VPN - Anonym på arbetets wifi?

Permalänk
Medlem

VPN - Anonym på arbetets wifi?

På mobilen använder jag appen "Freedom VPN". På jobbet finns wifi där man loggar in med anställningsnr. Om jag använder VPN, kan inte arbetet se då vad jag surfar på eller ser dom det ändå just pga att jag måste ange anställningsnr vid inloggning ?

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men de borde ju kunna se vad du gör, då du är på deras nätverk.

Sen kanske du skall låta bli att gå in på olämpliga sidor, utföra olaglig aktivitet på ditt arbetsnätverk. Det är till att be om problem.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Dels beror på om VPN'en på din mobil fångar upp DNS-uppslag och trafik, eller enbart trafik, och dels vad för typ av trafik som tillåts över erat nätverk.

Rent krasst skulle jag säga ja, du blir anonym, under förutsättningen att det är en egen dator och inte en domän-ansluten arbetsdator. På en domänansluten dator går ändå allt genom företagets servrar och antagligen så har man en övervakning på klient-sidan samt en brandvägg som loggar osv. Dessutom kan de köra keylogger-funktioner på den utan att du kan säga något om det eller vet om det. Väldigt dock är osannolikt med mindre du jobbar på t.ex Ringhals eller FRA, och då kommer du ändå inte kunna installera någon VPN själv :).

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Dels beror på om VPN'en på din mobil fångar upp DNS-uppslag och trafik, eller enbart trafik, och dels vad för typ av trafik som tillåts över erat nätverk.

Rent krasst skulle jag säga ja, du blir anonym, under förutsättningen att det är en egen dator och inte en domän-ansluten arbetsdator. På en domänansluten dator går ändå allt genom företagets servrar och antagligen så har man en övervakning på klient-sidan samt en brandvägg som loggar osv. Dessutom kan de köra keylogger-funktioner på den utan att du kan säga något om det eller vet om det. Väldigt dock är osannolikt med mindre du jobbar på t.ex Ringhals eller FRA, och då kommer du ändå inte kunna installera någon VPN själv :).

Ja alltså det är ju min egna privata mobil så det är ingen domän-ansluten arbetsdator.

Det är inget olagligt jag håller på med. Men ibland kan det råkas ligga nån porrsida öppen i någon flik osv.

Det bör vara lugnt med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag tittade, men jag vill minnas att det på en av mina tidigare routrar iallafall gick relativt enkelt att se via routerns gränssnitt, vad för trafikkällor/mål, url'er och så vidare som trafik har gått på.

Om detta går på arbetsplatsens router eller inte är dock relativt omöjligt att veta.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Nu var det länge sedan jag tittade, men jag vill minnas att det på en av mina tidigare routrar iallafall gick relativt enkelt att se via routerns gränssnitt, vad för trafikkällor/mål, url'er och så vidare som trafik har gått på.

Om detta går på arbetsplatsens router eller inte är dock relativt omöjligt att veta.

Ja det skulle jag nog påstå. Jag är osäker på hur en mobil hanterar VPN så du bör kolla / testa om din VPN gör DNS-uppslag innanför eller utanför tunneln.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Skrivet av grimboso:

Ja det skulle jag nog påstå. Jag är osäker på hur en mobil hanterar VPN så du bör kolla / testa om din VPN gör DNS-uppslag innanför eller utanför tunneln.

Frågan är väl varför du har så pass uselt abonnemang så du måste använda jobbets nät ifrån första början?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nanae:

Men det kan man väl inte se om man kör VPN klient direkt på enheten? En krypterad tunnel till vpn leverantören. Det enda man borde kunna se är väl att trafiken går till ovpn.com / PIA / whatever? Såvida man nu inte använder företagets vpn server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Frågan är väl varför du har så pass uselt abonnemang så du måste använda jobbets nät ifrån första början?

Du citerar nog fel person här

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TrIff:

På mobilen använder jag appen "Freedom VPN". På jobbet finns wifi där man loggar in med anställningsnr. Om jag använder VPN, kan inte arbetet se då vad jag surfar på eller ser dom det ändå just pga att jag måste ange anställningsnr vid inloggning ?

