Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera?

Hej!

jag har förtillfället

moderkort: MSI Z77A-S01 (MS-7752)
CPU: i7 3770k (ej överklockad just nu, men kan klocka till 4,2)
RAM: 1600 MHz 16GB
GPU: GTX 970 SLI

skärm 4k ..

Jag funderar på att köpa ett GXT 1080 Ti för att få bättre prestanda i 4k gaming, då jag har märkt att det blir lite svårt att köra typ Witcher 3 i 4k på det jag har idag.
Men sen funderade jag på om jag får en flaskhals på processor och moderkort?

alltså bör jag fokusera på nytt grafikkort först och hålla kvar med resten jag har?
eller ska jag köpa nytt moderkort, processor och ram minnen först?

vad tycker ni som vet?

tack på förhand

Permalänk

Jag tror att du måste uppgradera båda ram,moderkort, cpu och så måste du uppgradera grafikkortet för att spela i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av olleasenhed:

Jag tror att du måste uppgradera båda ram,moderkort, cpu och så måste du uppgradera grafikkortet för att spela i 4k

Jo det är ju såklart det bästa, men vad ska jag fokusera på först? jag menar känns ju "onödigt" att köra ett 1080 Ti kort om jag ändå får en flaskhals så jag inte får ut max prestanda då kan jag lika bra uppgradera cpu moderkort o ram först och sen gpu

Permalänk
Medlem

Bör räcka ganska bra med att uppgradera GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Blackoxy:

Hej!

jag har förtillfället

moderkort: MSI Z77A-S01 (MS-7752)
CPU: i7 3770k (ej överklockad just nu, men kan klocka till 4,2)
RAM: 1600 MHz 16GB
GPU: GTX 970 SLI

skärm 4k ..

Jag funderar på att köpa ett GXT 1080 Ti för att få bättre prestanda i 4k gaming, då jag har märkt att det blir lite svårt att köra typ Witcher 3 i 4k på det jag har idag.
Men sen funderade jag på om jag får en flaskhals på processor och moderkort?

alltså bör jag fokusera på nytt grafikkort först och hålla kvar med resten jag har?
eller ska jag köpa nytt moderkort, processor och ram minnen först?

vad tycker ni som vet?

tack på förhand

Grafikkortet först och klocka lite, ny cpu osv sen. För 4k kommer du förmodligen knappt vinna någonting på att börja i andra änden.

Lite gammal info men här kan du ju jämföra resultatet på ex. en i7 5960X och en i7 3770K med samma GPU och det är i 1080p, i 4K är det ännu mer fokus på GPU.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Grafikkortet först och klocka lite, ny cpu osv sen. För 4k kommer du förmodligen knappt vinna någonting på att börja i andra änden.

Lite gammal info men här kan du ju jämföra resultatet på ex. en i7 5960X och en i7 3770K med samma GPU och det är i 1080p, i 4K är det ännu mer fokus på GPU.
https://static.techspot.com/articles-info/1006/bench/CPU_01.png

Alright, så jag får nog fokusera på att börja med ett 1080Ti kort då sen uppgradera resten!