Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Jag gillade den dessvärre inte. Ingen märkbar uppgradering. Älskade ambilighten (mer än vad jag trodde).
Men många gillar den, jag skrev så här om den:

Köpte på Elgigantens mellandagsrea nu 2017 för 6 666:- (nästan halva priset).

Jag vart dessvärre inte nöjd :/
Min äldre Samsung (Smart-TV) var såväl estetiskt snyggare och bättre rent bildmässigt med analog kanaler. Vet att de flesta kör digitalt (med en "boxer") idag, men inte vi.

+ Ambi-light:
Vart oerhört förvånad över hur effektfull den kunde vara. Fanns flertalet inställningar och lägen och den gick också att stänga av

- Ljudet:
.. som på min äldre Samsung smart-TV - uruselt

- Fötterna:
...hamnade utanför vår TV-bänk + att vi har en betongvägg, vilket gjorde att väggfäste kändes krångligt

- Bildkvalitén:
... analog TV-kanal blev typ uppskalad och asfult. Helt osebart (borde länkat bilder, men dumt nog inga). Via Netflix såg bilden inte avsevärt bättre ut, vilket jag hoppades. Har inte de dyrare HD Ultra sändningarna, utan betalar (via en kompis för de vanliga HD-sändningarna på/via Netflix. Alltså ingen markant skillnad med de medier vi kollade med

- Fjärrkontrollen:
... alla har väl olika tycke om QWERTY-tangenbord, men det gjorde fjärrkontrollen _extra_ stor i förhållande till vår gamla Samsung - där Samsung erbjöd en liten smidig kontroll med ett scrollhjul + röststyrning eller en lite vanlig traditionell fjärrkontroll.

- Estetisk design:
... trot eller ej, men den här punkten är ju ändå viktig. TV:n är INTE vit (som man kan tycka sig se av bilderna, utan den är grå(!). 2003 grå. Den är alltså riktigt ful med kantiga hörn i grått. Den är dessutom knappast "ultratunn" utan är minst 2-3 cm tjockare än vår äldre Samsung Smart-TV.

+- Funktionerna:
... har Plex, SVT Play, Netflix. De vi använder främst. Men funktionaliteten kändes inte bättre

Summering
Så trotts att vi får TV:n för nästan halva priset (12 990:- vs 6 666:-) så känns "uppgraderingen" inte märkbar.

Det blir nog när OLED kryper ner i pris till kanske samma nivå, alternativt en ny Samsung där de iaf har fötterna/foten mitt i, istället för längst ut.

Tack gode gud för Öppet Köp.

Dold text

Märkte du av "hackandet" som en del klagar på? Det är nog mitt största problem med den Philips jag har, förutom att bilden är ohyggligt mörk så fort det blir mörkt
Hakcet kan ju bero på att jag, som du, kör med analoga dåliga kanaler på min tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta var ett klart ännu bättre erbjudande!

Blir bara ca 4200 för själva konsolen då. Får bli en sådan här för mig också (fast vi redan har en).

Tack själv!

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och det faktum att lägsta pris är helt fel också.
Man kan inte bara ta skit på prisjakt såhär, många priser är felpriser, kommer ifrån skumföretag osv.
Ta GPUet ex.
5555:- ifrån Mypccomputer, ett företag som är grålistat på prisjakt osv.
Näst billigaste är netonnet med 6289. Dvs 734:- dyrare bara på 1 produkt än dessa siffrorna han tog.

Helt omöjligt att sätta ihop en dator såhär.

Ja, såsom den som skrev om sin dator och länkade gjorde är fel. Men använder man PJ rätt så lägger man bara till vitlistade butiker i sin egna "godkända"-lista så kan man sortera sin produkter utefter preferensaffärerna. Priset man får då är rätt - och oftast bättre än färdigmonterade märkesdatorer.

Skrivet av p.lindblom:

Xiaomi Mi Robot Vacuum för 2442,89kr inklusive frakt från EU-lager, med rabattkoden XMVCKD

https://www.gearbest.com/robot-vacuum/pp_440546.html?wid=91

Verkar inte som att EU-adapter ingår. vet någon vilken man behöver till denna? Har någon erfarenheter kring denna robot ?

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

@SIEMPRE: Adapter ingår (jag köpte min från samma länk, strax före hjul), men annars är det bara att köpa en sådan här kabel om du inte har en som ligger och skräpar redan: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Dammsugaren är suverän! Innan jag köpte den läste jag många tester där den presterade betydligt bättre än varianter som kostar det dubbla. Med hjälp av LDS (Laser Direct Structuring) skannar den in omgivningen och håler på så sätt koll på var den här, var den har varit och vart den ska. Den delar in rum i sektioner och städar metodiskt av dem en och en. I appen kan du se när det är dags att byta borstar och filter, rengöra sensorer mm.

Så här kan det se ut när den har städat klart. De ljusa linjerna visar var den har åkt.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att beställa hem en sån Xiaomi dammsugare. Onekligen bra pris måste jag säga. Men det tar emot lite att beställa en så dyr produkt från Gearbest. Funkar allt så är det ju frid och fröjd, men skulle roboten börja krångla så blir det ett jävla tjat med garantin. Gearbest är väl inte direkt kända för bra support.

Eller ska man chansa på det bästa bara och hoppas på att den aldrig kommer krångla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyX:

Lite sugen på att beställa hem en sån Xiaomi dammsugare. Onekligen bra pris måste jag säga. Men det tar emot lite att beställa en så dyr produkt från Gearbest. Funkar allt så är det ju frid och fröjd, men skulle roboten börja krångla så blir det ett jävla tjat med garantin. Gearbest är väl inte direkt kända för bra support.

Eller ska man chansa på det bästa bara och hoppas på att den aldrig kommer krångla?

Skulle hellre lägga till lite och satsa på en Neato, brukar hamna högt upp bland tillverkarna och jag har bra erfarenheter av D85 ex.
I min mening är det inte värt det i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Funderar också på en Original Xiaomi Mi Robot Vacuum 1st Generation.

Neato D85 verkar dock inte fått alltför bra kritik om man läser omdömen på prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3190216

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Funderar också på en Original Xiaomi Mi Robot Vacuum 1st Generation.

Neato D85 verkar dock inte fått alltför bra kritik om man läser omdömen på prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3190216

Prisjakt i sig säger inte hela sanningen, kollar man utländska och svenska tester så ligger dom bland högt upp, iRobot brukar hamna i botten.
Bättre att läsa riktiga tester istället. Hade föregångaren innan vi bytte upp till denna, finns säkert bättre modeller men den är prisvärd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

10050mAh powerbank med Quickcharge 3.0 för 149:- hos Clasohlson

Kul att bra powerbanks blivit så billiga. Ska man köpa en vettig med type-c och qc 3.0 från kina kostar det åtminstone det dubbla.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad Elgiganten sysslar med. Köpte en GPU på rean där det stod på hemsidan att det skulle komma i lager den 16 jan. Några dagar senare kom det ett mail att varan var försenad och kunde inte levereras förrän 15 feb. Någon dag senare kommer där ännu ett mail att kortet är på väg att levereras.
Helt förvirrad....

Permalänk
Medlem

Haha jag fick precis samma från elgiganten, lite förvånad men glad 🤣

Permalänk
Medlem

@dbn:

Fan, jag reser bort i helgen. Hoppas det hinner fram imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle hellre lägga till lite och satsa på en Neato, brukar hamna högt upp bland tillverkarna och jag har bra erfarenheter av D85 ex.
I min mening är det inte värt det i detta fallet.

Fast Xiaomis robotdammsugare har ju fått toppbetyg av de flesta som recenserat den. Den presterar i toppskiktet av robotdammsugare samt har funktioner som andra tillverkares toppmodeller har, t.ex appstyrning med schemaläggning, laserscanning osv. Detta till en bråkdel av ordinariepriset för andra märken - till den rabatt som Gearbest hade nu är det en no-brainer! Jag köpte mig en direkt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Fast Xiaomis robotdammsugare har ju fått toppbetyg av de flesta som recenserat den. Den presterar i toppskiktet av robotdammsugare samt har funktioner som andra tillverkares toppmodeller har, t.ex appstyrning med schemaläggning, laserscanning osv. Detta till en bråkdel av ordinariepriset för andra märken - till den rabatt som Gearbest hade nu är det en no-brainer! Jag köpte mig en direkt

Jag tänker mer ur en eventuell rma synpunkt, dvs inte kul att hålla på och skicka tillbaka en produkt till ett annat land vis ett eventuellt garantiärende
Xiaomis produkter vore intressanta om det fanns nån svensk etablerad återförsäljare av dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul att bra powerbanks blivit så billiga. Ska man köpa en vettig med type-c och qc 3.0 från kina kostar det åtminstone det dubbla.

Frågan är vad det är för batterier, har varit diskussioner många gånger om att det kan vara begagnade laptops batterier (inte bara i noname kina billigaste gränden typ). Detta oavsett prislapp mer eller mindre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur får jag denna från EU-lager?

https://www.gearbest.com/robot-vacuum/pp_440546.html

Kan bara välja China och HK

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Den tog tyvärr slut i EU-lagret.

Permalänk

Attans om någon köpt och ångrat sig står jag redo med plånboken

Permalänk
Medlem

@snapoutofit verkar finnas i EU-lager igen nu.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Hejj vet någon varifrån Xiaomi mi roboten skickas och om man behöver betala tullavgift eller liknande? Tack

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på det också. Frågan är om man slipper det om man väljer EU warehouse.
Läste någonstans att de skickar varan från Kina till UK och sedan till Sverige för att undgå moms och tullavgift men är ej säker.

Visa signatur

/Johan

Permalänk

Igår natt fick jag plötsligt syn på en extrem prissänkning på en särskild produkt som jag har länge hållit mitt öga på. Tydligen har jag missat att Toys R us och BR Leksaker hade stor kampanj på Nintendo Switch Super Mario Odyssey bundle, dvs den utgåvan med de mörkröda kontrollerna för otroliga 3 299:-, vilket är ett otroligt pris med tanke på att den här utgåvan har utgått i samtliga butiker och de som har den kvar säljer för ockerpris.

Tyvärr var jag helt sent ute då de var totalt utsålda hos BR Leksaker, även i butikerna då. Medan hos Toys R us var det enstaka butiker som fortfarande kunde ha något exemplar kvar. För min del var det bara en butik i hela Stockholm, enligt deras status skulle det bara vara två stycken hos dem. Men typiskt min otur var det inte så, systemet visade tydligen fel.

Den enda butiken kvar som jag såg som sista alternativ var i Uppsala, ringde dit och fick samma svar. Det var helt slut.

I telefonen jag pratade med, var en kvinna som verkligen inte ville göra mig besviken. Hon bad mig vänta och gick dubbelkollade lagret, och vet ni vad? Tydligen låg det en oöppnad kartong med två exemplar inuti som hade levererats igår kväll, den var bara väldigt bra undangömt.

Självklart bad jag henne lägga undan ett ex åt mig, när jag väl tog mig till butiken vilket var bara en och en halvtimme efter jag lagt på i telefonen och redan var det andra exet redan tagen. Jag hade verkligen tur där.

Det här var höjdpunkten i min vecka och gjorde mig jätteglad. Jag ville bara skriva av mig och dela med mig av denna kort sammanfattade upplevelsen.

Jag hoppas ni också har haft tur med era köp. För er som också är intresserad av samma produkt kan kolla upp deras hemsida, kanske finns en butik i närheten av er som fortfarande har kvar ett ex.

https://www.toysrus.se/product/nintendo-switch-super-mario-od...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Igår natt fick jag plötsligt syn på en extrem prissänkning på en särskild produkt som jag har länge hållit mitt öga på. Tydligen har jag missat att Toys R us och BR Leksaker hade stor kampanj på Nintendo Switch Super Mario Odyssey bundle, dvs den utgåvan med de mörkröda kontrollerna för otroliga 3 299:-, vilket är ett otroligt pris med tanke på att den här utgåvan har utgått i samtliga butiker och de som har den kvar säljer för ockerpris.

Tyvärr var jag helt sent ute då de var totalt utsålda hos BR Leksaker, även i butikerna då. Medan hos Toys R us var det enstaka butiker som fortfarande kunde ha något exemplar kvar. För min del var det bara en butik i hela Stockholm, enligt deras status skulle det bara vara två stycken hos dem. Men typiskt min otur var det inte så, systemet visade tydligen fel.

Den enda butiken kvar som jag såg som sista alternativ var i Uppsala, ringde dit och fick samma svar. Det var helt slut.

I telefonen jag pratade med, var en kvinna som verkligen inte ville göra mig besviken. Hon bad mig vänta och gick dubbelkollade lagret, och vet ni vad? Tydligen låg det en oöppnad kartong med två exemplar inuti som hade levererats igår kväll, den var bara väldigt bra undangömt.

Självklart bad jag henne lägga undan ett ex åt mig, när jag väl tog mig till butiken vilket var bara en och en halvtimme efter jag lagt på i telefonen och redan var det andra exet redan tagen. Jag hade verkligen tur där.

Det här var höjdpunkten i min vecka och gjorde mig jätteglad. Jag ville bara skriva av mig och dela med mig av denna kort sammanfattade upplevelsen.

Jag hoppas ni också har haft tur med era köp. För er som också är intresserad av samma produkt kan kolla upp deras hemsida, kanske finns en butik i närheten av er som fortfarande har kvar ett ex.

https://www.toysrus.se/product/nintendo-switch-super-mario-od...

Grymt - Grattis!!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Grymt - Grattis!!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

Hejj vet någon varifrån Xiaomi mi roboten skickas och om man behöver betala tullavgift eller liknande? Tack

Skrivet av xerez99:

Sitter och funderar på det också. Frågan är om man slipper det om man väljer EU warehouse.
Läste någonstans att de skickar varan från Kina till UK och sedan till Sverige för att undgå moms och tullavgift men är ej säker.

Skickas den inom EU slipper du definitivt tull och moms. I det här fallet kommer den med största sannolikhet från Tyskland. Därifrån skickades min.

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Stort tack, nu är den beställd

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå prissäkningen som elgiganten gjort:

Minnen som alltså ligger på 3999:- hos samtliga konkurrenter droppar dom till 2299:-, en dryg 40% drop!

Det "enda" man hör är whine till höger och vänster om hur dåliga marginaler det är i elektronikbranschen och inte minst datorkomponentbranschen...

Här kan dom alltså droppa till 2299:- och förmodligen fortfarande sälja med marginal, alltså ligger dom säkert på 50% påslag mot inköp, och det handlar ju inte om nån typ av lagertömning då dom nu har backlog på leverans tills 13/2.

Hur går detta till? Och hur/varför kommer det den 13 januari en random prisdrop som i stort sett krossar det man såg under BF, CM och mellandagsrean?

Permalänk

@BasseBaba: Ja det är märkligt.
Jag chansade o beställde dessa till samma pris den 15 december och då fans de inte heller på lager (skulle inkomma 11/1). Kändes nästan som det måste blivit fel vid prissättningen, men jag fick dom levererade förra veckan.

Så jag vet inte vad de håller på med. Känns konstigt om de skulle ha så höga marginaler så de kan prissänka så mycket utan att gå med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har väldigt svårt att förstå prissäkningen som elgiganten gjort:

Minnen som alltså ligger på 3999:- hos samtliga konkurrenter droppar dom till 2299:-, en dryg 40% drop!

Det "enda" man hör är whine till höger och vänster om hur dåliga marginaler det är i elektronikbranschen och inte minst datorkomponentbranschen...

Här kan dom alltså droppa till 2299:- och förmodligen fortfarande sälja med marginal, alltså ligger dom säkert på 50% påslag mot inköp, och det handlar ju inte om nån typ av lagertömning då dom nu har backlog på leverans tills 13/2.

Hur går detta till? Och hur/varför kommer det den 13 januari en random prisdrop som i stort sett krossar det man såg under BF, CM och mellandagsrean?

jag håller med dig att dessa prissänkningar är konstiga. de alternativ jag kan se utöver att de normalt har bra marginal, men ändå whine'ar är:
-kampanj i alla led fram till försäljning i butik. normalt ska tillverkare, speditör, distributör och mellanlager ha sin del av kakan
-ren lockvara som ska säljas upp eller skapa merköp. att det fortfarande förekommer är konstigt men bra för oss som prismatchar enskilda köp av komponenter

att priser ändras just nu kan vara att få igång försäljning direkt på året, bara erbjuda "0% ränta, betala i slutet av februari" så kan någon koncern-kopplad kreditskojare göra pengar på betalningsmissar

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Moderator
Forumledare

@BasseBaba: PR antagligen. Man vill marknadsföra sin "nya" satsning på komponenter och det är då antagligen billigare att gå back på tex minnen under en begränsad tid än att köra annonser till höger och vänster

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord