Permalänk
Medlem

@Lafa: Om du inte vill vara vegan så är det helt ok: Det ska inte vara ett påtvingat val. Ät så du mår bra!

Att djuren vill att vi ska äta deras avkomma eller deras avkommas mat har jag däremot svårt att tro

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyfiken, vad är era anledningar till att gå ifrån kött?

Några korta punkter.

Jag tycker det är ganska osympatiskt och dumt att plåga och döda djur.

Det är mycket energieffektivare och därmed bättre för miljön, klimatet och världshungern att inte äta kött.

Jag tycker antibiotika-resistenta bakterier och sånt är ganska läskigt och är en större fara än jag tror många inser. På det sättet djuruppfödning sker så bidrar det väldigt mycket till att öka på den utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa igen! Varit lite frånvarande från tråden, ska gå igenom den någon dag när jag får tid.

Jag var i söndags på Liseberg med ett gäng kompisar där jag för första gången testade The Green Room. Var riktigt gott och massor av godsaker i jul-buffén de har just nu.
Kan varmt rekommendera. Bara att ringa och boka ett bord för jag kan tänka mig att det är svårt att få en plats annars.

Fick ett mail med recept på veganska lussekatter om någon är sugen nu till lucia, inte testat att göra dem själv. Min ugn klarar inte av bak :/

VEGANSKA LUSSEKATTER
Vi har värmt upp inför lucia genom att baka veganska lussekatter.

Till 12 lussekatter behöver du:
1 pkt saffran
50 g jäst
2,5 dl havremjölk
1 dl rapsolja
3/4 dl socker
7 dl vetemjöl
1 krm salt
russin

Gör såhär:
Börja med att värma havremjölken och rapsoljan i en kastrull. Mortla sedan saffran och socker. Då mjölken och oljan nått en temperatur på 37 grader tillsätter du de mortlade ingredienserna i kastrullen.

Smula jästen i en bunke och blanda ner vätskan för att röra ut jästen. Blanda därefter i resten av de torra ingredienserna och rör degen någon minut.

Låt degen jäsa under bakduk ca 30 minuter. Då degen jäst färdigt delar du den i 12 bitar som sedan rullas ut till längder på mjölat bakbord. Snurra ändarna mot varandra, eller var kreativ och hitta på dina egna former. Då bullarna är klara låter du dem jäsa ytterligare 15 minuter innan du gräddar dem i 8 minuter på ca 250 grader.

Dold text
Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ghollghost: Kul att du håller tråden vid liv!
Ska absolut testa Green Room nästa gång jag är där.

Om du inte kan baka så kan man ju med fördel göra risgrynsgröt vegansk. Lättast är att köra havredryck istället för mjölk. Skippa dock margarin och smörderivat i gröten. Inget vidare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Hej allihopa igen! Varit lite frånvarande från tråden, ska gå igenom den någon dag när jag får tid.

Jag var i söndags på Liseberg med ett gäng kompisar där jag för första gången testade The Green Room. Var riktigt gott och massor av godsaker i jul-buffén de har just nu.
Kan varmt rekommendera. Bara att ringa och boka ett bord för jag kan tänka mig att det är svårt att få en plats annars.

Fick ett mail med recept på veganska lussekatter om någon är sugen nu till lucia, inte testat att göra dem själv. Min ugn klarar inte av bak :/

VEGANSKA LUSSEKATTER
Vi har värmt upp inför lucia genom att baka veganska lussekatter.

Till 12 lussekatter behöver du:
1 pkt saffran
50 g jäst
2,5 dl havremjölk
1 dl rapsolja
3/4 dl socker
7 dl vetemjöl
1 krm salt
russin

Gör såhär:
Börja med att värma havremjölken och rapsoljan i en kastrull. Mortla sedan saffran och socker. Då mjölken och oljan nått en temperatur på 37 grader tillsätter du de mortlade ingredienserna i kastrullen.

Smula jästen i en bunke och blanda ner vätskan för att röra ut jästen. Blanda därefter i resten av de torra ingredienserna och rör degen någon minut.

Låt degen jäsa under bakduk ca 30 minuter. Då degen jäst färdigt delar du den i 12 bitar som sedan rullas ut till längder på mjölat bakbord. Snurra ändarna mot varandra, eller var kreativ och hitta på dina egna former. Då bullarna är klara låter du dem jäsa ytterligare 15 minuter innan du gräddar dem i 8 minuter på ca 250 grader.

Dold text

Ska baka lussekatter i morgon och har letat efter ett mjölkfritt recept. Tack, ska testas

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ghollghost: Kul att du håller tråden vid liv!
Ska absolut testa Green Room nästa gång jag är där.

Om du inte kan baka så kan man ju med fördel göra risgrynsgröt vegansk. Lättast är att köra havredryck istället för mjölk. Skippa dock margarin och smörderivat i gröten. Inget vidare.

Har tänkt på det faktiskt! Men inte fått tummen ur att göra det än.

Skrivet av frizzy10:

Ska baka lussekatter i morgon och har letat efter ett mjölkfritt recept. Tack, ska testas

Nice :3 Fick mailet från en sida som heter Happy Green. Tror det var schampo eller något jag köpte där för ett tag sen. Kommer inte ihåg deras utbud på veganska saker iof. Men ett veganskt recept skickade de iallafall ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ghollghost: Kul att du håller tråden vid liv!
Ska absolut testa Green Room nästa gång jag är där.

Om du inte kan baka så kan man ju med fördel göra risgrynsgröt vegansk. Lättast är att köra havredryck istället för mjölk. Skippa dock margarin och smörderivat i gröten. Inget vidare.

Hade en klick mjölkfritt margarin i när jag kokade risgrynsgröt sist, tycker det funkade fin fint. Smaken är som baken antar jag

Skrivet av frizzy10:

Ska baka lussekatter i morgon och har letat efter ett mjölkfritt recept. Tack, ska testas

Ytterligare ett tips är att låta saffran stå och dra med havremjölken i kylen över natten, sätter extra saffran smak om man gillar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Om du är vegetarian av etiska skäl känns det som om du selektivt blundar för en bekväm del av konsekvenserna. Är du vegetarian pga. allergier eller andra icke-etiskt relaterade orsaker så är det valet ditt. Det är det oavsett, så klart, men ska det blandas in etik i bilden försvinner mycket av gråskalan.

Alla blundar, det är en fråga hur mycket eller lite man blundar. En lakto-ovo-vegetarian är mycket mer etisk i sin relation till djur än en köttätare (som jag är). Det är även fullt möjligt att vara en köttätare och fortfarande ha en etisk syn på djurhållning. Etikskalan är kvar och den varierar kraftigt från person till person.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Äter gärna vegetariskt, även om jag inte är det på heltid.

En av mina favoriter är denna:

  1. Stek haloumi (1-2st paket) i olivolja med chiliflakes samt 2 pressade vitlökkyftor.

  2. Skivar en burk urkärnade oliver, gärna gröna & svarta.

  3. Koka halvt paket risoni (Risliknande pasta).

  4. Skivar en förpackning med coctailtomater.

  5. Häller allting i en stor skål, rör om med peppar, salt och lite olivolja.

  6. Mixa basilika och 1-2 stora matskedar turkisk yogurt = grön smörja.

  7. Rör ner "smörjan" i 3-4 stora matskedar turkisk yogurt för en kall trevlig sås som dämpar chilin lite.

Självklart ska de på riven parmesanost nam nam nam!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera OmniVegan kosttillskott för Veganer,
äter själv ett par kapslar i veckan
https://www.apotea.se/omnivegan-90-kapslar?gclid=CjwKCAiAmb7R...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Är inte Vegan men min sambo är så det blir mest veganska och vegetarisk här hemma!
As a life long burgare älskare tänkte jag dela med mig av vad jag tycker är det snabbaste samt godaste receptet på en bra vegan burger
Koreanska mungbönebiffar....

"2 dl mungbönor (torra)
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl hackad purjo
1/2 dl sesamfrö

Låt mungbönorna ligga i vatten i 24 timmar. Sila dem sedan ordentligt & mixa till smet. Finhacka purjo och rör ner, tillsätt salt och vitpeppar.

Klicka ut i små plättar, ngn matsked i varje. Stek med ganska mycket olja, på båda sidor tills dom får färg."
http://provkoket.blogspot.se/2010/09/koreanska-mungbonsplatta...