Varför har du så uselt abonnemang ifrån börja så du ens måste snylta på jobbets wlan? Det känns ju rent spontant till att ditt jobb inte borde ge dig access om du vill använda vpn när du väl använder det.

edit: efter att ha läst dina inlägg på flashback så förstår jag att du bara var ett barn och att någon förälder kanske har valt åt dig. Men 2018 är snart här och behöver man ens fundera på att man kanske borde vara på ett wifi med mobilen så har man helt klart fel abonnemang.

Skrivet av grimboso:

Du citerar nog fel person här

Yes, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Varför har du så uselt abonnemang ifrån börja så du ens måste snylta på jobbets wlan? Det känns ju rent spontant till att ditt jobb inte borde ge dig access om du vill använda vpn när du väl använder det.

edit: efter att ha läst dina inlägg på flashback så förstår jag att du bara var ett barn och att någon förälder kanske har valt åt dig. Men 2018 är snart här och behöver man ens fundera på att man kanske borde vara på ett wifi med mobilen så har man helt klart fel abonnemang.

Yes, sorry.

Mina inlägg på flashback? Orkar inte kolla om det finns någon triff där men det här sweclockers kontot gjorde jag för typ 15 år sedan namngedd efter rapparen "triff", har nu någon annan ett liknande användarnamn är det inte jag i alla fall. Nåväl, jag har 8gb surf och det räcker inte när jag kollat netflix, Youtube osv på rasterna.

VPN behöver jag för att jag vill kolla på porr ibland.

Permalänk
Skrivet av TrIff:

Mina inlägg på flashback? Orkar inte kolla om det finns någon triff där men det här sweclockers kontot gjorde jag för typ 15 år sedan namngedd efter rapparen "triff", har nu någon annan ett liknande användarnamn är det inte jag i alla fall. Nåväl, jag har 8gb surf och det räcker inte när jag kollat netflix, Youtube osv på rasterna.

VPN behöver jag för att jag vill kolla på porr ibland.

Vart jobbar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vart jobbar du?

Jag jobbar natt på ett ställe där jag sällan behöver göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Yes, sorry.

Då 90% av alla abonnemang i dag har en surfpott så finns det väl många anledningar att vara uppkopplad mot Wifi när möjligheten finns. "Snylta" wifi på jobbet gör han uppenbarligen inte då det verkar erbjudas till de anställda.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Då 90% av alla abonnemang i dag har en surfpott så finns det väl många anledningar att vara uppkopplad mot Wifi när möjligheten finns. "Snylta" wifi på jobbet gör han uppenbarligen inte då det verkar erbjudas till de anställda.

Vilket märkligt svar du kommer med, det har väl inget med saken att göra?
Kontentan är ju att han har helt fel abonnemang.

Permalänk
Medlem

Hur fasen kan detta bli en disskution om vilket abbonemang personen har.
Han ställde en fråga, antingen hjälp med med tips om det han frågar efter eller låt bli.
Generellt sagt så är det svårt att veta om du är anonym eller ej, allt beror på hur deras servrar ser ut.
Det var mina fem ören

Permalänk
Medlem

@TrIff:
Skulle vilja dra det så långt som att säga att du aldrig är helt anonym på nätet. Speciellt inte i ditt fall då du loggar in med anställningsnummer i företagets wifi. Dvs även om du spoofar din MAC-adress etc så är aktiviteterna fortfarande kopplade till ditt konto. Men så länge du inte gör något direkt olagligt, så bör det vara relativt lugnt

Dock hade jag trots allt detta valt att göra följande (för att försvåra spårandet):

Börja med att använda en säkrare webbläsare (exempelvis Brave):

https://brave.com/

Kör sedan igång ditt VPN och kolla så att du inte får några läckor på följande sidor:

https://browserleaks.com/
https://ipleak.net/

Do whatever makes you happy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vilket märkligt svar du kommer med, det har väl inget med saken att göra?
Kontentan är ju att han har helt fel abonnemang.

Nej, kontentan är att han skapde en tråd med frågor som gäller VPN/anonymitet och du börjar prata om att han har fel abonnemang. Det däremot har _INGENTING_ med saken att göra.

Du trollar uppenbarligen så jag släpper det här nu, TS har fått många bra svar i tråden.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |