Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

kan man sätta i den i min dator då? om man får hjälp?

Ja, men du måste uppdatera moderkortets BIOS för att det ska klara av processorer ur 7000-serien. Och personligen skulle jag hellre gå på en i7 7700K om jag skulle uppgradera processorn i den datorn, 7600K hänger redan nu med lite dåligt i mer krävande spel.

Tänk bara på att det inte följer med någon kylare till K-processorerna, och kylaren som följde med din 6400 är inte direkt lämplig för dem. D.v.s. du behöver även köpa en kylare om du uppgraderar till en K-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

kan man sätta i den i min dator då? om man får hjälp?

Ja, men du måste förmodligen uppdatera BIOS för att det är en ny processorgeneration.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Ja, men du måste förmodligen uppdatera BIOS för att det är en ny processorgeneration.

Men kan man få hjälp av er vill ju inte sabba min dator?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Men kan man få hjälp av er vill ju inte sabba min dator?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ta kontakt med någon i ditt område i denna tråden och de kanske kan hjälpa dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Olika personer har olika anledningar och olika hårdvaror har under olika tider tider varit lika meningsfulla.

De flesta konsumenter köper hårdvaror som redan från början är opålitliga, detta till den grad att om man frågar vissa programtillverkare om hjälp så säger de följande fast på ett finare sätt:
-Släng skiten och köp vettiga saker (Xeons, riktig cadkort) om problemet återstår, ja först då är det ett supportärende som vi bryr oss om. Kör man utan ECC minne, ingen support gäller även om man har betalat för denna.

Så kraven på stabilitet är från början inte så hög som många ställer genom deras val av hårdvara. Men ändå, så har tillverkarna av hårdvaror olika säkerhetsmarginaler, tar vi processorn 7700K. Så ska den fungera med ett billigt moderkort, kass nätdel, blandade ramminnen och budget kylning.
Om man istället har bland det bästa av dessa delar, kanske har betalat 3000kr för att få detta. Så är det ganska logisk att en 7700K som är överklockad någon enstaka procent skulle kunna vara stabilare än samma processor med dålig runt omkring hårdvara.

*edit*
Sedan är det inte alla som säger till tillverkaren vad de har för hårdvara och därmed får support ändå. Det beror lite på vad felet är, kan det misstänkas det beror på hårdvara, drivers etc så är en i7a inte något man ska nämna.

Permalänk
Medlem

@daneboi99: Om vi backar bandet lite. Är det någon stans du upplever att du behöver mer prestanda?
Om inte så är ju din dator tillräckligt snabb för dina ändamål.

Om ett spel eller program inte flyter på tillräckligt snabbt så kan du ju lista alla dina komponenter och få ett förslag på vad du kan byta ut för att få bättre flyt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Olika personer har olika anledningar och olika hårdvaror har under olika tider tider varit lika meningsfulla.

De flesta konsumenter köper hårdvaror som redan från början är opålitliga, detta till den grad att om man frågar vissa programtillverkare om hjälp så säger de följande fast på ett finare sätt:
-Släng skiten och köp vettiga saker (Xeons, riktig cadkort) om problemet återstår, ja först då är det ett supportärende som vi bryr oss om. Kör man utan ECC minne, ingen support gäller även om man har betalat för denna.

Så kraven på stabilitet är från början inte så hög som många ställer genom deras val av hårdvara. Men ändå, så har tillverkarna av hårdvaror olika säkerhetsmarginaler, tar vi processorn 7700K. Så ska den fungera med ett billigt moderkort, kass nätdel, blandade ramminnen och budget kylning.
Om man istället har bland det bästa av dessa delar, kanske har betalat 3000kr för att få detta. Så är det ganska logisk att en 7700K som är överklockad någon enstaka procent skulle kunna vara stabilare än samma processor med dålig runt omkring hårdvara.