Vist mungbönorna ska ligga i blöt i ett dygn men med lite framförhållning så. Jag skippar stora mängder av sesamen när jag kör detta receptet som burgare. Mixar ihop smeten med stavmixer och sen bara plätta i den i stekpannan. Man tror först att det kommer falla isär men de blir ganska fasta. Stek dem på högvärme båda sidorna så man får en riktigt bra yta, sen kan man sänka värmen och låta dem ligga i stekbannan en 5-6 min beroende på hur tjocka man gör dem

Förslag till topping är att värma lite tomatpure, socker och havefräsh i en kastrull. Gärna med lite svamp! NOMNOM!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kallas men jag äter inte kött (som är uppfött), nästintill inte några mejeriprodukter, (börjat gå över till havregrädde etc) ägg är väl det isåfall, dock köper jag och tjejen enbart från en bonde och åker till gården där man kan se hur hönorna har det. Min far är jägare så äter enbart det köttet han har skjutit, så kan ju inte för 5 öre kalla mig vegetarian, men att typ 3 gånger per år käka kött min far har skjutit är för mig acceptabelt. Speciellt med tanke på vilka sanslösa problem vildsvinen ger i det området han bor. Men kul att läsa matlagningstips här!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jävlar vad coolt!
Hade ingen aning att så många här inne käkade växtbaserat!
Vegan sen 2 år och mår sjukt mycket bättre på 100% växtbaserad kost.
Ni som tvivlar på om man får i sig det man behöver utan kött, spana in t ex

Patrik Baboumian (världsrekordhållare i två kategorier stongman)
Fiona Oakes (Har flera rekord i maraton och ultramaraton)
David Carter (130kilo amerikansk fotbollspelare
Venus och Serena Williams (Världens bästa kvinnliga tennisspelare)
Carl Lewis (borde ni känna till redan? hade världsrekord men slog sina egna rekord efter att ha börjat med växtbaserad kost)
Nick och Nate Diaz (Stora MMA-fighters)
Lars frölander (Svensk simmare som har tagit OS-guld och sjukt många andra medaljer. Blev starkare och friskare när han gick över till växtbaserat)

Listan kan göras hur lång som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarwii:

Bra tråd! Är inte Vegan men min sambo är så det blir mest veganska och vegetarisk här hemma!
As a life long burgare älskare tänkte jag dela med mig av vad jag tycker är det snabbaste samt godaste receptet på en bra vegan burger
Koreanska mungbönebiffar....

"2 dl mungbönor (torra)
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl hackad purjo
1/2 dl sesamfrö

Låt mungbönorna ligga i vatten i 24 timmar. Sila dem sedan ordentligt & mixa till smet. Finhacka purjo och rör ner, tillsätt salt och vitpeppar.

Klicka ut i små plättar, ngn matsked i varje. Stek med ganska mycket olja, på båda sidor tills dom får färg."
http://provkoket.blogspot.se/2010/09/koreanska-mungbonsplatta...

Vist mungbönorna ska ligga i blöt i ett dygn men med lite framförhållning så. Jag skippar stora mängder av sesamen när jag kör detta receptet som burgare. Mixar ihop smeten med stavmixer och sen bara plätta i den i stekpannan. Man tror först att det kommer falla isär men de blir ganska fasta. Stek dem på högvärme båda sidorna så man får en riktigt bra yta, sen kan man sänka värmen och låta dem ligga i stekbannan en 5-6 min beroende på hur tjocka man gör dem

Förslag till topping är att värma lite tomatpure, socker och havefräsh i en kastrull. Gärna med lite svamp! NOMNOM!

Ooh, detta låter intressant! Får försöka testa det någon dag
Går det hitta mungbönor i vilken butik som helst? Tror inte jag sett dem innan.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

Jävlar vad coolt!
Hade ingen aning att så många här inne käkade växtbaserat!
Vegan sen 2 år och mår sjukt mycket bättre på 100% växtbaserad kost.
Ni som tvivlar på om man får i sig det man behöver utan kött, spana in t ex

Patrik Baboumian (världsrekordhållare i två kategorier stongman)
Fiona Oakes (Har flera rekord i maraton och ultramaraton)
David Carter (130kilo amerikansk fotbollspelare
Venus och Serena Williams (Världens bästa kvinnliga tennisspelare)
Carl Lewis (borde ni känna till redan? hade världsrekord men slog sina egna rekord efter att ha börjat med växtbaserad kost)
Nick och Nate Diaz (Stora MMA-fighters)
Lars frölander (Svensk simmare som har tagit OS-guld och sjukt många andra medaljer. Blev starkare och friskare när han gick över till växtbaserat)

Listan kan göras hur lång som helst

Vet inte om det hjälper ditt fall att ta upp massa dopade atleter, men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Några korta punkter.

Jag tycker det är ganska osympatiskt och dumt att plåga och döda djur.

Det är mycket energieffektivare och därmed bättre för miljön, klimatet och världshungern att inte äta kött.

Jag tycker antibiotika-resistenta bakterier och sånt är ganska läskigt och är en större fara än jag tror många inser. På det sättet djuruppfödning sker så bidrar det väldigt mycket till att öka på den utvecklingen.

Man får inte plåga djuren i Sverige, de får inte ens vara uppstressade innan de dräps (Jag har varit slaktare på Scan) De avlivas med någon sorts av sömnmedel utan stress eller misshandel, de somnar in i lugn och ro..sedan dräneras de på blod och åker vidare för ångkokning.

Nej, det är inte bättre för miljön att endast äta grönt.
https://samnytt.se/vad-hander-om-hela-befolkningen-blir-vegan...

Visste du att 90% av Skånes våtmarker har förstörts pga odling av grönsaker? Och detta har lett till att nästan allt amfibie djurliv är som utdött här nere i Skåne.

Antibiotika är väldigt sällsynt i Sveriges boskap.

Man måste ha balans på allt, försvinner ena brukar andra oftast försvinna också.

Kan tillägga att jag är flexiterian, äter 90% grönsaker och bönor, havre..kött och mjölk är sällsynt hemma hos mig. Kör inte bil eller har körkort, cyklar dit jag ska, källsorterar och slänger mina batterier i rätt kärl.

Lagom är bäst.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Man får inte plåga djuren i Sverige, de får inte ens vara uppstressade innan de dräps (Jag har varit slaktare på Scan) De avlivas med någon sorts av sömnmedel utan stress eller misshandel, de somnar in i lugn och ro..sedan dräneras de på blod och åker vidare för ångkokning.

Låter inte riktigt som vad SLU beskrev i veckan: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grisar-gasas-infor-slakt

Litet urklipp:

"Gasningen av grisar, i burar om fyra som skickas ner i stora, djupa schakt på slakterierna, kan uppgå till en minut eller mer.
– Det är ett oerhört ångestframkallande sätt för grisen att bedövas på, eftersom halten av koldioxid är så hög som 90 procent. Gasen bränner vid inandning. De försöker få luft genom att klättra uppåt i buren, på varandra, för att få luft, säger Bo Algers, professor emeritus på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)."

Skrivet av VadSaDu:

Visste du att 90% av Skånes våtmarker har förstörts pga odling av grönsaker? Och detta har lett till att nästan allt amfibie djurliv är som utdött här nere i Skåne.

Källa på detta? Gärna något vetenskapligt och inte Samnytt tack.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni alla vill diskutera om antingen eller. Men som jag skrev i första inlägget, ta den diskussionen i en egen tråd eller vad ni nu känner för. Denna tråd är skapt för att ge tips och allmänt bara prata om vegan/vegetarian-kost. Tack.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Är inte vegan eller vegetarian men försöker dock dra ned på kött så mycket jag kan motivera mig själv att göra. Inte för att jag bryr mig om djuren, så bra människa är jag inte, utan helt enkelt för att det är lättare för kroppen att bryta ned växtbaserad kost, och inte lämnar en som en rullande säck potatis. Dessutom är inte köttfisarna så jävla mysiga direkt.

Mitt problem är att det ska kosta så innihelvete att äta växtbaserat. Iallafall för en annan som väger 100kg/186cm och behöver äta väldigt mycket för att inte vara hungrig. Har börjat bytt ut fullkornspasta mot nötter, vilket i och för sig dämpar hungern lite längre.

Med mitt energibehov skulle jag bli ruinerad av att gå över till växtbaserad kost, lägg på latheten på det, så är det helt plötsligt mycket mer lockande att köpa ett paket kycklingkorv och äta hela paketet kallt för 16kr, än att laga till en vegansk lunch som jag -kanske- blir mätt på för 50kr. Hade jag kunnat köpt ett paket sojakorv för 16kr istället hade jag gjort det varje gång.

