Gedigen arbetslaptop med många krav.

Permalänk
Medlem

Gedigen arbetslaptop med många krav.

Hej,
Behöver era hjärnor för att hitta en laptop som jag ska kunna vara nöjd med ett antal år framöver. Jag kommer köra en fruktansvärd massa program samtidigt (två webbläsare med säkerligen 20 flikar vardera, mail, kontorsprogram, photoshop, videoredigering, streaming etc etc.) och vill inte att den blir seg eller varm. I och med att jag kommer att ha den som enda dator och jobba vid den många timmar per dag är det viktigt att den är välbyggd och har ett hållbart och exakt tangentbord och pekplatta. I och med att den kommer att användas en hel del utomhus är saker som batteritid och att man ser skärmen väl i starkt ljus också mycket relevant. Jag har inte tänkt spela något tungt spel och vikten har ingen jättebetydelse.

Nu var det väldigt länge sedan jag hade koll på komponenter men jag har försökt läsa på en del. Det jag kommit fram till är att jag behöver en 15"-skärm, SSD-disk, win 10 och den ska köra Intel. När det gäller processor har jag fått för mig att 4 kärnor kan vara lämpligt om man kör mycket samtidigt och det är väl lika bra att fläska på ordentligt så 7700HQ borde väl vara ett bra val? När det gäller minne tänkte jag köra 16 GB DDR4, och hoppas det räcker?
Budget var urspungligen 12500 kr och jag tänkte försöka att inte dra över allt för mycket.

Jag tänkte titta på Dell Latitude som jag haft förut och som varit väldigt välbyggda, men Dells sida suger rätt hårt numera (och de har inga 15" latitude längre). Prisjakt säger väldigt lite om byggkvalitén, tangentbordet, pekplattan och batteritid.

Vad rekommenderar ni utifrån de förutsättningar jag angivit och tänker jag rätt rörande komponenterna tycker ni?

Tack på förhand och jag ber om ursäkt för att tråka ut er med "ytterligare en nisse som ska ha en dator"-fråga.