*edit*
Sedan är det inte alla som säger till tillverkaren vad de har för hårdvara och därmed får support ändå. Det beror lite på vad felet är, kan det misstänkas det beror på hårdvara, drivers etc så är en i7a inte något man ska nämna.

jag gillar ju min dator trots att den inte är överklockningsbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

jag gillar ju min dator trots att den inte är överklockningsbar

Då är det bara vara nöjd :).
Jag har aldrig överklockat en processor trots att jag har hållit på med datorer i över 20år.
Främst är det väl för att det ofta blir så dyrt, man behöver dyrare moderkort, processor och kylning så prislappen brukar bli därefter.

Permalänk
Medlem

Jag har klockat mitt grafikkort, men inte processor eller minnen. Eftersom jag spelar spel vinner jag mest på att klocka GPU, men vad ger det mig? +10-15 fps i de nyare spelen men det är i bästa fall. Vad har jag för glädje av det om fpsen ändå varierar mellan 30-80 fps? Jag kommer ändå inte upp i stadiga 60 fps, jag får högre strömförbrukning och en ljudligare burk.
Ibland kör jag i 120Hz eller i varje fall högre än 60Hz, men jag kommer inte upp i närheten av 120Hz i alla fall, och fps dimper ju ner under 60Hz i vissa segment ändå, så varför fumla med klockning? Vill någon köra 120Hz kan de väl lika gärna skaffa monsterkortet?

Om det handlade om att klocka CPU för att få bort "flaskhalsen" som håller tillbaka mitt grafikkort däremot kan jag känna att det är motiverat att klocka, annars kan GPU lika gärna undervoltas och köras i lägre klockning om den ändå inte kan rendera som den ska vid fabriksklockning.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Avstängd

Instämmer i kören som mekar för att det är kul att hålla på.

En grej man kan hålla koll på är värmeutvecklingen, det kan på sikt leda till materialstress om man gör fel, vilket kan förkorta komponenternas livslängd.

Jag brukar mest klocka litet mot slutet då det är på upphällningen för att kunna få ut något år till ur riggen.

Som sagt, sällan man har behov av det i egentlig mening på en vanlig rigg om man inte specifikt gillar att hålla på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

jag har denna datorn några år och sen så när jag känner och har pengar så köper jag en dator med k modell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daneboi99:

så menar du att min i5 är slö?

För att vara en i5 är den slö vilket den var även när den kom och som exempel är min i3 6100 likvärdig ofta vassare i spel och i tripple A spel som gta-V eller assassin's creed slår i5an min i3 med några få fps och min har 2 kärnor och din 4 kärnor men jag har HT så min är snabbare per kärna din är snabbare över alla men min kostade 999kr mot 1800kr back in the days

Men det gör inte 6400an till en kass cpu och oftast är inte cpu så viktigt som många tror för upplevd hastighet och som exempel gick jag från i5 4690k överklockad till 4800mhz till den mycket klenare i3 6100an och är väldigt få saker man märker skillnad i och där det märks är med tex handbrake om man konverterar film eller kör renderingar och i mer extrema scenarior

Går man tillbaks till 4690k utan överklockning som är generationen äldre så är den snabbare än 6400an men kan klockas runt 1000mhz extra över 4 kärnor så 6400an är en riktigt slö cpu för att vara en i5 men ändå är den snabb nog att inte upplevas som slö för den orkar dra runt ganska bra grafikkort fullt ut och den hanterar dom vanligaste uppgifterna väldigt bra

Enklast är nog att se på den som en gammal volvo som tar dig till punkt A och B men är inte mer än så och klarar utan problem sina 110kmh på motorvägen men du kommer inte vinna några rödljus race och på samma det inte värt att köpa racing däck för 45000kr är det inte värt att köpa ett 1080ti till din processor då man inte har prestandan att utnyttja prylarna och du har en multifunktionell arbetshäst

Ser man till överklockning så en 4690k som redan är snabbare "höftar med ca 10%" du drar upp den 1000mhz så är den ganska rejält mycket snabbare trots den är äldre och är samma med 6600k från samma gen som din 6400 men med mer + i prestanda blir det ett rejält lyft i prestanda med överklockning och landar runt i7 prestanda men är oftast mer värt att köpa billigt moderkort billig kylning och istället köpa en i7 som blir ungefär samma prestanda och pris och man slipper alla extra watt en klockad cpu tar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag måste säga att jag har svårt att förstå den här tråden. För mig finns det tre sorters överklockning.

