Hur vet jag om mitt grafikkort presterar som det ska?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om mitt grafikkort presterar som det ska?

Hej! Jag fick en del märkliga problem för ett tag sen. Det började med att jag fick no signal cable relativt frekvent kanske 1 gång på 1,5 vecka och min lösning på det var att använda inbyggda grafikkortet, gå in i bios och resetta till default och så fungera det igen.

Problemet är bara att enda sen dess har jag märkt att CSGO inte flyter på bra längre. Nu har det dock gått 16 dagar sen jag fick no signal cable så vet ej om jag får det längre. Men till saken, jag testade benchmarka min dator och jag fick 29% på grafikkortet. Nu visar den dock 50% och har gjort det ett tag och jag vet inte om denna sida är bra för att benchmarka. http://www.userbenchmark.com/UserRun/6281996

Ska jag köpa 3dmark för att få ett rättvist svar?

Och om ni kollar på mina komponenter, är det inte märkligt att jag laggar lite i cs? Jag kör på 1024x768 och low på allt förutom shadows som jag kör medium på.

Jag ställer dessa frågor för att kunna ta reda på om mitt grafikkort presterar som det ska eller om det är något galet. Undrar även om min cpu är tillräcklig fortfarande? Jag går nämligen i tankarna på att bara köpa ett nytt grafikkort då jag inte känner för att ta en dator på avbetalning just nu.

Tack för svar!

EDIT: Det är inte ett radeon 280 jag har som userbenchmark påstår. Jag har ett gigabyte radeon 7970 3gb edition https://www.komplett.se/product/744678#

Permalänk
Medlem

Du kör ju med den inbyggda ju, därför får du så låg FPS om du är medveten.

Om jag läste rätt så får du ingen signal från grafikkortet ditt, så du vart tvungen att spela på den inbyggda.

Och att 280 är ett 7970 3GB dom är snarlika.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Du kör ju med den inbyggda ju, därför får du så låg FPS om du är medveten.

Om jag läste rätt så får du ingen signal från grafikkortet ditt, så du vart tvungen att spela på den inbyggda.

Och att 280 är ett 7970 3GB dom är snarlika.

Hej! Ber om ursäkt, jag formulera mig lite dåligt.

För två månader sedan fick jag no signal cable. Jag fick ingen bild när skärmsladden var inkopplat i grafikkortet men varje gång jag koppla in det i inbyggda grafikkortet så fick jag bild och då gick jag in i bios och resetta till default. Efter jag har resettat bios till default settings så har det alltid fungerat att byta tillbaks till vanliga grafikkortet. Nu har jag kört med grafikkortet i 16 dagar utan felmeddelandet. Och anledningen varför jag berättar detta är bara för att ta med lite bakgrundsfakta. Ifall det eventuellt skulle kunna vara ett tecken på att grafikkortet håller på att ge upp. Bytt skärmsladd har jag gjort iaf men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Hej! Ber om ursäkt, jag formulera mig lite dåligt.

För två månader sedan fick jag no signal cable. Jag fick ingen bild när skärmsladden var inkopplat i grafikkortet men varje gång jag koppla in det i inbyggda grafikkortet så fick jag bild och då gick jag in i bios och resetta till default. Efter jag har resettat bios till default settings så har det alltid fungerat att byta tillbaks till vanliga grafikkortet. Nu har jag kört med grafikkortet i 16 dagar utan felmeddelandet. Och anledningen varför jag berättar detta är bara för att ta med lite bakgrundsfakta. Ifall det eventuellt skulle kunna vara ett tecken på att grafikkortet håller på att ge upp. Bytt skärmsladd har jag gjort iaf men det gjorde ingen skillnad.

Kan ju vara bildskärmen och kabeln till bildskärmen också möjligtvis?

Dom senaste drivrutiner från AMD och om du uppdaterar drivrutinerna när det släppts nya om du inte kanske gjort det på ett tag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kan ju vara bildskärmen och kabeln till bildskärmen också möjligtvis?

Dom senaste drivrutiner från AMD och om du uppdaterar drivrutinerna när det släppts nya om du inte kanske gjort det på ett tag.

Tror inte det för första gången jag fick no signal cable och jag inte visste hur jag löste det så testade jag en annan skärm men det fungerade inte. Kabel har jag bytt också.

Permalänk
Medlem

@pukko: Kolla benchmarks och jämför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skissoed:

@pukko: Kolla benchmarks och jämför

Är det 3dmark jag ska köra då eller? Har tänkt på det får se om jag har lust o lägga pengar på programmet

Permalänk
Medlem

@pukko: Du kan ju kolla upp dem benchmarksen som finns på ditt grafikkort och sedan jämföra med poängen du får! 3Dmark har ju dem flesta men kolla upp så deras kort inte är överklockade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Är det 3dmark jag ska köra då eller? Har tänkt på det får se om jag har lust o lägga pengar på programmet

3Dmark finns i en fri version https://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark ladda ner den som heter 3DMark Basic Edition.
Är oftast den folk använder för övrigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300