Permalänk
Medlem

Uppgradera eller inte?

Hallå SweC, long time no see

Har lite funderingar på vad jag ska hitta på med min maskin. Den består i dagsläget av följande:
Asus P8P67 Pro
Intel Core i7 2600K @ 4.4GHz
Crucial Ballistix 16GB (2x8GB) CL9
Asus GTX 970 Strix
Samsung Evo 850 250GB
Corsair HX 750W

Använder min dator till spel, surf, Youtube, Twitch etc. Spelar CS:GO, Rocket League och lite PUBG. Spelar på en skärm med 1920x1080 144Hz.

I spel märker jag rätt ofta nuförtiden att jag råkar ut för diverse FPS-dropp. Tycker inte att mitt GTX 970 borde flaskhalsa såpass i dessa spel.

Så frågan blir väl egentligen, ska jag försöka klämma ut lite mer prestanda ur det jag har? Eller ska jag ta mina sura slantar och kasta dessa på en Core i5 8600K?

Överklockningen som ligger idag på processorn är rätt snabbt gjord, så jag är övertygad om att jag kan klämma ut ett par hundra MHz extra, kanske även pilla lite timings på minnen. Men vet inte riktigt hur stor prestandavinst jag kommer få av det.

Mitt moderkort och min processor har över sex år på nacken nu. Så uppgraderar jag nu så kommer jag inte uppgradera dessa igen på säkerligen fem år

Om jag uppgraderar, vad jag kan räkna med att kunna sälja mitt moderkort, processor och ram för?

Vill även ha tips på moderkort och ram om jag uppgraderar. Har kollat på Asus ROG Strix Z370-H, MSI Z370 SLI Plus samt MSI Z370 Gaming Pro Carbon. Processorn kommer att överklockas i så fall.

Sitter inte i sjön heller direkt, ska man vänta och se vad AMD kommer med? Har inte följt AMD sedan jag höll på att klocka skiten ur Opteron 144/146 så jag har noll koll på deras utbud. Har förstått att med de processorer som finns på marknaden nu så är Intel att föredra med tanke på vad jag använder datorn till.

TL;DR: Core i7 2600K vs Core i5 8600K och runt 7000 kronor.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

@Pulchi:

AMDs nya Ryzen kommer i mars någon gång, så ska du ha nytt nu är det befintliga Ryzen eller Intel som gäller.

Hjälpte min kompis att bygga en AMD-PC med Ryzen 1600 och ett 1060, som funkar bra, men i5 8600K är ju vassare i de flesta spel, ja, så kör på en sån du.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Lite det jag funderar på, jag sitter inte i sjön så jag kan absolut vänta till våren om det är så. Men jag har noll koll på hur man förväntar sig att dom kommande AMD-processorerna kommer prestera mot en i5 8600K

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

@Pulchi:

Eftersom CPUs ligger nära max vad de klarar i frekvens, så närmar sig AMD Intel med varje ny modell känns det som, men det innebär ju också att Intel troligtvis kommer fortsätta ha bäst prestanda per kärna ett tag till även om gapet minskar.

Hänger väl på hur mycket du ska göra medan du spelar. 6 kärnor räcker nog rätt bra till både de flesta spel och lite annat i bakgrunden, men vill man ha fler trådar så är väl AMD inte långt ifrån redan idag. Smaksak och beror även på om man har grafikkort nog att kunna se skillnaderna i den upplösning man kör.

Själv bytte jag min gamla AMD 1090t med 6 cores mot en i5 4590 (icke k) i somras för at få lite bättre single core prestanda i Blizzards spel.

Jag väntar nog tills Ryzen 2xxx åtminstone innan jag ser om det är värt att uppgradera. I nuläget spelar jag inga spel som skulle ha nytta av fler än 4 kärnor. Dessutom sitter jag på ett HD7870 XT, så jag tror att grafikkortet begränsar mer än vad CPUn skulle göra i nyare spel, vilket gör att en billig 6/12 AMD CPU kan vara intressant.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle:

Beställde nytt igår kväll Såg att lagersaldot på 8600K hos Inet sjönk under hela dagen igår, så jag var inte ensam om det.

Det blev i alla fall:
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Intel Core i5 8600K
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz Vengeance LPX
Samsung 850 EVO 250GB

Förhoppningsvis kommer jag ju få ut lite mer prestanda ur mina SSD:er också. Något knepigt med mitt moderkort i dagsläget, oavsett vad jag kör för SSD eller vilken SATA-port jag kör så maxar den på runt 300MB/s.

Om Posten gör det dom ska så finns väl grejerna hos mig imorgon, då blir det bygga av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pulchi:

Gött! Lycka till

Visa signatur

Shadows never sleep...