Får man göra såhär? [Nyttja ångerrätten för att testa överklockningspotentialen]

Permalänk
Medlem

"This is why we can't have nice stuff..."

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Man bör även fråga sig själv om man tycker det är värt jobbet att installera flertalet processorer, överklocka dessa, skicka tillbaka de man inte vill ha, och bråka med butiken, allt för några hundra megahertz extra eller lite lägre spänning/temperatur.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Om samma gällde återförsäljare skulle denna situation inte existera.

Inte undra på att processorerna inte blir billigare när folk gör som dig, gör som jag brukar göra istället köp 3-5st, testa vilken som klockar bäst sen säljer du de andra på beg marknaden.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Från Konsumentverket
(skrivet från säljarens perspektiv)

Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Går att tolka ganska fritt, och är det då en funktion/egenskap att kunna överklocka? Nja skulle jag säga, beror mycket på hur försäljaren beskriver varan, var ett tag sedan jag köpte en cpu, men det mest står väl fortfarande på lådan, ergo undersöknigen är ganska onödig.

Om jag minns rätt kommer mycket av denna lagstiftning från postorder som inte hade bilder, svart/vita bilder eller bara billigt trycka bilder, i kombination med att storlekar på kläder som det aldrig verkar komma en ISO standard på

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.

Här är det intressant, vad är nödvändigt för att undersöka varan? För att se att färgen är rätt behöver du inte öppna en genomskinlig förpackning, du behöver inte ta av lappar m.m för att pröva ett klädesplaggs storlek (för det mesta iaf) osv. Vad behöver man undersöka på en cpu som inte går att läsa på lådan?
En punkt som skulle kunna vara intressant att pröva är värmeutveckling och relaterade problem, hur funktionen har ett behov av att testas, räcker tpd värdet och att konsumenten har ansvar för chassiet eller om de har rätt att kontrollera värmeutvecklingen?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Omoraliskt, huh...

@Helllodar: Självklart. Har varit legio i USA en längre tid när man beställer via Newegg att göra precis på det sättet. En processor som inte klockar bra och returneras är ju inte på något sätt ett sämre köp för de flesta. Med tanke på hur mina processorer klockat genom åren så känns det som jag varit lyckligare om jag gjort precis så.
Drar lite på smilbanden åt alla som gormar om moral. Intel har haft en marknadsandel på nästan 100% när det kommer till desktop-cpu. De lider inte av detta på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Från Konsumentverket
(skrivet från säljarens perspektiv)

Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Går att tolka ganska fritt, och är det då en funktion/egenskap att kunna överklocka? Nja skulle jag säga, beror mycket på hur försäljaren beskriver varan, var ett tag sedan jag köpte en cpu, men det mest står väl fortfarande på lådan, ergo undersöknigen är ganska onödig.

Om jag minns rätt kommer mycket av denna lagstiftning från postorder som inte hade bilder, svart/vita bilder eller bara billigt trycka bilder, i kombination med att storlekar på kläder som det aldrig verkar komma en ISO standard på

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.

Här är det intressant, vad är nödvändigt för att undersöka varan? För att se att färgen är rätt behöver du inte öppna en genomskinlig förpackning, du behöver inte ta av lappar m.m för att pröva ett klädesplaggs storlek (för det mesta iaf) osv. Vad behöver man undersöka på en cpu som inte går att läsa på lådan?
En punkt som skulle kunna vara intressant att pröva är värmeutveckling och relaterade problem, hur funktionen har ett behov av att testas, räcker tpd värdet och att konsumenten har ansvar för chassiet eller om de har rätt att kontrollera värmeutvecklingen?

Som du ser så nämns det inte att kunden måste ha ett särskilt skäl till att lämna tillbaka den. Utan det räcker att konsumenten är försiktig och använder den korrekt.

Att försiktig ta på dig en tröjan och titta i spegeln kan mycket väl jämföras med att montera en cpu i moderkortet och dra igång den. Kanske köra något benchmarkprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. Många som hävdar att man har rätt att testa varan. Jag tyckte det lät något märkligt så jag läste på konsumentverkets hemsida. Där stod det att Konsumenten har rätt att undersöka varan, vilket jag anser låter för vagt. Så då gick jag till källan! Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Det står i 2:a kap, 15§, 2:a stycket att konsumenten ska ersätta näringsidkaren för

en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion..//

Det känns som att man har rätt att stoppa i prollen och se att den fungerar som den ska. Överklockning faller väl utanför nödvändigt fastställande av egenskaper, så mycket kan vi väl vara överens om? Och då bör man också betala för sitt experiment av processorn vid en använd ångerrätt.

