Fundering kring: MST-hubbar, Daisy Chain, USB via DisplayPort osv

Permalänk

Fundering kring: MST-hubbar, Daisy Chain, USB via DisplayPort osv

Hej,

Alltså det jag är ute efter är att kunna köra flera skärmsignaler samt USB över en kabel. Lösningar jag sett är och hört är t ex något som heter MST-hub. Att man via en DisplayPort-kabel från grafikkortet har en hub där man kopplar in alla sina skärmar. Sen finns det ju också någon slags seriekoppling som kallas typ DP Daisy Chain? Men hur vanliga är dessa koncept nu för tiden eller är de helt ute? Eller kanske alla grafikkort stödjer sådant?

Sen verkar det även praktiskt att kunna få USB-signal över DisplayPort. Då jag har min dator placerad i ett annat rum för att slippa surr så blir det mycket kablage. Finns det så man kan få USB över DisplayPort på något sätt?

Jag undrar vad det finns för möjligheter.

Sen undrar jag också vilka begränsningar som kan tillkomma om man t ex kör med MST-hub. Kan det vara så att man inte kan köra hög frekvens/upplösning på skärmarna? Kanske max 60 Hz @ WQHD (vild gissning) om man ska köra två skärmbilder på samma kabel?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX