Permalänk
Medlem

Corsair h115i i toppen r5?

Hej får corsair h115i plats i toppen på ett fractal design r5? Såg en video där han tog bort dvd driven men tycker den borde få plats ändå

Någon som har provat vill inte ha kylaren fram och ta bort alla hårdisk platser

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Hej får corsair h115i plats i toppen på ett fractal design r5? Såg en video där han tog bort dvd driven men tycker den borde få plats ändå

Tacksam för hjälp

Googlar du så ser du att det verkar gå bra.
Finns massor med bilder.

Permalänk
Medlem

När man googlar så får man bara upp h100i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bosis1:

Tacksam för hjälp

Japps har samma själv, men nu monterat den i intaget går svalare då man spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Tacksam för hjälp

Jag kör min H115i v2 i toppen på mitt R5.
Det är lite pilligt att få in, beroende på moderkort och annat men det går.
man får även ta bort den översta 5.25" vaggan för att enklare få plats. Man måste även flytta den bakre fläkten nedåt (vilket går utmärkt). Sedan passar den väl okej.

Vet inte om mitt R5 var skevt, eller min H115i. Men den passar allafall inte i monteringshålen i toppen. Utan några skruver sitter bara i den mesh som finns. Men sitter gör den, även om ej perfekt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Japps har samma själv, men nu monterat den i intaget går svalare då man spelar

Intaget? Menar du fronten?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Får troligen plats men ditt r5 kommer gå ifrån tyst till högljudd.
För att sätta radiatorn där så måste du ta bort dom två dämpande panelerna vilket leder till att alla dina komponenters ljud har en fri väg ut genom chassit.

Gjorde precis denna tabben med mitt h100i, smått störande att höra pumpljud,grafikkort och hårddiskar som innan inte hördes alls.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Får troligen plats men ditt r5 kommer gå ifrån tyst till högljudd.
För att sätta radiatorn där så måste du ta bort dom två dämpande panelerna vilket leder till att alla dina komponenters ljud har en fri väg ut genom chassit.

Gjorde precis denna tabben med mitt h100i, smått störande att höra pumpljud,grafikkort och hårddiskar som innan inte hördes alls.

Fast så stor skillnad gör inte dom där få plattorna i toppen. Det hjälper, ja. Men verkligen inte mycket. Vi pratar några få % skillnad, eventuellt.

Min dator blev tystare vid bytet från NH-D14 till en H115i monterad i toppen på mitt R5 allafall. Även fast dessa dämpande paneler togsbort.

Mest på grund av att min h115i inte alls behöver jobba lika mycket som min gamla D14, som jag börjar tro var defekt för den kylde extremt dåligt de sista åren och fläktarna behövde gå fullt ös nästan konstant.

Nu sitter jag dock ej på min dator utan den står närmare 140cm ifrån mig och grafikkortet låter BETYDLIGT mer än h115i:en överlag. Ja förutom i idle när det är hårddiskarna och några chassifläktar som överröstar allt.

Värt att notera att mitt 980ti kanske inte är det tystaste kortet idag, men det är överlag ett mycket tyst kort och bland de tystaste av alla 980ti's som fanns. Och det överröstar allt, no problem, så fort den börjar göra något.

Edit: Det jag menar är, det är bättre att skaffa tysta komponenter än det är att använda dessa plattor. För tystare komponenter gör en enormt mycket större skillnad än ljudisoleringen som R5 chassit har, enormt mycket större skillnad.

Vilka fläktar kommer H100i med? För stockfläktarna på h115i är riktigt brutalt värdelösa med tanke på deras extrema ljudnivå och byttes ut snarast. Hade ingen lust att leva med ett par jetmotorer i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Intaget? Menar du fronten?

Ja exakt blir även mycket tystare också
blir lite trängre med hd buren bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Ja exakt blir även mycket tystare också
blir lite trängre med hd buren bara

Hur många diskar får man plats med om man har den front monterad? Jag funderade själv på det men såg ut som man var tvungen att ta bort alla burar och jag behöver fortfarande allafall 4st 3.5" diskar i denna maskin

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur många diskar får man plats med om man har den front monterad? Jag funderade själv på det men såg ut som man var tvungen att ta bort alla burar och jag behöver fortfarande allafall 4st 3.5" diskar i denna maskin

Tyvärr får jag bara plats med buren som har 3 st hd, pga mitt grafikkort geforce 1080 ti.
Men det borde gå att montera någon extra hd på nått vis uppe vid dvd platsen om man borrar nya hål eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag kör min H115i v2 i toppen på mitt R5.
Det är lite pilligt att få in, beroende på moderkort och annat men det går.
man får även ta bort den översta 5.25" vaggan för att enklare få plats. Man måste även flytta den bakre fläkten nedåt (vilket går utmärkt). Sedan passar den väl okej.

Vet inte om mitt R5 var skevt, eller min H115i. Men den passar allafall inte i monteringshålen i toppen. Utan några skruver sitter bara i den mesh som finns. Men sitter gör den, även om ej perfekt.

Kan man sätta tillbaka 5.25 vaggan efter man har monterat in kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Kan man sätta tillbaka 5.25 vaggan efter man har monterat in kylaren?

Har faktiskt inte prövat, då jag ej använder någon 5.25" enhet som behöver det ändå. Allt som sitter i fronten är en fläktkontroller och den kan man fästa på andra sätt.

Så kanske, men är osäker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej kanske köper en extern dvd och sen en x62 kraken istället och ha på fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast så stor skillnad gör inte dom där få plattorna i toppen. Det hjälper, ja. Men verkligen inte mycket. Vi pratar några få % skillnad, eventuellt.

Min dator blev tystare vid bytet från NH-D14 till en H115i monterad i toppen på mitt R5 allafall. Även fast dessa dämpande paneler togsbort.

Mest på grund av att min h115i inte alls behöver jobba lika mycket som min gamla D14, som jag börjar tro var defekt för den kylde extremt dåligt de sista åren och fläktarna behövde gå fullt ös nästan konstant.

Nu sitter jag dock ej på min dator utan den står närmare 140cm ifrån mig och grafikkortet låter BETYDLIGT mer än h115i:en överlag. Ja förutom i idle när det är hårddiskarna och några chassifläktar som överröstar allt.

Värt att notera att mitt 980ti kanske inte är det tystaste kortet idag, men det är överlag ett mycket tyst kort och bland de tystaste av alla 980ti's som fanns. Och det överröstar allt, no problem, så fort den börjar göra något.

Edit: Det jag menar är, det är bättre att skaffa tysta komponenter än det är att använda dessa plattor. För tystare komponenter gör en enormt mycket större skillnad än ljudisoleringen som R5 chassit har, enormt mycket större skillnad.

Vilka fläktar kommer H100i med? För stockfläktarna på h115i är riktigt brutalt värdelösa med tanke på deras extrema ljudnivå och byttes ut snarast. Hade ingen lust att leva med ett par jetmotorer i datorn.

Har du datorn på golvet under dig så gör det otroligt stor skillnad tyvärr.
Buzzkill för mig som valde att gå tillbaka till luftkylare.

Sen öppnar du också upp att skada samtliga komponenter om du t.ex. smäller ut en Redbull eller Öl då det rinner rakt ner på moderkort gpu mm då inget längre är i vägen.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Får bli 115i ändå på black friday😁

Permalänk

@bosis1
fick in 115i i fronten på min Nano S chassi, så nog skall du få in det på en R5a

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@bosis1
fick in 115i i fronten på min Nano S chassi, så nog skall du få in det på en R5a

https://image.ibb.co/hJSgXm/MyPutor.jpg

Fan vad snyggt😁