Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Skrivet av Calby:

Ja på allt 1-3.

Har aldrig använt ILO tidigare - är det bara att logga in på ILO, välja upgrade, browsa till ISO:n och sedan massa next next next?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Har aldrig använt ILO tidigare - är det bara att logga in på ILO, välja upgrade, browsa till ISO:n och sedan massa next next next?

Du går in på iLO, sen väljer en remoteconsol att öppna, sen väljer du ISO/img filen i remoteconsolen så rullar allt sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Du går in på iLO, sen väljer en remoteconsol att öppna, sen väljer du ISO/img filen i remoteconsolen så rullar allt sen

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack! Då är jag redo när min maskin kommer imorgon.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

Hej igen,
Nu har vi plockat ihop min microserver här och efter mer samtal till supporten visade det sig att det var bättre att skippa raid helt och hållet. Tanken är nu att ha OS på 250gb ssd och databas på 2TB wd red och backup på en likadan.
Jag köpte faktiskt en akasa k25 (men väntar fortfarande på USB-ström-adaptern).
Processorn (1265) och 16gb ram är istoppade också.
Jag satte en samsung 850pro 250gb i första facket. Dock utan hållare för den jag beställde blev fel så jag tryckte bara fast den på kontakten och den ser ut att sitta ganska stabilt. I fack 2 och 3 satte jag in 2st 2tb wd red 7200.

Nu provade jag precis att starta igång maskinen och cpu och ram osv verkar fungera MEN att inga hårddiskar hittas! Usb sticka med windows creation tool startade den dock igång utan problem.
Behöver jag göra något mer rent fysiskt än att plugga in diskarna? Eller är det någon setup inställning jag måste göra?

Mycket tacksam för hjälp!
/newbie

Gjorde precis lika som dig nu, SAS kabeln ska klicka två gånger sedan är den fast, jag hade bara tryckt i den lite så bara bay 1 fungerade för mig.

Höll på att dö och trodde att alla mina diskar hade dött, men sen kom jag fram till att dom inte ens visades i BIOS, iLO eller i Windows så åd öppnade jag burken igen och tog lös SAS kabeln och pluggade in den i moderkortet igen, denna gång så tröck jag in den och nu fungerar allt helt perfekt

Så förmodligen har du gjort precis lika som mig, sätt om kabeln så ska du se att det blir bra

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är det något jag har missat här eller? Microserver G1610T modellen säljs väl endast med DDR3-1600 / PC3 12800E CL11 som standard va? Funderat på utöka användningsområdet, exempelvis mediaserver och då tror jag 4GB börjar vara aningen lite men så kollade jag CPU-Z för att försäkra RAM hastigheten:

? DDR3-1333 CL9 visar CPU-Z

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det något jag har missat här eller? Microserver G1610T modellen säljs väl endast med DDR3-1600 / PC3 12800E CL11 som standard va? Funderat på utöka användningsområdet, exempelvis mediaserver och då tror jag 4GB börjar vara aningen lite men så kollade jag CPU-Z för att försäkra RAM hastigheten:

https://i.imgur.com/JG5HC5y.jpg

? DDR3-1333 CL9 visar CPU-Z

Ja, den där CPU:n klarar inte högre.
Byter du cpu får du stöd för högre hastighet.

Själv kör ja e3-1265l v2 på en och ska beställa en e3-1220l v2 till den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, den där CPU:n klarar inte högre.
Byter du cpu får du stöd för högre hastighet.

Själv kör ja e3-1265l v2 på en och ska beställa en e3-1220l v2 till den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

OK då får det vara, kör via android surfplattan & chromecast till TV:n isåfall de få ggr jag behöver använda det. Har inte lust att byta CPU om jag ska börja göra transcoding via servern vilket är tydligen ett måste för att det ska funka (1080p material).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen kylpasta till Noctua's och den kickar "ass" av MX4.

