Permalänk
Medlem

Ny gamingdator, 10K budget

Hej!

Nu såhär i mellandagsrean tänkte jag att det kunde vara ett bra läge att ge min dator lite kärlek, dvs ut med gamla och in med lite nytt!
Jag har ingen preferens gällande amd/intel eller tillverkare i övrigt.

Har redan lagring, chassi och ett relativt fräsht corsair nätagg på 650W.

Så det som behövs är:
Processor (+ev. Kylare)
Moderkort
Minnen
Grafikkort
Budget: Ca 10K

Jag har kollat på den här uppsättningen på inrådan från chatgpt - men vänder mig hellre till människor ^^
Vad tror ni om alternativet nedan? Finns det utrymme för optimering någonstans?

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (~1 600 kr)
GPU: NVIDIA GeForce RTX 4070 (~6 500 kr)
Moderkort: ASUS PRIME B450M-K II (~700 kr)
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz (~800 kr)
Total: ~9 600 kr

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Medlem

Det du plockat ihop ser bra ut. Personligen hade jag hellre köpt rx 7800xt för 5990kr istället. Men frågan är om du inte kan komma upp på am5 plattform för den pengen när du redan har chassi lagring och psu. Hinner inte plocka ihop något nu men du lär få tips från andra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Avstängd

socket AM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Det du plockat ihop ser bra ut. Personligen hade jag hellre köpt rx 7800xt för 5990kr istället. Men frågan är om du inte kan komma upp på am5 plattform för den pengen när du redan har chassi lagring och psu. Hinner inte plocka ihop något nu men du lär få tips från andra.

Varför hade du valt det grafikkortet istället?

Och hur mycket ger det att gå upp till am5? Behöver man inte köra ddr5 minnen osv för att det ska vara värt det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Varför hade du valt det grafikkortet istället?

Och hur mycket ger det att gå upp till am5? Behöver man inte köra ddr5 minnen osv för att det ska vara värt det?

Gillar röd laget bättre helt enkelt Prestandan är likvärdig i 1080p men 7800 xt har 16gb vram medans 4070 har 12gb. Sen kanske det finns andra fördelar med 4070 som jag inte har koll på. Jo går du upp på am5 så måste du ha ddr5 minnen. Det som talar för am5 är väll att det har utlovats stöd fram till 2027 så det kommer finnas flera uppgraderingsmöjligheter. Sen beror ju mycket på vad du har tänkt att göra med datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Gillar röd laget bättre helt enkelt Prestandan är likvärdig i 1080p men 7800 xt har 16gb vram medans 4070 har 12gb. Sen kanske det finns andra fördelar med 4070 som jag inte har koll på. Jo går du upp på am5 så måste du ha ddr5 minnen. Det som talar för am5 är väll att det har utlovats stöd fram till 2027 så det kommer finnas flera uppgraderingsmöjligheter. Sen beror ju mycket på vad du har tänkt att göra med datorn.

Röda laget...? Vad innebär det för en oinvigd? ^^
Och hur viktigt är det med vramen på gpun?

Jag kommer i princip bara spela spel på datorn. Warhammer total war, pubg, dota, space marine 2 osv. Så det är allt den behöver optimeras för

Jag tenderar inte att uppgradera särskilt ofta. Riggen jag har nu har jag haft i 7-8 år t.ex.
Vad jag förstod var prestandaskillnaden i spel relativt liten mellan am4 och am5 kompatibla processorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Röda laget är AMD och gröna laget är Nvidia

Ju mera vram desto bättre såklart. Tror man säger rent generellt att 8Gb är i minsta laget i dagsläget för dagens spel men jag har lite för dålig koll så någon annan får gärna förklara ingående.

Såhär skulle ett am4 bygge kunna se ut:

Alternativt såhär med den bästa cpun på am4:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för input!
Har bestämt mig för att köra på am4, för att få billigare moderkort, minnen och processor - och kunna lägga mer kräm på gpun.
Funderar på om man ska hålla sig på en 5 5600 cpu eller om man ska upp en nivå högre? Är det värt pengarna, eller är det bättre att köra den billigare cpun och stoppa in mer i gpu?

Proshop har jag aldrig hört om tidigare, men efter lite snabb research så verkar det vara en legit butik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Alternativt såhär med den bästa cpun på am4:

https://komponentkoll.se/bild/yeWYs.png

Skrivet av Zelian:

Tack för input!
Har bestämt mig för att köra på am4, för att få billigare moderkort, minnen och processor - och kunna lägga mer kräm på gpun.
Funderar på om man ska hålla sig på en 5 5600 cpu eller om man ska upp en nivå högre? Är det värt pengarna, eller är det bättre att köra den billigare cpun och stoppa in mer i gpu?

Proshop har jag aldrig hört om tidigare, men efter lite snabb research så verkar det vara en legit butik?

Jag hade gått för förslaget ovan med 5700x3d om du ska vara på AM4. 7800XT är ett väldigt trevligt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Jag hade gått för förslaget ovan med 5700x3d om du ska vara på AM4. 7800XT är ett väldigt trevligt kort.

Ayt. Varför skulle du gå för en snabbare processor istället för ett kraftigare grafikkort?
I mitt förslag i första posten, blir det processorn som är flaskhalsen där? Eller hur är resonemanget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Ayt. Varför skulle du gå för en snabbare processor istället för ett kraftigare grafikkort?
I mitt förslag i första posten, blir det processorn som är flaskhalsen där? Eller hur är resonemanget?

Du kan spara ca 12-1300 kr på processorn och det ger inte direkt ett bättre grafikkort i den prisklassen. 7800XT är nog det vettigaste du kan få i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Processorn är bra att lägga lite på för den hjälper med flyt i spel. De långsammaste 1% frames som annars kan upplevas som hack i flytet minimeras med en bättre CPU, särskilt en med X3D cache. Så om sånt är av värde för dig är det värt att lägga lite mer på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Proshop är en legit sida, det är inga konstigheter.

En x3d cpu är ju bättre i vissa spel som tex CS2 som är cpu bundet. Det kan du googla på så får du en uppfattning. En 5600 skulle antagligen räcka då du väljer en bra gpu och kan skruva upp grafikinställningarna och därav inte bli så cpu bunden. Däremot om du väljer X3d cpun så vet du att du får den absolut bästa cpun på am4 plattformen om det känns bra. Jag sitter själv på en 5600 med ett rx 6700 xt och driver en 34" ultrawide skärm i 1440p och jag klarar mig fint. Jag har heller inga problem och sänka ett snäpp på grafikinställning om det behövs men där är ju alla olika.

Här kan du kolla sweclockers prestandaindex för olika grafikkort:

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta 1-2-3 månader med att köpa gpu så kan det vara klokt. Både amd och nvidia släpper nästa generation i Januari då kan det gå att hitta någon hyfsad deal på nuvarande kort om återförsäljare vill tömma lager. Resterande komponenter skulle du kunna köpa nu om du hittar någon bra deal.

Permalänk
Medlem

Superstort tack för all input såhär långt! Det är golden

Så till moderkort och minnen då. Finns det något speciellt jag bör tänka på där, givet att jag går för 5700x3d och ett 7800 xt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Superstort tack för all input såhär långt! Det är golden

Så till moderkort och minnen då. Finns det något speciellt jag bör tänka på där, givet att jag går för 5700x3d och ett 7800 xt?

Så här hade jag nog gort. Går att spara på MB men jag gillar verkligen inte budgetvarianterna. Särskilt inte utseendemässigt.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (2 473 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: ASUS Dual Radeon RX 7800XT 16GB OC (5 790 kr hos Elgiganten)
Moderkort: GIGABYTE B550M AORUS ELITE AX (1 467 kr hos Amazon MP)
RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB (699 kr hos Elgiganten)
Totalt: 10 429 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Så här hade jag nog gort. Går att spara på MB men jag gillar verkligen inte budgetvarianterna. Särskilt inte utseendemässigt.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (2 473 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: ASUS Dual Radeon RX 7800XT 16GB OC (5 790 kr hos Elgiganten)
Moderkort: GIGABYTE B550M AORUS ELITE AX (1 467 kr hos Amazon MP)
RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB (699 kr hos Elgiganten)
Totalt: 10 429 kr