Den första sorten är när man överklockar för att få bättre prestanda för samma pengar. Det är den sorten jag sysslar med. Det är svårt att göra på Intel-sidan, eftersom det betyder att man måste köpa en speciell upplåst version av processorn. I mitt fall så kör jag min Ryzen 5 1600 i 3,8 GHz med den kylaren som kom i kartongen, och jag har alltså inte betalat något extra för kanske 200-600 MHz extra (beroende på scenario). Moderkortet jag köpte med överklockningsstöd kostade inte mer än moderkort av motsvarande kvalitet och funktioner utan (som inte ens existerar.) 0 kr för mer prestanda är ju väldigt bra value, och det är dumt att lämna gratis prestanda på bordet, känner jag i alla fall. Om man har en upplåst processor är det bara slöseri att inte överklocka, tycker jag. Såvida man inte vill ha den extra strömförbrukningen och värmeutvecklingen.

Den andra sorten är när man lägger pengar på att få upp sin prestanda. Här får man räkna efter och tänka efter, är det värt pengarna? Då antingen att man får mer prestanda genom att lägga lite mer på kylning jämfört med att köpa en komponent som går snabbare "stock", eller att man tycker att det är kul med t.ex. vattenkylning, eller att pressa sina grejer lite mer. Jag hade sannolikt kunnat få ut kanske 100-200 MHz av min processor om jag lade på en bättre kylare, men jag väljer att inte lägga pengar på det, eftersom jag känner att jag inte behöver det, och att jag inte får ut något av det. Jag tycker snarare att det är mer kul att få ut mer av vad man har än att bara köpa mer.

Den tredje sorten är extrem överklockning, allt från kompressorkylare till flytande kväve etc. Inget fel på detta, men går man så långt så har det blivit själva överklockningen som blivit sporten, inte själva datorn i sig. Syftet har blivit att få högsta möjliga poäng i en benchmark. Ungefär som den stereotypa HiFi-fånen som bara någonsin lyssnar på testskivor i sin ljudanläggning. Inget fel på detta om man tycker att det är kul, men nu har man gått långt bort från en "vanlig dator".

Sedan finns det så klart gråzoner mellan dessa kategorier. Alla typer av överklockning medför en risk efterom komponenterna körs utanför sina specifikationer. Om man inte accepterar det så ska man inte överklocka.

Nu är inget av detta direkt intressant för trådstartaren (annat än för att veta), eftersom han har en dator som inte har en upplåst processor.

Frågan har lyfts om det går att stoppa in en ny processor. Svaret är förmodligen ja. Med en ny processor och en ny kylare och en BIOS-flash, så borde det gå att göra det. Om moderkortet dessutom har överklockningsstöd (krävs alltså att både moderkort och CPU är ämnade för överklockning) så kan du överklocka efter att du uppgraderat.

I tråden så har det också sagts att en i5-6400 är "gammal" och "långsam". Det är väl sant, rent relativt sätt. Den är inte lika snabb som en i7-8700K t.ex. Eller en AMD Threadripper eller en Intel i9-processor för den delen (förutsatt att man kan dra nytta av många kärnor, d.v.s. inte spel). Vissa spel kan även redan idag dra nytta av fler än fyra CPU-kärnor som en i5-6400 har, och en högre klockfrekvens kan göra en del. Men i rent absoluta termer så har du fortfarande en bättre processor än de allra flesta. (Det är lätt att få tunnelseende på såna här forum, där det verkar som att alla sitter med en 8700K och ett 1080 Ti - jämför istället med Steam Hardware Survey för en bättre bild på vad som är "genomsnittligt" bland de som spelar spel.)

