Permalänk

Ny dator, startar ej.

Hej,

Jag beställde delar från inet nydligen och fick allting idag.
Efter jag byggt ihop det så verkar datorn inte vilja starta.

Eller snarare, den startar men ingenting händer efter det. Får ingen post eller någonting.

Jag har testat ta ut grafikkort och testat med ram i olika platser och tagit in/ut dem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10570269/sebbe-3-0 där är alla delar i datorn.

Det enda jag märkte som var mysko med allt var distanserna i chassit, då de var fastsvetsade och inte gick att göra något åt, och det dessutom var tre för många, så nuddar 3st kanten på moderkortet. Jag var osäker gällande det först, men ringde inets support som sa att det ska vara så.

Senare under kvällen ska jag till en kompis som har högtalare vi ska koppla in i moderkortet för att felsöka.

Tack på förhand

Permalänk

Det brukar alltid vara något helt uppenbart man glömt
Kolla saker som ifall on/off knappen på nätagget är på.
Ifall den startar (och fläktarna snurrar) men ingenting händer så kan det vara en idé att du "startar" den, och sedan håller in startknappen för att stänga av datorn igen. Min förra dator kunde hamna i någon sorts "loop" utan att faktiskt starta operativsystemet. Kolla även hur alla sladdar in till moderkortet är anslutna, och så att de är anslutna korrekt. Nu känner jag inte till layouten på ditt moderkort men har du ingen liten högtalare som ger en felkod (dvs datorn piper när du startar)? I så fall kan du kanske googla och lösa på det sättet. Du kan även testa att starta datorn utan några USB-enheter anslutna, ibland kan de ställa till det.

Visa signatur

ASUS GTX 980 Ti STRIX
Sennheiser är skönhet
GSP 300 - HD 650

Permalänk

Kan det vara så att du glömt strömsladden till CPUn? Har själv gjort det misstaget en gång eller två.