Hej!
Jag måste säga att jag har svårt att förstå den här tråden. För mig finns det tre sorters överklockning.
Den första sorten är när man överklockar för att få bättre prestanda för samma pengar. Det är den sorten jag sysslar med. Det är svårt att göra på Intel-sidan, eftersom det betyder att man måste köpa en speciell upplåst version av processorn. I mitt fall så kör jag min Ryzen 5 1600 i 3,8 GHz med den kylaren som kom i kartongen, och jag har alltså inte betalat något extra för kanske 200-600 MHz extra (beroende på scenario). Moderkortet jag köpte med överklockningsstöd kostade inte mer än moderkort av motsvarande kvalitet och funktioner utan (som inte ens existerar.) 0 kr för mer prestanda är ju väldigt bra value, och det är dumt att lämna gratis prestanda på bordet, känner jag i alla fall. Om man har en upplåst processor är det bara slöseri att inte överklocka, tycker jag. Såvida man inte vill ha den extra strömförbrukningen och värmeutvecklingen.
Den andra sorten är när man lägger pengar på att få upp sin prestanda. Här får man räkna efter och tänka efter, är det värt pengarna? Då antingen att man får mer prestanda genom att lägga lite mer på kylning jämfört med att köpa en komponent som går snabbare "stock", eller att man tycker att det är kul med t.ex. vattenkylning, eller att pressa sina grejer lite mer. Jag hade sannolikt kunnat få ut kanske 100-200 MHz av min processor om jag lade på en bättre kylare, men jag väljer att inte lägga pengar på det, eftersom jag känner att jag inte behöver det, och att jag inte får ut något av det. Jag tycker snarare att det är mer kul att få ut mer av vad man har än att bara köpa mer.
Den tredje sorten är extrem överklockning, allt från kompressorkylare till flytande kväve etc. Inget fel på detta, men går man så långt så har det blivit själva överklockningen som blivit sporten, inte själva datorn i sig. Syftet har blivit att få högsta möjliga poäng i en benchmark. Ungefär som den stereotypa HiFi-fånen som bara någonsin lyssnar på testskivor i sin ljudanläggning. Inget fel på detta om man tycker att det är kul, men nu har man gått långt bort från en "vanlig dator".
Sedan finns det så klart gråzoner mellan dessa kategorier. Alla typer av överklockning medför en risk efterom komponenterna körs utanför sina specifikationer. Om man inte accepterar det så ska man inte överklocka.
Nu är inget av detta direkt intressant för trådstartaren (annat än för att veta), eftersom han har en dator som inte har en upplåst processor.
Frågan har lyfts om det går att stoppa in en ny processor. Svaret är förmodligen ja. Med en ny processor och en ny kylare och en BIOS-flash, så borde det gå att göra det. Om moderkortet dessutom har överklockningsstöd (krävs alltså att både moderkort och CPU är ämnade för överklockning) så kan du överklocka efter att du uppgraderat.
I tråden så har det också sagts att en i5-6400 är "gammal" och "långsam". Det är väl sant, rent relativt sätt. Den är inte lika snabb som en i7-8700K t.ex. Eller en AMD Threadripper eller en Intel i9-processor för den delen (förutsatt att man kan dra nytta av många kärnor, d.v.s. inte spel). Vissa spel kan även redan idag dra nytta av fler än fyra CPU-kärnor som en i5-6400 har, och en högre klockfrekvens kan göra en del. Men i rent absoluta termer så har du fortfarande en bättre processor än de allra flesta. (Det är lätt att få tunnelseende på såna här forum, där det verkar som att alla sitter med en 8700K och ett 1080 Ti - jämför istället med Steam Hardware Survey för en bättre bild på vad som är "genomsnittligt" bland de som spelar spel.)
Kruxet är att det i i princip alla byggen är ditt grafikkort som är flaskhalsen i spel (såvida du inte sitter på ett 1080 Ti eller liknande..., eller i udda extremfall som Assassins Creed Origins som verkligen gillar dra mycket CPU hela tiden p.g.a. kopieringsskyddet). Att lägga krut på CPU är i de flesta fall att börja i fel ände. Det enda du gör är att du tar en dator som särskilt skulle vara kung i 2 år till och gör att den är kung i 5 år till. Då är det ju bättre att du uppgraderar om 2 år istället...
Men om du ska överklocka något eller lägga några pengar på mer prestanda, så är det nog där du ska börja. Grafikkort går också att överklocka! Men så klart, med exakt samma aber som att överklocka en CPU. Jag brukar som tumregel säga att grafikkort är något man uppgraderar kanske en gång under en dators livslängd, efter 2-3 år, om man känner behovet.
Lycka till!!