Så, hur gör man för att äta växtbaserat utan att behöva lägga ut flera tusen på mat? Ska tilläggas att jag är 31 år med fru/barn och därmed har de ekonomiska medel som krävs för att göra det egentligen, men mitt problem ligger dock i principen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

@ghollghost: Ja det finns typ över allt. Kolla där torkade linser och kikärtor finns. Och om du gillar receptet och får för dig "detta kan jag testa med andra bönor också, skitbra att slippa koka allt"...gör inte det Tror mungbönan räknas mer som en ärta och har alltså inte det Giftet i sig som t.ex. kidneybönor och svarta bönor har. Det är nämligen så att de flesta bönor har lektiner i sig och sitter i skalet, dessutom ju mörkare bönor dess giftigare.....så att skulle man får för sig att göra receptet på svartaböner så kommer du och din sambo testa ert förhållande till max då ni kommer avlösa varandra konstant en helnatt med kraftig diarré...bra sätt att testa förhållandet om inte annat....detta hände...eh..en vän till mig

Permalänk
Medlem

Jag har varit vegetarian i sex år. Innan dess har jag ätit vanlig mat med kött och allt vad det innebär, och är 34 nu. Jag började genom att testa min viljestyrka. Tidigare har jag kört ettårsprojekt med tex:

Avhållsamhet från sex (tom. självbefläckelse...), nykterist i ett år, ställt bilen i ett år, sparat hår i ett år och gett till välgörenhet, sockerfria året (även om det var nästan omöjligt att skippa sockret helt) bla bla bla, och nu körde jag vegetariskt då. Det var så himla lätt, och jag fick så himla mycket god mat så det var självklart att fortsätta. Jag avstod ingenting som inte var lätt att avstå.

Nästa år bli löparåret, jag ska försöka komma upp i 1000km på ett år.

Men nog om hur fantastisk jag är... jag tycker att det är väldigt trist att laga mat där man ersätter köttprodukterna med något vegetariskt, för det blir oftast inte lika bra. Tex. köttgryta med ris nu på hösten. Quorngryta i all ära, men det är inte lika bra som nötbitar.
Och jag tycker mycket vegansk mat, åtminstone i mina fördomar, verkar torftig. Linser, bönor och kikärtor är ju alla ganska torra i grunden.

Sen är kanske 30% av den redan vegetariska mat jag lagar vegansk egentligen. Dvs. mjölk- och gräddefri osv.

Så bullen, hjälp mig! Vart vänder jag mig för att få goda veganska recept?
PS. Det är killen i filmen som skrivit brevet. DS

Permalänk
Medlem

@Nanae: Jag tycker att linser och bönor har väldigt bra energivärde i sig och billigt. En gigantisk linsgryta varje söndag gjort på tomat och linser samt ett halvt vitkålshuvud brukar räcka hela veckan för lunch å middag. Finns också några riktigt bra gainers/protein shakes från Better you som är veganska. Jordnötssmör på mackan är också bra energi bra med protein och bra fetter.

Jag är som du, fast min sambo är vegetarian men det är oftast jag som lagar mat och orka laga två maträtter.

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa er som kanske tränar och bygger muskler om två alternativ från Better you (ingen spons här så ni vet)

Protein:
https://www.betteryou.se/kosttillskott-1/proteintraning/art-o...

Gainer:
https://www.betteryou.se/kosttillskott-1/proteintraning/veget...

Jag tycker de funkar bättre att ta med havremjölk än vatten då de är lite torrare än vasslemotsvarigheter.

När jag har pratat med en vän som jobbar med kost och träning på högnivå så om du inte är tävlande powerlifter eller muskelbyggare på elitnivå så är dessa fulldugliga gentemot de animaliska alternativen när det gäller hur väl kroppen tillgodogör sig proteinet och bygger muskler av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarwii:

@ghollghost: Ja det finns typ över allt. Kolla där torkade linser och kikärtor finns. Och om du gillar receptet och får för dig "detta kan jag testa med andra bönor också, skitbra att slippa koka allt"...gör inte det Tror mungbönan räknas mer som en ärta och har alltså inte det Giftet i sig som t.ex. kidneybönor och svarta bönor har. Det är nämligen så att de flesta bönor har lektiner i sig och sitter i skalet, dessutom ju mörkare bönor dess giftigare.....så att skulle man får för sig att göra receptet på svartaböner så kommer du och din sambo testa ert förhållande till max då ni kommer avlösa varandra konstant en helnatt med kraftig diarré...bra sätt att testa förhållandet om inte annat....detta hände...eh..en vän till mig

Alright! Får hålla koll på ica näästa gång då.

Haha, så länge jag kommer ihåg det så ska jag försöka att inte testa Hälsa din... Vän.

Skrivet av superpwnguin:

Jag har varit vegetarian i sex år. Innan dess har jag ätit vanlig mat med kött och allt vad det innebär, och är 34 nu. Jag började genom att testa min viljestyrka. Tidigare har jag kört ettårsprojekt med tex:

Avhållsamhet från sex (tom. självbefläckelse...), nykterist i ett år, ställt bilen i ett år, sparat hår i ett år och gett till välgörenhet, sockerfria året (även om det var nästan omöjligt att skippa sockret helt) bla bla bla, och nu körde jag vegetariskt då. Det var så himla lätt, och jag fick så himla mycket god mat så det var självklart att fortsätta. Jag avstod ingenting som inte var lätt att avstå.

Nästa år bli löparåret, jag ska försöka komma upp i 1000km på ett år.

Men nog om hur fantastisk jag är... jag tycker att det är väldigt trist att laga mat där man ersätter köttprodukterna med något vegetariskt, för det blir oftast inte lika bra. Tex. köttgryta med ris nu på hösten. Quorngryta i all ära, men det är inte lika bra som nötbitar.
Och jag tycker mycket vegansk mat, åtminstone i mina fördomar, verkar torftig. Linser, bönor och kikärtor är ju alla ganska torra i grunden.

Sen är kanske 30% av den redan vegetariska mat jag lagar vegansk egentligen. Dvs. mjölk- och gräddefri osv.

Så bullen, hjälp mig! Vart vänder jag mig för att få goda veganska recept?
PS. Det är killen i filmen som skrivit brevet. DS

Kolla matbloggen jag länkade i första inlägget. Där finns en massa goda saker. Nackdelen är att vissa grejer kan vara lite bökigt att hitta är i Sverige. Men inte omöjligt.

Sen att bara slänga ihop lite random grönsaker till en gryta eller bara steka tillsammans med lite ris är ju alltid lika gott.
Falafel är ju sjukt gott också, inte för svårt att göra själv. Måste bara ha en bra mixer/matberedare för att få det tillräckligt fint.

Äta ute på någon vegan-restaurang kan ju också ge inspiration, men då måste man ju våga testa lite själv/hitta recept som man blandar ihop. Och då kanske du kommer på något ännu bättre!

Jag har själv vari lite dålig på att laga egen mat det senaste. Bara något väldigt enkelt eller bara köpt hem något. Så kan inte komma på så mycket mer exakt just nu haha

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Du måste vara troll?

@VadSaDu:

Jag är mycket insatt i slakteri och djurhållning, berätta gärna mer om detta fina sömnmedel du pratar om. jag har aldrig sött på det själv?
Skulle verkligen vilja besöka detta underbara slakteri du beskriver där djuren dör lugnt och fridfullt, vad heter det?

Hur tänker du när du säger att marker försuras av odling? Du missar kanske att majoriteten av all odling i världen är till för djuren vi föder upp? Så om vi inte skulle ge all den maten som redan odlas till djuren så skulle vi kunna lösa alla hungerproblem i världen.

Och varför länka till en artikel "om alla skulle bli veganer" ? Som att det någonsin skulle kunna vara ett tänkbart scenario? snälla tänk lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Man får inte plåga djuren i Sverige, de får inte ens vara uppstressade innan de dräps (Jag har varit slaktare på Scan) De avlivas med någon sorts av sömnmedel utan stress eller misshandel, de somnar in i lugn och ro..sedan dräneras de på blod och åker vidare för ångkokning.

Vad som räknas att "plåga" har jag en lite snävare definition än vad lagen har.
Det försiggår väldigt mycket behandling av djur som jag inte tycker är acceptabelt.
Och i vilket fall som helst så dödas dom, vilket känns lite taskigt tycker jag.

Skrivet av VadSaDu:

Nej, det är inte bättre för miljön att endast äta grönt.
https://samnytt.se/vad-hander-om-hela-befolkningen-blir-vegan...

Inte direkt trovärdigt att hänvisa till avpixlat.
http://edition.cnn.com/2017/04/08/opinions/go-vegan-save-the-...
http://time.com/4266874/vegetarian-diet-climate-change/
http://thehill.com/regulation/237767-vegan-diet-best-for-plan...
https://www.huffingtonpost.com/2015/04/05/report-vegan-diet_n...
https://allianceforscience.cornell.edu/vegan-diet-mitigates-g...
https://www.nature.com/articles/s41598-017-06466-8
https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/news/201603_Plant_based_die...

Men rasistidioterna på avpixlat är mer trovärdiga?

Skrivet av VadSaDu:

Visste du att 90% av Skånes våtmarker har förstörts pga odling av grönsaker? Och detta har lett till att nästan allt amfibie djurliv är som utdött här nere i Skåne.

Vad tror du att boskapen äter för något?
Där vi odlar mat till boskap kunde vi odlat mat till människor istället, då går det åt betydligt mindre mark för samma mängd kalorier.

Permalänk
Medlem

Nu när det är väldigt nära jul så tänkte jag se vad ni har för planer för julbordet.

Förra året gjorde jag en gratäng med massa rotfrukter och svamp. Blev riktigt gott. Stekte upp lite tzay och sen något mer litet till.

I år så har jag inte riktigt bestämt mig. Men blir någon gratäng, men vet inte om jag ska köra på samma som förra året. Var iallafall lätt att göra.

Hur ser erat julbord ut iår/föregående år?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Legendary RiceClocker

Jag kan också rekommendera Green rooms julbord riktigt najs!

Denna julen så är jag hemhemma så jag får se vad mor min fått för sig att laga, lär bli lite sojabullar, potatis och aubergine sill. förra året gjorde jag en seitan julskinka som jag tyckte var god men ingen annan i familjen :/ skippar den i år är för lat

Lägger till lite länkar också då för att försöka vara en produktiv medlem till denna tråd ist för allt snack kring.

Detta var ish julskinkan jag gjorde, hittar inte exakt recept sen så brukar jag höfta all mat jag lagar ändå.
http://www.vardagsmatad.se/2011/12/08/var-godaste-julskinka/

Här är några bra tips på andra saker. Allt det är gött, kålroten verkar vara svår att inte få hård dock. Har aldrig lagat den själv men fått den på julbord två ggr
http://www.javligtgott.se/vegetariskt-julbord/

Övriga random tips om man är i gbg är att dra till saigon foods i nordstan. De har mycket najs grejer räven några fejk kött/räkor/fisk. Kolla hos era lokala fruktaffärer de brukar ha billiga linser och bönor. Indian food house har billiga torrvaror och kryddor. Men det är en riktigt suspekt affär som är rätt dassig , smutsig och har riktigt dåliga recensioner online för folk tycker de är otrevliga. Jag tycker det är rätt gött på något sätt ändå. Men kolla alltid datum iaf

Annars så letar jag efter tryckkokare för det verkar pro mode när det kommer till bönor och andra grejer, någon som har koll på såna?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Väldigt lite vetenskapliga källor i en diskussion som bör utgå ifrån enbart dessa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Är inte vegan eller vegetarian men försöker dock dra ned på kött så mycket jag kan motivera mig själv att göra. Inte för att jag bryr mig om djuren, så bra människa är jag inte, utan helt enkelt för att det är lättare för kroppen att bryta ned växtbaserad kost, och inte lämnar en som en rullande säck potatis. Dessutom är inte köttfisarna så jävla mysiga direkt.

Mitt problem är att det ska kosta så innihelvete att äta växtbaserat. Iallafall för en annan som väger 100kg/186cm och behöver äta väldigt mycket för att inte vara hungrig. Har börjat bytt ut fullkornspasta mot nötter, vilket i och för sig dämpar hungern lite längre.

Med mitt energibehov skulle jag bli ruinerad av att gå över till växtbaserad kost, lägg på latheten på det, så är det helt plötsligt mycket mer lockande att köpa ett paket kycklingkorv och äta hela paketet kallt för 16kr, än att laga till en vegansk lunch som jag -kanske- blir mätt på för 50kr. Hade jag kunnat köpt ett paket sojakorv för 16kr istället hade jag gjort det varje gång.

Så, hur gör man för att äta växtbaserat utan att behöva lägga ut flera tusen på mat? Ska tilläggas att jag är 31 år med fru/barn och därmed har de ekonomiska medel som krävs för att göra det egentligen, men mitt problem ligger dock i principen.

Vad är det som kostar så mycket? Jag själv har i princip halverat min matbudget efter att jag blev flexitarian. Ett tips är väl att äta mer säsongsbetonat, rotfrukter etc nu under vintern och skippa alla snordyra veganska halvfabrikat