Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Alla banker i Sverige har monopol på att lagra sveriges valuta i digital form.
Exempel:

jag har öppet lånekonto hos bank SEB.

jag stoppar in 100 KR.
SEB får nu skapa 900 KR och lånar ut 1000 KR till person "1" över 24 månader.
Efter 1 år har SEB gjort 35 KR vinst om vi räknar med en ränta på 3,5% per år.

Alternativ 1

Efter 1 år är dina pengar 100 KR
Efter 2 år är dina pengar 100 KR
Efter 1 år är deras pengar 35
Efter 2 år är deras pengar 70

Är det inte mer rimligt att säga såhär då:

Alternativ 2

Efter 1 år är dina pengar 103,5 KR
Efter 2 år är dina pengar 107 KR
Efter 1 år är deras pengar 31,5 KR
Efter 2 år är deras pengar 63 KR

Eller helt enkelt bara ha dom där utan ränta mot att dom inte får låna ut?

Du har inga alternativ.

Det är möjligtvis amerikas modell med fractional reserve banking. Sverige har 0% i reservkrav.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Så bankanställda får inte spela på travet heller? De kan ju bli spelberoende. Och har verkligen alla bankanställda på hela bankkoncernen så viktiga positioner att det spelar roll vad de gör med sina privata pengar? För övrigt kan de utnyttja sin position för egen vinning även med traditionella valutor, aktier eller vad som helst. Är de förbjudna att inneha aktier? Det kan också vara riskabelt ju och framförallt kan de ha insiderinfo.

Jag vet inte exakt vad det är du raljerar mot. Bitcoin har tappat 70% sedan december. Hur är det inte extremt volatilt och osäkert?

Skrivet av ronnylov:

Om vi ska bekymra oss om Norge, Tyskland eller andra länder är en politisk fråga. Kan nog bli synd om norrmännen när oljan tar slut och norska kronan blir värdelös. Som tur är har de billig el från vattenkraft och kan köra hårt med mining av kryptovalutor istället

Jag syftar förstås på att vi har olika valutor, trots ditt påstående att länder olika valutor för att hålla de fattiga stackarna ute i kylan.
Oljan i norge är ett utmärkt exempel på varför det är fördelaktigt att vi inte har samma valuta. Just nu hade det gjort livet dyrare för oss icke-oljare och när den tar slut så hade även vi icke-oljare drabbats, samt att det blir svårare för dem att återhämta sig om de inte har en egen valuta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Klart det finns fördelar med centralizerade valutor. Men ett problem är att om landet krashar, om landet blir krigshotat, om det blir intensiv invandring, så drar den med sig allt i dess väg.

Det är ett väldigt litet problem i sammanhanget.
Problemen med att en ny coolare valuta gör en befintlig värdelös, eller att pewdiepie tweetar om en valuta är betydligt större, för att nämna några.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Alltså att dagens kryptovalutor är väldigt volatila betyder ju inte att morgondagens kryptovalutor är det. Kryptovalutor är som sagt ett ungt fenomen, jämför med centralbanker, där exempelvis Sveriges Riksbank startade år 1668. De har haft några år på sig att tänka igenom hur det ska fungera.

Och ändå sitter nötter här och tror att de har listat ut ett mycket bättre system. Lite komiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Det är ett väldigt litet problem i sammanhanget.
Problemen med att en ny coolare valuta gör en befintlig värdelös, eller att pewdiepie tweetar om en valuta är betydligt större, för att nämna några.

Att SEK fasas ut till Ethereum över en 10-års period är inget konstigt. Men det måste finnas struktur, och det kommer inte finnas struktur iom detta, på väldigt lång tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Och ändå sitter nötter här och tror att de har listat ut ett mycket bättre system. Lite komiskt.

Då tycker jag att du googlar:

Vitalik Buterin.

Behöver nog inte säga mer. Men Einstein är en liten fågel i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så bankanställda får inte spela på travet heller? De kan ju bli spelberoende. Och har verkligen alla bankanställda på hela bankkoncernen så viktiga positioner att det spelar roll vad de gör med sina privata pengar? För övrigt kan de utnyttja sin position för egen vinning även med traditionella valutor, aktier eller vad som helst. Är de förbjudna att inneha aktier? Det kan också vara riskabelt ju och framförallt kan de ha insiderinfo.

Om vi ska bekymra oss om Norge, Tyskland eller andra länder är en politisk fråga. Kan nog bli synd om norrmännen när oljan tar slut och norska kronan blir värdelös. Som tur är har de billig el från vattenkraft och kan köra hårt med mining av kryptovalutor istället

Men det är bättre som Grekland sitta med Euron menar du? Hade Grekland behållt sin egna valuta hade dem möjligtvis haft en möjlighet att ta sig tillbaka, deras lilla export hade blivit billigare och det hade kanske möjligtvis lockat en del turistnäring tillbaka.

Hoppas du inte försöker konkurrera med deras laxexport när oljan tar slut och deras valuta faller i sådana fall.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Då tycker jag att du googlar:

Vitalik Buterin.

Behöver nog inte säga mer. Men Einstein är en liten fågel i jämförelse.

Jag orkar inte ens försöka ta dig seriöst längre. Du är ett troll som är här för att hålla igång bubblan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag vet inte vad du syftar på. Men exempelvis ser ordföraren för SEC (amerikanska tillståndsmyndigheten över värdepapper) potential för blockkedjor. Se några inlägg bakåt i tråden.

Permalänk

Är det fler än jag som skulle önska att de allra flitigaste postarna i denna tråd sökte till samtliga dokusåpor 2018, Bigbrother, paradise hotel ja tom farmen skulle bli sjukt spännande! Vinnaren får naturligtvis 10 BTC!

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Läs tråden. Centralbanker är av ondo tydligen.
Jag ser också potential i blockkedjor och smarta kontrakt. Men till att ersätta centralbanker? Nej, det är en löjlig idé som baseras på att folk inte riktigt förstår vad en centralbank gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Jag orkar inte ens försöka ta dig seriöst längre. Du är ett troll som är här för att hålla igång bubblan.

Varför kan du inte ta diskussionen för vad det är istället för att hoppa på mig? Du har inget svar på det eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Läs tråden. Centralbanker är av ondo tydligen.
Jag ser också potential i blockkedjor och smarta kontrakt. Men till att ersätta centralbanker? Nej, det är en löjlig idé som baseras på att folk inte riktigt förstår vad en centralbank gör.

Det är för att du är trygg med en centralbank. Att det är det bästa? Idag kanske. Men om 20 år?
Alltså dagen USD krashar, då kommer luften i dina lungor vara helt slut och du kommer stå som en fåne. Hur många år ska USD klara sig? 5? 10? 30? 50!?

Och sen då? En krash = döden för hela världen finansiellt.

Du är NAIV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Är det fler än jag som skulle önska att de allra flitigaste postarna i denna tråd sökte till samtliga dokusåpor 2018, Bigbrother, paradise hotel ja tom farmen skulle bli sjukt spännande! Vinnaren får naturligtvis 10 BTC!

När programmet är slut är värdet nere på 10 dollar/BTC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Varför kan du inte ta diskussionen för vad det är istället för att hoppa på mig? Du har inget svar på det eller?

Nej, jag har faktiskt inget bra svar på "Einstein är en liten fågel i jämförelse".
Det är det mest korkade jag har sett någon skriva, någonsin.
Det bekräftar att du är antingen en lögnare eller en idiot, och oavsett så finns det ingen mening med att diskutera med dig.

Om du verkligen vill fortsätta diskussionen så är du välkommen att faktiskt bemöta min kritik av krypto och mitt försvar av centraliserade valutor istället för att endast proklamera hur fantastiskt krypto är. Om du går igenom tråden och bemöter mina argument sakligt så kommer jag att svara. Det som pågår nu är jag inte intresserad av att fortsätta med.

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Håller helt med dig. Han är ett Troll.

Bara tanken att ett land skulle byta valuta till något som de inte kan kontrollera eller styra över själv är skrattretande.

Enda gången man byter till någon annan valuta är om inflationen drar iväg så mycket att det blir ohållbart (1000tals procent). Men även då är det bara en tillfällig nödlösning tills man kan införa en ny valuta eller andra åtgärder.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. urspårning, påhopp och meninglöst tjafs. Får se om det är lönt att rensa tråden..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...