16 kvadrats kabel som kommer från jobbet (bilens chassi ligger alltid på nollan)

Första gången jag ger mig in i ett större projekt med bilar, inte påläst för fem öre heller så tänkte se om jag först allt korrekt. Lika bra så inte bilen brinner upp, så jag inte kan ta mig till jobb på måndag

1. Jepp brukar vara blå kabel i ison på stereon men finns på nätet vilken kabel som är vad.
2. Ja men se till att säkra av tror det är max 25cm från batteriet på kabeln, kolla säkringen på slutsteget för att hitta passande storlek på säkringen till kabeln.
3 och 4. Det du är ute efter är en rca kabel från stereons lågnivå till slutsteget. Går att koppla högtalarkablar från huvudenheten till slutsteget men blir inte lika bra ljud, och då kan du ju inte använda dom högtalarna som sitter i bilen redan med huvudenheten. Men eftersom att RCA-kabel finns med i anslutningskittet så.
5. Yes, kortast väg möjlig från slutsteget till en bra jordpunkt i chassit.

För länge länge länge LÄNGE sen när jag sysslade med detta dyra nöje så gjorde jag följande.

Bytte ut originalhögtalarna i bilen för något med bättre kvalitet, matade med separat 4 kanalssteg. Dämpade med asfaltsmatta i dörrarna/chassit där högtalarna satt, gjorde mer än att byta högtalarna.
Efter det började jag med baslåda och högtalare i hatthyllan. Sen nästa steg för mig var att skaffa en huvudenhet med tidskorrigering, men det var när jag började uppskatta att det skulle låta bra istället för bara högt

Något att tänka på med huvudenheten är att den har bara en lågnivåutgång, så vill du köra ett till slutsteg för att använda till bilens original högtalarplatser så har du ingen ljudsignal till extra slutsteg. Att börja splitta lågnivån går men meeeh.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Den har bara ett par utgångar, det är två kanaler, du har ett 4-kanals slutsteg, antar att du tänker köra två till frontarna och två till basen, då behöver du en huvudenhet med två par utgångar, och därmed fyra kanaler.

Fast du kan köra en 30cm rca kabel mellan out på slutsteget till den andra in kanalen. Sen är inte huvudenheten något att hänga i julgranen men det är en annan sak.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

1. Jepp brukar vara blå kabel i ison på stereon men finns på nätet vilken kabel som är vad.
2. Ja men se till att säkra av tror det är max 25cm från batteriet på kabeln, kolla säkringen på slutsteget för att hitta passande storlek på säkringen till kabeln.
3 och 4. Det du är ute efter är en rca kabel från stereons lågnivå till slutsteget. Går att koppla högtalarkablar från huvudenheten till slutsteget men blir inte lika bra ljud, och då kan du ju inte använda dom högtalarna som sitter i bilen redan med huvudenheten. Men eftersom att RCA-kabel finns med i anslutningskittet så.
5. Yes, kortast väg möjlig från slutsteget till en bra jordpunkt i chassit.

För länge länge länge LÄNGE sen när jag sysslade med detta dyra nöje så gjorde jag följande.

Bytte ut originalhögtalarna i bilen för något med bättre kvalitet, matade med separat 4 kanalssteg. Dämpade med asfaltsmatta i dörrarna/chassit där högtalarna satt, gjorde mer än att byta högtalarna.
Efter det började jag med baslåda och högtalare i hatthyllan. Sen nästa steg för mig var att skaffa en huvudenhet med tidskorrigering, men det var när jag började uppskatta att det skulle låta bra istället för bara högt

Något att tänka på med huvudenheten är att den har bara en lågnivåutgång, så vill du köra ett till slutsteg för att använda till bilens original högtalarplatser så har du ingen ljudsignal till extra slutsteg. Att börja splitta lågnivån går men meeeh.

Tidskorrigering gör så sjukt mycket för ljudet men ska man ha en HU med vettigt tidskomp och sådär kostar ju bara den 2.5-3k sådär, tror inte riktigt det var den prisklassen vi hade här tyvärr.

Skrivet av SvanteP:

Fast du kan köra en 30cm rca kabel mellan out på slutsteget till den andra in kanalen. Sen är inte huvudenheten något att hänga i julgranen men det är en annan sak.

Förvisso men då har du ju tappat all möjlighet att styra basen från förarplats. Filtrering går väl att lösa i steget antar jag men volymen på baslådan är ju bekvämt att kunna ändra när man kör.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Förvisso men då har du ju tappat all möjlighet att styra basen från förarplats. Filtrering går väl att lösa i steget antar jag men volymen på baslådan är ju bekvämt att kunna ändra när man kör.

