Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Behöver väl inte betala tull för varor under 1500kr
"Varor med lågt värde
Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat har ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor. Du behöver dock betala svensk moms."

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/tullochskattefria...

Absolut, det var därför jag inte nämnde tullens påslag vilket är ett par procentenheter utöver momsen och den administrativa avgiften.

Men oavsett så ska du betala moms på din 10 kronors vara samt en 125 kr avgift idag precis som det alltid varit. Bara det att kapaciteten för att fånga upp paketen inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Som företagare så misstänker jag att det är relativt enkelt för Wish att komma runt den här avgiften för sina kunder för produkter till ett värde under 1500:-.

Anledning:
- Tull behöver ej betalas på produkter till ett värde under 1500:-
- Moms skall sedan 2015 ej betalas till tullverket utan till skatteverket.

Wish startar upp ett svenskt dotterbolag och på alla beställningar till sina drop-shop leverantörer adresserar mottagaren till Wish AB C/O Anders Andersson, Anderssonvägen 13, Anderstorp.

Då värdet är under 1500:- så kommer inte tullverket vara inblandat i den här transaktionen då företag (i det här fallet Wish) skall deklarera momsen och betala den till skatteverket.

Slutsats. Wish lägger på momsen på produkterna, Wish kommer deklarera momsen och betala den till skatteverket. När paketet anländer till Sverige från Kina med ett varuvärde under 1500:- och det är ett momsreggat företag som mottagare så släpper posten igenom paketet utan att behöva göra tulldeklarationen till en avgift på 100+moms.

Paketet har c/o till en privatperson så leveransen sker till privatpersonen. Wish står för momsen till skatteverket och tullverket kommer inte vara inblandat.

Wish kan därmed fortsätta sin verksamhet, och staten får in sin moms, och kunderna slipper betala 100+m för tull/momsdeklaration till posten. Alla blir glada.

Fast enligt Wish betalar dem ju redan moms när man handlar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilken privatperson beställer 250 separata försändelser från Kina? Med ett värde av 4,8 kr styck? Det är ju bara att skicka det i ett paket. Erbjuder inte säljaren detta så finns det företag i Kina som erbjuder paketbefodran inkl att samla det till en försändelse. Företag som importerar registrerar sig hos Tullverket och får en faktura därifrån (när det inte redan handlar om försändelser där det är förbetalt).

Här är en lista på priser på saker jag köpt på Aliexpress, Jag skrev bara första nummret, så några priser är 0 (tex $0.6)
http://termbin.com/28cuz
239 stycken
1850 USD vilket motsvarar ungefär 15,000kr.
medianpriset 30 kr
mean average är 60kr

Jag ska ringa Tullverket imorgon och klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast enligt Wish betalar dem ju redan moms när man handlar.

Gör man? Källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Här är en lista på priser på saker jag köpt på Aliexpress, Jag skrev bara första nummret, så några priser är 0 (tex $0.6)
http://termbin.com/28cuz
239 stycken
1850 USD vilket motsvarar ungefär 15,000kr.
medianpriset 30 kr
mean average är 60kr

Jag ska ringa Tullverket imorgon och klaga

Inom ett års tid? (Antar att det är inkl frakt? Som i 0,6 USD inkl frakt?)

Det Tullverket skulle vilja ha från dig är alla fakturor/kvitton på köpen så att de kan skicka dig faktura på momsen. Att PostNord säkert släppt igenom allt har de redan insett, så vet inte vad du ska klaga på.

Permalänk
Medlem

Jag mailade några kinasäljare för se hur de ställer sig. De som har svarat hittils, även om det är få än så länge. Har sagt at de märker det som en gåva. Många i denna tråd säger dock att det inte funkar. Själv har jag ingen anning. Vet inte hur postnord/tullen ska veta om det är en gåva eller inte. Men bevisbörda kanske ligger på mottagaren/avsändaren att bevisa att det är en gåva? Det kan dock mycket väl vara ett kryphål för kinasäljarna, men väldigt oklart. Men om det är fallet, så antar jag svenskarna kommer få väldigt mycket gåvor ifrån de generösa kineserna snart.

Media skriver

"Den nya hanteringen innebär också att försändelser med varor där värdet inte framgår av etiketten, behöver öppnas. Det handlar enligt Postnord om upp till 20 000 försändelser per dag."

Är det breven som är märkt som gåva de syftar på där?

Jag tror inte så många kinasäljarna kommer ha lager i europa bara för sveriges skull, då får nog hela europa göra likadant som sverige för det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Gör man? Källa på det.

Det gjorde de tydlige inte, dock lite dumt det står "Totalbelopp inkl angiven moms" när man köper nått.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vågar man beställa från wish nu utan att åka på dessa kostander? Står att leveransen kommer i mars. När skall denna avgift införas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

NU är väl utformning av avgifterna som det pratas om kanske lite konstig. Och tullar och sånt är bakåtsträvande - håller med.
Men när det gäller själva fraktkostnaden (där Postnord har en väldans massa utgifter som kinaföretagen inte står för - de gamla postlagarna) så tycker jag självklart att Postnord ska få betalt för frakten av oss som skickar efter - inget är gratis (särskilt inte att skicka nåt runt halva jorden ) och det duger inte att gnälla på postnord hela tiden när det i många fall är en resursfråga (de har helt enkelt inte råd att frakta på ett vettigt sätt) p.g.a. att de inte får täckning för sina utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vågar man beställa från wish nu utan att åka på dessa kostander? Står att leveransen kommer i mars. När skall denna avgift införas?

Moms har tagits ut på postorderförsändelser från tredje land sedan i.a.f. juli 1992, längre tillbaka har jag inte orkat kolla. Frankrike och Polen tar också ut moms oavsett varuvärde. Speditörer har alltid tagit ut en tilläggsavgift när de hanterar avgifterna vid import för konsument, PostNord har tagit ut 125 kr sedan många många år tillbaka och det handlar bara att de inte brytt sig stoppa alla paket de skulle stoppat. Under hela EES/EG-tiden har vi haft denna regel alltså. 2021 kommer det gälla hos alla EU-länder. 2021 kommer det dock finnas möjlighet för säljare från tredje land att registrera sig i ett EU-land (och det landet för sen vidare momsen till landet privatpersonen beställer ifrån) för att betala in momsen och hantera tullfrågor. Idag finns det möjlighet att förtulla och låta avsändarens speditör stå för avgifterna/momsen/ansvaret, om säljaren betalar för den tjänsten. Tveksamt att särskilt många vill ta ut moms på de de säljer, de har ju redan möjlighet att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erkew:

Jag mailade några kinasäljare för se hur de ställer sig. De som har svarat hittils, även om det är få än så länge. Har sagt at de märker det som en gåva. Många i denna tråd säger dock att det inte funkar. Själv har jag ingen anning. Vet inte hur postnord/tullen ska veta om det är en gåva eller inte. Men bevisbörda kanske ligger på mottagaren/avsändaren att bevisa att det är en gåva? Det kan dock mycket väl vara ett kryphål för kinasäljarna, men väldigt oklart. Men om det är fallet, så antar jag svenskarna kommer få väldigt mycket gåvor ifrån de generösa kineserna snart.

Media skriver

"Den nya hanteringen innebär också att försändelser med varor där värdet inte framgår av etiketten, behöver öppnas. Det handlar enligt Postnord om upp till 20 000 försändelser per dag."

Är det breven som är märkt som gåva de syftar på där?

Jag tror inte så många kinasäljarna kommer ha lager i europa bara för sveriges skull, då får nog hela europa göra likadant som sverige för det ska vara värt det.

Om det är märkt som gåva eller ej spelar ingen roll. Försändelsen skall oavsett märkas med innehållets värde och det är detta värde som sedan momsen tas ut på. Det kan finnas länder där det spelar roll huruvida det står "gåva" eller ej, men inte i Sverige.

De skriver ju att det är försändelser utan angivet värde som de behöver öppna, gåva eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Moms har tagits ut på postorderförsändelser från tredje land sedan i.a.f. juli 1992, längre tillbaka har jag inte orkat kolla. Frankrike och Polen tar också ut moms oavsett varuvärde. Speditörer har alltid tagit ut en tilläggsavgift när de hanterar avgifterna vid import för konsument, PostNord har tagit ut 125 kr sedan många många år tillbaka och det handlar bara att de inte brytt sig stoppa alla paket de skulle stoppat. Under hela EES/EG-tiden har vi haft denna regel alltså. 2021 kommer det gälla hos alla EU-länder. 2021 kommer det dock finnas möjlighet för säljare från tredje land att registrera sig i ett EU-land (och det landet för sen vidare momsen till landet privatpersonen beställer ifrån) för att betala in momsen och hantera tullfrågor. Idag finns det möjlighet att förtulla och låta avsändarens speditör stå för avgifterna/momsen/ansvaret, om säljaren betalar för den tjänsten. Tveksamt att särskilt många vill ta ut moms på de de säljer, de har ju redan möjlighet att göra det.