Kruxet är att det i i princip alla byggen är ditt grafikkort som är flaskhalsen i spel (såvida du inte sitter på ett 1080 Ti eller liknande..., eller i udda extremfall som Assassins Creed Origins som verkligen gillar dra mycket CPU hela tiden p.g.a. kopieringsskyddet). Att lägga krut på CPU är i de flesta fall att börja i fel ände. Det enda du gör är att du tar en dator som särskilt skulle vara kung i 2 år till och gör att den är kung i 5 år till. Då är det ju bättre att du uppgraderar om 2 år istället...

Men om du ska överklocka något eller lägga några pengar på mer prestanda, så är det nog där du ska börja. Grafikkort går också att överklocka! Men så klart, med exakt samma aber som att överklocka en CPU. Jag brukar som tumregel säga att grafikkort är något man uppgraderar kanske en gång under en dators livslängd, efter 2-3 år, om man känner behovet.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

För att vara en i5 är den slö vilket den var även när den kom och som exempel är min i3 6100 likvärdig ofta vassare i spel och i tripple A spel som gta-V eller assassin's creed slår i5an min i3 med några få fps och min har 2 kärnor och din 4 kärnor men jag har HT så min är snabbare per kärna din är snabbare över alla men min kostade 999kr mot 1800kr back in the days

Men det gör inte 6400an till en kass cpu och oftast är inte cpu så viktigt som många tror för upplevd hastighet och som exempel gick jag från i5 4690k överklockad till 4800mhz till den mycket klenare i3 6100an och är väldigt få saker man märker skillnad i och där det märks är med tex handbrake om man konverterar film eller kör renderingar och i mer extrema scenarior

Går man tillbaks till 4690k utan överklockning som är generationen äldre så är den snabbare än 6400an men kan klockas runt 1000mhz extra över 4 kärnor så 6400an är en riktigt slö cpu för att vara en i5 men ändå är den snabb nog att inte upplevas som slö för den orkar dra runt ganska bra grafikkort fullt ut och den hanterar dom vanligaste uppgifterna väldigt bra

Enklast är nog att se på den som en gammal volvo som tar dig till punkt A och B men är inte mer än så och klarar utan problem sina 110kmh på motorvägen men du kommer inte vinna några rödljus race och på samma det inte värt att köpa racing däck för 45000kr är det inte värt att köpa ett 1080ti till din processor då man inte har prestandan att utnyttja prylarna och du har en multifunktionell arbetshäst

Ser man till överklockning så en 4690k som redan är snabbare "höftar med ca 10%" du drar upp den 1000mhz så är den ganska rejält mycket snabbare trots den är äldre och är samma med 6600k från samma gen som din 6400 men med mer + i prestanda blir det ett rejält lyft i prestanda med överklockning och landar runt i7 prestanda men är oftast mer värt att köpa billigt moderkort billig kylning och istället köpa en i7 som blir ungefär samma prestanda och pris och man slipper alla extra watt en klockad cpu tar

haha förstår precis så jag har blivit lurad av priset då?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag måste säga att jag har svårt att förstå den här tråden. För mig finns det tre sorters överklockning.

Den första sorten är när man överklockar för att få bättre prestanda för samma pengar. Det är den sorten jag sysslar med. Det är svårt att göra på Intel-sidan, eftersom det betyder att man måste köpa en speciell upplåst version av processorn. I mitt fall så kör jag min Ryzen 5 1600 i 3,8 GHz med den kylaren som kom i kartongen, och jag har alltså inte betalat något extra för kanske 200-600 MHz extra (beroende på scenario). Moderkortet jag köpte med överklockningsstöd kostade inte mer än moderkort av motsvarande kvalitet och funktioner utan (som inte ens existerar.) 0 kr för mer prestanda är ju väldigt bra value, och det är dumt att lämna gratis prestanda på bordet, känner jag i alla fall. Om man har en upplåst processor är det bara slöseri att inte överklocka, tycker jag. Såvida man inte vill ha den extra strömförbrukningen och värmeutvecklingen.

Den andra sorten är när man lägger pengar på att få upp sin prestanda. Här får man räkna efter och tänka efter, är det värt pengarna? Då antingen att man får mer prestanda genom att lägga lite mer på kylning jämfört med att köpa en komponent som går snabbare "stock", eller att man tycker att det är kul med t.ex. vattenkylning, eller att pressa sina grejer lite mer. Jag hade sannolikt kunnat få ut kanske 100-200 MHz av min processor om jag lade på en bättre kylare, men jag väljer att inte lägga pengar på det, eftersom jag känner att jag inte behöver det, och att jag inte får ut något av det. Jag tycker snarare att det är mer kul att få ut mer av vad man har än att bara köpa mer.

Den tredje sorten är extrem överklockning, allt från kompressorkylare till flytande kväve etc. Inget fel på detta, men går man så långt så har det blivit själva överklockningen som blivit sporten, inte själva datorn i sig. Syftet har blivit att få högsta möjliga poäng i en benchmark. Ungefär som den stereotypa HiFi-fånen som bara någonsin lyssnar på testskivor i sin ljudanläggning. Inget fel på detta om man tycker att det är kul, men nu har man gått långt bort från en "vanlig dator".

Sedan finns det så klart gråzoner mellan dessa kategorier. Alla typer av överklockning medför en risk efterom komponenterna körs utanför sina specifikationer. Om man inte accepterar det så ska man inte överklocka.

Nu är inget av detta direkt intressant för trådstartaren (annat än för att veta), eftersom han har en dator som inte har en upplåst processor.

Frågan har lyfts om det går att stoppa in en ny processor. Svaret är förmodligen ja. Med en ny processor och en ny kylare och en BIOS-flash, så borde det gå att göra det. Om moderkortet dessutom har överklockningsstöd (krävs alltså att både moderkort och CPU är ämnade för överklockning) så kan du överklocka efter att du uppgraderat.

I tråden så har det också sagts att en i5-6400 är "gammal" och "långsam". Det är väl sant, rent relativt sätt. Den är inte lika snabb som en i7-8700K t.ex. Eller en AMD Threadripper eller en Intel i9-processor för den delen (förutsatt att man kan dra nytta av många kärnor, d.v.s. inte spel). Vissa spel kan även redan idag dra nytta av fler än fyra CPU-kärnor som en i5-6400 har, och en högre klockfrekvens kan göra en del. Men i rent absoluta termer så har du fortfarande en bättre processor än de allra flesta. (Det är lätt att få tunnelseende på såna här forum, där det verkar som att alla sitter med en 8700K och ett 1080 Ti - jämför istället med Steam Hardware Survey för en bättre bild på vad som är "genomsnittligt" bland de som spelar spel.)

Kruxet är att det i i princip alla byggen är ditt grafikkort som är flaskhalsen i spel (såvida du inte sitter på ett 1080 Ti eller liknande..., eller i udda extremfall som Assassins Creed Origins som verkligen gillar dra mycket CPU hela tiden p.g.a. kopieringsskyddet). Att lägga krut på CPU är i de flesta fall att börja i fel ände. Det enda du gör är att du tar en dator som särskilt skulle vara kung i 2 år till och gör att den är kung i 5 år till. Då är det ju bättre att du uppgraderar om 2 år istället...

Men om du ska överklocka något eller lägga några pengar på mer prestanda, så är det nog där du ska börja. Grafikkort går också att överklocka! Men så klart, med exakt samma aber som att överklocka en CPU. Jag brukar som tumregel säga att grafikkort är något man uppgraderar kanske en gång under en dators livslängd, efter 2-3 år, om man känner behovet.