Moderkortets utseende spelar mig verkligen ingen roll alls - jag bryr mig Bara om vad det gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

egentligen borde du kolla blocket om du bor i stockholm, alla ska sälja sina prylar nu när dom fått julklappar

Jag bor i Västerås, så det är ju inte jättelångt ändå.
Bra idé!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Moderkortets utseende spelar mig verkligen ingen roll alls - jag bryr mig Bara om vad det gör

Vad har du för lagring? Sitter själv på Asrock moderkortet jag länkade och det ända jag kan komma på är att det bara finns plats för en m.2 ssd. Nu har ju du redan lagring men för egen del skulle jag köpt 2TB istället för 1TB då det är ända lagringen jag har för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Då kan du i princip ta det billigaste B550 kortet du hittar. Det blir ju väldigt specifikt vad de saknar eller ej. Tex ARGB-headers, M2-platser etc.

Skrivet av Zelian:

Jag bor i Västerås, så det är ju inte jättelångt ändå.
Bra idé!

Det här är alltid en bra idé om man vill bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Vad har du för lagring? Sitter själv på Asrock moderkortet jag länkade och det ända jag kan komma på är att det bara finns plats för en m.2 ssd. Nu har ju du redan lagring men för egen del skulle jag köpt 2TB istället för 1TB då det är ända lagringen jag har för tillfället.

Dels har jag en gammal hårddisk på 1tb som jag sparar gamla bilder och dylikt på. Sen har jag en sata ssd som jag har för mig är på ca 250 gig. Inte haft behov av mer plats än så länge.
Kanske skulle vara värt att investera i en M2 ssd dock? Kör en äldre variant med sladd i dagsläget.

Skrivet av Eerieness:

Då kan du i princip ta det billigaste B550 kortet du hittar. Det blir ju väldigt specifikt vad de saknar eller ej. Tex ARGB-headers, M2-platser etc.

Det här är alltid en bra idé om man vill bygga själv.

Kör ett helsvart (och tråkigt ^^) chassi, så inga led-grejer behövs heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Dels har jag en gammal hårddisk på 1tb som jag sparar gamla bilder och dylikt på. Sen har jag en sata ssd som jag har för mig är på ca 250 gig. Inte haft behov av mer plats än så länge.
Kanske skulle vara värt att investera i en M2 ssd dock? Kör en äldre variant med sladd i dagsläget.

Då hade jag nog investerat i en m.2 disk faktiskt. Typ denna:

Det låter som att 1TB räcker i dagsläget om du inte vill slussa ut din mekaniska och köra på en 2TB. Kostar 1390kr på inet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Då hade jag nog investerat i en m.2 disk faktiskt. Typ denna: https://komponentkoll.se/bild/ZnDpw.png
Det låter som att 1TB räcker i dagsläget om du inte vill slussa ut din mekaniska och köra på en 2TB. Kostar 1390kr på inet

Tack, ska fundera lite där!

Är det nödvändigt att köra ett b550 moderkort, eller kan man nöja sig med ett b450?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Tack, ska fundera lite där!

Är det nödvändigt att köra ett b550 moderkort, eller kan man nöja sig med ett b450?

Det funkar lika bra med ett b450 som du skrev i starten. Monterade ett sådant i grabbens dator igår parat ihop med en 5600 cpu. Det ända är att det moderkortet har pci-e 3.0 och om du nu väljer 7800 xt gpu så har det pci-e 4.0 men båda är över 16 banor så jag tror inte att det spelar någon roll faktiskt men där får någon gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag kan förstå så verkar det som att det också är beroende av huruvida spelen man spelar faktiskt nyttjar pci-e 4.0 ordentligt eller ej?
Och det vet man ju inte hur det blir om några år så klart.

Vore tacksam om någon insatt kunde bringa klarhet här

Visa signatur