Jag vet dock inte vad som gäller om man köper varor i butik. Måste sova nu så jag får väl kolla upp det imorgon, om jag kommer ihåg alternativt orkar!

Godnatt..

P.S jag är ingen jurist! Har säkert tolkat fel eller så. Allt finns på webben att läsa själv om man så önskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som du ser så nämns det inte att kunden måste ha ett särskilt skäl till att lämna tillbaka den. Utan det räcker att konsumenten är försiktig och använder den korrekt.

Att försiktig ta på dig en tröjan och titta i spegeln kan mycket väl jämföras med att montera en cpu i moderkortet och dra igång den. Kanske köra något benchmarkprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inget skäl, nej, men får fortfarande inte gör mer än nödvändigt.

CPU
Undersöka egenskaperna; Står på lådan. Stämmer de sedan inte vid installation är det reklamation för den är defekt. Ingen CPU säljs med egenskapen X för benchmarks
Undersöka funktionen; Finns inget subjektivt i funktionen av en CPU, den ska göra beräkningar

Kläder;
Undersöka egenskaperna;Stämmer färgen med vad man ser på skärmen? Rätt storlek? tillräkligt varm/sval osv.
Undersöka funktionen; Täcker det rätt områden, är det rätt skyddsfunktion (tänker arbetskläder) m.m.

I ditt exempel, skulle det vara ok att köra ett träningspass i kläder, eller gå på en fika och sen skicka tillbaka?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonas101:

Nu har jag varit ute efter just den modellen men fattar inte varför det står fel i prishistorik synd att man inte tog screenshot på det för att säga att det stämmer inte och att just den modellen har legat på 22990kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt så pinsamt hur du försöker rättfärdiga ditt handlande med "Men dom gör också dåliga saker mot oss kunder ibland!?"

So what? Hur skulle världen se ut om alla hela tiden försökte lura systemet och uttnyttja lagar som finns där för att skydda konumenten.

Här vet du ju vad som är rätt och fel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt överlag hur det finns folk som tycker det är okej. Men samtidigt vet men hur extremt fel det är att beställa en produkt och få hem något som redan är öppnat, oj sicket liv det blir! Alla gapar och gormar och har sig, det är så feeeeel, sååååå feeeeel (som Betnér gör det).

Men ah nä, klart man ska klocka lite och lämna in igen om man inte är nöjd, jodå. Så länge jag är glad så och inte får något sådant när jag handlar.

Roligaste måste ju ändå vara:
"Men va? Företag sig själva är omoraliska, bara och se hur dom höjer priser på Vega kort och 8700k när det släpptes. Dom förlorar samtidigt inget på en retur av 8700k när det säljs som smör."

huh? Hur är företagen omoraliska? Det finns knappt några 8700k alls, Intel har gett noll och ingen information om eventuella leveranser. Klart som korvspad att dom inte vill sänka priset då, varför skulle dom?
Tillgången är noll, efterfrågan är gigantisk. Dom skulle nog utan problem kunna höja priset med 1000kr till och dom skulle ända sälja slut sekunden det finns i lager. Allafall just nu.

Samma sak gäller väl Vega, eller gjorde allafall. Ont om lager.
Samt att vi har ingen aning om vad det kostar när dom köper in dessa saker. Ska dom sälja produkterna med förlust då eller?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4456607

Vad jag kan se så är det ingen större skillnad i priset förutom komplett som hade det där tidigare priset som AMD höll på med, om jag ej kommer ihåg fel.
För att summera lite snabbt.

Dustin, 6199kr vid första upplägg, idag 5599kr
inet, 5199kr vid första upplägg, idag 5290kr
NoN, 4990kr vid första upplägg, idag 5190kr
Webhallen, 6990kr vid första upplägg, idag 5290kr

Jösses vad dom höjer priserna! Helt sjukt asså.
Så gluttar vi vidare emot 8700k då

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4447774

Elgiganten, 3995kr, idag 3790kr

Webhallen, 3795kr, idag 3990kr

inet, 3995kr, idag 3990kr

Jooodåsatteeeeh, mycket påhitt här tror jag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ingen fara, brukar köra skiten ur bilarna som jag testar innan köp (sarkams)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

gör inte det snälla.... Vill inte betala pengar för nånting som du har öppnat och överklockat o sen lämnat tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt när såna här trådar dyker upp. Egoistiska, omoraliska personer som totalt skiter i alla utom sig själva och sin egen vinning.

