Som alla andra skrivit, det är endast bedövningen som gör ont. Jag har lagat mer hål än vad jag kan räkna på två händer, och jag var alltid orolig för smärtan så fick två sprutor. Första känns, men inget du inte kan hantera. Man spänner sig lite i kroppen, sen är det över. Andra sprutan känns inte, såvida dom inte injicerar direkt efter
Jag har dragit 3 visdomständer, varav en växte under tandköttet. Den fick jag operera ut på sjukhuset. Fick dricka lugnande, sedan 2-4 sprutor bedövning (var helt borta i käften efteråt...) sen körde han på sin grej, jag kände absolut ingenting. Tog några alvedon efteråt, och när väl bedövningen släppte gjorde det ganska så jäkla ont Men inget som alvedon inte hjälpte mot, så det är lugnt på den fronten.
Alla gånger jag dragit visdomständer så har jag fått med mig s k bomullstussar att ha i hålet efteråt, för det blöder en del, såklart. Give or take 3-4 timmar så slutar det. Äta går bra, får tugga försiktigt bara. Gärna på andra sidan om möjligt. Skadar säkert inte att byta ut fast mot flytande föda. Det är individuellt Hoppas det löser sig.
Såg att du skulle betala 10K för det hela, herre jisses. Jag har ett s k "tandläkarabbonemang", dvs att jag betalar 139 kr autogiro varje månad. Sedan är mina besök helt gratis. Undersökningar, lagningar/dra tänder även det gratis. Har faktiskt ingen koll på vad det är som lägger gränsen för vad som kostar. Du borde fråga efter något sånt i din stad.
Till och med operationen som egentligen skulle kosta 4000 blev gratis tack vare detta.
En liten edit bara: Det kan ses som onödigt att ligga ute med 139 kr i månaden, särskilt nu i vuxen ålder då jag inte har några problem alls med mina tänder. Har en visdomstand kvar, men den verkar inte vilja göra någon skada så lär inte behöva dra den heller. Men det är för mig en struntsumma som knappt märks av. Visserligen är det 1668 per år då.. hehe.
Men helt plötsligt slår jag ut framtänderna, får 17 hål eller måste dra 4 tänder.. då jävlar, då kostar det inte bara fyrsiffrigt.... Lite så man får se det. Som att betala akassa haha