4770k 100 grader vid Prime95/Intel Burn Test?

Permalänk
Medlem

4770k 100 grader vid Prime95/Intel Burn Test?

Hej,

Jag hade tidigare en Enermax Liqmax 120S som kylning men bytte till en Silentiumpc Fortis 3 HE1425 V2, en modell större luftkylare. Bytte endast för att vattenpumpen började låta väldigt knepigt, så tog det säkra före det osäkra.
Med vattenkylningen så nådde jag 100 grader på Intel Burn Test och jag tänkte att med den bättre luftkylningen så skulle det vara lägre temps.

Då undrar jag om det är Prime95 och IntelBurnTest som pressar CPU för hårt och om det är någon dålig inställning i BIOS, någon Turbo OC eller något.

Kör jag AIDA64 och vanligt CPU-test (ej FPU) når jag absolut max 60 grader på varmaste kärnan.
Kör jag AIDA64 med CPU och FPU så når jag absolut max 82 grader på varmaste kärnan.
Då är även CPU Volten uppe i 1.260V

Låter detta normalt?
Har kylaren satt sig dåligt eller är det bara standard överklockning som är för hög Volt? Samt att Prime95/IntelBurnTest är orealistiskt hårt för CPU?

Var ytters noga när jag monterade kylaren, använde korrekt mängd pasta och den sitter rejält.

Behöver hjälp!

EDIT: Kör de hårdaste testen i Prime95 samt Intel Burn Test, alltså FPU.

Permalänk
Medlem

Länge sen jag körde Prime95 så jag kommer inte ihåg vilka temperaturer jag fick där men jag körde IntelBurnTest nyligen och då fick jag 82 grader på den varmaste kärnan vid 1.2V (4.4Ghz) så dina temperaturer för luftkylningen verkar helt ok vid 1.26V. 100 grader med vattenkylningen låter helt åt skogen dock.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Länge sen jag körde Prime95 så jag kommer inte ihåg vilka temperaturer jag fick där men jag körde IntelBurnTest nyligen och då fick jag 82 grader på den varmaste kärnan vid 1.2V (4.4Ghz) så dina temperaturer för luftkylningen verkar helt ok vid 1.26V. 100 grader med vattenkylningen låter helt åt skogen dock.

Fast när jag kör Intel Burn Test eller Prime95 på maximal belastning så får jag 100 grader med både luft och vattenkylningen.
Dock med AIDA64 CPU + FPU får jag 82 grader på varmaste kärnan och 1.260V.

Så är det fel på programmen eller något annat?

Permalänk
Medlem

Jag har en 5820k och Noctua D-15. Jag når 80-85° när den är överklockad till 4-4.2GHz och jag kör OCCT så rent spontant tycker jag 100 låter högt. Men om andra program säger runt 80 borde det vara lugnt. Vill du vara på säkra sidan. Ta loss och byt kylpasta

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Fast när jag kör Intel Burn Test eller Prime95 på maximal belastning så får jag 100 grader med både luft och vattenkylningen.
Dock med AIDA64 CPU + FPU får jag 82 grader på varmaste kärnan och 1.260V.

Så är det fel på programmen eller något annat?

Ok, jag misstolkade till inlägg något. 100 grader med luftkylning är inte ok oavsett viket program. IntelBurnTest har jag kört många gånger tidigare och aldrig fått 100 grader så det programmet ska funka och Prime95 brukar vara snällare mot min 4770k än IntelBurnTest. Det enda programmet jag nånsin har fått mer än 90 grader i är OCCT med AVX påslaget vilket får processorn att gå på knäna.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Avstängd

Med min delidade 4690k når jag 85-87c under Prime95..

Kör Asus Realbench eller XTU istället för IBT och Prime95.

Här är en nyttig sida om Haswell

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag rörde nog ihop det själv lite, Intel Burn Test verkar hamna på 90 grader efter Standard Stress level. Kör jag Maximum Stress level så når jag 93 grader.
Prime95 ger mig genast 100 grader och jag hittar info om att Prime95 inte fungerar bra med Haswell utan kan skada den.

Hur kommer det sig att en kärna är 84 grader och en 93 grader?

Får väl byta kylpastan igen, konstigt för jag är supernoggrann med mängden och allt.

Är 1.260V normala inställningar? För jag har inte ändrat någonting i BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag testade att lyfta kylaren, rengöra och på med ny kylpasta. Nästan identiska temperaturer.
Så jag gick in i BIOS och slog av Auto på VCore, satte den på 1.11V och kör jag Prime95 nu så når jag endast 65 grader som max.

Kan det vara så att mitt moderkort (Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5) höjer volten alldeles för mycket av sig själv? För när jag resettar alla inställningarna så kör den fortfarande Volten på Auto.

EDIT: Fattar inte riktigt Gigabytes BIOS, går inte att slå av automatisk OC verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Jag testade att lyfta kylaren, rengöra och på med ny kylpasta. Nästan identiska temperaturer.
Så jag gick in i BIOS och slog av Auto på VCore, satte den på 1.11V och kör jag Prime95 nu så når jag endast 65 grader som max.

Kan det vara så att mitt moderkort (Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5) höjer volten alldeles för mycket av sig själv? För när jag resettar alla inställningarna så kör den fortfarande Volten på Auto.

EDIT: Fattar inte riktigt Gigabytes BIOS, går inte att slå av automatisk OC verkar det som.

Om jag har alla inställningar på auto i UEFI för min 4770k i datorn i sign så ställer den vcore på 1,10v
Vcore på 1,26v behöver jag vid 4,7ghz överclock och då ser jag nästan samma temperaturer som dig oavsett min 240mm AIO vattenkylning, Prime 95 använder otroligt mycket AVX instruktioner som gör att processorn ökar vcore mer än du ställt in och motsvarar inte en normal belastning.

Alla processorer är ju olika och kräver olika mycket spänning men det kan ju kanske ge ett riktvärde för dig iallafall.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l