Detta sa mig typ inget alls, är det ok att beställa eller ej?😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vågar man beställa från wish nu utan att åka på dessa kostander? Står att leveransen kommer i mars. När skall denna avgift införas?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte med säkerhet, men rimligtvis så ger postnord folk några månader på sig att anppasa sig efter handlingsplanen är färdig. Just nu vet vi ju inte ens vilka avgifter det kommer bli etc, de kan ju inte införa det över en natt då leveranstiderna ibland är över 2 månader.

Men de säger att de kommer införa det i år i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Detta sa mig typ inget alls, är det ok att beställa eller ej?😂

Du har alltid behövt räkna med avgifter när säljaren inte förbetalt moms, eventuell tull och dessa, då är det mottagarens ansvar. Du har aldrig kunnat räkna med att slippa undan att paketet fastnar i tullen. PostNord ska inte införa några nya avgifter eller regler, de har fått kritik för att de inte följt de regler som gällt sedan tidigare. Avgiften har du hela tiden kunnat "råka ut för". Utöver avgiften för hanteringen tillkommer moms, och på försändelser med värde över 1500 kr kan även tull tillkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har alltid behövt räkna med avgifter när säljaren inte förbetalt moms, eventuell tull och dessa, då är det mottagarens ansvar. Du har aldrig kunnat räkna med att slippa undan att paketet fastnar i tullen. PostNord ska inte införa några nya avgifter eller regler, de har fått kritik för att de inte följt de regler som gällt sedan tidigare. Avgiften har du hela tiden kunnat "råka ut för". Utöver avgiften för hanteringen tillkommer moms, och på försändelser med värde över 1500 kr kan även tull tillkomma.

Mao bör jag slippa dessa även nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag vet inte med säkerhet, men rimligtvis så ger postnord folk några månader på sig att anppasa sig efter handlingsplanen är färdig. Just nu vet vi ju inte ens vilka avgifter det kommer bli etc, de kan ju inte införa det över en natt då leveranstiderna ibland är över 2 månader.

Men de säger att de kommer införa det i år i alla fall.

Handlingsplanen handlar om att de ska fånga upp fler paket och att de ska utbilda sina anställda speciellt de som agerar tullombud. Vore orimligt att de väntar med att införa åtgärderna, de kommer införas löpande (och de har sedan tidigare kunnat fånga upp paket från Kina) och Tullverket kommer ha förstärkt kontrollnärvaro på Arlanda och Toftenäs postterminaler. De två parterna kommer inte sitta och vänta på att att en handlingsplan ska diktas upp. Tullverket kommer för övrigt öppna upp en digital tjänst för de som vill efterdeklarera sina grejer som inte stannades i tullen, men det tror jag inte folk är så sugna på att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlingsplanen handlar om att de ska fånga upp fler paket och att de ska utbilda sina anställda speciellt de som agerar tullombud. Vore orimligt att de väntar med att införa åtgärderna, de kommer införas löpande (och de har sedan tidigare kunnat fånga upp paket från Kina) och Tullverket kommer ha förstärkt kontrollnärvaro på Arlanda och Toftenäs postterminaler. De två parterna kommer inte sitta och vänta på att att en handlingsplan ska diktas upp. Tullverket kommer för övrigt öppna upp en digital tjänst för de som vill efterdeklarera sina grejer som inte stannades i tullen, men det tror jag inte folk är så sugna på att göra.

" Vi ska senast 1 mars redovisa en handlingsplan och sedan säkerställa att systemet kommer på plats. Eftersom det är sådana enorma flöden så är det inte okomplicerat att skapa ett system som ska vara både smidigt och robust.

Planen är ändå att relativt snabbt få ett system på plats, det ska definitivt ske under året. Den nya hanteringen innebär bland annat att mottagaren av varan inte kommer att få den levererad förrän moms och hanteringsavgift är betald."

https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

Med andra ord först redovisa handlingsplanen för sedan sätta det i system någon gång under året. Det är vad de säger till media åtminstone.

Att införa denna förändringen över en natt vore extremt fientligt då leveranstiden kan vara över 2 månader, så 2 månader innan folk ens visste om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om det är märkt som gåva eller ej spelar ingen roll. Försändelsen skall oavsett märkas med innehållets värde och det är detta värde som sedan momsen tas ut på. Det kan finnas länder där det spelar roll huruvida det står "gåva" eller ej, men inte i Sverige.

De skriver ju att det är försändelser utan angivet värde som de behöver öppna, gåva eller ej.

Vadå, öppnar de inte paket där det står "merchandise, samples - 1,5 USD"? Då slipper ju alla kinapaket igenom med några kr moms?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Mao bör jag slippa dessa även nu?

Skickades från m.sweclockers.com

chansen tidigare var obefintlig, när de nu än inför detta så kommer chansen nog vara större att du drabbas av det än att du inte drabbas av det, som det låter. Men frågan är när de inför det. Det är ingen här som vet, de har inte gått ut med någon information om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

" Vi ska senast 1 mars redovisa en handlingsplan och sedan säkerställa att systemet kommer på plats. Eftersom det är sådana enorma flöden så är det inte okomplicerat att skapa ett system som ska vara både smidigt och robust.

Planen är ändå att relativt snabbt få ett system på plats, det ska definitivt ske under året. Den nya hanteringen innebär bland annat att mottagaren av varan inte kommer att få den levererad förrän moms och hanteringsavgift är betald."

https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

Med andra ord först redovisa handlingsplanen för sedan sätta det i system någon gång under året. Det är vad de säger till media åtminstone.

Att införa denna förändringen över en natt vore extremt fientligt då leveranstiden kan vara över 2 månader, så 2 månader innan folk ens visste om det.

På vilket sätt är det extremt fientligt att tillämpa gällande lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

På vilket sätt är det extremt fientligt att tillämpa gällande lag?

Då postnord själva har bidragit till att folk inte har känt till denna lag och trott att det var fritt fram. Dessutom så har det alltid varit okänt vad admin avgiften är och det är fortfarande okänt, det säger de själva att de inte vet vad admin avgiften kommer att bli. Så jo då är det fientligt att över en natt helt plötsligt tillämpa den på alla, då det kan retroaktivt gå bakåt över 2 månader på beställningar som folk har gjort.

Hur lagen ska tolkas har ju inte varit vidare tydligt för många inkl postnord verka det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

" Vi ska senast 1 mars redovisa en handlingsplan och sedan säkerställa att systemet kommer på plats. Eftersom det är sådana enorma flöden så är det inte okomplicerat att skapa ett system som ska vara både smidigt och robust.

Planen är ändå att relativt snabbt få ett system på plats, det ska definitivt ske under året. Den nya hanteringen innebär bland annat att mottagaren av varan inte kommer att få den levererad förrän moms och hanteringsavgift är betald."

https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

Med andra ord först redovisa handlingsplanen för sedan sätta det i system någon gång under året. Det är vad de säger till media åtminstone.

Att införa denna förändringen över en natt vore extremt fientligt då leveranstiden kan vara över 2 månader, så 2 månader innan folk ens visste om det.

Men vadå förändring? Reglerna har gällt i minst 25 år. Folk har vetat om det, det är PostNord som brustit i sin hantering bara. De hänvisar till tidigare regler, inget nytt. Avgiften om 125 kr är den de tagit ut på paket som fastnat i deras kontroller tidigare och har legat på den nivån i flera år. Andra speditörer har inte fått samma kritik. Andra speditörer har också relativt höga hanteringsavgifter. Tullverket kommer löpande informera regeringen säger de själva. Det var den 18e januari Tullverket tydliggjorde för PostNord att de ska följa svensk lag, de har inget undantag från att följa lagen fram till 1 mars utan det är då de senast ska presentera en handlingsplan.

Permalänk
Medlem

Åja, postnord har nog vetat vad lagen säger, men sen har dom tydligen antagit en viss praxis som inte tullen har samsyn med.

Sen är det jävligt märkligt att dom "inte vet" vad avgiften blir. Dom har ju för tusans bövlar redan en avgift, 125:- inklusive moms per försändelse för privatpersoner. Om dom sen vill sänka eller höja den är väl en sak, men varför i hela friden vill dom påskina att dom ska införa en ny avgift?

Sen är det ju rätt fientligt att över en natt nu ändra sin hantering. Skulle dom göra det så tar det ju tvärstopp och alla paket försändelser blir försenade. Dom måste ju ha en organisation på plats som kan ta omhand om försändelserna innan dom "drar åt snaran". Gissningsvis inför dom väl hanteringen lite pö om pö allteftersom organisationen kommer på plats.

F.ö. anser jag inte att det är nåt att gnälla över tull och moms. Jag beställde saker utomlands ifrån redan innan posten hade sin "praxis" och jag räknar alltid med att åka på tull och moms. Däremot skulle jag gärna sett en sänkt avgift för importdeklarationen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Sen är det väl inget problem om hanteringen tar lite längre tid innan de stärkt upp sin organisation. De som inte vill att varorna ska fastna och tas om hand om fram tills dess att moms och eventuell tull är betald kan be säljaren förbetala det hela genom att förtulla via dennes speditör, då behöver inte PostNord stoppa och lagra paketen i väntan på att mottagaren ska betala in momsen. Man kan också skicka paketen så de inte hanteras av PostNord i Sverige, och då fastnar de redan så gott som alltid, men flera av de andra efterfakturerar beloppet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

chansen tidigare var obefintlig, när de nu än inför detta så kommer chansen nog vara större att du drabbas av det än att du inte drabbas av det, som det låter. Men frågan är när de inför det. Det är ingen här som vet, de har inte gått ut med någon information om det.

Hade du vågat beställa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hade du vågat beställa?

Vad har varan för värde? Det är väl ändå det som avgör om det är värt att betala moms och tilläggsavgiften.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nja, jag tror inte det tar lite längre tid, utan väldigt mycket längre tid om dom skulle införa det nu över en natt. Saker fastnar ju redan nu i 10+ dagar på Arlanda. Om dom skulle införa importdeklarationen för alla paket nu omedelbums innan dom har kapaciteten till det så lär det bli generalknas med helt orimliga väntetider. Med lite rim & reson så ökar dom kontrollen vartefter dom bygger ut kapaciteten.

Nåja, vi lär få se vad som händer. Jag har 4 paket på väg, beställda bara nån dag innan denna nyhet briserade. Hade jag känt till det hade jag försökt ta alla grejerna från en och samma leverantör. Nåja 375:- i extra avgifter kan man anse vara läropengar och inget jag lider speciellt av.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Vadå, öppnar de inte paket där det står "merchandise, samples - 1,5 USD"? Då slipper ju alla kinapaket igenom med några kr moms?

Om de öppnar eller ej spelar ingen roll, avgiften kommer ju att bli samma. Det som kan ge en möjlighet att slippa avgiften är att säljaren (eller speditören) förskottsbetalar momsen (och eventuellt tull, om det är tillämpligt). Tidigare har ju försändelser med lågt deklarerat värde sluppit igenom utan att moms tagits ut, så då hade ditt exempel fungerat (även om det stått "gift, value $1.5").

Skrivet av erkew:

chansen tidigare var obefintlig, när de nu än inför detta så kommer chansen nog vara större att du drabbas av det än att du inte drabbas av det, som det låter. Men frågan är när de inför det. Det är ingen här som vet, de har inte gått ut med någon information om det.

Varför skriver du (och väldigt många) chansen när du/ni egentligen menar risken? Det ÄR två skilda saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Petterk: Nja, jag tror inte det tar lite längre tid, utan väldigt mycket längre tid om dom skulle införa det nu över en natt. Saker fastnar ju redan nu i 10+ dagar på Arlanda. Om dom skulle införa importdeklarationen för alla paket nu omedelbums innan dom har kapaciteten till det så lär det bli generalknas med helt orimliga väntetider. Med lite rim & reson så ökar dom kontrollen vartefter dom bygger ut kapaciteten.

Nåja, vi lär få se vad som händer. Jag har 4 paket på väg, beställda bara nån dag innan denna nyhet briserade. Hade jag känt till det hade jag försökt ta alla grejerna från en och samma leverantör. Nåja 375:- i extra avgifter kan man anse vara läropengar och inget jag lider speciellt av.

Självklart kommer inte allt fastna på en gång bara för att de vet att de ska stoppa paketen, de riktigt feldeklarerade kommer de aldrig i princip aldrig komma åt (kommer ta tid innan de börjar öppna alla paket utan deklarerat värde osv), men de kan inte strunta i att börja jobba mot att öka kontrollerna och utbilda sin nuvarande personal, det måste de börja med på en gång. Är inte som de kommer bygga upp organisationen och sen börja stoppa paketen ett visst datum. Sen stannar knappast Sverige för att privatpersoner som importerar saker med hjälp av PostNord får vänta på sina paket, det finns andra speditörer och det är inte meningen att paket till företag (med Eori-nummer) eller förtullade paket ska fastna hos PostNord heller. Antar dessutom att dina paket har högre värde än 22 EUR som är kryphålet i flera andra EU-länder till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det är Världspostföreningen, ett FN-organ med 190 medlemsländer, som styr över portosubventionerna med rötter från 1874."

Och vilka kontrollerar FN
Det finns mer bakom det här och varför man försöker få så mycket som möjligt att produceras i Kina (och andra asiatiska länder) för att sedan transporteras till Europa.