Fick ner den till 74-76c vid full mördar load och 61% Chassifläkt.

Så till alla som kör MX4 gör inte den, den är totalt värdelös. skiljde 15c på den och Noctua.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nya SPP som kom ut i September fall om någon har missat den.

https://nohatech.se/f/0fb8b23e9a014f439f8a/

Lösenord: SweclockersHPe

Btwn,
Jag märkte att SPP som släpptes 881936_001_spp-2017.07.1-SPP2017071.2017_0718.11 har nyare drivare för grafikkortet samt även nyare Firmware / drivare för nätverkskortet.
Så det kan vara värt att ladda ner den gamla också och installera den.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Bytte nyligen kylpasta till Noctua's och den kickar "ass" av MX4.

Fick ner den till 74-76c vid full mördar load och 61% Chassifläkt.

Så till alla som kör MX4 gör inte den, den är totalt värdelös. skiljde 15c på den och Noctua.

Säker på att det inte var något galet med din installation? Jag kör MX4 och min maskin tuffar på glatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Säker på att det inte var något galet med din installation? Jag kör MX4 och min maskin tuffar på glatt

Tror inte det, som du vet så går det inte att installera denna cpu kylare fel som att man kan varken skruva för hårt eller för löst utom man kan bara skruva tills det tar stopp.

Men, jag reagerade på att MX4:an som jag hade var väldigt rinnande, skulle vilja säga som filmjölk kan ju vara produktionsfel på den iofs.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Gjorde precis lika som dig nu, SAS kabeln ska klicka två gånger sedan är den fast, jag hade bara tryckt i den lite så bara bay 1 fungerade för mig.

Höll på att dö och trodde att alla mina diskar hade dött, men sen kom jag fram till att dom inte ens visades i BIOS, iLO eller i Windows så åd öppnade jag burken igen och tog lös SAS kabeln och pluggade in den i moderkortet igen, denna gång så tröck jag in den och nu fungerar allt helt perfekt

Så förmodligen har du gjort precis lika som mig, sätt om kabeln så ska du se att det blir bra

BINGO! Stort tack Calby så enkelt var det! Nu funkar allt och windows pro är installerat. Väntar bara på USB-fan kabeln och ska klura ut hur windows fjärrskrivbord funkar så kör vi gång sen

Än en gång sort tack alla för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaN87:

BINGO! Stort tack Calby så enkelt var det! Nu funkar allt och windows pro är installerat. Väntar bara på USB-fan kabeln och ska klura ut hur windows fjärrskrivbord funkar så kör vi gång sen

Än en gång sort tack alla för all hjälp!

Vad bra att de löste sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Sitter och konfigurerar min nya älskling nu.

Använde HP:s verktyg för att skapa en bootbar USB av SPP-ISO:n eftersom jag ännu inte hade fått min ILO-licens så konsolen lät mig inte se vad som hände efter att den startat.
Det verkar som om allt installerades, jag valde autoinstallationen och den gick igenom tre steg, men nu har den stått på "Please wait, analyzing system" ett bra tag. Men loggar jag in på ILO verkar allt ha fungerat, versionen är 2.55 och jag kunde även uppgradera ILO med licensen som kom på mailen för en halvtimme sedan.

Ska jag låta den göra vad den nu gör, eller kan jag starta om den och plugga ur mitt minne?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Sitter och konfigurerar min nya älskling nu.

Använde HP:s verktyg för att skapa en bootbar USB av SPP-ISO:n eftersom jag ännu inte hade fått min ILO-licens så konsolen lät mig inte se vad som hände efter att den startat.
Det verkar som om allt installerades, jag valde autoinstallationen och den gick igenom tre steg, men nu har den stått på "Please wait, analyzing system" ett bra tag. Men loggar jag in på ILO verkar allt ha fungerat, versionen är 2.55 och jag kunde även uppgradera ILO med licensen som kom på mailen för en halvtimme sedan.

Ska jag låta den göra vad den nu gör, eller kan jag starta om den och plugga ur mitt minne?

Saker kan ta tid, låt den sitta i pluggad du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Saker kan ta tid, låt den sitta i pluggad du

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte precis det själv, hårddisken började precis rassla så något gör den. Skulle ju inte skada med en förloppsindikator.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Lät den stå på över natten, och när jag kom hem strax innan 18 hade inget hänt så jag startade om den och pluggade ur minnet. Dock så verkar allt ha installerats som det ska, allt rullar på perfekt.
Installerade ESXI via USB, efter att ha fått "[Errno 32] Broken pipe" två gånger efter att ha mountat en ISO via ILO.
Det gick i alla fall snabbt att börja älska ILO. Underbart att kunna starta datorn remote, och öppna en konsol för att styra den.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Lät den stå på över natten, och när jag kom hem strax innan 18 hade inget hänt så jag startade om den och pluggade ur minnet. Dock så verkar allt ha installerats som det ska, allt rullar på perfekt.
Installerade ESXI via USB, efter att ha fått "[Errno 32] Broken pipe" två gånger efter att ha mountat en ISO via ILO.
Det gick i alla fall snabbt att börja älska ILO. Underbart att kunna starta datorn remote, och öppna en konsol för att styra den.

Då kan du gissa hur mycket du älskar ILO när du behöver starta om en hängd server ca 100 mil bort .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Då kan du gissa hur mycket du älskar ILO när du behöver starta om en hängd server ca 100 mil bort .....

Körde en WD gold disk nyss, sämre diskar får man leta efter max speed på 100MB/s och låter för jäbligt.

Samma test mot en WD red och den låter knappt och ligger på 130MB/s.

10c skillnad i temp med.

WD gold disken får Dustin tillbaka på öppetköp och den blev ersatt med en WD red 4TB.

Drygt att föra över all data bara, tar ca 3h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

WD gold disken får Dustin tillbaka på öppetköp och den blev ersatt med en WD red 4TB.

Om Gold var en lämplig disk för systemet, så är Red tvärfel, och tvärt om. De är avsedda för olika typer av tillvaro. Helt oaktat deras individuella prestanda då.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om Gold var en lämplig disk för systemet, så är Red tvärfel, och tvärt om. De är avsedda för olika typer av tillvaro. Helt oaktat deras individuella prestanda då.

Jag använder den att köra en Hyper-V VM med Ubuntu som kör Seafile server.
Körs i en VHDX kontainer.

WD Gold var inte bra för detta, inte ens lite.
WD Red däremot sköter det fint.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Min poäng var snarast att RED är en RAID anpassad disk, med "funktioner" som är onödiga, eller rent av olämpliga för diskar som inte körs i RAID. Gold, är inte. Gold är om jag förstått det rätt, en datacenter disk, även den olämplig för icke RAID situationer, och vars starka sidor ska vara betydligt högre vibrationstålighet, och hög data säkerhet, snarare än hög läs & skrivhastighet.
RED är åtminstone bättre på just läs och skriv fronten, men även den har TLER, vilket gör den olämplig för icke RAID. Det kommer som vanligt fungera utmärkt till den dagen funktionen aktiveras för att disken inte ska droppas från en icke befintlig RAID. Data man annars (kanske) hade kunnat rädda kommer markeras som oläsbara, sektorn kommer ersättas av en utbytes, och de är förlorade.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Min poäng var snarast att RED är en RAID anpassad disk, med "funktioner" som är onödiga, eller rent av olämpliga för diskar som inte körs i RAID. Gold, är inte. Gold är om jag förstått det rätt, en datacenter disk, även den olämplig för icke RAID situationer, och vars starka sidor ska vara betydligt högre vibrationstålighet, och hög data säkerhet, snarare än hög läs & skrivhastighet.
RED är åtminstone bättre på just läs och skriv fronten, men även den har TLER, vilket gör den olämplig för icke RAID. Det kommer som vanligt fungera utmärkt till den dagen funktionen aktiveras för att disken inte ska droppas från en icke befintlig RAID. Data man annars (kanske) hade kunnat rädda kommer markeras som oläsbara, sektorn kommer ersättas av en utbytes, och de är förlorade.

Förstår, men WD red har inte TLER aktiverat hela tiden då WD red inte enbart är tänkt att gå bara i raid, den är även tänkt som Fristående i Nas med.

Däremot WD red PRo är tänkt för endast raid som jag har förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hur väl lämpad är den för att agera Minecraft-server?

Tänkte främst köra en Minecraft-server för enbart mig själv. Endast för att jag inte ska behöva köra en server på samma dator där jag spelar.

Sedan är jag intresserad av Microservern för att lära mig lite mer om att hantera servrar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Förstår, men WD red har inte TLER aktiverat hela tiden då WD red inte enbart är tänkt att gå bara i raid, den är även tänkt som Fristående i Nas med.

Jag vet inte vad du menar här. TLER är en "feature" som gör att disken, när den råkar ut för en svag sektor, försöker läsa sektorn endast under en kort stund, och om den inte får fram fullständig information droppar den datan, och ersätter sektorn med en utbytes. Det är inte ett problem i en RAID situation, eftersom data då i stället hämtas från spegeln, eller räknas fram med hjälp av paritetsdata. Det vore dock ett problem, och ett klart större sådant, om disken inte svarar på RAID-kontrollerns kommunikationsförsök medan den försöker läsa data, eftersom kontrollern skulle sparka ut den från RAID'en helt och hållet.
I en icke RAID situation droppar man data, och har ingen möjlighet att räkna fram dem, så de är förlorade. "för evigt". Så, visst. "TLER" är inte aktivt alltid.
Anledningen till att jag skriver "feature" är för att TLER egentligen inte alls är en feature. "Deep Error recovery" är en feature. TLER är när denna funktion är avstängd.
Så rent praktiskt är TLER aldrig aktivt. Men som standalone drive, vill du ha Deep Error recovery.
WD skrev så här:

Citat:

It is important to realize TLER-capable hard drives should not be used in non-RAID environments.

Sedan kom någon PR nisse på att det var ju mer lönsamt att sälja RED, än GREEN / BLUE, och så skrev man så här i [url="http://products.wdc.com/library/other/2579-001098.pdf"]stället[/quote]:

Citat:

Though TLER is designed for RAID environments, it is fully compatible with, and will not be detrimental when used in, non-RAID environments.

Värt att notera är att man har inte ändrat på beteendet, eller Deep Error Recovery funktionen, man har bara ändrat texten. Och varför? För att de har "rätt". Så länge Deep Error Recovery funktionen inte skulle aktiverats, har TLER absolut ingen som helst påverkan på diskens prestanda. Det är allt en PR man behöver för att ändra i texten. Och om någon tror att Deep Error Recovery är meningslöst, så ska de kanske ta den diskussionen med HD tillverkarna, som slaviskt lägger till den i alla icke RAID diskar.

Och, om argumentet fortfarande är att TLER inte alltid är aktivt, så skriver WD så här...

Missförstå mig rätt. WD's RED diskar är bra diskar. Men det är diskar framtagna för att fylla en speciell funktion, (RAID) och tack vare det är de inte längre lika bra på i princip allt annat längre. En "RED - utan TLER" är en säkrare singel-drive än en standard RED. Problemet är som WD skriver i länken ovan... Funktionen, eller snarare, avstängningen / frånvaron av funktionen, går inte att "stänga av" på deras RAID anpassade diskar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte vad du menar här. TLER är en "feature" som gör att disken, när den råkar ut för en svag sektor, försöker läsa sektorn endast under en kort stund, och om den inte får fram fullständig information droppar den datan, och ersätter sektorn med en utbytes. Det är inte ett problem i en RAID situation, eftersom data då i stället hämtas från spegeln, eller räknas fram med hjälp av paritetsdata. Det vore dock ett problem, och ett klart större sådant, om disken inte svarar på RAID-kontrollerns kommunikationsförsök medan den försöker läsa data, eftersom kontrollern skulle sparka ut den från RAID'en helt och hållet.
I en icke RAID situation droppar man data, och har ingen möjlighet att räkna fram dem, så de är förlorade. "för evigt". Så, visst. "TLER" är inte aktivt alltid.
Anledningen till att jag skriver "feature" är för att TLER egentligen inte alls är en feature. "Deep Error recovery" är en feature. TLER är när denna funktion är avstängd.
Så rent praktiskt är TLER aldrig aktivt. Men som standalone drive, vill du ha Deep Error recovery.
WD skrev så här:Sedan kom någon PR nisse på att det var ju mer lönsamt att sälja RED, än GREEN / BLUE, och så skrev man så här i [url="http://products.wdc.com/library/other/2579-001098.pdf"]stället[/quote]:Värt att notera är att man har inte ändrat på beteendet, eller Deep Error Recovery funktionen, man har bara ändrat texten. Och varför? För att de har "rätt". Så länge Deep Error Recovery funktionen inte skulle aktiverats, har TLER absolut ingen som helst påverkan på diskens prestanda. Det är allt en PR man behöver för att ändra i texten. Och om någon tror att Deep Error Recovery är meningslöst, så ska de kanske ta den diskussionen med HD tillverkarna, som slaviskt lägger till den i alla icke RAID diskar.

Och, om argumentet fortfarande är att TLER inte alltid är aktivt, så skriver WD så här...

Missförstå mig rätt. WD's RED diskar är bra diskar. Men det är diskar framtagna för att fylla en speciell funktion, (RAID) och tack vare det är de inte längre lika bra på i princip allt annat längre. En "RED - utan TLER" är en säkrare singel-drive än en standard RED. Problemet är som WD skriver i länken ovan... Funktionen, eller snarare, avstängningen / frånvaron av funktionen, går inte att "stänga av" på deras RAID anpassade diskar.

Hmm okej, som jag förstod det så va inte tler något issue om man kör dom som singel disk.
Men det verkar de vara då.

Nåja kör 4st red diskar 2st i varje maskin och ingen av dom är i raid.
Så de du rekommenderar då är att inte använda red och byta ut dom?
För dom är bla dom mest tysta diskar jag haft.

Edit:
Läste runt lite och WD triggar TLER efter 7sec.
Och enligt det jag läst så är då det förmodligen problem med HDD:n och den bör bytas ut, detta även om den sitter i RAID.
I detta fall så har iaf jag backup diskar som jag återställer data ifrån.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Edit:
Läste runt lite och WD triggar TLER efter 7sec.
Och enligt det jag läst så är då det förmodligen problem med HDD:n och den bör bytas ut, detta även om den sitter i RAID.
I detta fall så har iaf jag backup diskar som jag återställer data ifrån.

Ja, att diskar med trasiga sektorer bör bytas ut, är tveklöst.

Skrivet av Calby:

Nåja kör 4st red diskar 2st i varje maskin och ingen av dom är i raid.
Så de du rekommenderar då är att inte använda red och byta ut dom?

Eftersom du skriver att du har backup, så får man förmoda att du kan återställa dina data om en sektor ger korrupta data. Så jag hade antagligen inte bytt dem, men jag hade köpt diskar avsedda för singel-drift när jag köpte "nästa" disk i stället.
Och, även om risken är liten... Jag hade nog lagt någon sorts checksum kontroll på filer jag var orolig för att de inte skulle gå att ersätta, så om backuppen och "originalet" inte är identiska någon gång, det går att verifiera vilken som är skadad.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, att diskar med trasiga sektorer bör bytas ut, är tveklöst.

Eftersom du skriver att du har backup, så får man förmoda att du kan återställa dina data om en sektor ger korrupta data. Så jag hade antagligen inte bytt dem, men jag hade köpt diskar avsedda för singel-drift när jag köpte "nästa" disk i stället.
Och, även om risken är liten... Jag hade nog lagt någon sorts checksum kontroll på filer jag var orolig för att de inte skulle gå att ersätta, så om backuppen och "originalet" inte är identiska någon gång, det går att verifiera vilken som är skadad.

Okej, har smart alarm på diskarna om dom skulle knasa, ja jag har backup on-site som tas varje natt sen har jag off-site som också tas varje natt.

Så backups det har jag.

Jag är inte orolig längre då oavsett om denne en red eller black så ska man byta ut dom om en sektion går sönder.
Reds funktion är ju till för att inte disken ska låsa sig, ser helt klart fördelar med den även när den är i singel mode.

Byter för övrigt ut mina diskar var 3:de år så jag är nog inte i farozonen.
Nästa disk kan man hoppas på blir en SSD men priset lär inte gå ner så mycket på 3år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Reds funktion är ju till för att inte disken ska låsa sig, ser helt klart fördelar med den även när den är i singel mode.

Disken "låser" sig aldrig. Det som händer är att RAIDkortet inte får svar från disken, för att den går in i "deep error recovery" läge, och läser den trasiga sektorn, långt längre än vad RAID-kortet är villigt att vänta på disken. När disken inte svarar bestämmer RAID-kortet att disken är trasig, och har slutat svara, och "kopplar bort" den. I det läget har du ett problem om du nu står utan redundans. Om ytterligare en disk skulle göra så, lägger RAIDen av helt. (i fall av RAID 3 eller 5) Eftersom den individuella sektorn egentligen inte är viktig för RAID-kontrollern, så skiter RAID anpassade diskar i att försöka rädda vad som finns i sektorn. Standard diskar kör i stället på med sin error recovery, och försöker rädda dina data, beroende på disk, och hur fullständigt förstörd sektorn är, betydligt längre tid. Standard är 3-4 gånger så länge, men exakta siffror varierar med omständigheter.

Oftast, så länge det inte är systemdisken, eller just den filmen man tittar på just då, så märker man inte ens det... Man bara ser att "relocated sector count" går upp i diskens SMART data...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Disken "låser" sig aldrig. Det som händer är att RAIDkortet inte får svar från disken, för att den går in i "deep error recovery" läge, och läser den trasiga sektorn, långt längre än vad RAID-kortet är villigt att vänta på disken. När disken inte svarar bestämmer RAID-kortet att disken är trasig, och har slutat svara, och "kopplar bort" den. I det läget har du ett problem om du nu står utan redundans. Om ytterligare en disk skulle göra så, lägger RAIDen av helt. (i fall av RAID 3 eller 5) Eftersom den individuella sektorn egentligen inte är viktig för RAID-kontrollern, så skiter RAID anpassade diskar i att försöka rädda vad som finns i sektorn. Standard diskar kör i stället på med sin error recovery, och försöker rädda dina data, beroende på disk, och hur fullständigt förstörd sektorn är, betydligt längre tid. Standard är 3-4 gånger så länge, men exakta siffror varierar med omständigheter.

Oftast, så länge det inte är systemdisken, eller just den filmen man tittar på just då, så märker man inte ens det... Man bara ser att "relocated sector count" går upp i diskens SMART data...

Intressant, ska läsa på mer om detta.

Men iaf, för mig så ser ja inge anledning att oroa mig då jag har backup och nu även medveten om detta.

Sidfråga, jag kör bay 1 som AcHI för min SSD och så vill jag köra.
Kan jag aktivera raid1 på bay 2 & 3 utan att allt försvinner på alla andra diskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V