Microsoft lägger till fler sekretessfunktioner i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till fler sekretessfunktioner i Windows 10

I den senaste testversionen av Windows 10 introducerar Microsoft nya sekretessinställningar, som bland annat visar vilken information företaget samlar in via operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gör Windows open source när ni ändå håller på

Permalänk
Inaktiv

Varför har inte operativsystem för seriösa användare samma funktion? Kan det vara att det inte samlas in någon information överhuvudtaget och det då inte finns något att visa?

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett bra drag för att få fler att enabla datainsamling, då användaren själv får överblick i vad som samlas annat än <slumpmässig inställning>

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Gör Windows open source när ni ändå håller på

Ja och BMW borde börja dela ut gratis bilar till alla som vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Jag sa aldrig att det skulle vara gratis, utan det var mer menat som "om ni inte har något att dölja så lägg fram korten på bordet".

Dessutom består största delen av intäkterna inte utav försäljning av operativsystemet i sig, utan de kommer ifrån alla tjänster runt omkring som är knutet till operativsystemet, så egentligen skulle det inte vara speciellt konstigt om det vore gratis heller. Windows 10 var ju faktiskt gratis en ganska lång tid. Det var inte någon sorts välgörenhet, utan det var bra business som de tjänade pengar på i slutändan, och kommer fortsätta göra på lång sikt.

Citat:

“It’s easier for our software to compete with Linux when there’s piracy than when there’s not.”

–Bill Gates

Affärsmodellen med att ge bort Windows 10 gratis bygger på att ta stora delar av, och monopolisera desktop-marknaden vilket gör användarna BEROENDE av tjänster knutna till operativsystemet. Det är av precis samma anledning som Bill Gates för många år sedan sa de kloka orden jag har lagt in som ett citat ovanför. Det är dock först de senaste åren som vi sett Microsoft gå all in med denna affärsmodell.

Permalänk
Medlem

Jag vill ogärna vara negativ, men faktum är att Micosoft redan har den information de behöver och kan nu trappa ner sin telemetry, vilket gör att de vågar ge användarna ett sådant här verktyg.

Sen vill jag påpeka att vi har inte en susning om detta verktyg verkligen ger användarna en faktisk helhetsbild över vad som skickas, d v s Microsoft kan mycket väl undanhålla telemetry förbindelser som är känsliga att informera om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Tycker detta är ett bra drag för att få fler att enabla datainsamling, då användaren själv får överblick i vad som samlas annat än <slumpmässig inställning>

Om EU hade haft någon som helst existensberättigande så hade dem totalförbjudit all form av datainsamling som pågår i bakgrunden utan användarens medvetande med enorma straffpåföljder för den som brytit mot dessa lagar.

Permalänk
Inaktiv

På papperet bra ändringar men lär inte lösa problemet med paranoida människor. Bra ändringar för oss datoranvändare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

”Free as in ”Free Speech”, not as in ”Free Beer””

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

”Free as in ”Free Speech”, not as in ”Free Beer””

Indeed! Verkar dock som att majoriteten inte förstår innebörden i detta. Trist! 😢

Permalänk
Medlem

Dock viktigaste av allt kan man enkelt stänga av insamlandet helt, eller får man hacka det som vanligt för att förhindra det hela.........

Skrivet av wowsers:

Vill enkelt kunna stänga av allt sådant här, om inte annat för att jag vill inte ha onödiga tjänster, processer osv igång som tar upp tid av CPU, kan krångla samt skickar onödig nätverkstrafik.
Ska inte skickas mer än så Windows kan uppdatera sig, samt aktiveras, och möjligen Windows spotlight resten har jag redan tvingat bort, ink startsidans och appars reklamtrams.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det känna i ärlighetens namn rätt onödigt. Foliehattarna som tycker att Windows 10 från Microsoft är integritetskränkande och sämst (Men litar fullt ut på Windows 7, från Microsoft, samma företag, LOL) har redan dömt ut det och kommer inte ändra sig för det här, och de som gjort bedömningen att avpersonifierad telemetridata inte är så farligt kör ju redan Windows 10, så jag har allt svårt att se poängen med detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känna i ärlighetens namn rätt onödigt. Foliehattarna som tycker att Windows 10 från Microsoft är integritetskränkande och sämst (Men litar fullt ut på Windows 7, från Microsoft, samma företag, LOL) har redan dömt ut det och kommer inte ändra sig för det här, och de som gjort bedömningen att avpersonifierad telemetridata inte är så farligt kör ju redan Windows 10, så jag har allt svårt att se poängen med detta.

Tja, jag är väl någonstans mitt emellan där och stänger av allt jag kan. Att användaren får mer kontroll är trevligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Tja, jag är väl någonstans mitt emellan där och stänger av allt jag kan. Att användaren får mer kontroll är trevligt.

Men då kör du ju Windows 10 redan idag och tillhör inte de som tror att Microsoft är i maskopi med tredje part och kartlägger allt som alla gör, på ett sätt som gör att individer kan identifieras, för att "det kan vara bra att ha om personen i framtiden blir besvärlig".

Men det är klart att mer kontroll är trevligt. Jag fick dock uppfattningen att de gör detta för att blidka foliehattar, vilket inte lär ske.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här utspelet från M$ känns mer som ett försök av M$ att kringgå GDPR (EU's General Data Protection Regulation) genom att ge ett sken av transparens och ge slutanvändaren en falsk känsla av att ha kontrollen? Att plösligt vilja vara "transparent" är inte samma sak som det faktum att det samlas fortfarande in mängder med data telemetri och slutanvändare som du och jag har fortfarande ingen insyn i vad M$ *inte* låter oss se vad som samlas in.

M$ säger det här är för att ge användarna mer kontroll av vad som skickas och återvinna vårt förtroende och tillit dem. Om Microsoft var intresserade av att återvinna vårt företroende, så borde alla ges valet att kunna opt-out helt och hållet och jag hoppas att GDPR kommer tvinga dem till att göra precis det och inte bara för LTSB.

Nä, det här är inget annat än ett spel för gallerierna, en feel-good lösning.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag sa aldrig att det skulle vara gratis, utan det var mer menat som "om ni inte har något att dölja så lägg fram korten på bordet".

Dessutom består största delen av intäkterna inte utav försäljning av operativsystemet i sig, utan de kommer ifrån alla tjänster runt omkring som är knutet till operativsystemet, så egentligen skulle det inte vara speciellt konstigt om det vore gratis heller. Windows 10 var ju faktiskt gratis en ganska lång tid. Det var inte någon sorts välgörenhet, utan det var bra business som de tjänade pengar på i slutändan, och kommer fortsätta göra på lång sikt.

Affärsmodellen med att ge bort Windows 10 gratis bygger på att ta stora delar av, och monopolisera desktop-marknaden vilket gör användarna BEROENDE av tjänster knutna till operativsystemet. Det är av precis samma anledning som Bill Gates för många år sedan sa de kloka orden jag har lagt in som ett citat ovanför. Det är dock först de senaste åren som vi sett Microsoft gå all in med denna affärsmodell.

Fast en rätt så betydande del av intäkterna kommer nog ifrån OEM tillverkare, folk som köper uppdateringar till dina egna datorer är nog dock försumbart. Men om de gör OSet Open Source så kommer det ju inte vara många datortillverkare som vill fortsätta betala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast en rätt så betydande del av intäkterna kommer nog ifrån OEM tillverkare, folk som köper uppdateringar till dina egna datorer är nog dock försumbart. Men om de gör OSet Open Source så kommer det ju inte vara många datortillverkare som vill fortsätta betala.

Absolut. Säljs väldigt många licenser på det sättet.

Nu tror jag inte på allvar att de någonsin skulle göra Windows open source (fast de släppte nyligen PowerShell som open source! 😊), men även om de skulle göra det så går det fortfarande monetisera. Det finns mjukvara som är open source samtidigt som den inte är gratis. Fraunhofer FDK AAC är ett exempel. Källkoden finns tillgänglig på GitHub, men licensen ger dig inte rätt att använda mjukvaran gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har jag lämnat Windows bakom mig som huvudoperativsystem, så jag bryr mig inte riktigt om vad Windows 10 samlar in när det körs virtualiserat de gånger jag behöver det.

Dock, telemetrin till Windows 7 kom genom uppdateringar som man kan välja att inte installera.

En ren installation av Windows 10, å andra sidan, samlar in saker och att blockera detta och eventuella uppdatering man vill undvika är klart jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nu har jag lämnat Windows bakom mig som huvudoperativsystem, så jag bryr mig inte riktigt om vad Windows 10 samlar in när det körs virtualiserat de gånger jag behöver det.

Dock, telemetrin till Windows 7 kom genom uppdateringar som man kan välja att inte installera.

En ren installation av Windows 10, å andra sidan, samlar in saker och att blockera detta och eventuella uppdatering man vill undvika är klart jobbigare.

Det var ju även sättet på vilket MS tvångsinstallerade Windows 10. Legio är de berättelser (även från min familj) där datorn plötsligt installerade över befintligt OS och satte 10:an på dess plats. Det är sättet varpå de döljer integritetsinställningarna och även på vilket uppdateringar nollställer alla inställningar - och en nollställd inställning i Win10 är samma sak som en påslagen. Allt är påslaget per default - det borde vara avslaget per default. Vidare tillverkades Win10 för att vara precis likadant på PC som på telefon. Inte för att det var bättre för PC-användare med tangentbord och mus, tvärtom var det fyllt av luft för att feta telefonfingrar inte skulle trycka på fel ikon, utan för att man hoppades på att igenkänningseffekten skulle vara större och folk därmed skulle välja Windows Phone.

Summa summarum har det varit pinsamt tydligt att MS inte haft sina kunder i fokus - det är helt och hållet ekonomiavdelningen som fått styra.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Bra att man får en överblick över vad så går ut och om det innehåller nåt som man upplever som integritetskränkande.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 42" 144Hz | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Phanteks Eclipse G500A | EK Water Blocks EK-Nucleus AIO 360 Dark | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Om du har grundinställningen att du litar på Microsoft, ja. Men om man tror att de är kapabla att missbruka den insamlade datan, varför litar man då på att uppdateringarna innehåller det de säger att de gör? Det får jag inte ihop.

Men jag har stor respekt för sådanna som faktiskt inte kör Windows alls, eftersom de någonstans insett att det är Microsoft som är problemet... Folk som sitter på Windows 7, från Microsoft, men kastar skit på Windows 10, från Microsoft, däremot... Jag begriper mig inte på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är mån om mitt privata så mkt det går så jag använder detta program som ger mej en möjlighet att själv bestämma nivån på vad som kan insamlas, har inte haft några problem med programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du har grundinställningen att du litar på Microsoft, ja. Men om man tror att de är kapabla att missbruka den insamlade datan, varför litar man då på att uppdateringarna innehåller det de säger att de gör? Det får jag inte ihop.

Men jag har stor respekt för sådanna som faktiskt inte kör Windows alls, eftersom de någonstans insett att det är Microsoft som är problemet... Folk som sitter på Windows 7, från Microsoft, men kastar skit på Windows 10, från Microsoft, däremot... Jag begriper mig inte på dem.

För att det går att trots allt att logga vad program gör, vilka filer de accessar, hur mycket data som skickas och vart den datan skickas.

Microsoft är inte problemet, Windows 10 och vissa uppdateringar till Windows 7 och 8/8.1 är det.

Fram till och med uppdateringarna för Windows 7 så hade jag inga problem med varken företaget, tvärtom.
Jag gillar Windows 7 och Windows 10 klart bättre än någon version av OS X/MacOS.
Bill Gates är en klart bättre människa än vad Steve Jobs var (eller hade haft möjligheten att bli).
Microsoft har gjort klart bättre saker för världen i stort än Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

För att det går att trots allt att logga vad program gör, vilka filer de accessar, hur mycket data som skickas och vart den datan skickas.

Microsoft är inte problemet, Windows 10 och vissa uppdateringar till Windows 7 och 8/8.1 är det.

Fram till och med uppdateringarna för Windows 7 så hade jag inga problem med varken företaget, tvärtom.
Jag gillar Windows 7 och Windows 10 klart bättre än någon version av OS X/MacOS.
Bill Gates är en klart bättre människa än vad Steve Jobs var (eller hade haft möjligheten att bli).
Microsoft har gjort klart bättre saker för världen i stort än Apple.

Det behöver du inte tala om för mig. Jag gillar ju Microsoft och litar på dem och tycker att de gör bra saker, och Man kan väl säga att Windows 8 var en fyllegrej. Jag satt ju här i forumet och sa hela tiden att startskärmen skulle inte bli standard utan någon form av startmeny blir det ju, och nu har vi det, så då tycker jag det är bra. Man ska aldrig "flytta osten" bara för att. Förändring måste komma ur ett behov, inte någon galenpannas maniska besatthet att förändra för sakens skull, och därför fick galningen Steve Ballmer sparken, och Satya Nadella, eller vad han nu heter som tog över, som är lugnet själv, fick VD-posten. Det hela följer enkel logik och därför känns det tryggt och bra. Jag tror att de loggar saker i W10 för att de vill veta hur människor i slott och koja använder operativet, inte för att de vill jävlas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det behöver du inte tala om för mig. Jag gillar ju Microsoft och litar på dem och tycker att de gör bra saker, och Man kan väl säga att Windows 8 var en fyllegrej. Jag satt ju här i forumet och sa hela tiden att startskärmen skulle inte bli standard utan någon form av startmeny blir det ju, och nu har vi det, så då tycker jag det är bra. Man ska aldrig "flytta osten" bara för att. Förändring måste komma ur ett behov, inte någon galenpannas maniska besatthet att förändra för sakens skull, och därför fick galningen Steve Ballmer sparken, och Satya Nadella, eller vad han nu heter som tog över, som är lugnet själv, fick VD-posten. Det hela följer enkel logik och därför känns det tryggt och bra. Jag tror att de loggar saker i W10 för att de vill veta hur människor i slott och koja använder operativet, inte för att de vill jävlas.

Jag bryr mig inte om varför de loggar saker, jag bryr mig om att det är aktiverat initialt och jag inte ges möjlighet att stänga av det.
Och jag bryr mig om att de har tvingande uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara ett steg mot att förbereda sig för GDPR som kommer att slå alla "datainsamlare" hårt i Maj?

Permalänk
Medlem

Att inte tydligt informera om vilken data de samlar in borde vara superolagligt. Den enda ändring jag är intresserad av är en enda stor fet switch som stänger av rubb och stubb vad datainsamling, telemetri med mera heter. Jag vill inte ha en enda process eller länk öppnad online mot Microsoft och operativsystemet ska inte så mycket som kippa efter luft om jag inte gett den manuell behörighet varje gång så ska ske. En del människor har ju noll integritet och låt dem ha det, men ge folk med självrespekt en alternativ inställning för h-te!

Microsofts monopolliknande ställning är fortfarande oerhört problematiskt och själva kommer de knappast ge upp sin maktposition. Det handlar om att få till kraftfulla åtgärder för bra standarder och möjligheter att kunna spela moderna grafiskt krävande spel på operativsystem som Linux med öppna standarder och få andra stora mjukvarutillverkare att öppna sig för Linux. Sedan behöver man inte banna Microsoft från marknaden, men då kan de få existera där som ett second-hand alternativ för folk som inte bryr sig om någonting.

Man kan alltid drömma om att någon förmögen med lite hjärta och karaktär skänker stora summor till open source-alternativen så de kan locka spel- och programutvecklare.

Sedan åker Windows och samtliga Microsoft-produkter i soptunnan där de skulle legat för länge sedan för att aldrig mer komma nära min hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du menar nog att de isåfall borde dela ut ritningar till sina bilar. Så att man själv kan svarva kolvar, gjuta sitt eget motorblock, köra motorblocket i sin flerop, pressa karossdelar i sin 1500 tons press...

Det kallas immateriella rättigheter, det är inte samma sak som fysiska ting.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tror majoriteten av de foliehattarna sitter på icke-Windows OS

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X