Och nej, försök inte inbilla dig att du är en "rebell" som gör revolt mot stora stygga återförsäljaren. Du är en egoist som försöker utnyttja ett system som ska skydda kunder.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Egoistiska jävla slödder.

Men! Återförsäljaren borde ju identifiera värdeminskningen så du får mindre pengar tillbaka och att de sedan kan lägga ut den som fyndvara utan att förlora pengar.
Varför gör de inte så mera? Winwin för alla förutom asen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Egoistiska jävla slödder.

Men! Återförsäljaren borde ju identifiera värdeminskningen så du får mindre pengar tillbaka och att de sedan kan lägga ut den som fyndvara utan att förlora pengar.
Varför gör de inte så mera? Winwin för alla förutom asen.

För att hanteringen av returer och ouppfostrade kunder kostar mantimmar. När man har en vinstmarginal på typ 1-2% så slipper man gärna sånt i största möjliga mån.

Om "alla" gör såhär tvingar vi upp priserna eller slår ut ÅF, en efter en. När en ÅF är nere för räkning får vi (kunderna) betala för att jurister och managementkonsulter m.fl. ska försöka rädda spillrorna. Vilket också leder till högre priser. En annan variant är minskad konkurrens... högre priser. Minskat utbud, sämre service... "Ett race mot botten".

När folk agerar fel moraliskt så kostar det. ALLTID. Frågan är bara vem som får bära kostnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boj155:

@Helllodar: Självklart. Har varit legio i USA en längre tid när man beställer via Newegg att göra precis på det sättet. En processor som inte klockar bra och returneras är ju inte på något sätt ett sämre köp för de flesta. Med tanke på hur mina processorer klockat genom åren så känns det som jag varit lyckligare om jag gjort precis så.
Drar lite på smilbanden åt alla som gormar om moral. Intel har haft en marknadsandel på nästan 100% när det kommer till desktop-cpu. De lider inte av detta på något sätt.

Samma sak gäller kondomer, begagnade är inte på något sätt sämre köp för de flesta.

Problemet med cpu som har varit ute är att köparen inte vet hur den har hanteras, användaren kanske inte har använd esd skydd, användaren kanske har överklockat cpun till den grad att den ej klarade mer vid tester. Processorn kan alltså ha blivit skadad och en skadad cpu kan kosta väldigt mycket pengar. Dessa 10 000kr eller vad själva cpun kostade kan lätt bli en droppe i havet om cpun har bearbetat data fel en längre tid.

Vis utrustning idag ska inte få vara ute i fel händer och jag tycker det är för lite kontroller idag hur saker hanteras.

Mina processorer jag köpte hade en plombering även om den var dålig, jag tror som sagt lösningen ligger på att göra bättre sådan.

*edit*
Hur man ska få rättsväsendet att förstå att viss utrustning idag är extremt känslig för fel är svårt, politikerna pratar om att ungdomar ska börja programmera redan i årskurs 1 nästa år eftersom det är så viktigt, att de då inte samtidigt inser att man kan använda en dator till annat än att besöka aftonbladet, facebook, youtube och netflex är konstigt.

För data korruption p.g.a. felaktig hårdvara/mjukvara blir bara ett mer allvarligt problem ju mer digitaliserade vi blir.
En dator är inte som en tv att om den skulle vara trasig så är den bara att byta ut, datorn kan ju ha orsakad hur mycket fel som helst i data flera år tillbaka. Det är alltså två helt skilda saker att prova en tv och butiken säljer den som ny, än att göra det med en extremt känslig datorkomponent som kan orsaka datafel.

Permalänk
Inaktiv

Tror det redan har kommit fram i tråden att det är moraliskt fel för dom flesta.
Sen är det ju bara frågan om vad du känner,alla har inte moralen på samma ställe.
Men inte konstigt att alla cpu's/gpu's är Out of stock och svåra att få tag på om folk håller på så.
Not cool at all.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon239600:

Tror det redan har kommit fram i tråden att det är moraliskt fel för dom flesta.
Sen är det ju bara frågan om vad du känner,alla har inte moralen på samma ställe.
Men inte konstigt att alla cpu's/gpu's är Out of stock och svåra att få tag på om folk håller på så.
Not cool at all.

Frågan är om man gör något fel genom att belasta en produkt över dens specifikation och lämna tillbaka den om den ej klarade det? Jag pratar rent generellt, där man kör utrustning/maskiner över deras godkända specifikation för att plocka ut de produkterna som klarar testet bäst. Att produkterna kan ta skada av testet, ja det är ej ens problem.

Kraven vid ångerrätt borde vara att man ej får belasta något utöver dens godkända specifikation och man måste använda fackmannamässigt godkänd utrustning. Vill man köpa en skylift eller whatever genom distansköplagen, så om det då står maxlast 200kg, ja då ska man ej få testa 300kg och se hur stabil den är och sedan lämna tillbaka den. (de har god säkerhetsmarginal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Ja, å en processor bör ju rimligen inte behöva "testas", det finns såpass mycket tester och dokumentation skriven, att "den passade inte mitt behov" faller ganska platt.

Tycker det vore väldigt skäligt att återförsäljare tar ut åtminstone ett 10% nyttjanderättsavdrag på en öppnad processor, framförallt från de som ska testa överklockning.
Borde finnas en varning likt vattenskada på mobiltelefoner om processorn varit över 70 grader och fått jobba, isf omedelbart avdrag pga värdeminskning...

Jag skulle då inte acceptera en öppnad använd processor till fullpris.

Känns kanske lite snålt på t.ex. 7700K som i originalutförande vid stockclocks gärna spikear över den temperaturen och är specad till 100 grader enligt Intels egna dokumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Nu har jag varit ute efter just den modellen men fattar inte varför det står fel i prishistorik synd att man inte tog screenshot på det för att säga att det stämmer inte och att just den modellen har legat på 22990kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Har också varit ute efter den modellen. Vart låg den på 22990? Har inte sett det alls och ändå gått och fluktat på den ett tag. Det gick väl eventuellt att få ned den till 23k med NK koden på elgiganten men det var aldrig menat att fungera på den som jag förstod det.

Permalänk
Inaktiv

Det är riktigt svinigt gjort, om du fullföljer. Varför ska vi sanktionera dina dåliga val?

Sälj dom som överklockstestade på blocket eller SweC. marknaden istället för här vet folk vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boj155:

@Helllodar: Självklart. Har varit legio i USA en längre tid när man beställer via Newegg att göra precis på det sättet. En processor som inte klockar bra och returneras är ju inte på något sätt ett sämre köp för de flesta. Med tanke på hur mina processorer klockat genom åren så känns det som jag varit lyckligare om jag gjort precis så.
Drar lite på smilbanden åt alla som gormar om moral. Intel har haft en marknadsandel på nästan 100% när det kommer till desktop-cpu. De lider inte av detta på något sätt.

Vad har Intel med detta att göra? Dels kan det lika gärna handla om någon annan produkt från annan tillverkare. Lagen är likadan för det.
Men framförallt så får Intel cpuerna sålda i vilket fall som helst. Den som drabbas är butiken eftersom det är den som tar smällen att vara sista anhalt innan en privatperson. (Frivillig nitlott måhända, men till slut har vi ingen konkurrens bland butiker om detta fortsätter).
I bästa fall är det grossisten som tar smällen och även det leder till att de höjer marginalerna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Ja, å en processor bör ju rimligen inte behöva "testas", det finns såpass mycket tester och dokumentation skriven, att "den passade inte mitt behov" faller ganska platt.

Tycker det vore väldigt skäligt att återförsäljare tar ut åtminstone ett 10% nyttjanderättsavdrag på en öppnad processor, framförallt från de som ska testa överklockning.
Borde finnas en varning likt vattenskada på mobiltelefoner om processorn varit över 70 grader och fått jobba, isf omedelbart avdrag pga värdeminskning...

Jag skulle då inte acceptera en öppnad använd processor till fullpris.

Jag kan tänka mig att de skulle kunna ta någon avgift för sån här gambling. Sen kan de sälja processorerna billigare om de fortfarande funkar. En processor degraderas inte utan när den är trasig så är den helt död (om man inte fysiskt petat sönder någon enstaka pin/kontaktpunkt).

Hade gärna köpt dessa processorerna för en billigare peng men med samma garanti såklart.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra skriver blir man lite förskräckt över ens kan överväga att göra något som detta.

Hur kan man någonsin säga att returnera en processor som ej klockar som man vill inte skadar någon annan? Ingen som köper en K modell från Intel lämnar den utan överklock... Ska du inte klocka köper man inte K och spara lite pengar.

Om alla hade gjort som TS säger och där bara fanns använda K modeller kvar som klockar under snitt för att folk köper en hög och returnerar de som var sämst. På vilket sätt kan du då någonsin tycka det är rätt när din andra Sweclockers broder / syster får denna och får leva med den lägre klocken pga det DU bidragit till? Varför förtjänar du mer klock en någon annan som betalar PRECIS LIKA MYCKET?

Alla här är medvetna om att man ibland drar det korta strået. Men att utnyttja säljarnas krav att ta tillbaka varan pga distansköplagen är bland det svinigaste du kan göra i detta fallet...
Du skadar inte bara säljaren, du skadar din dator-entusiast vänner med!

Permalänk
Avstängd

Om vi skall dela upp det så verkar det se ut såhär just nu:

Öppna förpackningen och testa varan, det vet vi inte ännu.
Om du inte får öppna förpackningen kan det vara ett brott att försöka få det att se ut som att den inte har öppnats om man tänkt göra så för att få tillbaka hela köpesumman.

Överklocka dem, med största sannolikhet inte.
Men detta torde vara svårare att kontrollera för ÅF.

Allatså torde detdär med förpackningen vara den största frågan.
Resten en moralfråga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Nu när 8700k i lager tänkte jag köpa flera stycken 8700k, testa dom för att se vilken som får högst överklock och sen returnera dom andra.

Frågan är om man får göra såhär?

Anledningen till att man inte köper CPU från "tray".
Man kan ge sig 17 på att nån driftig butiks anställd har skummat igenom högen och plockat ur guldkornen.
Och inte heller vet man om den är en retur (om butiken är en smula oärlig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:
Citat:

Skulle du köpa en 8700K till fullpris som någon random person har överklockat och sedan lämnat tillbaka?

Ja, jag skulle köpt den för fullpris, CPUer förändras inte mycket på en veckas överklockning. Har köpt "fynd" överklockade grafikkort bl a från webhallen.

Så du har inget emot att köpa en CPU som valts bort för att den överklockar dåligt? Varför i så fall alls bry sig om att testa olika och välja den bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boj155:

@Helllodar: Självklart. Har varit legio i USA en längre tid när man beställer via Newegg att göra precis på det sättet. En processor som inte klockar bra och returneras är ju inte på något sätt ett sämre köp för de flesta. Med tanke på hur mina processorer klockat genom åren så känns det som jag varit lyckligare om jag gjort precis så.
Drar lite på smilbanden åt alla som gormar om moral. Intel har haft en marknadsandel på nästan 100% när det kommer till desktop-cpu. De lider inte av detta på något sätt.

Nej, men den som lider av det är kunden efter som eventuellt får en CPU med böjda pins eller vad som helst.
Hur kul känns det att hosta upp 4 lök för en CPU som kommer med böjda pins och rester från föregående testares kylpasta? (Worst case scenario så klart).
Jag har även dålig koll på OC, men finns det risk för permanent skada på CPU? ESD skador lär det väl finnas risk med, precis som hos övriga komponenter?
Jag har själv som nån tidigare skrev i tråden, flera gånger skickat tillbaka produkter själv som jag märkt varit öppnade. Helvette heller att jag betalar fullpris för nått som nått annat kretin suttit och ollat.

För att inte tala om all jävla miljöförstöring. Blev skogstokig när jag såg nått jävla klipp fladdra förbi där nån bloggare och annan typ av tvprofil satt och snackade om att "det är så nice att shoppa kläder på nätet, är det fel storlek skickar man bara tillbaka".
Jaha? Verkar det som en rimlig användning utav naturresurser och utsläpp att Postmord ska skicka paket fram och tillbaka för att det var fel storlek, istället för att åka till en butik och testa sig fram till rätt produkt där?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte hur man ens kan tycka att ångerrätten är applicerbar på "överklockningspotentialen" Den är väl inte ens applicerbar på cpuer på nått sätt då prestandan/egenskaperna är välkända och dokumenterade.
Om cpun däremot inte presterar enligt sin spec så kan man reklamera den.
Överklockning och annat som handlar om att använda en produkt utanför dess specar handlar inte om undersöka en vara då det inte handlar om huruvida den uppför sig på förväntat sätt eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.