Spel däremot lastar ojämnt, olika instruktioner, varierande spänningar, varierande frekvenser tom pga turbo. Den mao lastar exakt det som är störst risk att bli instabilt. Så det syns att du inte kan dina saker. Det är ju vid dessa variationer som du ofta får spänningsdippar som ger dig krascherna.
Väldigt komisk att kalla mig för att inte kunna mina saker och hävda att spel som är konstruerade för att bara släppa många fel och exceptions igenom är bra valideringsverktyg för att kolla stabilitet på hårdvara.
Vissa spel kan man t.om. grafisk se buggar i gränssnittet, men i princip alla spelare tycker det är bättre än att spelet stängs ner.
Sedan kan man hävda att "burnprogram" av olika slag är dåliga och det håller jag till viss del med om, de går dock göra så de beter sig olika. Men vanligt är att man ändå kör dessa, när man har gjort detta så testar man den mjukvara som man vill testa.
Och en halvtimmes spelande på intensivt spel som BF1/GTAV är bättre på att hitta instabil OC än 24h OCCT. Varför? För att konstant 100% last säger väldigt lite om stabiliteten. Spänningen hålls då stabil och konstant.
Man testar den mjukvara som datorn ska köra, inget konstigt med det.
Men den ena testen utesluter ej den andra. Är datorn ej stabil vid 24h burnprogram så är den ej stabil, dessa testprogram fungerar inte så att de säger att datorn är stabil, snarare säger de om datorn är ostabil.
Man kan sedan säga att en dator är stabil för att utföra en viss sak om man har kört X i en lång tid utan att ha sett något problem, det är mer en fråga om semantik. Men viktigt är såklart att man testar datorn så den kommer att belastas, det är detta som gör överklockning så extremt komplicerat och varför man bör ha god marginaler.
*edit*
Att hantera fel i sin kod är en konst, ytterst få spel är dock konstruerade så att en nedstängning av spelet är bättre än att bara låta felet gå igenom. Det beror dock lite på vad det är för fel. Fel kan dessutom hanteras på flera sätt, men inom spel så vill inte användarna ha loggfiler på flera MB som innehåller alla exceptions som har uppstått i koden.