Permalänk
Medlem

Skillnad mellan processorer

Är nyare generationer alltid mer strömsnåla?
Är 4-kärniga strömsnålare än 2?
Vad skiljer i5 från i7?
Säger siffrorna något eller är det bara en modellbeteckning, t.ex 6300 eller 7700?

Försöker klura ut vad man ska satsa på.

Permalänk
Avstängd

@Frecke:
Vad ska du använda datorn till?
Den lilla strömskillnaden mellan olika cpu,är inget som märks på elräkningen.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-... för svar på modellbeteckning mfl.

Finns drösvis med vettig info hos Intel själva

https://www.intel.com/content/www/us/en/servers/solving-power...

I övrigt är det svårt att säga något "generellt" - för det skiljer sig rätt hårt beroende på klass, tillverkare och modell.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

@Frecke: såg nu att någon annan hade gett ett bättre svar xD

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

Är nyare generationer alltid mer strömsnåla?
Är 4-kärniga strömsnålare än 2?
Vad skiljer i5 från i7?
Säger siffrorna något eller är det bara en modellbeteckning, t.ex 6300 eller 7700?

Försöker klura ut vad man ska satsa på.

Tyvärr är det lite för spritt för att ge raka information. Just nu är det Kaos på marknaden då det finns t ex i5:or med:

  • 2 kärnor med 4 trådar

  • 4 kärnor

  • 4 kärnor med 8 trådar

  • 6 kärnor

Det är ungefär lika mycket kaos när det kommer till i7:or och dylikt. Om det är två specifika CPU:er eller om du letar efter något som matchar ditt specifika behov så går det ju bra att förklara detta med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Mange43 Haha, jag tänkte snarare på batteritiden än elräkningen. Rörande till vad, se nedan.

@Jine Jo där fanns ju mycket info och nuffror. Dock hjälpte det inte mig särskilt mycket när jag sitter och klurar på vilken bärbar jag ska välja med avseende på processor.

Kommer inte spela några avancerade spel. Det jag är ute efter är vad jag ska satsa på när jag vill ha något klarar av att köra en fasligt massa program samtidigt: flera webbläsare med typ 20 flikar på varje, streama, köra kontorsprogram, Photoshop och ev. Bildredigering samtidigt. Vill ha min laptop tyst, jäkligt pigg och att batteriet räcker så länge som möjligt så därför tänkte jag köra en SSD-disk enbart, 16 GB minne och nu sitter jag och funderar på vilken processor som uppfyller kraven bäst. Min tanke var 4-kärnig för att kunna göra mycket samtidigt och i7 för strömsnålhet men det var många år sedan jag hade koll på processorer. Känns som en annan värld idag så jag behöver nog lite assistans.

Edit: Det gäller alltså en laptop som jag tänkt skulle ha en hel del överkapacitet så den räcker några år

Permalänk
Medlem

1. Oftast är nya generationer mer strömsnåla.

2. Generellt drar de 4-kärniga mer ström än en 2-kärnig.

3. i5 har fram tills Kaby lake (sjunde generationen) haft 4 kärnor och 4 trådar och i7 haft 4 kärnor och 8 trådar. I den åttonde generationen (Coffee lake) så ändrades detta dock så att i5or har 6 kärnor och 6 trådar medans i7 har 6 kärnor och 12 trådar.

4.

  • Första siffran är generationsnummret, 7 = sjunde generationen t.ex

  • Resten av siffrorna är andra nummer som visar på ifall det är en i3, i5 eller i7, 100-350 är i3, 400-600 är i5 och 700 är i7. Detta är bara på desktop processorer, på bärbara är det annat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av izzeww:

1. Oftast är nya generationer mer strömsnåla.

2. Generellt drar de 4-kärniga mer ström än en 2-kärnig.

3. i5 har fram tills Kaby lake (sjunde generationen) haft 4 kärnor och 4 trådar och i7 haft 4 kärnor och 8 trådar. I den åttonde generationen (Coffee lake) så ändrades detta dock så att i5or har 6 kärnor och 6 trådar medans i7 har 6 kärnor och 12 trådar.

4.

  • Första siffran är generationsnummret, 7 = sjunde generationen t.ex

  • Resten av siffrorna är andra nummer som visar på ifall det är en i3, i5 eller i7, 100-350 är i3, 400-600 är i5 och 700 är i7.

Sedan kan vi dra in alla undantag när det kommer till i5:or.

  • ULV-CPU:er

  • 6/7-gen HQ i5:or

  • i5:or med M-suffix.

  • Vissa T och S modeller

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

@Mange43 Haha, jag tänkte snarare på batteritiden än elräkningen. Rörande till vad, se nedan.

@Jine Jo där fanns ju mycket info och nuffror. Dock hjälpte det inte mig särskilt mycket när jag sitter och klurar på vilken bärbar jag ska välja med avseende på processor.

Kommer inte spela några avancerade spel. Det jag är ute efter är vad jag ska satsa på när jag vill ha något klarar av att köra en fasligt massa program samtidigt: flera webbläsare med typ 20 flikar på varje, streama, köra kontorsprogram, Photoshop och ev. Bildredigering samtidigt. Vill ha min laptop tyst, jäkligt pigg och att batteriet räcker så länge som möjligt så därför tänkte jag köra en SSD-disk enbart, 16 GB minne och nu sitter jag och funderar på vilken processor som uppfyller kraven bäst. Min tanke var 4-kärnig för att kunna göra mycket samtidigt och i7 för strömsnålhet men det var många år sedan jag hade koll på processorer. Känns som en annan värld idag så jag behöver nog lite assistans.

Edit: Det gäller alltså en laptop som jag tänkt skulle ha en hel del överkapacitet så den räcker några år

Om du är ute efter en laptop med lång batteritid så har du ett par faktorer att gå efter.

  • Kör på en ULV-modell eller core M.

  • Satsa på modell med SSD endast.

  • Lägre skärmstorlek ger längre batteritid.

  • Framförallt är storleken på batteriet största faktorn.

Personligen skulle jag köra på en av de kommande ULV-modellerna med säg i5 8250U som kommer med 4 kärnor och 8 trådar. Har laptopen dessutom Thunderbolt anslutning finns det möjlighet att koppla in ett externt grafikkort med en grafikkortsdocka.

Dessvärre är detta precis släppta CPU:er så det finns bara ett fåtal modeller i handeln än.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Grymt, tack. Så vilka processorer bör jag titta på tycker ni som inte spelar spel men har så mycket program igång samtidigt att jag förmodligen slår någon form av rekord, vill att batteriet räcker länge och vill ha bra med överkapacitet så att den är pigg och klarar framtida program bra även om några år.

Edit: Såg inte DavidtheDooms inlägg innan jag skrev detta. Tack!

Permalänk
Inaktiv

Ska man köpa bärbart och vill ha energisnålt så är det Intel U (ultra-low voltage) Gen 8 som gäller, med dessa får du bra prestanda i förhållande till prestanda. Den stora nackdelen med dessa är att de är så nya så de knappt ännu finns att köpa.

Bortsett från dessa tycker jag man ur energiförbrukning eller behöver tänka så mycket, samma skit alltihopa där såklart mer prestanda = mer enerigikrävande om man ej belastar datorn. Se det som en bil, det är svårt att fixa en 12 cylindrig bil vara mer bränslesnål än en 3 cylindrig, om bilen mestadels står still på tomgång.

Permalänk
Medlem

U/Y-serierna har alltid varit de mest strömsnåla, och kommer väl fortsätta vara det. På andra sidan har du HQ-serien som innebär bättre grafikkrets och quadcore (som nu kommer öka till 6 kärnor med coffee lake).

Fler kärnor behöver inte nödvändigtvis innebära högre minimumförbrukning, men innebär logiskt sett alltid högre potentiell maxförbrukning, så det är en balansgång för dig som konsument.

För tung multitasking är i7 att föredra över i5 även på en laptop. Så egentligen handlar balansgången bara om hur mycket du kan leva med att tumma på batteritiden, sen får du nöja dig med prestandan därefter

Sen finns där givetvis skillnad på batteri och batteri när det kommer till kapacitet, så om du föredrar en slimmad modell så är batteriet klenare pga. brist på utrymme. Ultrabooks brukar därför använda cpu:er i U/Y-serierna.

Även väldigt stor skillnad på batteriförbrukning beroende på om datorn har riktig grafikkrets eller enbart intern grafikkrets, i alla fall när du har spel igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan kan vi dra in alla undantag när det kommer till i5:or.

  • ULV-CPU:er

  • 6/7-gen HQ i5:or

  • i5:or med M-suffix.

  • Vissa T och S modeller

Ahh, skrev mitt inlägg innan TS hade skrivit att han tänkte på laptops och då är det ju lite annorlunda. Ändrade mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon reell skillnad i batteriförbrukning mellan HQ och U då om man inte spelar spel eller pratar vi typ 5 minuter extra tid? Är inte grafikkortet är avsevärt mer relevant?
Bör jag där köra typ GF 1050 TI eller integrerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

Vad innebär ULV, varför just dessa och slutar alla på U?
Tror du jag behöver ett externt grafikkort när jag inte spelar avancerade spel? Funderar på det t.o.m. skulle räcka med ett integrerat. Vad tror du/ni. Integrerat kräver väl mindre kylning och drar mindre batteri än separat kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Integrerat fungerar för mycket simpla spel. De mest avancerade är spel som Stellaris och kanske lite Left 4 Dead 2.

ULV = Ultra Low-voltage. Den primära faktorn som driver energiförbrukningen i halvledare är spänning. Högre spänning innebär att man drar mer energi, utvecklar mer värme och även kan få mer prestanda. Det är inte ett linjärt förhållande mellan spänning och energiförbrukning utan det drar mer och mer med mindre och mindre prestandaökning ju högre man tar spänningen.

U är suffixet intel har valt för att det skall vara lättare för konsumenter att välja. Precis som överklockningsbara Intel-processorer modellnamn slutar med suffixet "K".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dessvärre är detta precis släppta CPU:er så det finns bara ett fåtal modeller i handeln än.

Och om man inte hinner vänta, vad rekommenderar du idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frecke:

Vad innebär ULV, varför just dessa och slutar alla på U?
Tror du jag behöver ett externt grafikkort när jag inte spelar avancerade spel? Funderar på det t.o.m. skulle räcka med ett integrerat. Vad tror du/ni. Integrerat kräver väl mindre kylning och drar mindre batteri än separat kort?

Skickades från m.sweclockers.com

U = ultra low voltage. Externt gpu och en ULV är för mig en konstig blandning.

Skrivet av Frecke:

Är det någon reell skullnad i batteriförbrukning mellan HQ och U då om man inte spelar spel eller pratar vi typ 5 minuter extra tid? Inbillar mig att grafikkortet är avsevärt mer relevant. Bör jag köra typ GF 1050 TI eller integrerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmen är väl den stora boven? U serien sitter främst i ultratunna datorer och allt är byggt energisnålt, liten kylning snabb nersänkning av prestanda etc. Vissa har nästan 10h batteritid.
Min laptop som väger 3 gånger så mycket som de lättaste bärbara har batteritid ca 1,5h. Det handlar alltså om att rubbet vill ha mer ström.

Så sök på vilken batteritid datorerna har och välj en som passar dig. För mig är 1,5h batteritid inget problem då det finns strömkontakt precis överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Integrerat fungerar för mycket simpla spel. De mest avancerade är spel som Stellaris och kanske lite Left 4 Dead 2.

ULV = Ultra Low-voltage. Den primära faktorn som driver energiförbrukningen i halvledare är spänning. Högre spänning innebär att man drar mer energi, utvecklar mer värme och även kan få mer prestanda. Det är inte ett linjärt förhållande mellan spänning och energiförbrukning utan det drar mer och mer med mindre och mindre prestandaökning ju högre man tar spänningen.

U är suffixet intel har valt för att det skall vara lättare för konsumenter att välja. Precis som överklockningsbara Intel-processorer modellnamn slutar med suffixet "K".

Tack! Och om jag inte spelar spel utan "bara" kör alla tänkbara program, vad bör jag välja då - separat kort eller integrerat? För och nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

U = ultra low voltage. Externt gpu och en ULV är för mig en konstig blandning.

Skärmen är väl den stora boven? U serien sitter främst i ultratunna datorer och allt är byggt energisnålt, liten kylning snabb nersänkning av prestanda etc. Vissa har nästan 10h batteritid.
Min laptop som väger 3 gånger så mycket som de lättaste bärbara har batteritid ca 1,5h. Det handlar alltså om att rubbet vill ha mer ström.

Så sök på vilken batteritid datorerna har och välj en som passar dig. För mig är 1,5h batteritid inget problem då det finns strömkontakt precis överallt.

Jag kommer tyvärr behöva en 15" skärm. Den behöver inte vara så tunn. Det verkar som om många inte uppger batteritid på prisjakt och att tillverkarna mäter tiden väldigt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

Och om man inte hinner vänta, vad rekommenderar du idag?

Ja det beror ju på vad man skall göra.
Jag sitter med personligen en i5 6200U i min arbetsdator där jag gör lätt bildredigering, matematiska simuleringar, men egentligen ingen form av spelande. Ska du spela är det grafikkortet som du behöver ta en titt på. Jag har även flertalet stationära datorer att använda om mer kräm behövs.

ULV-modellerna som finns på marknaden idag är bara 2-kärniga och har de begränsningar detta innebär.
De kraftfullare HQ-modellerna drar ungefär 3 gånger så mycket energi men är även snabbare. T ex finns i7 7700HQ som nog skall anses vara en av de snabbaste som finns på marknaden idag. Finns några rappare modeller med det är riktigt stora bjässar till laptops.

Skrivet av anon159643:

U = ultra low voltage. Externt gpu och en ULV är för mig en konstig blandning.

Skärmen är väl den stora boven? U serien sitter främst i ultratunna datorer och allt är byggt energisnålt, liten kylning snabb nersänkning av prestanda etc. Vissa har nästan 10h batteritid.
Min laptop, väger 3 gånger så mycket som de lättaste, batteritid ca 1,5h.

Så sök på vilken batteritid datorerna har och välj en som passar dig. För mig är 1,5h batteritid inget problem då det finns strömkontakt precis överallt.

Kolla på de nya ULV-modellerna. Presterar bättre än t ex i5 3570k i Cinebench. Bör bli en bra kombo med 1060/970/1050ti etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frecke:

Tack! Och om jag inte spelar spel utan "bara" kör alla tänkbara program, vad bör jag välja då - separat kort eller integrerat? För och nackdelar?

Prestanda, sedan det integrerade klarar säkerligen inte 8k. Men ska du köpa en väldigt energisnål dator med extrem batteritid så är extern gpu något som förstör mycket.

Mitt allmänna råd till folk är köp en helt vanlig dator, då får de absolut mest för pengarna. Börjar man ställa olika krav så blir priset därefter. Men har man vissa krav som extrem batteritid, ja då ska man välja en sådan dator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

Tack! Och om jag inte spelar spel utan "bara" kör alla tänkbara program, vad bör jag välja då - separat kort eller integrerat? För och nackdelar?

Klenare prestanda vid vissa former av bild och videoredigering.
Mycket bättre batteritid och lättare dator på köpet.

Skrivet av Frecke:

Jag kommer tyvärr behöva en 15" skärm. Den behöver inte vara så tunn. Det verkar som om många inte uppger batteritid på prisjakt och att tillverkarna mäter tiden väldigt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

15" laptop innebär tyvärr att det inte finns många laptops med vettig batteritid. Du får nog titta på business-modeller för vettig batteritid. Lenovos T470 är en 14" laptop som kan ha riktigt stora batterier. Det är nog en vettig kandidat då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Edtersom vi kom in på specar. Tänkte mig:
15" ips-skärm
256-512 SSD (ingen vanlig HD)
16 GB ram
Processor: oklart. Jag tänkte först 7700HQ p.g.a. i7, 4-kärnor och att jag vill ha överkapacitet. Men det kanske inte var så smart?
Grafik: Oklart. De flesta med dessa där har verkar ha 1050 Ti
Vikt: Max 2.5 kg
Höjd: Max 30 mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frecke:

Edtersom vi kom in på specar. Tänkte mig:
15" ips-skärm
256-512 SSD (ingen vanlig HD)
16 GB ram
Processor: oklart. Jag tänkte först 7700HQ p.g.a. i7, 4-kärnor och att jag vill ha överkapacitet. Men det kanske inte var så smart?
Grafik: Oklart. De flesta med dessa där har verkar ha 1050 Ti
Vikt: Max 2.5 kg
Höjd: Max 30 mm

Skickades från m.sweclockers.com

De modellerna jag tänker på är:
Lenovo T470 / T470s (en större och en mindre 14")
Asus Zenbook Pro 15" utan numpad, 4-kärnig CPU + 1050/1050ti
T470 vinner batterirace:et med god marginal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har kört Dell Latitude 8000-serien tidigare, så det är vad jag är van med, men de verkar inte sälja 15" längre och deras hemsida är en mardröm.

Edit: Byggkvalite, tangentbordet och styrplattan måste vara riktigt bra. Jag kommer jobba många timmar om dagen på datorn och det är också den ENDA dator jag kommer ha. Har nog aldrig känt mig så här lost i datorsammanhang. Vet inte ens var jag ska börja leta efter.

Permalänk
Avstängd

@Frecke:
Ok,jag trodde det var stationär dator.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Frecke: Val av laptop är alltid riktigt svårt, på tok för många variabler att ha i åtanke.

Kan säga så här angående spel på laptop:

Vill du hålla dörren öppen för spel så ta inte en modell utan dedikerad grafikkrets. Integrerad grafik är helt enkelt för klen.
Batteriförbrukningen behöver du inte tänka på då de flesta faller tillbaka på den integrerade grafiken när man inte har en directx/opengl-applikation igång.

En U/Y-serie cpu fixar spel, men HQ är givetvis att föredra. Men batteriförbrukningen, även vid i stort sett 0% belastning, kommer påverkas. Tänker man inte spela väldigt cpu-intensiva titlar så behöver man inte HQ, men om man är osäker eller helt enkelt vill ha lite extra krut i maskinen "just in case" så kanske HQ är rätt.

På det stora hela handlar allt om batteritid och kostnad, och det är väl de två variablerna som kommer styra ditt köp.
Det är som den där triangeln med tre egenskaper, varav du bara kan få något med två av dessa egenskaper.

Bra Prestanda Bra Pris Bra Batteritid

Permalänk
Medlem

Supertack för alla svar. Ok, jag specar lite mer så ser vi om vi kan få bort oklarheterna och hitta en vinnare:

15" (ips-panel)
256-512 SSD (ingen vanlig HD)
16 GB ram
Processor: ? Vill ha rejäl överkapacitet då jag kör mycket samtidigt men inte spelar.
Grafik: ?
Anslutningar: Gärna USB-C
Vikt: Max 2.5 kg
Höjd: Max 30 mm
Batteritid: Gärna 5 timmar eller mer.

Jag kommer jobba i runt 8 timmar om dagen i streck och ha den som min enda dator så den måste vara
välbyggd med riktigt skönt tangentbord och exakt styrplatta. Den behöver inte kunna dockas. Måste även vara sval och ljudlös och skärmen fungera hyfsat i starkt solljus. Jag kommer köra massor av olka program samtidigt och den får inte bli seg. Jag ska ha den i ett antal år och behöver därför viss överkapacitet. Jag kommer inte konka runt på den hela tiden utan mer använda som en stationär som jag tar med mig då och då så den behöver inte vara tunn eller jättelätt.

Någon annan info ni behöver?

Och hur ska man tänka här? Satsa på en dator för företagsbruk (typ latitude), en speldator, en standarddator, extra strömsnål eller vilken "sort" är det som gäller?
Vilken processor (och gärna även förslag på laptop) tror ni passar bäst?