Känner att när man börjar komma på dom nivåerna så handlar det inte om dom här delarna, mest troligtvis så kör man ett trevligt monosteg på egen lågnivå på en bra mycket mer påkostad huvudenhet där du kan styra lågnivåerna individuellt. Inte så vanligt att kunna styra lågnivåerna separat på huvudenheter under 2k.

Det här är ett första bygge som ska låta mycket och en tight budget, och när man reglerar basen så reglerar man på både högtalare och bas.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Känner att när man börjar komma på dom nivåerna så handlar det inte om dom här delarna, mest troligtvis så kör man ett trevligt monosteg på egen lågnivå på en bra mycket mer påkostad huvudenhet där du kan styra lågnivåerna individuellt. Inte så vanligt att kunna styra lågnivåerna separat på huvudenheter under 2k.

Det här är ett första bygge som ska låta mycket och en tight budget, och när man reglerar basen så reglerar man på både högtalare och bas.

Styra volymen ut på just bas utgången går på nästan vilken skit HU som helst idag.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Har ni någon annan huvudenhet ni kan rekommendera? Huvudenheten är köpt sen innan. Enligt snubben på netonnet har huvudenhet 0 betydelse om man har ett slutsteg. Pappa skrattade när jag berättade det för han. Så väntade mig dock att byta ut den. Om det fungerar med huvudenheten är jag ändå villig att testa med den och se hur det låter, i värsta fall gör jag helt enkelt en uppgradering

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@SvanteP: Tack för infon, då kör jag på eftermarknads högtalarna och skippar dem som ingick i bilen! Tror mest dem kommer störa för att vara ärlig

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Twidash: Hade varit gött att styra den, men det funkar bra för mig att ställa in den en gång på en lagom inställning. Precis gått ut lärlingstiden som elektriker så har inte råd med såna lyxigheter haha

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@SvanteP: Om man kör denna metoden försämras ljudet då?

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Blev trött på dem lata högtallarna i min bil, det är en Peugeot 307 2007 (http://images.parkers.bauercdn.com/gallery-image/pagefiles/20...). Så jag bestämde mig förra torsdagen på jobbet att svänga in och köpa lite grejer på Netonnet det blev följande:

Baslåda: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/baslada/j...

Högtalare: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilhogtal...

Slutsteg: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/slutsteg/...

Anslutningskit: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/bilstereo...

Stereo: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/bilstereo/pioneer-m...

Tanken är att eventuellt skruva fast högtalarna i Bagage taket eller vad man kallar det, enligt farsan ska det vara det bästa, han gjorde det på sent 80 tal i sin Mitsubishi iallafall
Vart tror ni är bäst? Om jag sätter högtalarna där, är det en dum ide att använda dem gamla också även om dem kanske inte hörs så mycket. Är detta möjligt ens?

Sen undrar jag även lite om kabeldragningen, har löst det svåraste problemet få ut matningen från bilen till motorn. Fick bli en riktig specialare men det funkar bra. Och matningen bör komma direkt för bilens batteri enligt en på mitt jobb?

Tror jag fattar hur allt ska kopplas, men det är lika bra om jag skriver här så kan ni rätta mig om jag har fel!

1. Remote ska gå från stereon till slutsteget (den startar slutsteget när stereon startas)
2. Strömkabeln den ska gå från batteriet till slutsteg på plus, kabeln ska vara röd (matningen till systemet)
3. L och R ska gå från stereo till slutsteget (så Ljudet ska förras över till slutsteget)
4. Kablarna för högtalarna kopplas in på R och L i slutsteget (för att transportera ljudet till högtalarna såklart, ganska simpelt)
5. Nollan kan man koppla i i bilens chassi, kör på 16 kvadrats kabel som kommer från jobbet (bilens chassi ligger alltid på nollan)

Första gången jag ger mig in i ett större projekt med bilar, inte påläst för fem öre heller så tänkte se om jag först allt korrekt. Lika bra så inte bilen brinner upp, så jag inte kan ta mig till jobb på måndag

Hej!

Kul projekt!

En grundläggande sak som du bör fundera över om det är bra ljud du vill ha, är om du verkligen vill att merparten av ljudet ska komma bakifrån?
Om du är på en livekonsert, brukar du stå med ryggen emot då?

Mitt förslag är att du istället byter ut högtalarna fram i bilen, och eventuellt låter bak vara som dom är.

Ibland kommer man dessutom ganska långt med att byta ut huvudenheten så att orginalhögtalarna helt enkelt får bättre förutsättningar, men det beror såklart på vad som sitter där.

Att sätta dom i hatthyllan vill dock inte jag rekommendera. Högtalarna i sig har bra förutsättningar där, men ljudet i helhet gynnas inte av det.

Sedan ska du som någon redan skrivit komma ihåg att säkra av KABELN till slutsteget. Säkringen skall alltså vara anpassad efter dimensionen på strömkabeln, inte på effekten som slutsteget drar.
Börjar säkringen gå sönder hela tiden är det såklart en grövre kabeln och först då större säkring du ska ha.

I övrigt känns det ju som att du är på rätt väg. Möjligen skulle jag rekommendera att dra dubbla lågnivåkablar för den dag du vill kunna justera olika nivåer separat, eller kanske skaffar en huvudenhet med tidskomp i framtiden - då slipper du riva upp inredningen igen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@Freddie-97:
https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r881bt.html

en sånhär kommer göra ett riktigt bra jobb för dig

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Kan säga som så att du kommer nog iallafall bli nöjd med allt om du får in de rätt, samt ser ut som att du har fått alla tips du kan tänka dig behöva

Har nämligen satt in så gott som exakt samma saker i min mors agila fast med en aning bättre stereo och spelar på ganska ordentligt så länge man har en bra källa.

Tänk dock på att du ändå inte ska förvänta dig allt för mycket, kommer nog garanterat bli bättre än original men är ändå budget steg/bas/högtalare. Har själv lyckats fastna i biljludträsket en gång i tiden! Är som att trimma bilar, man vill bara ha mer och mer och det blir bara dyrare och dyrare!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har själv bytt ljudsystem i min förra firmabil som var just en 307sw från 2007.
Jag bytte ut huvudenheten, högtalare i dörrar och diskanterna vid fönstret samt satte ett slutsteg i skuffen.
Blev sådär får jag säga.
Dörrarna behöver stärkas upp för att det skall gå att spela någon högre volym med bas för att de inte skall skallra.
Största problemet är att när du drar ut original stereon så försvinner vissa funktioner i din bil. Detta för att den är sammanlinkad med canbus-systemet i din bil. Kommer inte ihåg vilka funktioner som försvann i bilen när jag plockade bort den men det vara några och det är klart värt att veta.

Permalänk

@norrby89: Det hoppas jag verkligen att dem blir, orginalen var riktigt kass. Vill bara ha okej ljud för pengarna! kul att dem var bra i din mors bil, lite förhoppningar skadar inte

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Twidash: Såg bra ut, ska dock testa först med den jag har innan

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@norrby89: Det hoppas jag verkligen att dem blir, orginalen var riktigt kass. Vill bara ha okej ljud för pengarna! kul att dem var bra i din mors bil, lite förhoppningar skadar inte

Se bara till att inte maxa basen dom första ca 20-50 timmarna, även fast det är en billigare bas så är det alltid värt det att spela in den någorlunda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@Twidash: Såg bra ut, ska dock testa först med den jag har innan

Denna har dessutom möjligheter att ställa in allt möjligt kul, inget krav, men om man vill börja pilla lite mera så finns möjligheten iaf

Skrivet av norrby89:

Se bara till att inte maxa basen dom första ca 20-50 timmarna, även fast det är en billigare bas så är det alltid värt det att spela in den någorlunda.

THIS

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Basen är på plats och dunkar högt, tyvärr för högt och ingen känsla alls tycker jag, imorgon ska jag gå på högtalarna iallafall. Hoppas dem kommer jämna ut basen med mer diskant

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@norrby89: Det ska jag göra, tack för tipset!

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Twidash: Klarar mig nog bra med den jag har nu. Dock är det nog en framtidsgrej

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Se bara till att inte maxa basen dom första ca 20-50 timmarna, även fast det är en billigare bas så är det alltid värt det att spela in den någorlunda.

Det är väl främst på grund av högtalarens egenskaper man ska låta den spela in, inte som en livslängdsfaktor? Eller missförstår jag?

Det som ofta händer är att upphängningen mjuknar lite, så att ljudet förändras något. Därför stämmer kanske en inställning eller lådberäkning som görs utifrån en helt ny högtalare dåligt och måste göras om efter, säg 50 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det är väl främst på grund av högtalarens egenskaper man ska låta den spela in, inte som en livslängdsfaktor? Eller missförstår jag?

Det som ofta händer är att upphängningen mjuknar lite, så att ljudet förändras något. Därför stämmer kanske en inställning eller lådberäkning som görs utifrån en helt ny högtalare dåligt och måste göras om efter, säg 50 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag har vart med om är iom att den mjuknar upp en aning så tål dom oftast lite mer om man "spelar in dem" så kör du på x volym utan att ha "spelat in" basen så börjar den låta dåligt medans har du x volym efter att ha "spelat in den" så låter det bra.

Visa signatur

here we go!