Permalänk

Ny speldator 20-25k, tips?

Hej, har tänkt köpa mig en ny dator. Behöver lite tips och förslag på vad man ska tänka på och vad för komponenter som lirar bra ihop.
Den kommer användas för att spela på.
Jag hade tänkt beställa den så att antingen Inet eller Webhallen får montera den. Har själv aldrig monterat ihop en dator så känns lite riskabelt med så dyra delar att prova första gången

Här är en lista på vad jag har plockat ihop på Inet.

Vad tycker ni? Något man ska ändra på?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10861734/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Dodde1991:
Byt ut 1080 Ti mot ett vanligt 1080 och lägg ner extra pengarna på en dubbelt så stor SSD istället och en större HDD. Gärna WD Blue 3TB för 989:-

1080 Ti är sjukt ovärd om man pratar price/performance enligt mig.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med @Stromming90 på att sats på större SSD och HDD. Det du behöver SSD:n till är OS och kanske några program som Steam, Skype, Discord etc etc. Sedan installerar du spel och dylikt på HDD:n. Angående att ändra från 1080 ti > 1080 skulle jag heller inte göra om du är villig att spendera mellan 20-25k. 1080Ti är ca 20-30% snabbare än 1080, och letar du pris/prestanda så är det inte jättestor skillnad.

Har ändrat lite saker som jag tycker förbättrar maskinen, som att ta en M.2 960 för otroligt snabb uppstart, sambon har den i datorn och fungerar klockrent.

Även ändrat kylaren till en lite biffigare, dock så är ju frågan om du kommer att överklocka CPU:n? Annars skulle jag skaffa en mindre kylare.

Tycker annars det är en ganska trevlig dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10863385/

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att ha en SSD med bara spel på! Laddar mycket snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk, låter inget och genererar mindre värme.
Jag hade också tagit NH-D15 istället för NH-U12S, flyttar mycket mer luft och större fläktar.

Permalänk

Ser bra ut faktiskt!

Hade kanske lagt några hundringar till för att köra på ett z370 krait gaming, den har förstärkta pcie portar och fler fläktanslutningar etc. Generellt bara ett mycket bättre kort.

https://www.inet.se/produkt/1900476/msi-z370-krait-gaming

Permalänk
Medlem

@Mr.3:

Införskaffade själv en SSD för att ha spel på, men blev helt ärligt inte den skillnaden jag trodde det skulle bli.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FellaNNN:

@Mr.3:

Införskaffade själv en SSD för att ha spel på, men blev helt ärligt inte den skillnaden jag trodde det skulle bli.

Det är indeed oftast små små skillnader i prestanda i spel med en SSD. Jag märker 0 skillnad om jag kör PUBG från en WD Red 3TB eller en SSD. Det finns testar på det här är jag säker på, förmodligen bara att söka på YouTube. Dock är det ju enorm skillnad i Windows och att öppna program starta/starta om datorn osv. Photoshop startar på en ögonblinkning och Office-paketet känns som det redan var igång hehe. Men just spel är väl området där jag inte märker så stor skillnad. BF1 startar väl några sekunder snabbare kanske.

Med det sagt så tycker jag att du bör köpa så stor SSD din budget tillåter, speciellt nu när de flesta spel ligger på 50-75GB+ och även program kan vara rätt stora beroende på vilket. Storlek > hastighet. Samsung 850 Evo är det väl som gäller i ditt fall. Riktigt bra prestanda till bra pris. Jag köpte precis själv 1st 1TB Samsung 850 EVO idag faktiskt, och en NVMe 500GB 960 EVO. Men gällande 960:n är jag medveten om att det kostar mer än vad det smakar för min användning. Dock ville jag lyxa till det lite och "testa på" M.2-formatet samtidigt som jag hade budget för det. Det kostar att vara en #geekgamer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tack för tipsen. jag hade velat ha en större kylare som ni säger men inet monterat bara kylare som väger upp till 750g. Kommer inte överklocka något till att börja med. Så nöjer mig med den mindre kylaren. Får se i framtiden om det blir en större kylare och kanske nån m.2 ssd, ska nog klara av att sätta in det själv
Och angående moderkortet så blev det ett Asus prime, har sett många som skrivit att dom varit nöjda med det.

Tack så mycket för tipsen. Datorn är beställd nu

Permalänk
Medlem

@aMp:

Program som PS, Steam, Skype etc. håller jag med om och skrev även om det, men de räker 250GB m.2 SSD:n för 90% av gångerna då du bara har Windows och de applikationer du ofta använder.

Om du har hutlöst många program, absolut köp större SSD men m.2 960:n är helt makalöst snabb och tycker personligen att den är värd pengarna. Sambon har en i sin dator och jag blir förvånad själv hur snabbt datorn/applikationer startar.

Tycker personligen att ha SSD annat än applikationer+Windows är onödigt, men alla har självklart olika användningsområden för sina datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dodde1991:

Gött, hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FellaNNN:

@Mr.3:

Jag märkte skillnad direkt och om jag jämför mellan min och tjejens (som kör med mekanisk) så är det stor skillnad.

Permalänk
Medlem

@Mr.3:

Då är ju frågan vad är det för HDD och hur gammal är den?

Jag införskaffade WD black och Samsung 850 Pro samtidigt och för spel var skillnaden några sekunder, inte värt pengarna. Applikationer kunde jag märka mer markanta skillnader men inte spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FellaNNN:

Om du har hutlöst många program, absolut köp större SSD men m.2 960:n är helt makalöst snabb och tycker personligen att den är värd pengarna. Sambon har en i sin dator och jag blir förvånad själv hur snabbt datorn/applikationer startar.

Köpte en 960 Evo 500GB till min nya dator med Z270 chipset. Tycker knappt det är någon skillnad mot en Crucial MX100 som är typ 3 år gammal. Absolut inte värt pengarna IMO. Och då kör jag krävande program som till ex Visual Studio och flera igång samtidigt osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FellaNNN:

@Mr.3:

Då är ju frågan vad är det för HDD och hur gammal är den?

Jag införskaffade WD black och Samsung 850 Pro samtidigt och för spel var skillnaden några sekunder, inte värt pengarna. Applikationer kunde jag märka mer markanta skillnader men inte spel.

Så gammal är inte hddn, beror såklart på vilka spel det handlar om också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FellaNNN: det är skillnad som dag och natt om du har ett spel med laddtider på en mekanisk disk eller en SSD, t.ex wow (har det på en m.2 ssd i min stationära och på mekanisk på min laptop). Skulle personligen aldrig ens överväga att gå tillbaka till att ha spel på en mekanisk disk om jag kan undvika det.
Skillnaden mellan M.2 och sata kan jag inte hålla med om dock, hade en sata6 ssd kopplad till en sata3-port i min gamla stationära, och kan inte påstå att bytet till en 960 Evo gjorde någon markant skillnad i upplevelse (det är dock väldigt najs att slippa kablarna)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome