Lägga in alla min blu ray filmer på en NAS, hur göra?

Permalänk

Lägga in alla min blu ray filmer på en NAS, hur göra?

Jag har köpt på mig sinnessjukt massa blu ray filmer, hur får jag in dom på en NAS med bibehållen full kvalitet. Måste man bryta kopieringsskyddet? Vilket är olagligt, Samtidigt är det lagligt att lagra sin filmer digitalt, en kopia i alla fall.

Så hur ska jag gå tillväga.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

Jag har nyligen gjort samma sak.
Jag använde MakeMKV för att få en exakt kopia av filmen och sen använde jag Handbrake för att minska filstorleken om du nu vill det.
MakeMKV är mycket enkelt att använda, bara checka i vilka undertexter och ljudströmmar du vill ha och sen köra på.

Permalänk
Medlem

Jag använder DVD fab för att rippa då den nästan alltid väljer rätt track's etc, sedan encoder jag dom till MKV med handbrake.

DVD fab kan göra båda och det mycket snabbare, men tycker kvaliten blir sämre.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Skaffa en blu-ray läsare till din dator (antingen intern eller USB), Asus BC-12D2HT har jag.

Sedan skaffar du MakeMKV. All funktionalitet är gratis så länge det är i beta (själv har jag köpt programmet då jag använt det i några år nu och är väldigt nöjd.)

I MakeMKV ställer du in lite inställningar, typ sökväg vart det ska sparas (jag rekommenderar "SemiAuto" och en stor mekanisk disk. Under Language brukar jag välja "Preferred language: swe", då kommer undertexter på det språket automatiskt att väljas.
Vad som är viktigt är att du går in i General fliken, och aktiverar "Expert Mode". Då dyker fliken "Advanced" upp. Där inne väljer du "Default Profile: FLAC". Detta gör att DTS-HD strömmar kan rippas och lagras utan att tappa kvalité, i FLAC codecen. Annars rippas bara DTS-core och den är sämre kvalité.

Sen så är det bara att stoppa i en skiva och trycker den stora knappen i MakeMKV så öppnas skivan. Sedan väljer du vilka titlar/strömmar du vill ha, om du bara vill ha filmen är det bara att välja den som oftast är först eller som är lika lång som filmen, och bara bocka i vilka ljud och undertexts strömmar du också vill ha. Om du vill ha extra material etc är det bara att bocka i de andra rutorna också.

Sen är det bara att trycka knappen och vänta, och tillslut kommer du då ha en .mkv fil per titel/film/extramaterial, utan att ha tappat kvalité.

Som sagt kan du sen dra ner filstorleken (vi snackar annars 20-50 GB per film) med Handbrake eller något annat program (personligen använder jag dessa skript), men om du vill behålla full kvalité ska du ju inte göra detta.

Samma steg gäller för DVD.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk

Tack för alla svar

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

AnyDVD HD är ett till alternativ.
https://redfox.bz/

Går att göra ISO filer från DVD och BluRay, tror det går att välja bort saker också om man vill det.
Brukar vanligen gå att spela upp dessa med VLC, men det kan ha lite problem med menyer och sånnt ibland.
Bästa spelaren för ISO filer jag har hittat är DVDFab Player, tyvärr så kostar det programmet en slant.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor en fil med en okomprimerad 4K Blu-ray skulle bli? Lite nyfiken för jag har idag beställt grejor för att gå över helt till 4K på TV-fronten.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd

Hur många GB tar en rippad Blu-ray ungefär? Har tänkt att göra samma sak, lägga in lite filmer på min 2TB NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Någon som vet hur stor en fil med en okomprimerad 4K Blu-ray skulle bli? Lite nyfiken för jag har idag beställt grejor för att gå över helt till 4K på TV-fronten.

Ultra HD Blu-ray standarden säger tre storlekar 50, 66 och 100 GB.
Måste se till så din blu-ray spelare till datorn klarar Ultra HD.
Tyvärr ej samma som BD-XL brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ultra HD Blu-ray standarden säger tre storlekar 50, 66 och 100 GB.
Måste se till så din blu-ray spelare till datorn klarar Ultra HD.
Tyvärr ej samma som BD-XL brännare.

Då kommer min gamla Asus inte att funka, blir till att lägga ner att rippa då. Å andra sidan har jag beställt en enkel LG 4K Blu-ray spelare till TV:n så jag får väl köra på den de få gånger jag känner behovet av Blu-ray 4K.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rokopop:

Hur många GB tar en rippad Blu-ray ungefär? Har tänkt att göra samma sak, lägga in lite filmer på min 2TB NAS

Beror på codecs du använder, en direkt kopia kan använda 50GB eller 2GB om du komprimerar den.

Permalänk
Medlem

du kommer nog att behöva en större NAS om det är många skivor - en tvålagers BR-skiva kan innehålla uppemot 50 GB data (1 lagers ca 25 GB), har inte koll på 4K BR men gissar att de är minst lika stora.