Permalänk
Medlem

Beställt, gör jag bort mig?

Beställde idag en total uppgradering och undrar om jag något jag missat eller något jag kan förbättra. Ev för framtidsplanering ex coffee lake som jag inte kan vänta på.

Chassi: Fractal design meshify C
Moderbord: MSI z270-A pro
CPU: i7 7700k 4,2 ghz, 1151
CPU-kylare: Scythe Kotetsu
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming 8GB
Nätagg: Corsair RM650X 650W
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB
SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB

Total runt 15,5k. Skulle helst inte sträcka mig över det.

Vart nästan så att jag beställde ett moderkort (Z170-A) som inte passade för CPU:n och är lite nojig att jag gör ett dåligt val.
Är också lite osäker på nätagget förutom jag såg till att det passar i chassit (max 170mm) ,guld kanske är lite i överkanten?
CPU kylare vart jag inte vettig över heller, borde jag kanske kört med en vattenkylning istället? Överklockning är inte jätte hett på tapeten men kan nog försöka mig på det i framtiden. Hårddiskar har jag över från förra pc'n.
Ska användas för mycket spel av alla slag, och lätt bildredigering i ps Lightroom.

Permalänk
Inaktiv

Ser fett ut!

Kylare, nah, vattenkylning bara bubblar och är onödigt.
Nätagg, gött med lite i överkant, då är det tystare under belastning.

Ha det så skoj med spelandet!

Permalänk
Medlem

SSD: Satsa på en NVMe-SSD, typ Samsung 960 PRO 512GB / EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl kanske valt en större kylare men det kommer inte spela någon stor roll så kör på som du har nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

SSD: Satsa på en NVMe-SSD, typ Samsung 960 PRO 512GB / EVO 500GB.

Lyssa för Guds skull inte på detta rådet, då det för ditt användningsområde är att kasta pengar i sjön. Du kan ju roa dig med att kolla lite tester på laddtider i spel om du vill.

Permalänk
Medlem

Min ärliga åsikt är att det är ett misstag med endast fyra kärnor i nyköp 2017.

Vidare kommer du aldrig kunna köra Coffee Lake i detta moderkort.

CPU kylaren är OK, men det finns betydligt bättre för en rimlig slant.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Lyssa för Guds skull inte på detta rådet, då det för ditt användningsområde är att kasta pengar i sjön. Du kan ju roa dig med att kolla lite tester på laddtider i spel om du vill.

Var lite i överkant tyckte jag också då denna ska inte vara en bootdrive utan bara mer utrymme som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Min ärliga åsikt är att det är ett misstag med endast fyra kärnor i nyköp 2017.

Vidare kommer du aldrig kunna köra Coffee Lake i detta moderkort.

CPU kylaren är OK, men det finns betydligt bättre för en rimlig slant.

Mvh

Känner så jag också lite, hade man vetat ett exakt datum för både kort och cpu hade jag nog gjort det kapet men orkar inte sitta i sådan ovisshet just nu, jobbigt att inte ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte Ryzen om du inte vill vänta? Inte lika bra spelprestanda (men inte dålig...) men bättre på det mesta andra... Sannolikt också bättre i spel i långa loppet. Bättre i applikationer nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ablom: Varför inte Ryzen då? Dom är tillräckligt snabba, håller sig svala, drar mindre ström, fler kärnor. Jag hade 5960X och 6950X tidigare innan Ryzen, min erfarenhet är att 1800X är mjukare och minst lika snabb i det jag använder datorn till.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

4C/8T 4,2GHz plus, ja det lär ju räcka till spel några år... ser bra ut.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför inte Ryzen om du inte vill vänta? Inte lika bra spelprestanda (men inte dålig...) men bättre på det mesta andra... Sannolikt också bättre i spel i långa loppet. Bättre i applikationer nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aeig:

@Ablom: Varför inte Ryzen då? Dom är tillräckligt snabba, håller sig svala, drar mindre ström, fler kärnor. Jag hade 5960X och 6950X tidigare innan Ryzen, min erfarenhet är att 1800X är mjukare och minst lika snabb i det jag använder datorn till.

Mvh

Har varit inbiten intel sen för alltid av självförklarande skäl, så svårt att bryta gamla vanor bara. Tycker inte de gjort tillräckligt i mina ögon för att vara något att lägga på minnet, men då kanske jag bara låter som en "bigot".

Permalänk
Medlem

7700k kommer rasa i värde när Intel släpper sina nya.
känns dock mindre genomtänkt att köpa en så dyr 4 kärning när dom nya inte är så långt bort.

Alternativt så finns Ryzen om AMD är en möjlighet för en billigare peng och flera kärnor för morgondagen.

EDIT: såg att du inte gillade AMD, isf hade jag garanterat väntat på Coffee Lake

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Adblom vad har du för CPU i nuläget? Ett alternativ skulle kunna vara att enbart köpa grafikkortet nu och installera det i din nuvarande dator och sen bygga nytt när Coffee Lake släpps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ablom:

Har varit inbiten intel sen för alltid av självförklarande skäl, så svårt att bryta gamla vanor bara. Tycker inte de gjort tillräckligt i mina ögon för att vara något att lägga på minnet, men då kanske jag bara låter som en "bigot".

Första dualcore-prollen med x86 (opteron)

Uppfann instruktionsuppsättningen för 64-bitar (amd64) som idag används i alla cpu:er oavsett Intel eller AMD (medan Intel förlorade en massa tid och energi på Itanium)

Tagit in riktiga 6-kärniga processorer in till mainstreamsegmentet (till och med till mellansegmentet) - även om man inte räknar med Faildozer

AMD har bidragit en hel del till teknikutveckling inom datorbranschen genom åren.

Oavsett det tycker jag att du ska välja bästa produkt inte enligt färg på lagtröjan. idag är det AMD för allt utom allt utom i7-7700k i spel. Nästa år blir det antagligen Coffee lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ablom:

Som flera redan sagt hade väl det bästa varit att vänta på Coffee Lake, men samtidigt så är 7700K en processor du kan klara dig på i många år framöver. Vi vet ju heller inte hur stora skillnaderna blir i exempelvis spel där de flesta fortfarande saknar optimering för flera kärnor.

Jag tycker det ser bra ut!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ablom:

Beställde idag en total uppgradering och undrar om jag något jag missat eller något jag kan förbättra. Ev för framtidsplanering ex coffee lake som jag inte kan vänta på.
...
Moderbord: MSI z270-A pro
CPU: i7 7700k 4,2 ghz, 1151
...

Det enda jag ser som skulle motivera Coffee Lake är de 6-kärniga modellerna, och de kommer kräva nya styrkretsar, så inget moderkort idag kommer klara av dem. Väljer du Intel idag är du alltså låst för framtidsuppdatering, om du inte köper nytt moderkort då också men det är ju onödigt dyrt. Bara så du är medveten om det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Lyssa för Guds skull inte på detta rådet, då det för ditt användningsområde är att kasta pengar i sjön. Du kan ju roa dig med att kolla lite tester på laddtider i spel om du vill.

Ett bra val tycker jag. En mindre sata-port upptagen som man kan tycka in en lagrings-sdd eller hårddisk.
För hastigheten ger det inga underverk, men för annat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Det enda jag ser som skulle motivera Coffee Lake är de 6-kärniga modellerna, och de kommer kräva nya styrkretsar, så inget moderkort idag kommer klara av dem. Väljer du Intel idag är du alltså låst för framtidsuppdatering, om du inte köper nytt moderkort då också men det är ju onödigt dyrt. Bara så du är medveten om det

Det argumentet talar för AMD, AM4-plattformen kommer vara med oss några år, vilket gör processorn uppgraderingsbar i framtiden, till skillnad från Intels som är vid vägs ände.

Skrivet av JD:

Ett bra val tycker jag. En mindre sata-port upptagen som man kan tycka in en lagrings-sdd eller hårddisk.
För hastigheten ger det inga underverk, men för annat.

Om du vänder på det - när du väl stoppat in en M.2-disk så har du använt din enda M.2-port. De flesta moderkort idag har ju ändå 6 SATA-slottar, fet chans att du använder upp alla...

Och gör du det kan du ju alltid lägga på en... just det... M.2.

Det är alltså varken ett argument för eller mot M.2. Och om det inte gör någon praktisk skillnad i prestanda och är dyrare så är det ju per definition sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det argumentet talar för AMD, AM4-plattformen kommer vara med oss några år, vilket gör processorn uppgraderingsbar i framtiden, till skillnad från Intels som är vid vägs ände.

Om du vänder på det - när du väl stoppat in en M.2-disk så har du använt din enda M.2-port. De flesta moderkort idag har ju ändå 6 SATA-slottar, fet chans att du använder upp alla...

Och gör du det kan du ju alltid lägga på en... just det... M.2.

Det är alltså varken ett argument för eller mot M.2. Och om det inte gör någon praktisk skillnad i prestanda och är dyrare så är det ju per definition sämre.

Ja ett m.2 kort är nog för mig att föredra då jag redan har en 250 2,5" ssd. blir nog spana vidare åt amd hållet tror jag ett tag framöver, vill göra detta lätt för mig och inte få ett så illa huvudbry. Får ha is i magen lite ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Första dualcore-prollen med x86 (opteron)

Uppfann instruktionsuppsättningen för 64-bitar (amd64) som idag används i alla cpu:er oavsett Intel eller AMD (medan Intel förlorade en massa tid och energi på Itanium)

Tagit in riktiga 6-kärniga processorer in till mainstreamsegmentet (till och med till mellansegmentet) - även om man inte räknar med Faildozer

AMD har bidragit en hel del till teknikutveckling inom datorbranschen genom åren.

Oavsett det tycker jag att du ska välja bästa produkt inte enligt färg på lagtröjan. idag är det AMD för allt utom allt utom i7-7700k i spel. Nästa år blir det antagligen Coffee lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej det visste jag inte. Är väldigt sporadisk i att uppdatera mig om teknik tills det är dags att köpa nytt. Men tycker amd borde få några år till på sig att verkligen få till det. känns som jag vill se något banbrytande i dessa generationer för att få mig att hoppa skepp. Men jag chillar nog ett tag framöver tills coffe lake ändå. Får skruva bäst jag kan med det gamla och min i5 3,5 kan nog överleva ett tag till.

Permalänk
Medlem

@Funiculus: Ja så ska jag nog ta och göra, verkar vettigast när jag tänkt på det lite.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, Som många påpekade är det vettigast att vänta på coffe lake ändå. Men bygger på det jag har med ny gpu och ssd i nya chassit så kan jag rulla tummarna tills något vettigt händer där framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du vänder på det - när du väl stoppat in en M.2-disk så har du använt din enda M.2-port. De flesta moderkort idag har ju ändå 6 SATA-slottar, fet chans att du använder upp alla...

De är redan fyllda på min maskin.
Rätt enkelt att fylla upp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB