Identifiering av switchar inför köp av nytt tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

Identifiering av switchar inför köp av nytt tangentbord

Min fars favorittangentbord sen drygt 25 år tillbaka har börjat visa ganska allvarliga ålderkrämpor och behöver ersättas av ett nytt.

Nuvarande tangentbord är ett gammalt Tandberg från tidigt 90-tal, eventuellt något tidigare. Switcharna är för mig okända men de är relativt tysta och taktila, cirka 4mm slaglängd.

https://www.dropbox.com/s/e2x1t787j0g7p54/IMG_20171021_213456...
https://www.dropbox.com/s/jfhlf7alqeh2qod/IMG_20171021_213547...

Min tanke är att MX brown kan vara en lämplig ersättare men att de kommer att upplevas som något skramliga. Topre kanske kan vara värt att kolla på men där är jag dåligt påläst.

Vad det gäller tangentbordet i övrigt så ska det vara så standard och enkelt som möjligt men av hög kvalitet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är till någon som helst hjälp, men brytarna verkar vara Siemens STB 21 i alla fall.

Men ja, brytare är ju knepigt. Min egen favorit är Topre, vilket är vad jag använder hemma. MX Brown står jag inte alls ut med (känns som MX Red med grus i), men smaken är ju som baken och det finns många som gillar de bruna brytarna.

Just Topre RealForce är ju vad du eftersöker, d.v.s. väldigt enkla men av högsta kvalitet. Men känslan i brytarna är rätt unik och går inte att jämföra med någon av MX-brytarna, de känns mer som vanliga rubber dome fast utan all svampighet och med lättare nedslag. Tyvärr så går det ju inte att bara traska iväg till sin närmaste elvarukedja och testa ett Topre, så det blir ju lite att köpa grisen i säcken och hoppas att man gillar grisar om man inte kan hitta något att prova någonstans.

Sen finns det andra alternativ som Matias Quiet Click om man är ute efter någorlunda tysta men taktila brytare, men där är man ju i lite samma situation som Topre.