Lycka till!!

jag har ju precis köpt datorn ju så det dröjer bra tag tills nästa dator köps in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad du uppfattar den som är ju annorlunda, men för dess pris kan du få mycket bättre saker, även för 6 månader sedan.

Största fuck you från Intel åkte dock vi på som köpte 7700K

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk

men anledningen varför jag köpte en taurus från Inet det va för att jag önskade mig en laptop från Inet gör många år sedan så nu då
några år senare tänkte jag köpa min stationära dator från Inet och då blev det en Taurus hade ingen anning att min i5 va så gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Hur ska vi veta det? Du har varken skrivit vad du köpt eller vad du betalat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hur ska vi veta det? Du har varken skrivit vad du köpt eller vad du betalat.

Tillverkare
Intel, (Skylake)
Processortyp
Core i5, (6400)
Processorkylare
Intel original
Antal kärnor
4 st
Antal trådar
4 st
Hastighet
2.7 GHz, ((Turbo upp till 3.3 GHz) 6MB Cache)
Grafikkort
Tillverkare
Nvidia
Grafikkort
GeForce GTX 1060
Minne
6 GB, (GDDR5)
Minne
Internminne
8 GB, (2x4096MB)
Minnestyp
DDR4, (Corsair VENGEANCE LPX)
Lediga minnesplatser
2 st
Maximal minnesstorlek
64 GB

Moderkort
MSI Z170-S02, (SLI-stöd)
Ljudkort
Ja, (Realtek ALC1150)
Minneskortläsare
Nej
Kabinett
Taurus R2 Miditower
Installerade fläktar
1st 140mm fram & 1st 140mm bak
Nätaggregat
400W, (FD Effekt)
Medföljande tillbehör
Windows installationsskiva
Medföljande programvara
Drivrutiner
Operativsystem
Windows 10, (64-bit Svenska eller Engelska (valbart vid installation))
Garanti
3 år
Benchmarks
3DMark Firestrike
10 154 poäng
3DMark 11
12 653 poäng, (Performance)

betalade 12 k

Permalänk
Medlem

Annars kan en begagnad 6700k/7700k vara värt att köra på, om du har tillräcklig kylning, de är kompatibla med ditt moderkort. Finns någon tråd här på forumet om folk som är villiga att hjälpa till med byggen/(kan nog bara byta processor också) i olika städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

men anledningen varför jag köpte en taurus från Inet det va för att jag önskade mig en laptop från Inet gör många år sedan så nu då
några år senare tänkte jag köpa min stationära dator från Inet och då blev det en Taurus hade ingen anning att min i5 va så gammal

Köper du en färdig dator, oavsett om det är från HP eller Inet, så finns det alltid något man har "dragit ner på" för att pressa priset, dels för att du ska vilja köpa den och dels för att Inet ska kunna tjäna lite pengar.

En 6400 är inte en _dålig_ processor, men det finns/fanns processorer som var dyrare, men samtidigt mer prisvärda - t.ex. K-modellerna som man kan överklocka själv med ett enkelt program eller lite mer avancerat om man har kunskapen.

Jag har en i5 4670K och när den kom fanns det motsvarande CPU:er som du har, men som var lite billigare. Det fanns också en 4670 utan "K" som kostade nästan exakt lika mycket. Jag kör min åldrande 4670K på 4,2GHz nu - den är ju på 3,4GHz från början, och den funkar fint trots överklocken.

Grejen är att det ska finnas processorer som passa alla ändamål, den processor du har passar i en mer prispressad speldator där användaren - du - inte ska behöva tänka så mycket på tekniken.

Vilket du egentligen inte behöver så länge du är nöjd. Men nu när du inser att det finns anledning att lägga lite mer på processorn nästa gång kommer du också att försöka lära dig mer om hur datorer fungerar så att du, när dagen kommer, kan bygga dig en egen dator, med exakt de komponenter du vill ha. Den datorn kommer du troligtvis också bli mer nöjd med! Och när behovet kommer kan du överklocka den och därmed få ut ännu mer (kraft och glädje...).

Förutom skillnaden mellan olika i5-modeller finns det flera andra segment, t.ex. Celeron/Pentium, i3, i5, i7 och i9, med processorer som passar för olika ändamål. Core i5-processorerna är mest allround, medan Pentium är väldigt lågbudget och i9 är för datorer för tunga laster. Priserna är därefter. Core i7 är populära för de som kör dyrare grafikkort och högupplösta skärmar m.m.

Sen tillhör varje processortyp en generation, 4670K tillhör Haswell (2013), 6400 tillhör Skylake (2015), 7600K är Kaby Lake (2016), 8600K är Coffee Lake osv... Det är inte alltid så lätt att veta vilken serie som tillhör vilken generation, men i grova drag så...
Fram tills nu har Core i5 varit 4-kärniga, men är numera 6-kärnig.

Sen finns det också Xeon-processorer som är för Workstations och servrar och där man blir helt vilse av alla olika beteckningar och hastigheter.

När du bygger dator nästa gång så kolla vad du behöver och lär dig vilka processorer som passar dina behov bäst. Dyrast är inte alltid bäst och billigast är inte alltid smartast.

EDIT: Håller med nedan, det är ingen dålig dator du har och du kan köra dyrare i5:or och i7:or på moderkortet om du vill. 6400-processorn kan du säkert få en slant för på Tradera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Tillverkare
Intel, (Skylake)
Processortyp
Core i5, (6400)
Processorkylare
Intel original
Antal kärnor
4 st
Antal trådar
4 st
Hastighet
2.7 GHz, ((Turbo upp till 3.3 GHz) 6MB Cache)
Grafikkort
Tillverkare
Nvidia
Grafikkort
GeForce GTX 1060
Minne
6 GB, (GDDR5)
Minne
Internminne
8 GB, (2x4096MB)
Minnestyp
DDR4, (Corsair VENGEANCE LPX)
Lediga minnesplatser
2 st
Maximal minnesstorlek
64 GB

Moderkort
MSI Z170-S02, (SLI-stöd)
Ljudkort
Ja, (Realtek ALC1150)
Minneskortläsare
Nej
Kabinett
Taurus R2 Miditower
Installerade fläktar
1st 140mm fram & 1st 140mm bak
Nätaggregat
400W, (FD Effekt)
Medföljande tillbehör
Windows installationsskiva
Medföljande programvara
Drivrutiner
Operativsystem
Windows 10, (64-bit Svenska eller Engelska (valbart vid installation))
Garanti
3 år
Benchmarks
3DMark Firestrike
10 154 poäng
3DMark 11
12 653 poäng, (Performance)

betalade 12 k

Ptja, var väl hyfsat för att vara en färdigbyggd. Du hade dock fått bättre prestanda om du köpt delarna lösa och satt ihop den själv.

För att komma till överklockningen så hade du fått ~25% bättre prestanda om du hade haft en K-modell på CPUn (Brukar endast vara en hundring dyrare) i spel.
Det som händer är väl mer att man kortar ner CPUns livstid till 10 år, från låt säga 15. Vilket inte spelar någon roll då den ändå måste bytas ut innan dess.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haker:

Största fuck you från Intel åkte dock vi på som köpte 7700K

Haha, lite så. Om man ser till 8700k. Å andra sidan fanns inget som 7700k när den kom.

Permalänk
Medlem

Överklockning är ju en självklarhet om man vet hur man ska göra.

Har kört min Core i7 5820K i 4.5GHz (alla trådar) i två och ett halvt år. Det är 36% mer prestanda än vad jag betalade för. Varför låta bli?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daneboi99:

Nja .... du har hamnat i lite dålig timing med generations skifte där cpu är lite äldre men får "max" ur grafikkortet så även om cpu´n heter 8700k hade du inte haft någon massiv skillnad i spel prestanda så datorn är ganska väl avvägd även om du fått en av dom tråkigaste processorerna förra generationen för pengarna så är datorn bra men man kan man få mer för pengarna och du har inte mycket spann för uppgradering av grafikkort utan ligger på ungefär max vad datorn klarar

Skulle du kunna klocka din 6400 som ligger på 2700mhz och är identisk med 6600k i 3500mhz och båda är exakt samma cpu bara att 6600k är klockad högre och olåst så hade du kunnat öka din 6400 till ungefär 4500mhz och har du ett bra ex kanske även 4800mhz vilket är ett rejält lyft från 2700mhz utan öka slitaget och sänka livslängden nämnvärt om prylarna har ok kylning

Problemet med intel är att dom är svin när det kommer till oc där man måste köpa K modeller och Z moderkort där man ofta säljer cpu + moderkort som äpple och päron även när många är identiska och mjölkar pengar på oc modeller så det blir ungefär lika dyrt att köpa ett kitt utan oc funktion med högre prestanda som oc kitt och där är amd trevligare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Precis som andra skriver, vill man få ut mer prestanda.

Det är inget svårt att överklocka en CPU eller GPU mellan 20-50%.
Det betyder ju kort att köper du en CPU idag, överklockar den uppemot 50% kommer den vara snabbare än nästa generation CPU (i stock och ibland även överklock) (kanske både 1-2 generationer).
Likadant med grafikkort; köpte du ett 980ti (som jag gjorde för 2 år sedan), överklockar nästan 50%, är den fortfarande snabbare än ett 1070 och ibland även ett 1080. Det blir ju då "meningslöst" att skaffa ett nytt grafikkort om det gamla du har presterar som de nya, och ibland bättre.

Så sammanfattningsvis; det är roligt och det kan ibland spara pengar då man slipper uppgradera varje generation för att maxa spel etc.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Nja .... du har hamnat i lite dålig timing med generations skifte där cpu är lite äldre men får "max" ur grafikkortet så även om cpu´n heter 8700k hade du inte haft någon massiv skillnad i spel prestanda så datorn är ganska väl avvägd även om du fått en av dom tråkigaste processorerna förra generationen för pengarna så är datorn bra men man kan man få mer för pengarna och du har inte mycket spann för uppgradering av grafikkort utan ligger på ungefär max vad datorn klarar

Skulle du kunna klocka din 6400 som ligger på 2700mhz och är identisk med 6600k i 3500mhz och båda är exakt samma cpu bara att 6600k är klockad högre och olåst så hade du kunnat öka din 6400 till ungefär 4500mhz och har du ett bra ex kanske även 4800mhz vilket är ett rejält lyft från 2700mhz utan öka slitaget och sänka livslängden nämnvärt om prylarna har ok kylning

Problemet med intel är att dom är svin när det kommer till oc där man måste köpa K modeller och Z moderkort där man ofta säljer cpu + moderkort som äpple och päron även när många är identiska och mjölkar pengar på oc modeller så det blir ungefär lika dyrt att köpa ett kitt utan oc funktion med högre prestanda som oc kitt och där är amd trevligare

så nästa dator ska bli en AMD?

Permalänk
Medlem

Var kanske mer vits förr i tiden när man kunde höja 100MHz till 166MHz eller något sådant 66% bättre.. ta en 4GHz idag och höj till 6.64 Ghz, inte en chans att det skulle fungera med normal kylning

"Det är inget svårt att överklocka en CPU eller GPU mellan 20-50%." - Bad Habit
50% låter ganska mycket, brukar det verkligen fungera eller är det mer exotisk kylning då ?

Permalänk
Avstängd

Finns väl två sorter som överklockar:

1. Snåljåpar som inte "har råd" att köpa sig ordentlig prestanda
2. Sådana som har det som hobby, nördar helt enkelt

Sedan är det väl ren blasfemi att säga så på Sweclockers!