Ja det kan skilja väldigt mycket mellan olika värmares funktion där de typer som verkligen värmer upp motorn via kylvattnet är bäst då de också värmer hela motorn bättre och varmt kylvatten gör att defroster och kupé får värme på en gång motorn startas.
Skillnaden är att en del alternativ av värmare tyvärr inte är så effektiva för att inte säga rent usla. Exempelvis är många värmare idag av kontakttyp som sitter utanpå motorn och värmer oljan i oljetråget istället för kylvätskan.
Den typen av yttre kontaktvärmare sätts dit för att det är billigt samt också krångligare eller omöjligt att sätta in den typ av doppvärmare/insticksvärmare som värmer kylarvätskan.
Den typen av doppvärmare/insticksvärmare man oftast hade förr i tiden och som i regel fungerade bra att värma med.
Problemet som uppstår med moderna utanpåliggande kontaktvärmare är att stora värmeförluster till omgivningen och överföringsförluster gör att en del kontaktvärmare värmer mycket dåligt i praktiken och genom att större delen av motorn och kylvätskan då är kalla så tar det lång tid att få värme när bilen startas.
Jag fick monterat en sådan kontaktvärmare på en bil jag hade och det tog i princip lika lång tid innan det kom värme ur defrostern och att få upp motorn i temperatur när man körde när värmaren stått på hela 6-8 timmar som om jag inte hade använt den alls (samma temperatur ute och likadana körförhållanden då givetvis).
Felanmälde den då det fungerade så dåligt och fick förklaringen att det blir så dålig värme när den bara värmer oljan eftersom kylvattnet inte värms och värmen från oljetråget sprider sig dåligt i motorn.
Egentligen är det en ren förlustaffär med så usel värmare då elströmmen kostar mer utan att ge något tillbaka och slitaget vid kallstart ändå är större just för att motorn inte är varm nog.
(den lilla mängden uppvärmd olja kyls ju omedelbart ned av den fortfarande i stort sett iskalla motorn så fort man startar och oljan börjar pumpas runt i motorn.)
Man får ju med en så dålig värmare vare sig mindre bränsleförbrukning eller märkbart mindre motorslitage samtidigt som bilen tar lika lång tid att få värme i som utan värmaren.
Och värmekomforten blir inte heller bättre än utan så det är en bortkastad investering jämfört med en bra värmare som gör jobbet att få motorn varm.
Till nästa bil hade jag kollat upp det hela och fått rådet att om inte den gamla typen av insticksvärmare som värmer kylvattnet går att använda istället köra med slangvärmare om jag vill ha varm motor. (värmaren monteras i en kylarslang och värmer då kylvätskan som cirkulerar så att både motorn värms och värme till defroster och kupé finns direkt tillgänglig när bilen startas så som man vill ha det.
Är så man i regel gör i Norrland där det är viktigt att motorvärmaren fungerar bra. (även om man har en elektrisk kupévärmare så stannar ju den när sladden dras ur och då är det bra att inte behöva vänta innan bilens egen värme börjar fungera om det är kallt)
Fast även med slangvärmare finns det fällor såsom att en del moderna bilar kräver att också en cirkulationspump monteras då annars temperaturgivare och sensorer till styrelektroniken kan bli lurade så man får störningar i motorns gång.
Detta gör att det blir ett dyrare alternativ om cirkulationspump behövs och de flesta vill ha det billigt så därför får man fråga om det då det går utöver standardmonteringen som många gånger är en ineffektiv kontaktvärmare om man har otur.
Om det nu sitter slangvärmare på bilen, det man måste tänka på med en sådan är att man inte får luft i kylsystemet om man byter kylvätska eller har läckage för är värmeelementet inte täckt av kylvätska pga en luftbubbla så bränns det omedelbart sönder.