Fakturaproblem CDON/Qliro

Permalänk
Medlem

Fakturaproblem CDON/Qliro

Hej!

Köpte en mus (Mionix Naos 7000) från CDON när den var på rea, och var inte nöjd med den. Scrollhjulet satt löst och kändes kasst att scrolla med i jämförelse med min gamla Naos 5000.

Reklamerade och fick fraktsedel på mail, vilken jag skrev ut och använde för att skicka tillbaks musen. Samtidigt skickade de en ny mus tillsammans med en ny faktura från Qliro som jag inte skulle betala, utan den skulle rivas när jag skickat tillbaks den gamla musen.

Nu några veckor senare dimper det ner en påminnelse från Qliro att betala, med en dyr påminnelseavgift dessutom. Jag har kvitto på att jag lämnade in paketet för nästan 3 veckor sedan. Vad kan jag göra åt detta? Har skrivit två gånger till dem, men efter 2,5 arbetsdagar har jag fortfarande inte fått svar. Enligt påminnelsefakturan är sista betalningsdatum på tisdag, så om deras svarshastighet på mail fortsätter att vara så långsam som den varit hittills kommer jag inte ha fått några instruktioner om fakturan innan den förfaller.

Ska jag betala den nu, och så kommer CDON kompensera i efterhand? Känns otroligt jobbigt att sitta med fakturor som snart går ut och med förseningsavgifter, och inte kunna ta kontakt med det ansvariga företaget i realtid. Chatten är avstängd då de "prioriterar mail". Minst 48 timmar mellan varje svar, känner mig verkligen prioriterad som kund...

Tacksam för hjälp helt enkelt, det skulle lätta huvudvärken om någon kan säga hur jag bör agera.

Permalänk
Medlem

Varför slösar du tid med att skicka mejl hellre än att ringa? De har antagligen inte telefonsupport under helgen. Men ring på måndag när växeln öppnar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Hej!

Köpte en mus (Mionix Naos 7000) från CDON när den var på rea, och var inte nöjd med den. Scrollhjulet satt löst och kändes kasst att scrolla med i jämförelse med min gamla Naos 5000.

Reklamerade och fick fraktsedel på mail, vilken jag skrev ut och använde för att skicka tillbaks musen. Samtidigt skickade de en ny mus tillsammans med en ny faktura från Qliro som jag inte skulle betala, utan den skulle rivas när jag skickat tillbaks den gamla musen.

Nu några veckor senare dimper det ner en påminnelse från Qliro att betala, med en dyr påminnelseavgift dessutom. Jag har kvitto på att jag lämnade in paketet för nästan 3 veckor sedan. Vad kan jag göra åt detta? Har skrivit två gånger till dem, men efter 2,5 arbetsdagar har jag fortfarande inte fått svar. Enligt påminnelsefakturan är sista betalningsdatum på tisdag, så om deras svarshastighet på mail fortsätter att vara så långsam som den varit hittills kommer jag inte ha fått några instruktioner om fakturan innan den förfaller.

Ska jag betala den nu, och så kommer CDON kompensera i efterhand? Känns otroligt jobbigt att sitta med fakturor som snart går ut och med förseningsavgifter, och inte kunna ta kontakt med det ansvariga företaget i realtid. Chatten är avstängd då de "prioriterar mail". Minst 48 timmar mellan varje svar, känner mig verkligen prioriterad som kund...

Tacksam för hjälp helt enkelt, det skulle lätta huvudvärken om någon kan säga hur jag bör agera.

Har struntat i köp från CDON just på grund av att dom vägrar byta från Qliro, scamfirma:
https://se.trustpilot.com/review/qliro.com

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka: Mail verkar vara det enda de erbjuder. När du trycker på "kontakta support" finns bara mail och chatt att välja på, och chatten har de stängt av. Om de har ett hemligt nummer till sin kundtjänst som du kan tar jag det gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Mr.Borka: Mail verkar vara det enda de erbjuder. När du trycker på "kontakta support" finns bara mail och chatt att välja på, och chatten har de stängt av. Om de har ett hemligt nummer till sin kundtjänst som du kan tar jag det gärna.

De har även representant på forumet. Ping @CDON.COM

Prova här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/940457-cdon-com-hemelek...

Permalänk
Medlem

CDON har ingen telefonsupport, endast mail eller chat finnes. Har suttit i exakt samma situation som dig fast med ett headset som hade redan varit ut till kund när jag fick det. Jag var nära att hamna hos kronofogden pga av att jag inte betalat det nya headsetet jag fick hem. Enligt Qliro skulle jag höra av mig till dem så de kunde förlänga betalningsperioden tills min retur var färdigbehandlad.
Jag fick sluta maila och tjata för de svarade inte alls till slut, utan via chatten på CDON och kontakt med Qliro samt indrivningsföretaget så löstes det till slut. Enligt returavdelningen hade inte paketet kommit till dem trots att jag hade uppgifter på det, därför kunde de inte kreditera min skuld.
Nä, CDON skall jag inte ens ta emot pengar av för att handla hos längre. Har haft problem en gång tidigare och trots det fortsatte jag handla, men nu är det stopp. Betalar hellre någon hundring mer istället för att få bra support ifall det är något som strular.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

08-409 00 300

Permalänk
Inaktiv

Köp inget du inte är 100% du ska har kvar på CDON.
Deras kundservice är katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

08-409 00 300

Detta är till Qliro, det var till CDON han ville ha.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

CDON har ingen telefonsupport, endast mail eller chat finnes. Har suttit i exakt samma situation som dig fast med ett headset som hade redan varit ut till kund när jag fick det. Jag var nära att hamna hos kronofogden pga av att jag inte betalat det nya headsetet jag fick hem. Enligt Qliro skulle jag höra av mig till dem så de kunde förlänga betalningsperioden tills min retur var färdigbehandlad.
Jag fick sluta maila och tjata för de svarade inte alls till slut, utan via chatten på CDON och kontakt med Qliro samt indrivningsföretaget så löstes det till slut. Enligt returavdelningen hade inte paketet kommit till dem trots att jag hade uppgifter på det, därför kunde de inte kreditera min skuld.
Nä, CDON skall jag inte ens ta emot pengar av för att handla hos längre. Har haft problem en gång tidigare och trots det fortsatte jag handla, men nu är det stopp. Betalar hellre någon hundring mer istället för att få bra support ifall det är något som strular.

Tack för svaret. Jag får nog kontakta Qliro på måndag och be dem förlänga, så att det inte blir ännu värre innan CDON rett ut returen.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha produkten ska du utnyttja ångerrätten. Reklamation innebär om du tror att du fått en defekt produkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Detta är till Qliro, det var till CDON han ville ha.

Qliro bör däremot skjuta fram betalningsdatumet, vilket är det enda som kan hjälpa TS just nu. CDON tar tid på sig, och deras kundservice är antagligen till större del otränad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

CDON har ingen telefonsupport, endast mail eller chat finnes.

CDON har telefonsupport men används enbart när en kund ber om att bli uppringd eller om ett ärende går åt skogen och någon "högre upp" behöver lösa det.

TS: Vill du bli uppringd, skriv det i deras chat eller mail.

Skrivet av Flygman:

Qliro bör däremot skjuta fram betalningsdatumet, vilket är det enda som kan hjälpa TS just nu. CDON tar tid på sig, och deras kundservice är antagligen till större del otränad.

Jag har själv jobbat i kundtjänstavdelningen på nämnt bolag för ett tag sedan, och det du säger är väldigt korrekt. Ett tips till folk överlag som har problem med en retur eller reklamation är att kontakta faktureringsbolaget samtidigt som du startar ett kundtjänstärende, då ärenden kan hanteras fel vilket innebär att fakturor kan glömmas att pausas eller flyttas upp. Man kan även välja själv att betala fakturan tillsvidare, då man alltid kan bli krediterad/återbetald i efterhand.

Lite rolig info är väl att majoriteten (läs ca 60-70%) av kundtjänstmedarbetare är inhyrda ifrån bemanningsföretag som ofta erbjuder dåliga arbetstider, och jag vet själv som f.d kundtjänstmedarbetare att det kan ta tid innan man utvecklas inom jobbet för att undvika misstag. En grej är väl att man kan vara servicemedveten utan att tränas till det, men jobbar man under strikta regler och rutiner så är det en annan femma. Folk kommer och går titt som tätt samtidigt som de tar in ny personal vilket inte direkt hjälper till att skapa erfarna kundtjänstmedarbetare.

Formatering samt tillägg till inlägg/diskussion
Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan så kan dom inte skicka kravet till inkasso. Sen kan du ta en dialog med dom och försöka lösa ärendet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har struntat i köp från CDON just på grund av att dom vägrar byta från Qliro, scamfirma:
https://se.trustpilot.com/review/qliro.com

Ta allt du läser på sådana ställen med en nypa salt...
Du kan ju kolla in den påstådda "Scamfirman" här:

https://www.qlirogroup.com/

Slutkontentan, varför skall CDON inte använda sig av Qliro? (Qliro ägs av Qliro Group som äger bl.a. CDON).

Permalänk
Medlem

Kan väl uppdatera med vad som hände.

Ringde Qliro i måndags och berättade situationen, hann knappt prata klart innan kundtjänsten tog bort avgiften och sköt fram förfallodatumet. Verkar vara ett vanligt problem för dem.

Sedan återkom en kundtjänstarbetare från CDON senare under dagen med att han manuellt gått in och rivit fakturan. Returen hade kommit till dem, men av någon anledning hade de inte rivit fakturan.

Skönt att det gick att lösa så snabbt och lätt, men frågan är hur det kunde hända från början (när det dessutom verkar vanligt), och hur det skulle gå för personer med lite sämre koll/förutsättningar att reda ut Qliros och CDONs misstag. Mer pengar åt dem, förmodligen.